אבי ניסנקורן וחיים כץ בכנסת, 2014 (צילום: Miriam Alster/Flash90)
Miriam Alster/Flash90

הדחת ניסנקורן היא רק הפרומו למה שיקרה אחרי שההפיכה המשפטית תושלם

עוד לפני השלמת ההפיכה המשפטית, שר בממשלת נתניהו ניצל את כוחו כדי להתערב בפעילות של ארגון חשוב במשק ● ניסנקורן אולץ להתפטר מתפקידו כנשיא התאחדות המלונות כי סירב לתמוך בעבר בחסינות לחיים כץ ● כל זה קרה כשבמדינה עדיין יש ליועמ"שים סמכויות לעצירת המהלך הלא חוקי לכאורה ● ואם כל זה קורה עכשיו, אפשר רק לדמיין מה יקרה אחרי שההפיכה תושלם ● פרשנות

בשבועות האחרונים מחריף המאבק התודעתי בנושא השפעות המהפכה המשפטית על הכלכלה בישראל. מתנגדי המהפכה – שהם בערך כל הכלכלנים בלי זיקה ישירה לממשלה – טוענים שהיא תגרום לנזק גדול לכלכלה.

לדבריהם, מדובר ברפורמה שתייצר פוליטיזציה של כל המערכת הכלכלית העסקית. הפוליטיזציה, לטענתם, תאלץ את המגזר העסקי להיות תלוי יותר ויותר בפקידי ושרי הממשלה על מנת לשרוד או לשגשג – ומשם הדרך לשחיתות קצרה.

כך, למשל, יתכן כי חברות פרטיות או ציבוריות שירצו לזכות בהטבות ממשלתיות – או למנוע הטלת גזירות חדשות עליהן – יאלצו להיענות לדרישות הפקידות הממשלתית הבכירה. נציגי הממשלה מצדם יוכלו להשתמש במערכת לצרכיהם על־ידי התערבות במינויי האנשים שיאיישו תפקידים בכירים באותן חברות או באמצעות הטלת מיסים – או היטלים מיוחדים – על חברות שלא ישתפו פעולה.

כל זה יאפשר להם להשתמש במגזר העסקי כסוג של צינור להעברת כסף למי ממקורביהם או כדי לממן את השירותים הנוספים שהתחייבו לספק לציבור בוחריהם.

יו"ר מרכז הליכוד חיים כץ (צילום: פלאש90)
חיים כץ (צילום: פלאש90)

בתחום הפלילי פעולות כאלו מכונות "פרוטקשן" או "שוחד", אלא שתחת הרפורמה המשפטית הכול ייעשה בצורה ממסדית ו"חוקית" למהדרין מסיבה אחת פשוטה: הממשלה היא זו שתחליט על החוקים

בתחום הפלילי פעולות כאלו מכונות "פרוטקשן" או "שוחד", אלא שתחת הרפורמה המשפטית הכול ייעשה בצורה ממסדית ו"חוקית" למהדרין מסיבה אחת פשוטה: הממשלה היא זו שתחליט באופן בלעדי על החוקים – ובית משפט לא יוכל לבטלם.

מול התזה הזו ניצבים כמעט לבדם ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ', שמציגים עמדה הפוכה לחלוטין. הם טוענים שלא תהיה שום פגיעה בחופש הכלכלי תחת הרפורמה המשפטית. לטענתם, המערכת הכלכלית תחת הרפורמה הזו תהיה אפילו עצמאית וחזקה עוד יותר.

"אנחנו מחויבים לעצמאות בית המשפט ולא תהיה פגיעה בזכות הקניין והחוסים. יש צונאמי של שקרים שאין בינם למציאות דבר. כשהרפורמה המשפטית תעבור, שלטון החוק, הדמוקרטיה, הכלכלה, כיבוד הסכמים וזכות הקניין יהיו במצב טוב יותר", הבטיח נתניהו רק בסוף ינואר במסיבת עיתונאים שערך כדי להרגיע את המשקיעים.

אפשר אולי היה להתייחס לדבריו של נתניהו ברצינות אילולא יומיים בלבד לפני שאמר את הדברים האלו – ועוד לפני שהרפורמה עברה אפילו בקריאה ראשונה, שר בממשלתו כבר ניצל את כוחו השלטוני כדי לבצע התערבות מושחתת בפעילותו של ארגון חשוב במשק – ולממש אינטרסים אישיים.

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' במסיבת עיתונאית בירושלים. 11 בינואר 2023 (צילום: Olivier Fitoussi/Flash90)
ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' במסיבת עיתונאית בירושלים. 11 בינואר 2023 (צילום: Olivier Fitoussi/Flash90)

כץ פגע בעקרונות הדמוקרטיה, בחופש הכלכלי ובעצמאות המגזר העסקי. מדובר באותה פעולה שנתניהו טען כנגדה. ראש הממשלה שמע על כך, ראה והבין את גודל האירוע  – ובכל זאת לא עשה דבר

אותו שר פגע בעקרונות הדמוקרטיה, בחופש הכלכלי ובעצמאות המגזר העסקי. מדובר באותה פעולה שנתניהו טען כנגדה. ראש הממשלה שמע על כך, ראה והבין את גודל האירוע  – ובכל זאת לא עשה דבר כדי למנוע אותו.

