הסלמה ביטחונית בלתי נמנעת לקראת רמאדאן

מנהיג חמאס עיסמאיל הנייה (צילום: AP Photo/Adel Hana)
AP Photo/Adel Hana
מנהיג חמאס עיסמאיל הנייה

חודש רמדאן מתקרב ונראה כי עימות אלים נרחב בין ישראל לפלסטינים במהלכו הינו בלתי נמנע. חמאס נחוש להוביל את שטחי הגדה ומזרח ירושלים לעבר אינתיפאדה חדשה ולטרפד כל ניסיון אמריקאי ישראלי להרגיע את השטח.

גורמים ביטחוניים בכירים אינם תולים תקווה רבה בכך שהדיונים במפגש עקבה הביטחוני יביאו להפחתת האלימות והטרור הצפויים במהלך חודש רמדאן המתקרב.

גורמים ביטחוניים בכירים אינם תולים תקווה רבה בכך שהדיונים במפגש עקבה הביטחוני יביאו להפחתת האלימות והטרור הצפויים במהלך חודש רמדאן המתקרב

יו"ר הרשות הפלסטינית (הרש"פ) אבו מאזן הסכים בלית ברירה, תחת לחץ אמריקאי כבד לשלוח את נציגיו למפגש בירדן מחשש שממשל ביידן יטיל עליו את האחריות לטרור וימנע סיוע כספי לרשות, אולם בפועל הוא נותר בסירובו להילחם נגד קבוצות הטרור החמושות בצפון הגדה.

גורמים ברשות אומרים כי מאותה הסיבה אבו מאזן גם התרצה והסכים לדון בתוכנית הביטחון האמריקאית שגיבש הגנרל מייק פנזל להחזרת השליטה הביטחונית של הרשות לצפון הגדה. הוא מנסה לקנות זמן ולמסמס באלגנטיות את התוכנית האמריקאית ומשתמש בדיוק באותן השיטות שבהן השתמש קודמו יאסר ערפאת בתחילת האינתיפאדה השנייה.

תהליך יישום התוכנית הביטחונית האמריקאית ייקח יותר מחצי שנה ואבו מאזן סומך על כך שהדבר נותן לו מספיק זמן לסגת ממנה ולגלגל את האשמה למגרש הישראלי.בינתיים הוא אמור לקבל, במסגרת התוכנית, עוד נשק וציוד עבור כוחות הביטחון של הרשות וגיוס של עוד עשרת אלפי שוטרים שיצטרפו לרש"פ ויקבלו משכורות מכסף אמריקאי.

תהליך יישום התוכנית הביטחונית האמריקאית ייקח יותר מחצי שנה ואבו מאזן סומך על כך שהדבר נותן לו מספיק זמן לסגת ממנה ולגלגל את האשמה למגרש הישראלי. בינתיים הוא אמור לקבל עוד נשק וציוד

ארגוני האופוזיציה הפלסטינים ובראשם ארגון חמאס נחושים לטרפד כל ניסיון אמריקאי ישראלי להשיג רגיעה בשטח.

התוכנית של חמאס

חודש רמדאן הקדוש למוסלמים מתקרב ובארגוני הטרור מתכננים כבר כמה חודשים להפוך את החודש הזה לחודש אלים במיוחד נגד ישראל. מערכות ההסתה המשוכללות של הרש"פ, חמאס והג'יהאד האסלאמי פועלות בחודשים האחרונים במרץ רב נגד ישראל כדי להגיע לשיאן בתקופת רמדאן.

מערכת ההסתה הפלסטינית מנצלת את העובדה שחג הפסח היהודי יחול השנה בסמיכות זמנים לרמדאן ושקבוצות בימין הישראלי מתכננות פעילויות בהר הבית במהלך החג כדי ללבות את ההסתה. הנרטיב השקרי הפלסטיני הקבוע הוא שישראל מתכננת להשתלט על הר הבית ועל מסגד אלאקצא ולחלק אותם באופן פיזי בין היהודים למוסלמים, כפי שעשתה במערת המכפלה בחברון ב-1994.

לטענתה, הדבר ייעשה באמצעות הגדלת מספר המבקרים היהודים בהר הבית והנהגת מנהגים חדשים כמו העלאת קורבנות בתוך שטח מסגד אלאקצא. בשנה שעברה ביקרו בהר הבית במהלך חג הפסח 3670 יהודים והשנה המספר צפוי לגדול עוד יותר.

כל ניסיון ישראלי לשינוי בסטטוס קו בהר הבית הינו, מבחינת המוסלמים, חצייה של הקו האדום.

גורמים בכירים בחמאס אומרים כי ההתנגשות בין הפלסטינים לישראל במהלך חודש רמדאן הינה בלתי נמנעת בגלל ממשלת הימין הקיצונית החדשה בישראל, אולם, האמת היא שחמאס מתכנן כבר תקופה ארוכה מאוד להדליק אינתיפאדה חדשה במזרח ירושלים וביהודה ושומרון תוך שימוש בשני אלמנטים עיקריים שיכולים לעורר את הרחוב הפלסטיני: האסירים הביטחוניים בבתי הכלא בישראל ומסגד אלאקצא.

לכן, האסירים הביטחוניים כבר הודיעו לפני כמה שבועות כי יפתחו בשביתת רעב פתוחה בתחילת חודש רמדאן.

תכנית הפעולה של חמאס, שמתואמת גם עם הג'יהאד האסלאמי, בחודש רמדאן הינה כדלקמן:

  1. הכרזת מרי אזרחי בשכונות הערביות במזרח ירושלים.
  2. מלחמת התשה בין קבוצות הטרור החמושות בשכם ובג'נין נגד כוחות צה"ל והמתנחלים.
  3. ירי רקטות מרצועת עזה לעבר ישראל כדי לתמוך באינתיפאדה החדשה.
  4. קריאות למחבלים הבודדים לצאת לפיגועים נגד חיילים ואזרחים ישראלים בכל מקום.
  5. קריאה לערביי ישראל לשבש את מרקם החיים במדינת ישראל.

חמאס מדגיש מעתה את הצורך לשמור על העיקרון שקבע במאי 2021 ("שומר החומות") של איחוד כל החזיתות במאבק נגד ישראל.

חמאס מחמם את המנועים כדי להניע את המהלך שהוא מתכנן כבר במשך חודשים רבים. האתגר הישראלי יהיה לשבש את המהלך הזה ולהנחית מכה חזקה על ראשם של ארגוני הטרור, כדי שהתרחיש הזה לא יחזור על עצמו בכל שנה בחודש רמדאן.

חמאס מחמם מנועים להנעת המהלך שתכנן במשך חודשים. האתגר הישראלי יהיה לשבש את המהלך ולהנחית מכה חזקה על ראש ארגוני הטרור, כדי שהתרחיש לא יחזור על עצמו בכל רמדאן

ישראל נכנסת לתקופה ביטחונית קשה, אי אפשר לשלול את האפשרות של סבב לחימה נוסף בגבול רצועת עזה ועימותים אלימים ביו ערבים ליהודים בערים המעורבות בישראל.

התרחישים האלימים שהיו במהלך מבצע "שומר החומות" בחודש מאי 2021 עלולים בהחלט לחזור על עצמם.

יוני בן מנחם הוא חוקר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, מזרחן, עיתונאי, מנ"כל רשות השידור לשעבר, מרצה למזה"ת ותקשורת (צילום: דוד וינוקר)

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 652 מילים
סגירה