רווח והצלה יעמדו ליהודים

שלט בהפגנה מול הכנסת, פברואר 2023 (צילום: Karen Saar)
Karen Saar
שלט בהפגנה מול הכנסת, פברואר 2023

נשאלתי לאחרונה, בתוככי ההפגנות, על ידי גורם בכיר מאוד בתקשורת האמריקאית: היש לך הצעה למשבר הנוכחי? אני מוצא לנכון לפרט אותה גם כאן.
לטוב או לרע, שתי ההצעות אותן גלגלתי נובעות במקורן גם מהצלחתן המדהימה במחנה השני.

מנהיג

עד לרגע זה, מחנה המרכז-שמאל לא ידע לייצר מנהיג שיכיל בדמותו, באישיותו, בנסיונו ובכריזמה שלו את היכולת להוביל המחנה. לא עלינו, בנימין נתניהו – על שלושת כתבי האישום שלו, וכשעל גבו פסק הדין של בג"ץ 11:0 – הצליח ומצליח, נכון לרגע זה, להוביל את המחנה המזיק.

עד לרגע זה, מחנה המרכז-שמאל לא ידע לייצר מנהיג שיכיל בדמותו, באישיותו, בנסיונו ובכריזמה שלו את היכולת להוביל המחנה. בנימין נתניהו – על שלושת כתבי האישום שלו – הצליח ומצליח להוביל את המחנה המזיק

עשרות מאמרים, כמה וכמה ספרים, כולל כמה שהופיעו בשנה האחרונה, ניתחו התופעה, לה שורשים סוציולוגיים, דמוגרפיים, דתיים כמו תקשורתיים ועוד. בדידנו הווה עובדא.

לדעתי האישית, אהוד ברק יכול להוות מועמד מתאים ומצויין להוביל את מחנה המרכז-שמאל.  ודברי ברק הנוקבים, בהפגנה בקפלן במוצאי שבת שעברה, רק חזקו את דעתי. לא זו הבמה לפרט יתרונותיו, נסיונו וכישוריו.

הצד השני, בצורה מקיאוולסטית, ניצל במשך שנים לטובתו מציאות סוציולוגית ודמוגרפית בישראל. בכך, ובהסתה נוראה, קרע שבטים שלמים בחברה הישראלית מהמכנה המשותף היסודי, הלאומי הישראלי.

חינוך,תרבות והסברה

בצד השני, בצורה המתוחכמת כמו המסוכנת ביותר, פועל, קרוב לעשר שנים, פורום קהלת. לאחרונה נחשפו, באופן הראוי לשבח, דרכי השתלטות פורום קהלת  והתקבלותו באהבה על ידי ממשלת הימין הדתית החדשה בישראל.

בארה"ב, מקור ההשראה לקהלת, קיום "ארגוני חשיבה" הינו חלק מקיום הדמוקרטיה האמריקאית. בהרבה מהמקרים יימצא המהלך בשבילי וושינגטון, במכוני המחקר, ראשי ממשלים קודמים, לרוב שלא ממפלגת השלטון, לצד בכירי הדיפלומטיה האמריקאית וראשי אקדמיה. אנו עדיין מתברכים רק במספר מועט מאד של מכוני מחקר, ובוודאי שעוד אין לאופוזיציה שום מוסד מכונן שכזה.

כאן יש צורך בעבודה כפולת טווחים, גם כמובן לטווח ארוך (קהלת עתה קוצרת עמל של כעשר שנים), אולם לנו אין מותרות הזמן, המקום והמדינה, לשבת בכורסאות המחקר ולהמתין; ועל כן, במקביל, יש לעמול מייד על הטווח המיידי.

יש לבנות תשתית מחקרית שתהא מסוגלת להשיב מלחמה שערה, בכל החזיתות, כולל היום בכל הפלטפורמות התקשורתיות הרלבנטיות. כמובן, בעת ובעונה אחת, יש צורך בגיוס מקורות פיננסיים בסדר גודל, מסתמא, של לפחות עשרות מיליוני דולרים.

יש לבנות תשתית מחקרית שתהא מסוגלת להשיב מלחמה שערה, בכל החזיתות ובכל הפלטפורמות התקשורתיות הרלבנטיות. כמובן, יש צורך בגיוס מקורות פיננסיים בסדר גודל של לפחות עשרות מיליוני דולרים

תנועת המחאה

נראה לי כי כולנו (כולל הצד השני), בארץ ובחו"ל, נפעמים ונרגשים מגודלה של תנועת המחאה. אני מאמין גדול בהפגנות, וכמובן נוטל בהן חלק פעיל.

אנו נפעמים מהאפקט החשוב, המרשים, המצטבר והמתעצם מידי שבוע, בהיקף שקשה לזכור דוגמתו בישראל, של ההפגנות, כמו העצומות הרבות – זר לא יבין זאת – הפגנות בכל רחבי הארץ, ובקהילות הישראליות, מסביב לגלובוס.

כמי ששרת בשרות החוץ בכמה ממרכזיהן הגדולים ביותר של הקהילות הישראליות, כלל ועיקר לא הייתי מזלזל בהתפשטותם המדהימה.

דומני, כי שילוב מנהיג "דה גול" ומאמץ והשקעה מאסיביים בתשתית חינוכית לכינוס שבטי ישראל, לזו השעה, אלו יחדיו, עשויים להיות קרן אור ותקווה, רֶוַח וְהַצָּלָה יַעֲמוֹד לַיְּהוּדִים, כנאמר במגילת אסתר.

אוריאל פלטי הוא שגריר בדימוס

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 470 מילים
סגירה