אל תכניסו את הפצצה החוקתית המתקתקת הזו לספר החוקים

פרופ' יניב רוזנאי נואם בהבימה, 28.1.2023 (צילום: התנועה לאיכות השלטון)
התנועה לאיכות השלטון
פרופ' יניב רוזנאי נואם בהבימה, 28.1.2023

אני מבקש תחילה להביע צער עמוק ולהשתתף בכאבן ואובדנן הבלתי נתפס של משפחות הנרצחים, ולאחל החלמה מהירה ומלאה לפצועים. כולנו עם אחד וכולנו חולקים את הכאב.

אני מדבר פה היום, כי אני, ולא רק אני, אלא מאות אנשי אקדמיה מתחומי המשפט ומדע המדינה, חרדים מההשלכות ההרסניות של המהפכה המשטרית.

אני פה כי לא מדובר ברפורמה במערכת המשפט. מדובר במהפכה משטרית של ממש שבה לרשות אחת – הממשלה, יהיה צ'ק פתוח לעשות כל מה שהיא רוצה. זה לא עניין של ימין או שמאל אלא של מגבלות על הכוח השלטוני.

אני ומאות אנשי אקדמיה מתחומי המשפט ומדע המדינה, חרדים מההשלכות ההרסניות של המהפכה המשטרית. לא מדובר ברפורמה במערכת המשפט אלא במהפכה משטרית שבה לרשות אחת – הממשלה, יהיה צ'ק פתוח

אם לואי ה-14 הכריז L'État c'est moi – המדינה זה אני, אחרי המהפכה המשטרית הממשלה תוכל להכריז La Loi c'est moi – החוק זה אני.

אבל משטר דמוקרטי בריא הוא כזה שיש בו:

  • איזונים ובלמים.
  • שלטון חוק.
  • עצמאות שיפוטית.
  • וזכויות יסוד.

השינוי המהפכני המתוכנן יוביל לקריסה של כל אחד מאלה ולפגיעה קשה בזכויות של כל אזרחיות ואזרחי ישראל, דתיים וחילונים, ערבים ויהודים, נשים וגברים, להט"בים וסטרייטים.

אם הממשלה תמנה את השופטים ואת היועצים המשפטיים, ותסרס כל ביקורת שיפוטית אפקטיבית – ישראל תהפוך, במקרה הטוב, לדמוקרטיה חלולה ובמקרה הרע למשטר שאינו דמוקרטי. לכן, לא מדובר ברפורמה אלא בחתירה תחת ערכי מגילת העצמאות וערכי היסוד של המדינה כיהודית ודמוקרטית.

אנחנו פה בשם הסולידריות ולא בשם הפילוג. אנחנו לא נגד, אלא בעד. אנחנו נאבקים בעד שמירה על המרקם החברתי של העם שכולל את כולנו, ועל המנגנונים השלטוניים של המדינה.

אנחנו פה בשם הסולידריות ולא בשם הפילוג. אנחנו לא נגד, אלא בעד. אנחנו נאבקים בעד שמירה על המרקם החברתי של העם שכולל את כולנו, ועל המנגנונים השלטוניים של המדינה

אפשר ואף נדרש להגיע להסדרה מאוזנת של היחסים בין הרשויות. כזו שתזכה להסכמה רחבה בציבור. אבל זה לא מה שמונח על השולחן. מקדמי המהפכה מבקשים להביא לפתחנו את השינוי החוקתי הכי קיצוני והכי דרמטי שנעשה מאז קום המדינה,
בהליך בזק,
בלי דיון ציבורי או מקצועי ראוי,
ובלי ניסיון לגבש הסכמה רחבה בהידברות.
ככה לא בונים חוקה!

אומרים לנו: "סִמכו עלינו – לא נפגע בזכויות".
ואני אומר: עיצוב חוקתי לא מבוסס על "סמוך".

אומרים לנו: "אל תצעקו זאב זאב".
ואני אומר: אם זה נראה כמו זאב, הולך כמו זאב, ועושה קולות של זאב – כנראה שזה זאב.

