נתניהו איבד שליטה

היום יעלו להצבעה בקריאה טרומית שלושה חוקים הרסניים: פסקת ההתגברות, חוק דרעי 2 וחוק מח"ש ● אלו חוקים החשובים לשותפים של נתניהו, והוא נגרר אחריהם בתקווה שמתוך כל הבלגן הזה, יצא גם פירוק המשפט הפלילי שלו ● מי שהלך לחמש מערכות בחירות רק לשם המטרה הזו, יהרוס את הדמוקרטיה בלי שום בעיה ● גם אם היה רוצה להתפשר, הוא לא יכול ● ונתניהו לא רוצה ● פרשנות

ראש הממשלה בנימין נתניהו (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
יונתן זינדל/פלאש90
ראש הממשלה בנימין נתניהו

צריך היה לשמוע את הנאום המיליטנטי של שר המשפטים יריב לוין שלשום בערב בכנסת, לפני שעברו בקריאה ראשונה חוקי הרפורמה נגד המערכת המשפטית, כדי להבין שאין כאן שום סיכוי לשינוי מהותי. לוין אמר כמעט בגלוי שהוא רואה את החוקים עוברים כמות שהם, ולא יעזור כלום.

זה היה בעצם נאום הסיכום של לוין אחרי 23 שנות עבודה שהוא משקיע בפרויקט החיים שלו, והוא הביא טקסטים שאמרו הכול – ובעיקר העידו שהוא לא יזוז חצי מילימטר לשום מקום.

את האמוציות שלוין צבר במלחמה הארוכה הזו, את התיעוב שלו כלפי שופטי בית המשפט העליון, את התחושה העמוקה שהוא מייצג את ישראל האמיתית מול עוכרי המדינה – את כל אלה אי אפשר יהיה לפרק. גם אלוהים לא ייכנס פה, שר שלמה ארצי, אז בוודאי שלא בנימין נתניהו, שנהנה קצת לחסות בצל האיסור שהטילה עליו היועצת המשפטית לממשלה להתעסק בנושא הרפורמה השיפוטית.

ראש הממשלה, וגם לוין בנאומו, הודיעו שהם מושיטים יד לשלום לאופוזיציה דווקא אחרי ששני חוקים עקרוניים עברו בקריאה ראשונה אתמול לפנות בוקר, אבל אף אחד לא באמת מתכוון לכך. לוין לא רוצה פשרה, גם אם הוא יכול. נתניהו לא יכול, גם אם הוא רוצה.

ראש הממשלה, וגם לוין בנאומו, הודיעו שהם מושיטים יד לשלום לאופוזיציה, אבל אף אחד לא באמת מתכוון לכך. לוין לא רוצה פשרה, גם אם הוא יכול. נתניהו לא יכול, גם אם הוא רוצה

ראש הממשלה בנימין נתניהו לוחץ את ידו של שר המשפטים יריב לוין בעוד חברי הקואליציה מוחאים כפיים, אחרי שהשלב הראשון במהפכה המשפטית עבר בקריאה ראשונה בכנסת, 20 בפברואר 2023 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
ראש הממשלה בנימין נתניהו לוחץ את ידו של שר המשפטים יריב לוין בעוד חברי הקואליציה מוחאים כפיים, אחרי שהשלב הראשון במהפכה המשפטית עבר בקריאה ראשונה בכנסת, 20 בפברואר 2023 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

את ראש הממשלה מקיפים כוחות גדולים ממנו, חזקים ממנו, שמטלטלים אותו ומובילים אותו למקומות שאליהם הם רוצים להגיע. נתניהו נגרר אחריהם. מתוך כל הבלגן הזה, כך הוא מקווה, יצא גם פירוק המשפט הפלילי שלו.

מי שהלך לחמש מערכות בחירות רק לשם המטרה הזו, יכול להרוס גם את הדמוקרטיה בלי שום בעיה. הרפורמה היא רק המשך ישיר לניסיונות הפוליטיים הקודמים שכבר הפכו את ישראל לאחת המדינות הפחות יציבות בעולם המערבי, אבל למי אכפת.

מי שהלך לחמש מערכות בחירות, יכול להרוס גם את הדמוקרטיה בלי שום בעיה. הרפורמה היא רק המשך ישיר לניסיונות הפוליטיים הקודמים שכבר הפכו את ישראל לאחת המדינות הפחות יציבות בעולם המערבי

בטח שלא לנתניהו. איך יודעים? היום, אחרי כל הדרמות של היומיים האחרונים, האירועים בוועדות הכנסת ובמליאה, הסערה הבינלאומית ומאות האלפים שיצאו לרחובות – יעלו לדיון בקריאה טרומית שלושה חוקים שערורייתיים, כאילו כלום:

  1. חוק פסקת ההתגברות, שיאפשר לכנסת לחוקק מחדש חוקים שבג"ץ פסל;
  2. חוק דרעי 2, שימנע מבית המשפט העליון ביקורת שיפוטית על מינוי שרים;
  3. וחוק מח"ש, שיעביר את המחלקה לחקירות שוטרים מהפרקליטות למעמד של גוף עצמאי הכפוף ישירות לשר המשפטים.

