כן, אני נגד אונס. כן, אני נגד טרור

איתמר בן-גביר בזירת הפיגוע בשכונת רמות בירושלים, 10 בפברואר 2023 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
יונתן זינדל/פלאש90
איתמר בן-גביר בזירת הפיגוע בשכונת רמות בירושלים, 10 בפברואר 2023

לא מזמן כתבתי ברשתות על חלאת האדם שאנס אישה בגדרה. לא פעם ראשונה שאני כותב על נושא האלימות המינית, למעשה אני כותב על זה די הרבה. הפעם, לא התמקדתי דווקא בפרטי המקרה, אלא בתגובות אליו. האונס הנורא הזה "זכה" לסיקור נרחב בתקשורת, השר ל"ביטחון לאומי" הגיע לזירה, ומפכ"ל המשטרה נתן הוראה לכוחות הביטחון במחוז הדרום לתעדף את המקרה הזה ולא לנוח עד שהאנס מובא למעצר. למה? ניחשתםן נכון.

האונס הנורא "זכה" לסיקור נרחב בתקשורת, השר ל"ביטחון לאומי" הגיע לזירה, ומפכ"ל המשטרה נתן הוראה לכוחות הביטחון במחוז הדרום לתעדף את המקרה ולא לנוח עד שהאנס מובא למעצר. למה? ניחשתםן נכון

בעקבות הביקורת שלי על גזענים לאומנים משיחיים שנזכרים לדבר על אלימות מינית רק כשהתוקף הוא לא יהודי, כדי לנצל בצורה הכי צינית שיש את הנאנסת ולתדלק את השנאה בין קבוצה א' לקבוצה ב' – "זכיתי" לתגובות שהסיכום שלהן הוא "אוהב מחבלים אתה בעד אונס כל עוד האונס הוא ערבי" ולעוד שלל כינוי גנאי ואיחולים.

הרי זה הכלל הלא כתוב של האינטרנט – אם העברתי ביקורת על המבקרים, זו בעצם הודאה שאין לי בעיה עם המעשה עצמו. רוצה לבקר את צה"ל? תבהיר שאתה נגד טרור קודם. רוצה לבקר גזענות? תבהיר שאתה נגד אונס קודם.

מה שמביא אותי לפיגוע הרצחני ביום שישי האחרון בשכונת "רמות" בירושלים. שני אזרחים חפים מפשע נרצחו על ידי תושב מזרח העיר בן 31, שנשא תעודת זהות כחולה.

כמובן שההצהרות הפופוליסטיות לא איחרו להגיע מראש הממשלה שנאשם בפלילים ומשר הטיקטוק הלאומי. "נאטום את הבית" הם זעקו כשהדם עדיין לא התייבש בזירה, ואז התברר שזה בית שכור שלא רשום על שמו ואי אפשר לאטום. "נגרש את משפחתו!", "נחוקק עונש מוות למחבלים!". קצת אירוני לשמוע עבריין מורשע בסיוע לארגון טרור, מבטיח חוק עונש מוות למחבלים, במיוחד כשהחוק תלוי בבוס שלו, שהוא במקרה ראש הממשלה שמנע מהחקיקה הזו להתקדם בעשור האחרון.

קצת אירוני לשמוע עבריין מורשע בסיוע לארגון טרור, מבטיח חוק עונש מוות למחבלים. במיוחד כשהחוק תלוי בבוס שלו, שהוא במקרה רה"מ שמנע מהחקיקה הזו להתקדם בעשור האחרון

שלא כהרגלי, צפיתי בסרטוני הווידאו מהפיגוע. בסרטון רואים בבירור כי לאחר הדריסה, הרכב הגיע לעצירה מוחלטת כאשר הוא לא יכול להמשיך בנסיעה, והמחבל עדיין יושב בכסא הנהג. הוא לא ניסה לצאת מהרכב ולהמשיך לפגוע באזרחים, לא ניסע להמשיך בנסיעה, פשוט ישב ברכב וחיכה. לא יודע אם הוא עשה שיחות טלפון בזמן הזה, או הותקף בחרטה ונקיפות מצפון. באמת שאני לא יודע. בשלב הזה, אזרח ושוטר שהיו בזירה והיו חמושים, שלפו את הנשק והתחילו לחתור למגע. אחרי כמה שניות ארוכות של היסוס, אחד מהם פתח את דלת הרכב ושניהם פתחו בירי אל עבר המחבל. הוא מת במקום.

באותו רגע, כל מה שהצלחתי לחשוב עליו הוא – למה?

לא שחלילה אני חושב שלא "הגיע" למחבל למות. הוא ביצע פיגוע ולקח חיים של שני אזרחים תמימים וחפים מפשע. מבחינת ה"איזון" הקוסמי בהחלט מגיע לו למות. מה שכן הייתי מצפה מאזרח עם רישיון לנשק, ובמיוחד משוטר במדים, הוא לנהל את האירוע.

