דמוקרטיה וזכויות הפרט של קרקו

שלט בהפגנה בקפלן, 2023 (צילום: Karen Saar)
Karen Saar
שלט בהפגנה בקפלן, 2023

הוויכוח בין תומכי הרפורמה לבין מתנגדי הרפורמה עבר לוויכוח בין השמאל והימין. הטיעון שחוזר על עצמו הוא – מה פתאום שהדמוקרטיה תאבד? להיפך, ישראל תהיה  עוד יותר דמוקרטית. המושג של "מערכת משפטית עצמאית" כנראה לא מובן לרבים מאנשי הימין שטוענים זאת, ואולי גם לחלק מאנשי השמאל.

הטיעון החוזר הוא – מה פתאום שהדמוקרטיה תאבד? להיפך, ישראל תהיה  עוד יותר דמוקרטית. המושג של "מערכת משפטית עצמאית" כנראה לא מובן לאנשי ימין רבים ואולי גם לחלק מאנשי השמאל

אתמול נתקלתי בשכן שלי משה קרקו, שהוא איש ימין בכל אבריו. אפילו נעליים הוא נועל שתי ימניות שחלילה וחס לא ישא נעל שמאלית על אחת מרגליו. קרקו הזמין אותי לקפה של אחרי הצהריים, ובעודו מגיש לי את הקפה הטוב שעשה שאל – "מה יש לכם אתם השמאלנים ? מה זה כל הבלגן הזה שאתם עושים? הפסדתם בבחירות אז תסתמו את האף והפה ותקבלו את התוצאות כמו גברים".

קרקו איש טוב, מנהל מחלקת כבלים במפעל שעוסק בפיתוח טרנספורמטורים, מאמין בכל לב שביבי נתניהו יצוק מדי.אן.איי קדוש ברמתה של מריה מגדלנה. או אם תרצו של דוד המלך. לגמתי מהקפה ואמרתי לו: "אני אנסה להסביר לך".

"סבבה", הגיב קרקו, "אבל  תסביר פשוט, בלי כל מיני מילים מסובכות מההפטרה שאתם השמאל תמיד מביאים. אני רק עובד בחשמל, בכבלים, לא למדתי פילוסופיה, למדתי לגלגל כבלים, זהו".

"אוקיי", הגבתי, "בשפה של כבלים".  קרקו התיישב, עם חיוך זעיר מתחת לשפם הקטן שלו, בטוח שלא אוכל לשכנעו. אני אוהב את קרקו אהבת נפש. תמיד עזר לי בכל אירוע או צורך, גם בלי ששאלתי או ביקשתי, איש יקר.

"תקשיב", אמרתי לו, "נניח שהשלטון  בעוד ארבע שנים יהיה בידי המרכז-שמאל. כלומר, נניח שיאיר לפיד הוא ראש הממשלה, ונניח שכל המהפכה המשפטית הזאת כבר קיימת, מלא מלא, בסדר?", קרקו הביט בי  תוך שהוא מכווץ את אישוניו, ואמר, "כן, אוקיי, בחלומות, אבל בסדר".

קרקו איש טוב, מנהל מחלקת כבלים במפעל פיתוח טרנספורמטורים, מאמין בכל לב שנתניהו יצוק מדנ"א קדוש ברמת מריה מגדלנה. או אם תרצו של דוד המלך. לגמתי מהקפה ועניתי: "אני אנסה להסביר לך"

"ואני יודע שהבוס שלך שרוף על יאיר לפיד, ומקיא בכל פעם שמישהו מזכיר אפילו את השם של ביבי. יכול להיות שזה נכון?",  קרקו מהנהן בראשו להסכמה ואומר, "כן. יכול להיות". "איך קוראים לו לבוס שלך? דוד צימרמן?", קרקו מגרד בפדחתו ואומר, "כן". החיוך נעלם מפניו של קרקו, הוא השעין את גבו, כמו אמר, "אוקיי תמשיך", מנסה לנחש לאן אני חותר.

