"אחרי שהתלוננתי, בחברה קדישא התעמרו בי"

מעקב זמן ישראל אחרי שהמשטרה פתחה בחקירה בנושא קיום מילה בגופת נפטר ללא אישור המשפחה – הוגשה לאחרונה תלונה נוספת על אי־סדרים ו"עסקאות פסולות" סביב תהליכי הקבורה ● מתברר שלמשרד הדתות אין נהלים לגבי מילת נפטרים ● בעקבות החשיפה, בקרוב צפוי להיות מוחלף העומד בראש המועצה הדתית

בניין המועצה הדתית בנהריה (צילום: המועצה הדתית בנהריה)
המועצה הדתית בנהריה
בניין המועצה הדתית בנהריה

תלונה חמורה נוספת נגד התנהלות חברה קדישא והמועצה הדתית בנהריה: בהמשך לחשיפת זמן ישראל על מקרה של קיום מילת גופות לא חוקית בנהריה, נשלחה לאחרונה למבקר המדינה תלונה חמורה נוספת של עובד במועצה הדתית בעיר. העובד טוען לשורה של מעשים חמורים לכאורה מצד גורמים ממונים ועובדים בחברה קדישא.

העובד, שנמצא בחופשת מחלה בעקבות תאונת עבודה, טוען כי גורמים בבית העלמין מזלזלים בכללי מנהל תקין, מתעלמים מנוהלי־הקדושה המקובלים בתהליכי קבורה ומתנהגים "באלימות מילולית כלפי כל העובדים וכלפיי – גם באלימות פיזית ובאיומים".

העובד מתאר תרבות של "עסקאות עם קבלני מצבות והחלפות כספים שנעשו לעיניי", וכן "כספים שנלקחים ממשפחות עבור 'אקסטרות'". לטענתו, אחרי שהעיר והתלונן על התנהלות בלתי תקינה – הוא סבל מהתעמרות מתמשכת: "בזמן שאני עובר או נחשף בטעות לקבלת הכספים, אני זוכה לעונשים. כלומר, חלק מהמשימות שלי בעבודה זה להתרחק מאזור העסקאות והכספים".

לטענת העובד, הוא התלונן והתריע בפני ראשי המועצה הדתית בנהריה "שוב ושוב על האלימות כלפיי ולא נעניתי כלל לעניין". תלונה זו מצטרפת לתלונה קודמת של העובד אביטל קרן, שנחשפה בזמן ישראל וכללה גם תיאור מפורט של מילה לכאורה של נפטר מחבר העמים, ללא הסכמת או ידיעת המשפחה, ללא נוכחות מוהל ובניגוד לכללי ההלכה.

בית עלמין נהריה (צילום: המועצה הדתית בנהריה)
בית עלמין נהריה (צילום: המועצה הדתית בנהריה)

העובד טוען כי גורמים בבית העלמין מזלזלים בכללי מנהל תקין, מתעלמים מנוהלי־הקדושה המקובלים בתהליכי קבורה ומתנהגים "באלימות מילולית כלפי כל העובדים וכלפיי – גם באלימות פיזית ובאיומים"

גם התלונה של קרן כללה טענות למעשים הנוגדים לכאורה את המנהל התקין בתהליכי הקבורה. אחרי שקרן התלונן, נפתחה חקירה משטרה, שעדיין נמשכת, אבל במועצה הדתית מיהר הממונה אברהם בלושטיין להודיע למשרד הדתות כי אינו מקבל את תלונתו וכי האירוע, מבחינתו, לא התרחש.

בלושטיין הבהיר שהוא מאמין לממונה על קרן, שטען באוזניו כי המילה המדוברת לא התרחשה. מסמך "סיכום הבדיקה" של בלושטיין לא כולל שיחה עם המתלונן עצמו, לא כולל שיחה עם משפחת הנפטר וככל הנראה גם לא כולל בדיקה עם עובדים נוספים.