אומרים לנו: אי-אפשר למשול בגלל בית המשפט.
ואני אומר: בית המשפט לא מפריע למשול. מאז שנת 1992 – בה נחקק חוק יסוד כבוד האדם וחירותו, הכנסת חוקקה כמעט 4,000 חוקים. בית המשפט התערב ב-22 חוקים או סעיפי חוק. על זה עושים מהפכה משטרית?

אומרים לנו שיש לבית המשפט כוח בלתי מוגבל.
ואני אומר: אני לא מכיר דמוקרטיה שהפכה למשטר שאינו דמוקרטי בגלל ביקורת שיפוטית של בית המשפט. אני מכיר לא מעט דמוקרטיות שקרסו בגלל רשות מבצעת חזקה מדי – ולשם בדיוק מובילים אותנו.

אומרים לנו: "סִמכו עלינו – לא נפגע בזכויות". ואני אומר: עיצוב חוקתי לא מבוסס על "סמוך". אומרים לנו: "אל תצעקו זאב זאב". ואני אומר: אם זה נראה כמו זאב, הולך כמו זאב, ועושה קולות של זאב – כנראה שזה זאב

אומרים לנו שהשינוי נועד רק כדי שנהיה כמו דמוקרטיות אחרות בעולם.
ואני אומר: אין עוד אף דמוקרטיה בעולם שיש בה את החבילה שמוצעת אצלנו. אני מוכן שהממשלה תבחר כל מדינה דמוקרטית בעולם, ותאמץ את הדרך בה בוחרים שם שופטים או פוסלים חוקים. אבל יחד עם חוקה מלאה, מגילת זכויות וכל יתר ההגנות שיש לאזרח מפני הכוח השלטוני. כמו כל דמוקרטיה נורמלית.

בכל המדינות הדמוקרטיות בעולם יש מנגנונים שנועדו להבטיח הגנה על זכויות, ולוודא שהכוח הפוליטי לא מרוכז בידי גוף אחד. ישראל היא המדינה הדמוקרטית היחידה בעולם, היחידה, בלי מנגנונים כאלו.

המנגנון היחיד שיש לנו, שיבלום את הכוח השלטוני, זה מערכת המשפט והייעוץ המשפטי – ובדיוק אותו מבקש הגוף הפוליטי להחליש עד היסוד.

אומרים לנו שאלו שמקדמים את המהפכה הם "שמרנים".
ואני אומר: אלו המקדמים את השינוי אינם "שמרנים". שמרנות היא שינוי הדרגתי תוך שמירה על הקיים. שמרנות היא תפיסה של ממשל מוגבל. אלו רדיקלים שמבקשים לעשות שינוי מהפכני ולהוביל אותנו לממשל בלתי מוגבל.

אומרים לנו שהשינוי נדרש כדי לחזק את הפרדת הרשויות, את אמון הציבור במערכת המשפט, את המשילות ואת הדמוקרטיה.

ואני אומר: אם המהפכה המשטרית תעבור כמו שהיא, לא יהיה כאן:
לא אמון ציבורי במערכת משפט שעברה פוליטיזיציה,
לא משילות אלא שחיתות והיעדר יציבות,
לא הפרדת רשויות כי כל הכוח ירוכז ברשות המבצעת,
ולכן גם לא דמוקרטיה ליברלית.

בכל המדינות הדמוקרטיות בעולם יש מנגנונים שנועדו להבטיח הגנה על זכויות, ולוודא שהכוח הפוליטי לא מרוכז בידי גוף אחד. ישראל היא המדינה הדמוקרטית היחידה בעולם, היחידה, בלי מנגנונים כאלו

אל תחתרו תחת ערכי מגילת העצמאות!
אל תהרסו את עמודי התווך של ישראל!
‎אל תכניסו את הפצצה החוקתית המתקתקת הזו לספר החוקים של המדינה!

פרופ' רוזנאי הוא סגן דיקן בבית ספר הארי רדזינר למשפטים, מנהל אקדמי משותף של מרכז רובינשטיין לאתגרים חוקתיים, אוניברסיטת רייכמן, ויו״ר משותף של הסניף הישראלי של הארגון הבינלאומי למשפט ציבורי. בעל תואר דוקטור במשפטים מה-LSE. תחומי ההתמחות שלו הם משפט חוקתי השוואתי ותאוריה חוקתית.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 725 מילים
סגירה