ואם עכשיו הוא לא התערב, אשרי המאמינים שיתערב אחרי שהשרים בממשלתו יקבלו לידם כוח אינסופי. האירוע קרה לפני שלושה שבועות בישראל. מדובר בתקרית שאפשר בקלות לקטלג תחת הכותרת של "סכסוך פוליטי" בין שני אישים, שלא נוגע ולא אמור לעניין איש בישראל – בעיקר אם אתה או את לא נשיא התאחדות המלונות או שר התיירות.

כשחיים כץ נכנס לתפקיד שר התיירות בתחילת השנה, הוא ביקש במילים לא יפות מהמלונאים פשוט להעיף את נשיא ההתאחדות שלהם, אבי ניסנקורן. כל אשמתו של ניסנקורן הייתה בכך שהצביע בעבר בעד הסרת חסינותו של כץ בכנסת.

זה קרה אחרי שכץ סייע לו בעבר להיבחר לתפקיד יו"ר ההסתדרות. אין ספק כי ההחלטה של ניסנקורן להצטרף לצד המוסרי של המפה הפוליטית, על חשבון שבירת ברית חברים עם פוליטיקאי מושחת, ראויה ולא מובנת מאליה. במיוחד בימים אלה, כשכל פוליטיקאי הישר בעיניו יעשה.

שר המשפטים אבי ניסנקורן (צילום: גילי יערי/פלאש90)
אבי ניסנקורן (צילום: גילי יערי/פלאש90)

ניסנקורן אולץ לשלם מחיר אישי ולפרוש מתפקידו כנשיא התאחדות המלונות בישראל תוך זמן קצר. למעשה, אפשר לסכם את האירוע בכך ששר בממשלה החליט עבור התאחדות המלונות מי יהיה האיש שייצג אותם

ניסנקורן אולץ לשלם מחיר אישי ולפרוש מתפקידו כנשיא התאחדות המלונות בישראל תוך זמן קצר. למעשה, אפשר לסכם את האירוע בכך ששר בממשלה החליט עבור התאחדות המלונות מי יהיה האיש שייצג אותם מולו, תוך נפנוף באיום הכוח השלטוני שקיבל לידיו.

ניחא אם ההחלטה הייתה מתקבלת תוך ראיית טובת הציבור וטוהר המידות, אלא שכץ עשה זאת מתוך נקמנות אישית טהורה. אפילו בדיקטטורות הכי חשוכות לא היו מתגאים בפעולה כזו ומנסים להסתיר אותה היטב בתוך חדר סגור. אלא שכץ עשה זאת בגלוי מהמקפצה.

כל זה קרה כשבמדינת ישראל עדיין יש ליועצים המשפטיים כוח וסמכויות לעצור את המהלך הלכאורה לא חוקי הזה. זה קרה כשלאנשים המחזיקים באימפריית המלונאות בישראל יש את היכולת להציב לשר תמרור עצור. זה קרה כשיש עדיין לציבור את הזכות למחות.

למרות זאת, כולם שתקו. אולי כי היועצים המשפטיים כבר בוררים את המלחמות הרבות שיש להם, ועם כל הכבוד, התאחדות המלונות לא בדיוק ניצבת בראש סדר העדיפות שלהם כרגע. בעלי ההון מצדם כנראה כבר חושבים על שורת הרווח בסוף הרבעון הבא, והציבור עסוק בכל כך הרבה מהפכות שאין לו באמת יכולת קשב למה שקורה בארגון שהרוב לא מבין את תפקידו.

חיים כץ במהלך הדיון בבקשת החסינות שלו בוועדת הכנסת. 4 בפברואר 2020 (צילום: Olivier Fitoussi/Flash90)
חיים כץ במהלך הדיון בבקשת החסינות שלו בוועדת הכנסת. 4 בפברואר 2020 (צילום: Olivier Fitoussi/Flash90)

המחשבה המטרידה היא שאם כל זה קרה עכשיו, אפשר רק לדמיין את המציאות ההזויה הצפויה להתרחש במגזר העסקי ביום שאחרי ההפיכה המשפטית

אולם, המחשבה המטרידה היא שאם כל זה קרה עכשיו, אפשר רק לדמיין את המציאות ההזויה הצפויה להתרחש במגזר העסקי ביום שאחרי ההפיכה המשפטית, כשכל האיזונים והבלמים ייעלמו.

היום זה היה החלפת נשיא התאחדות המלונות למינוי נוח עבור שר התיירות; מחר זה יהיה מינוי פוליטי של סמוטריץ' לתפקיד יו"ר הסתדרות העובדים; בשבוע הבא יהיה זה שר הכלכלה שידאג למנות יו"ר דירקטוריון מטעמו בחברת הייטק גדולה. והארץ תהפוך להיות תוהו ובוהו וחושך על פני שחיתות.

עוד 819 מילים
סגירה