בלושטיין טען כי המתלוננים (ובהם גם העובד ששלח את התלונה החדשה למבקר המדינה) הינם "עובדים בעייתים" המפיצים שקרים ושיש "לפטר אותם למען המערכת ולרווחת הציבור". במכתב סיכום "הבדיקה" הזה בלושטיין גם מטעה את משרד הדתות וטוען: "היה ברור שגל הפיטורים יגרור גל של השמצות", על אף שהתלונות הגיעו לפני תהליך הפיטורים, שבפועל טרם הסתיים.

במקביל, נודע לזמן ישראל כי שני העובדים המתלוננים לא עברו את המכרז שהתקיים לאחרונה במועצה הדתית, וקיבלו תשובה שלילית לגבי יכולתם להמשיך לעבוד בחברה קדישא, ללא הנמקות. לפחות במקרה של קרן, התשובה השלילית הגיעה אחרי שהתלונן במשטרה על המילה הפסולה.

אביטל קרן (צילום: באדיבות המצולם)
אביטל קרן (צילום: באדיבות המצולם)

לזמן ישראל נודע כי שני העובדים המתלוננים לא עברו את המכרז שהתקיים במועצה הדתית, וקיבלו תשובה שלילית לגבי יכולתם להמשיך לעבוד בחברה קדישא, ללא הנמקות

ממבקר המדינה נמסר כי שתי התלונות התקבלו במשרד המבקר והן "נמצאות בהליך של בירור".

הממונה צפוי להיות מחולף ויכתבו נהלים חדשים

בתוך כך, מתברר כי גם במשרד הדתות ובעיריית נהריה לא מרוצים מהדיווחים על שחיתויות במערכת הקבורה העירונית שיצרו, הלכה למעשה, שתי קבוצות עובדים המתכתשות זו עם זו על רקע תלונות חמורות במיוחד.

לזמן ישראל נודע מגורמים קרובים לעירייה כי בקרוב יכונס הרכב חדש של המועצה הדתית – מהלך שיאפשר את החלפת הממונה על המועצה הדתית אברהם בלושטיין. בלושטיין מסר בתגובה כי לא קיבל הודעה על כך. מהעירייה וממשרד הדתות לא נמסרה תגובה.

תלונה של עמותת עתים – הפועלת לקידום שינויים מערכתיים בממסד הדתי לטובת הציבור – הוגשה למשרד הדתות בעקבות תחקיר זמן ישראל וחשפה כי למשרד אין נוהל מוסדר לטיפול במילת מתים, על אף שזאת מתקיימת שנים רבות, בעיקר במקרים של תינוקות הנפטרים זמן קצר אחרי לידתם ושל עולים מחבר העמים.

בית עלמין נהריה (צילום: המועצה הדתית בנהריה)
בית עלמין נהריה (צילום: המועצה הדתית בנהריה)

"עקב פנייתכם התברר לנו כי אין בנמצא נוהל מסודר בנושא עריכת ברית מילה לנפטרים שאינם מהולים. לנוכח זאת, בכוונה המשרד לשקול הוצאת נוהל מסודר בנושא"

בתשובת משרד הדתות לתלונה, שהוגשה על ידי עו"ד עפרה סיטסמר מ"עתים", מודה המשרד כי הנושא היה פרוץ עד כה. "עקב פנייתכם התברר לנו כי אין בנמצא נוהל מסודר בנושא עריכת ברית מילה לנפטרים שאינם מהולים. לנוכח זאת, בכוונה המשרד לשקול הוצאת נוהל מסודר בנושא מול הרבנות הראשית לישראל".

יו"ר ומייסד עתים הרב שאול פרבר מסר בתגובה: "כשעולה מקרה שיש בו חשד להפרת נהלים, בייחוד הפרה שיש בה פגיעה חמורה בכבוד המת ובמשפחתו, על המשרד לשירותי דת לבדוק את הדברים לעומקם ולדאוג לתיקון הליקויים. חברות הקבורה עושות עבודת קודש בכל הנוגע לטיפול בנפטרים. עם זאת, על המדינה לוודא כי החברות שומרות על כבוד הנפטר, במיוחד ברגעים הקשים האלה".

עוד 671 מילים ו-1 תגובות
סגירה