נתניהו עצמו עלה אתמול לאוויר עם סרטון שקרי ומגוחך. זה הזמן לדבר, הוא אמר, זה דורש מנהיגות ואחריות לאומית. לצורך העניין, הוא אפילו קם ממקומו ועשה הצגה של דמי רצינות.

האמת היא הפוכה: לנתניהו אין מנהיגות ואין אחריות לאומית, והוא גם לא רציני. אם היו לו כל אלה, היה מורה למשוך מייד את שלושת החוקים שיעלו היום במליאה – או במקרה הטוב, מצביע בעצמו נגדם יחד עם חברי הכנסת של הליכוד.

לנתניהו אין מנהיגות ואין אחריות לאומית, והוא גם לא רציני. אם היו לו כל אלה, היה מורה למשוך מייד את שלושת החוקים שיעלו היום במליאה – או במקרה הטוב, מצביע בעצמו נגדם יחד עם חברי הכנסת של הליכוד

אבל נתניהו כבר לא יכול, גם אם הוא רוצה. ידיו כבולות. פסקת ההתגברות היא סיבת הקיום של שותפיו החרדים בקדנציה הזו. "בלי פסקת ההתגברות ברוב של 61 לא נחבור לאף קואליציה", אמר ח"כ משה גפני (יהדות התורה) לפני הבחירות.

רק בעזרת פסקת ההתגברות החרדים יכולים לבטל את כוחו של בג"ץ שמציק להם לאורך שנות דור עם חוק הגיוס, למרות שגם החוק הזה הפך בינתיים לבדיחה ורק מכשיר את הפטור ההמוני משירות צבאי לבחורי ישיבה.

ח"כ יצחק פינדרוס מיהדות התורה בוועדת הכנסת, 12 בפברואר 2023
ח"כ יצחק פינדרוס מיהדות התורה בוועדת הכנסת, 12 בפברואר 2023

לנתניהו אין בעצם מנדט לדבר על פסקת ההתגברות, שמעוגנת בהסכמים הקואליציוניים. העניין קריטי.

"בלי חוק הגיוס אין לנו מה לעשות בכנסת, ועל חוק הגיוס אנחנו יכולים לגבור רק עם בג"ץ", אמר אתמול לזמן ישראל ח"כ יצחק פינדרוס (יהדות התורה). בעזרת פסקת ההתגברות החרדים מבקשים לבטל גם פסיקות בג"ץ אחרות בנושאי גיור, חמץ, מתווה הכותל וכו'.

"בלי חוק הגיוס אין לנו מה לעשות בכנסת, ועל חוק הגיוס אנחנו יכולים לגבור רק עם בג"ץ", אמר אתמול לזמן ישראל ח"כ יצחק פינדרוס (יהדות התורה)

נתניהו לא יעז להתעסק גם בחוק דרעי 2, עוד אחד מהנספחים הרוחניים של המהפכה המשפטית. החוק מבקש למנוע מבג"ץ ביקורת לעניין מינוי שרים, אחרי שהוא כבר פסל את מינויו של אריה דרעי בממשלה. נתניהו לא יעצור את החוק הזה ויצביע היום בכנסת בעדו, כי האלטרנטיבה מפחידה אותו.

לפני שבוע וחצי דרעי איים להעלות את החוק לשמירת סדרי התפילה בכותל, מה שגרם לתזזית פוליטית ודתית בארץ ובחו"ל. נתניהו נחרד והמסר עבר. דרעי רוצה טיפול מהיר ותכליתי מול בג"ץ כדי לחזור לממשלה בהקדם. ש"ס משדרת היום שהיא על תנאי בקואליציה הזו, ואם חוק דרעי 2 לא יעבור לא תהיה לנתניהו ממשלה.

אריה דרעי ובנימין נתניהו בישיבת סיעת ש"ס, 23 בינואר 2023 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
אריה דרעי ובנימין נתניהו בישיבת סיעת ש"ס, 23 בינואר 2023 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

צריך לשים לב לש"ס ולשרים שלה שלא ממש נמצאים במשרדים שלהם ולא מעזים לשבת על המושבים שלהם סביב שולחן הממשלה בכנסת עד שדרעי יחזור.

זו תמונת המציאות. נתניהו מושיט יד לשלום לחברים מהאופוזיציה וקורא לשיח והידברות, אבל היד שלו ריקה. אין לו מה למכור. את הסחורה האמיתית מחזיקים האחרים, וידם קפוצה כמו אגרוף שלא ייפתח.

זו תמונת המציאות. נתניהו מושיט יד לשלום לחברים מהאופוזיציה וקורא לשיח והידברות, אבל היד שלו ריקה. אין לו מה למכור. את הסחורה האמיתית מחזיקים האחרים, וידם קפוצה כמו אגרוף שלא ייפתח

עוד 815 מילים
סגירה