פצועים עדיין מוטלים על הרצפה, וראיתם שהמחבל לא יוצא מהרכב ביוזמתו. אולי הוא נושא על עצמו מטען חבלה ובזמן שהוא נמצא ברכב הוא היה עסוק בלחמש אותו? להכין אותו לפיצוץ? איך שני אנשים מרשים לעצמם לפתוח באש ולהרוג ללא שום שיקול דעת אדם שעלול להיות ממולכד? ונניח שאתם יודעים בדרך כזו או אחרת שהוא לא ממולכד. אולי כוחות הביטחון יוציאו ממנו מידע בחקירה? אולי יש לו שותפים במיקומים נוספים? ושוב – אולי יש עליו מטען חבלה והירי שלכם יביא לפיצוץ?

כמובן שזה קל לכתוב בדיעבד, בניחותה בבית בלי כל הלחץ והאדרנלין. עדיין, הייתי רוצה לראות זירה מנוהלת ע"י השוטר שהיה במקום וירה במחבל. הייתי רוצה לראות אותו שומר על קשר עין עם המחבל ומכוון עליו את הנשק ובמקביל מרחיק את הפצועים והבלתי מעורבים מחשש למטען. הדבר האחרון, האחרון שהייתי רוצה לראות, זו הוצאה להורג ברחוב, ככה, ללא משפט, של אדם שעלול להיות ממולכד/נכס מודיעיני, ושוב – לא משנה בכלל אם "מגיע" לו או לא מגיע לו.

הדבר האחרון שהייתי רוצה לראות זו הוצאה להורג ברחוב, ככה, ללא משפט, של אדם שעלול להיות ממולכד/נכס מודיעיני, ושוב – לא משנה בכלל אם "מגיע" לו או לא מגיע לו

אין מולי נתונים רשמים, אך אני יכול להעריך בזהירות, על בסיס ניסיון העבר שלי במציאות הישראלית, כי רוב מוחלט של המחבלים שיצאו לעשות פיגוע – לא שרדו כדי לספר. אם כך, האם ניתן לטעון שדה-פקטו, עונש מוות למחבלים בעצם קיים?

בניגוד למקרה אלאור אזריה שהוציא להורג מחבל ששכב על הרצפה במשך 11 דקות בניגוד לחוק ולפקודות צה"ל ונשלח לכלא, לא זכור לי מקרה שמח"ש הגישה כתב אישום נגד שוטר שירה במחבל למרות שלא הייתה סיבה "מבצעית" לירי ואף להיפך – הירי עלול היה לסכן את כל הסובבות והסובבים.

זו החברה שאנחנו רוצים להיות? צמאי נקם עד כדי כך שנוציא להורג בירייה וללא משפט אנשים ברחוב? מה יקרה כשההקלות לנשיאת נשק שהממשלה רוצה להעביר יכנסו לתוקף, ולהרבה יותר אזרחים יהיה נשק? זה מדרון חלקלק מאוד ואני ממש, אבל ממש לא בטוח שהדבר שחסר לחברה הישראלית זה עוד אנשים חמושים.

וכמובן, הנה הגיע הדיסקליימר:

הלוואי שאחרי כל מקרה אונס המדינה תזדעזע ככה. הלוואי שאחרי כל מקרה אונס, שרים יגיעו לזירה. הלוואי שאחרי כל מקרה אונס, מפכ"ל המשטרה ינחה את המחוז לעסוק רק בזה עד למציאת התוקף. הלוואי. בינתיים, בממשלה יושבות שרות שלא "כואבת להן הבטן", בטח לא ממקרי אונס.

הלוואי שאחרי כל מקרה אונס המדינה תזדעזע ככה, שרים יגיעו לזירה ומפכ"ל המשטרה ינחה את המחוז לעסוק רק בזה עד למציאת התוקף. הלוואי. בינתיים, בממשלה יושבות שרות שלא "כואבת להן הבטן" מקרי אונס

הרי הםן הצביעו נגד חוק שהיה מאפשר לשמר ראיות במקרי תקיפה מינית לאורך זמן, והן שרות בממשלה שהעומד בראשה לא העביר במשך שנים את התקציבים הנדרשים כדי להתחיל ולטפל באלימות מינית בישראל.

לא יכול להיות שזה בלתי אפשרי לנהל שיח על תפקוד הכוחות בפיגוע, בלי להצטייר כבוגד עוכר ישראל ולהתקל בתגובות כמו: "מה, אתה לא חושב שהגיע למחבל למות?". לא יכול להיות שאונס יגיע לכותרות ויקבל מהמשטרה את מלוא תשומת הלב אך ורק בגלל שהאנס לא יהודי והקורבן כן.

אנחנו חייבים להיות מסוגלים לנהל שיח בשאלה האם ראוי או לא ראוי לחסל מחבל ללא משפט, גם כשהוא כבר לא מהווה סכנה ברורה ומיידית. אנחנו חייבים להתייחס לכל מקרה תקיפה מינית, בלי קשר לשאלה אם התוקף יהודי או לא, ואם הקורבן יהודי או לא.

גיל סולומון הוא עצמאי בן 31. צלם, יועץ פוליטי, יזם, ערכיסט ואקטיביסט. מתעניין בפוליטיקה, ותקשורת.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 971 מילים
סגירה