יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)
מרים אלסטר/פלאש90

יו"ר ההסתדרות בורר את מלחמותיו בזמן שהממשלה מרוקנת אותו מנשקו

לפני כחצי שנה, פוטרו חמישה מורים בהונגריה אחרי שהואשמו ב"אי-ציות אזרחי" בגלל שפצחו בשביתה ● גם בהונגריה מערכת החינוך סובלת ממחסור של אלפי מורים בשל שחיקה בתנאי השכר ● אלא שבישראל עדיין מותר לשבות ועדיין יש הגנה מבית המשפט ● לא ברור למה ארנון בר-דוד מתעלם מהלקח ההונגרי כשהוא יודע שרגע אחרי המהפכה המשפטית, איגודי העובדים יהיו המטרה הבאה ● פרשנות

תחילת אוקטובר 2022: חמישה מורים מבית הספר "קולסי פרנץ" בבודפשט, הונגריה, פוטרו על ידי הרשויות אחרי שהואשמו ב"אי-ציות אזרחי" לצו ממשלתי האוסר עליהם לשבות, מפני שלא הופיעו לכל השיעורים.

החמישה עשו זאת כסוג של מחאה שקטה בגין תנאי העבודה המחפירים שלהם וחוסר הנכונות של הממשלה לשפר את אותם תנאים. לרוע מזלם, הרשויות בהונגריה החליטו להשתמש בהם כשעיר לעזאזל על מנת להרתיע את כל שאר עשרות אלפי העובדים במערכת ההוראה ההונגרית מלחשוב אפילו לבצע פעולות מחאה דומות מצידם.

מקרה זה הבהיר למורים בהונגריה את המציאות המרה בה הם חיים ב-2022: זכות השביתה – שהייתה זכות בסיסית שלהם בעבר – הפכה בתוך עשור לאיום קיומי על מי שמעז להשתמש בה.

כל הדרמה הזו החלה ב-31 בינואר שנה שעברה, אז הודיעו איגודי המורים בהונגריה על שביתת אזהרה בת שעתיים. זה קרה אחרי שהמו"מ שלהם מול הממשלה בראשות ויקטור אורבן נכשל זמן קצר קודם לכן. בעקבות ההכרזה, 27 אלף מורים שבתו בין השעות שמונה לעשר בבוקר, כשחלקם לבשו חולצות משובצות – סמל למחאת המורים בהונגריה שש שנים קודם לכן.

הורים באותו הזמן לא הביאו את ילדיהם לגן או לבית הספר. איגודים מקצועיים אחרים בהונגריה ארגנו גם הם הפגנת הזדהות עם המורים באמצעות שיירת מכוניות בבודפשט.

הפגנה בגשר החירות בבודפשט, הונגריה, להזדהות עם המורים שפוטרו בשל דרישה להיטיב את תנאי שכרם, 23 באוקטובר 2022 (צילום: AP Photo/Anna Szilagyi)
הפגנה בגשר החירות בבודפשט, הונגריה, להזדהות עם המורים שפוטרו בשל דרישה להיטיב את תנאי שכרם, 23 באוקטובר 2022 (צילום: AP Photo/Anna Szilagyi)

הבעיות שחווים ארגוני המורים בהונגריה מזכירות מאוד את הבעיות שנתקלת בהן מערכת ההוראה כאן אצלנו, בישראל. כמו בישראל – גם בהונגריה המערכת סובלת ממחסור גדול של אלפי מורים כתוצאה מהרעה זוחלת בתנאי העבודה שלהם. המשכורות הניתנות למורים ההונגרים מגוחכות. מורים ותיקים נוטשים את המערכת לטובת עבודות משכרות יותר וצעירים חדשים נרתעים מלהצטרף.

בנוסף, כמו בישראל – גם מערכת ההוראה ההונגרית מתמודדת עם ניסיונות הדתה מצד הממשלה השמרנית. חלק ממוסדות הלימוד שם נאלצו כבר בעל כורחן ובדחיפת הממשלה להיות נתונים למרות חלקית של הכנסיות על מנת שיוכלו לזכות בתקציב ולשרוד.

למרות הדמיון הרב – יש הבדל אחד גדול בין שתי המערכות: בישראל שביתת מורים עדיין נחשבת כזכות בסיסית, טריוויאלית ולגיטימית של ארגוני המורים. לעומת זאת, שביתת האזהרה בת השעתיים בלבד בהונגריה דרשה ממארגניה אומץ ותעוזה יוצאי דופן.

למרות הדמיון הרב – יש הבדל אחד גדול בין שתי המערכות: בישראל שביתת מורים עדיין נחשבת כזכות בסיסית, טריוויאלית ולגיטימית של ארגוני המורים

ראשי ארגוני העובדים בהונגריה נאלצו להתמודד עם חוק שעבר בשנת 2011 על ידי ממשלת אורבן, שמגביל את זכות השביתה ומחייב את השובתים לספק רמת שירות מינימלית גם בזמן השביתה.

