חוק הכותל של ש"ס: יריית האזהרה של דרעי כלפי נתניהו

דרעי הוא לא האיש למהומות דתיות - הוא לכאורה המבוגר האחראי, המתון, המפשר, מי שהיה במשך שנים רבות חביבם של החילונים ● אבל דרעי של היום הוא דרעי פצוע - והצעת חוק הכותל המופרכת שהפיצה אתמול ש"ס נועדה לתקוע אצבע בעין ולהזכיר לראש הממשלה שדרעי עדיין מחכה להסדרת מינויו לשר ● פרשנות

אריה דרעי בישיבת סיעת ש"ס בכנסת, 6 בפברואר 2023 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
יונתן זינדל/פלאש90
אריה דרעי בישיבת סיעת ש"ס בכנסת, 6 בפברואר 2023

שלוש אצבעות תקע אריה דרעי אתמול, כאשר דרש מחבריו בש"ס להגיש את הצעת החוק לשמירת סדרי התפילה בכותל: אצבע אחת בעין של מתווה הכותל, שניייה בבג"ץ והשלישית בראש הממשלה בנימין נתניהו.

דרעי הוא לא האיש למהומות דתיות. זה מתאים יותר לחרדים מיהדות התורה או לאבי מעוז וחבריו החרד"לים. דרעי הוא האיש המתון, המפשר, מי שרוצה להחיל את "היהדות הספרדית המתוקה" על רבים וטובים. אסור לשכוח שדרעי היה במשך שנים רבות חביבם של החילונים, האיש שרק איתו אפשר היה לדבר ולהנמיך להבות.

מעבר לזה, דרעי עצמו, שמדבר כל הזמן על יהדות ללא כפייה, אולי היה מתנגד בימים אחרים להצעת החוק שלו, שעוררה התמרמרות כל כך גדולה. לפי הצעת החוק הזו מי שיפר את סדרי התפילה בכותל – באמצעות שימוש בכלי נגינה, למשל – מסתכן במאסר.

אבל דרעי של היום הוא דרעי פצוע, מי שהסתבך שוב עם החוק אחרי שנים, התמנה לשר הכי משפיע בממשלה הזו עד שהגיע בית המשפט העליון וגלגל אותו החוצה מכל המדרגות בפסק דין שמהדהד עד היום.

דרעי של היום הוא דרעי פצוע, מי שהסתבך שוב עם החוק אחרי שנים, התמנה לשר הכי משפיע בממשלה הזו עד שהגיע בג"ץ וגלגל אותו החוצה בפסק דין שמהדהד עד היום

דרעי לא היה חושב בכלל להגיש את הצעת החוק הדרמטית הזו אילו היה היום המשנה לראש הממשלה, שר הפנים והבריאות, ושר בקבינט המדיני-ביטחוני.

אריה דרעי, אז שר הפנים, בסיור ברחבת התפילה המעורבת בכותל המערבי עם רב הכותל שמואל רבינוביץ', 30 במאי 2016 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
אריה דרעי, אז שר הפנים, בסיור ברחבת התפילה המעורבת בכותל המערבי עם רב הכותל שמואל רבינוביץ', 30 במאי 2016 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

דרעי גם לא היה מגדולי הלוחמים נגד מתווה הכותל לאורך השנים. להיפך. מתווה הכותל, שמאפשר תפילה לכל הזרמים אבל ברחבות נפרדות, אושר בינואר 2016 בממשלת נתניהו, שבה היה דרעי חבר בכיר, ורק אחרי הביקורת הציבורית בקרב קבוצות חרדיות של יהדות התורה המתווה הוקפא.

סביר להניח שדרעי מצא בסוף השבוע הזדמנות להציף את העניין בעקבות הדיון שעומד להתקיים בקרוב בבג"ץ, שעשוי לדחוף את יישום המתווה. דרעי קיווה בעצם לחקיקה מזורזת של החוק להסדרת התפילה ואם בג"ץ, שנוא נפשו, היה מחליט אחרת, הוא היה מתגבר עליה בעתיד באמצעות פסקת ההתגברות, שכבר נמצאת בהליכי חקיקה מהירה בכנסת.

דרעי קיווה בעצם לחקיקה מזורזת של החוק להסדרת התפילה ואם בג"ץ, שנוא נפשו, היה מחליט אחרת, הוא היה מתגבר עליה בעתיד באמצעות פסקת ההתגברות

בכל מקרה, הצעת החוק שאמורה הייתה לעלות ביום ראשון בוועדת השרים לענייני חקיקה הצליחה לעורר זעם ציבורי עצום, בעיקר בגלל ההגבלות האנכרוניסטיות שהטילה על המתפללים – בין היתר הלבוש הצנוע והאיסור להשתמש בכלי נגינה במהלך הטקסים. ההצעה שנגעה במקום כל כך רגיש ובעיתוי כל כך בעייתי רק תגברה את הזעם כלפי הממשלה והמהפכה המשטרית שהיא מתכננת.