"צימרמן הזה חושב שאתה גאון, אבל מתעב את העובדה שאתה לא מבדיל בין ביבי לאלוהים, ואתה קרקו, בגלל שגם אתה יודע את זה, לא מדבר פוליטיקה בכלל ליד צימרמן, ובכלל לא אומר כלום, אתה הופך לדג. למה מה פתאום תחרב את מקור הפרנסה שלך בשביל כמה מילים מיותרות?". קרקו מהנהן בראשו כמסכים.

"אבל מה קרקו היקר, אני הרי מכיר אותך, ואתה תיקלע באחד הימים לוויכוח בין צימרמן לפישל הקולגה שלך. צימרמן ינאם שנתניהו זרק את המדינה לכלבים בכך שנתן לבן גביר להיות שר לביטחון לאומי, שאין לו מושג אפילו איך להפעיל כיתת סבלים, אבל שביבי עשה זאת כדי לקחת את השלטון ולנסות לברוח מהמשפט שלו, בקיצור הפקיר אותנו. ואתה כועס, ואומר לצימרמן מה שאתה חושב על ביבי,  וצימרמן כמעט מקיא. מאדים והולך להתפוצץ. ואתה ממשיך ואומר דבריך בגנותו של יאיר לפיד ראש הממשלה,  באופן נחרץ וחד משמעי".

"אחרי שבוע צימרמן קורא לך לחדרו ומגיש לך מכתב פיטורין. הסיבה – לא יעיל מספיק.

"אתה מתעצבן, ואתה יודע בדיוק  למה הוא מפטר אותך, אתה יודע שזה בגלל העמדה הפוליטית שהצגת שמעוררת בו פלצות. אתה מחפש מישהו שיציל אותך.

"מה עכשיו אתה עושה, קרקו אח שלי היקר?",

"לא יודע" הוא מגיב.

"אתה מתעצבן ויודע בדיוק למה הוא מפטר אותך, בגלל העמדה הפוליטית שהצגת. אתה מחפש מישהו שיציל אותך. מה עכשיו אתה עושה, קרקו אחי היקר?", "לא יודע", הוא עונה

"אין לך עם מי לדבר. אין מי שיגן עליך. אין בג"ץ, וגם היועץ המשפטי שבמפעל הממשלתי שלכם הוא פודל-רגלי של צימרמן. אתה אבוד, אח שלי".

"נעשה את זה יותר גרוע", ואני מוסיף שמן למדורה, "צימרמן כל כך כועס עליך שהוא מחליט לתבוע אותך לדין על הסתה ופגיעה בכבודם של 'מנהיגים'. הוא כל כך כועס ויחד עמו גם היועץ המשפטי שלו, והם מגישים דרישה לעצור אותך ולהעניש אותך ב-3 שנות מאסר על דבריך האיומים, שגרמו לטענתם, להורדת המורל בחברת הכבלים, לירידה במכירות, לתחלואה נפשית של מספר עובדים, גרמת לאסון".

"קרקו", אני אומר לו, "אין לך מה לעשות, אין לך אל מי לפנות. רק אלוהים יכול לעזור לך".

ואז קרקו אהובי קופץ ואומר: "זהו בדיוק! זה מה שצריך להיות! שהכל בידיו. האחד והיחיד", אמר ושיגר נשיקה לשמיים.

"תביא את הבקלאווה יא קרקו, עכשיו הבנת?".

"כן" הוא אומר, "שהכל בידיו ואין בלתו".

"לזה קוראים דיקטטורה קרקו".

חיים אסא מנהל "אימפקט" – מכון לאסטרטגיה ישראלית. היה אסטרטג הקמפיין של יצחק רבין (1992) וציפי לבני ( 2009). הוא כיהן כיועץ לביטחון לאומי בממשלת רבין, וכיו"ר חברת סייקן וראש המעבדה למשחקי מלחמה אסטרטגיים באוניברסיטת תל אביב

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 716 מילים
סגירה