לעומת הונגריה – בישראל משרד האוצר נענה בשנה שעברה למרבית דרישות ארגוני המורים על מנת להביא להפסקת השביתות. הממשלה ההונגרית החליטה בדיוק באותו הזמן להתמודד עם השביתות אצלה בדרך הפוכה לגמרי. אחרי שביתה גדולה נוספת שערכו המורים במהלך מרץ – הממשלה ההונגרית פשוט הוציאה צו המגביל את זכות השביתה כמעט לחלוטין.

ראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן בבית הפרלמנט בבודפשט, 18 בפברואר 2023 (צילום: AP Photo/Denes Erdos)
ראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן בבית הפרלמנט בבודפשט, 18 בפברואר 2023 (צילום: AP Photo/Denes Erdos)

פה בישראל, צווים מסוג זה היו נדחים על הסף על ידי הדיינים בית המשפט לענייני עבודה. לא כך בהונגריה. פנייה של ארגוני המורים לבית המשפט ההונגרי, הנשלט על ידי הממשלה שם, במטרה שיגן על זכות השביתה שלהם – נדחתה על ידי השופטים.

בעקבות הצו הממשלתי – שביתת המורים בהונגריה שינתה את פניה. מאז מרץ 2022 התרחשו בהונגריה מגוון רחב של פעולות אי-ציות אזרחי מצד מורים שלא הגיעו לעבודה. אליהם הצטרפו במחאות גם קבוצות הורים, תלמידים, וארגוני חברה אזרחית כמו גם קהילות מקומיות. הממשלה של אורבן לא ויתרה ונלחמה גם בתופעת האי-ציות הזו.

פיטורי המורים מבית הספר "קולסי פרנץ", שהואשמו באי-ציות אזרחי בתחילת אוקטובר 2022,  רק הגביר את הזעם והמחאות ברחבי הונגריה. איגוד המורים ההונגרי דרש את החזרת המורים שפוטרו לעבודתם, החזרת זכות השביתה, והשבת משרד החינוך להיות משרד עצמאי, שזו בעיה חדשה שהיו צריכים להתמודד איתה בשנה שעברה.

לפני 2010, הממשלות המקומיות בהונגריה הן היו אחראיות על החינוך הקדם-תיכוני. מאז כניסת אורבן לשלטון ב-2010, התרחש תהליך של ריכוזיות. הצעד האחרון והקיצוני ביותר בתהליך זה היה כשהחינוך הקדם-תיכוני הוכפף למשרד הפנים במאי 2022, יחד עם שירותי הבריאות והרווחה.

מאז כניסת אורבן לשלטון ב-2010, התרחש תהליך של ריכוזיות. הצעד האחרון והקיצוני ביותר בתהליך זה היה כשהחינוך הקדם-תיכוני הוכפף למשרד הפנים במאי 2022, יחד עם שירותי הבריאות והרווחה

את המשרד מוביל סנדור פינטר, לשעבר מפקד משטרה בכיר מאוד ואחד מבעלי בריתו הקרובים ביותר של אורבן. המטרה היא כמובן לשלוט בצורה טובה יותר במערכת החינוך ובמורים. מזכיר קצת את הניסיון לפרק את משרד החינוך אצלנו.

הפגנה להזדהות עם מאבק המורים על שיפור תנאי שכרם בבודפשט, הונגריה, 23 באוקטובר 2022 (צילום: AP Photo/Anna Szilagyi)
הפגנה להזדהות עם מאבק המורים על שיפור תנאי שכרם בבודפשט, הונגריה, 23 באוקטובר 2022 (צילום: AP Photo/Anna Szilagyi)

למרות שהאיסור לשבות נועד לפגוע בכוחם של איגודי המורים – הוא השליך ישירות גם על כוחם המידלדל ממילא של שאר איגודי העובדים בהונגריה.

אלא שאיגודי העובדים קיבלו רוח גבית מגוף מפתיע: ביולי שנה שעברה, בית המשפט העליון בהונגריה החליט – אולי בקריצה מצד השלטון, שרצה לשחרר קצת מהלחץ הציבורי – לקבל את ערעור ארגוני המורים ולקבוע כי אותה שביתת אזהרה בתחילת 2022 הייתה חוקית.

ממשלת הונגריה היא לא הממשלה היחידה שמנסה לפגוע בכוחם של איגודי העובדים. גם שר האוצר בצלאל סמוטריץ' תומך בהגבלת זכות השביתה.

אחת הסיבות שזה לא קורה היא בגלל שבישראל עדיין יש רשות שיפוטית עצמאית שמצד אחד פורסת מעטפת הגנה על זכויות העובדים מפני החלטות בעייתיות כאלו של הממשלה, ומצד שני מונעת מאותם איגודים לעשות שימוש בזכויות שקיבלו בצורה לא סבירה.