מי שקלט ראשון את ההד הציבורי היה נתניהו. "דברים רעים קוטעים באיבם", נוהג נתניהו לומר, והוא אכן קטע את המהלך הזה ובלם את הצעת החוק.

לא קשה לתאר את ההיסטריה שפרצה בלשכת ראש הממשלה ואת השיחות הדחופות עם דרעי כאשר החלו הפרסומים סביב "חוק הכותל החדש" ועד הרגע שבו נתניהו הלך להקליט קליפ מחויך ומרגיע שבו הבטיח כי הסטטוס קוו יישמר. נתניהו גם הודיע כי המדינה תבקש מבג"ץ לדחות את הדיון בעתירות ליישום מתווה הכותל.

וזה בדיוק מה שדרעי רוצה בימים אלה. הוא לא רוצה תפילה בכותל בחולצה ארוכה בלבד ובלי דרבוקות. הוא רוצה לערער את ראש הממשלה, להציק לו ולהפעיל עליו מכבש לחצים עד שיחזור לממשלה.

זה בדיוק מה שדרעי רוצה בימים אלה. הוא לא רוצה תפילה בכותל בחולצה ארוכה בלבד ובלי דרבוקות. הוא רוצה לערער את ראש הממשלה, להציק לו ולהפעיל עליו מכבש לחצים עד שיחזור לממשלה

חוק דרעי השני בתחילת הדרך, היועצת המשפטית לממשלה מתנגדת לו, ודרעי חושש שהוא לא יתקדם בקצב הראוי. הצעות חוק פרובוקטיביות הן כלי אפקטיבי למדי, כפי שהוכח אתמול. המסר של דרעי עבר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
3
כשחיילי צה"ל שחררו את הכותל, היו ביניהם חרדים? חחחח. לא, כמובן. ואז, החרדים השתלטו על המקום הזה. והשליטו שם את כל השטויות שלהם. הפרדה בין נשים לגברים (לנשים אלו כמובן מקצים שטח קטן הרבה... המשך קריאה

כשחיילי צה"ל שחררו את הכותל, היו ביניהם חרדים? חחחח. לא, כמובן. ואז, החרדים השתלטו על המקום הזה. והשליטו שם את כל השטויות שלהם. הפרדה בין נשים לגברים (לנשים אלו כמובן מקצים שטח קטן הרבה יותר מלזכרים המזוקרים), מלחמת חורמה ב"נשות הכותל", שאהבתן לתורה וליהדות ודבקותן בהן צריכה לעורר תשואות בעם היהודי, אילו "צוים" נגד לבוש נורמלי, הכרחת נשים הבאות בלבוש נורמלי להתעטף באיזה סמרטוט מפלסטיק. ועכשיו – זה. לדעתי, על הממשלה להכריז שהכותל הוא בראש וראשונה מקום לאומי. והוא שייך לכל יהודי באשר הוא. לאורתודוכסים ולהליכותיהם אין זכות חוקית שם.
כן, ואת דרעי – לא להחזיר לממשלה.

"חביב החילונים" ... פצוע ... רק מצמד המילים האלו אפשר להבין איך הדתיים עושים בחילונים שפטים ללא תגובה מינימלית. לפי מה שאתה כותב אין שום התפקחות ואתם העיתונאים עדיין חיים בהזיות שאי פע... המשך קריאה

"חביב החילונים" … פצוע … רק מצמד המילים האלו אפשר להבין איך הדתיים עושים בחילונים שפטים ללא תגובה מינימלית. לפי מה שאתה כותב אין שום התפקחות ואתם העיתונאים עדיין חיים בהזיות שאי פעם דרעי או המושחטים האחרים מילאו איזשהו תפקיד ממתן.

מתי תפנימו שדרעי של היום זה דרעי של פעם. אם אתם לא מבינים את תורת השלבים של החרדים אז מצבכם באמת עגום או שאתם נאיווים חסרי תקנה. אולי משהו ישתנה כשתבינו שיש קו ישר בין החרדים לחמאס ולחיזבללה. רק מסופרלטיווים שלכם עליו במשך השנים מגיע לכם מה שאתם עוברים עכשיו. אולי באמת אין לחילונים תקנה בארץ ישראל אם זאת הגישה שלכם ולא תסמנו בגלוי את האויב.

עוד 542 מילים ו-3 תגובות
סגירה