אם המהפכה המשפטית תעבור כלשונה, אז אותה מעטפת הגנה למעשה תתנפץ לרסיסים, והדרך לריסוק זכות השביתה וכוחם של ארגוני עובדים בישראל נוסח הונגריה תהיה כבר קצרה. זו אינה ספקולציה: זה בדיוק מה שח"כ שמחה רוטמן אמר, כשהעלה לפני שלושה שבועות הצעת חוק שמטרתה להגביל את הזכות לשבות.

אם המהפכה המשפטית תעבור כלשונה, אז אותה מעטפת הגנה למעשה תתנפץ לרסיסים, והדרך לריסוק זכות השביתה וכוחם של ארגוני עובדים נוסח הונגריה תהיה כבר קצרה

ח"כ שמחה רוטמן מנהל דיון בוועדת החוקה של הכנסת, 7 בפברואר 2023 (צילום: אורן בן חקון/פלאש90)
ח"כ שמחה רוטמן מנהל דיון בוועדת החוקה של הכנסת, 7 בפברואר 2023 (צילום: אורן בן חקון/פלאש90)

כשזה המצב, ולאור התקדים ההונגרי, שתיקת ארגוני המורים בישראל ותגובתו של יו"ר הסתדרות העובדים ארנון בר-דוד לדרישה שיצטרף למאבק ברפורמה המשפטית, נראית לפתע כמו ניסיון מביך של התחמקות מהתמודדות עם הסוגיה הכי חשובה היום של העובדים בישראל.

"יש עליי לחץ עצום להצטרף לשביתה", אמר בר-דוד בשבוע שעבר. "אני פונה לכל אלו שלוחצים עליי – ההסתדרות בוחרת את המלחמות שלה. כעת אנחנו מרוכזים בהסכם המסגרת ובחיזוק העובדים. יש מו"מ קדחתני מול האוצר. יש התקדמות בכל הגזרות. אין בחוק ההסדרים ולא דבר אחד כנגד ההסתדרות. וזה, כי אנחנו חזקים, אחראים, כי אנחנו נמצאים בקונצנזוס של כל המפלגות במדינת ישראל".

"יש עליי לחץ עצום להצטרף לשביתה. אני פונה לכל אלו שלוחצים עליי – ההסתדרות בוחרת את המלחמות שלה. כעת אנחנו מרוכזים בהסכם המסגרת ובחיזוק העובדים"

בר-דוד יודע היטב שההסתדרות חזקה ושסמוטריץ' נזהר מלפגוע בה רק בגלל שיש מאחוריה בית משפט עצמאי שמגן על זכויותיה – ולא בגלל שהיא קונצנזוס של כל המפלגות בישראל. הרי ההסתדרות היא קונצנזוס בתוך מפלגתם של סמוטריץ' ורוטמן בדיוק כמו שמכבי ת"א היא קונצנזוס החקוק בליבם של כל אוהדי הפועל.

בר-דוד גם יודע היטב שברגע שתהיה לסמוטריץ' ורוטמן את ההזדמנות, הם לא יהססו לקחת ממנו את זכות השביתה באופן מלא או חלקי, ובעצם כך יפשיט אותו מכוחו הגדול. הרי רוטמן כבר הניח את האקדח על שולחן הכנסת. ועל זה יהיו שיגידו כי אקדח שהונח לקריאה ראשונה בכנסת – יירה בקריאה השלישית של הרפורמה המשפטית.

יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד במסיבת עיתונאים במשרד האוצר, נובמבר 2021 (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)
יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד במסיבת עיתונאים במשרד האוצר, נובמבר 2021 (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)

האם בר-דוד יוכל באמת להיות ערב שסמוטריץ' ימנע מלהעביר את ביטול זכות השביתה נוסח הונגריה ברגע האמת, אחרי שהמהפכה המשפטית תעבור? מה יעשו במצב כזה חברי ההסתדרות, אם סמוטריץ' יחליט להטיל עליהם גזירות בחוק ההסדרים או לפגוע בשכרם? מי יגן עליהם במצב כזה?

כשזה יקרה – בר-דוד וכל שאר ראשי ארגוני העובדים והמורים שעומדים כיום מנגד, כבר לא יוכלו לבחור את המלחמות שלהם, מהסיבה הפשוטה שהם יפורקו מנשקם ולא יהיה להם עם מה להילחם.

כשזה יקרה – בר-דוד וכל שאר ראשי ארגוני העובדים והמורים שעומדים כיום מנגד, כבר לא יוכלו לבחור את המלחמות שלהם, מהסיבה הפשוטה שהם יפורקו מנשקם ולא יהיה להם עם מה להילחם

לארגוני העובדים בהונגריה כל זה כבר לא יעזור. הם התעוררו כשזה היה מאוחר מידי. האם בר-דוד וחבריו ילמדו את הלקח ההיסטורי ויתעוררו הפעם מספיק מוקדם בשביל למנוע את זה?

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
עוד 1,185 מילים ו-1 תגובות
סגירה