מ"ליל האלות השבורות" בחווארה ב-1988 ועד הפוגרום בחווארה 2023

מתנחל על רקע הפרעות בחווארה (צילום: צילום מסך מסרטון של "חדשות הגבעות")
צילום מסך מסרטון של "חדשות הגבעות"
מתנחל על רקע הפרעות בחווארה

בשנת 1988 הורה סגן אלוף יהודה מאיר לחיילי הגדוד עליו פיקד לאסוף 20 גברים בכפרים ביתא וחווארה בגדה המערבית, למקם אותם בנקודה נידחת, לכפות אותם ולהכותם עד שבירת גפיהם.

בשנת 1988 הורה סגן אלוף יהודה מאיר לחיילי הגדוד עליו פיקד לאסוף 20 גברים בכפרים ביתא וחווארה בגדה המערבית, למקם אותם בנקודה נידחת, לכפות אותם ולהכותם עד שבירת גפיהם

פקודת הזוועות הזו מולאה בידי חיילי צבא ההגנה לישראל. הדברים נחשפו בידי חבר הכנסת יוסי שריד ז"ל בטורו ביומון "הארץ". מאוחר יותר נשפטו המג"ד יהודה מאיר (שהועלה בינתיים לדרגת אלוף משנה) וחייליו בבית דין צבאי במה שכונה בתקשורת "משפט גבעתי ב". מאיר טען שפקודת הבלהות ניתנה לו מפי מפקד חטיבת גבעתי דאז, אלוף משנה אפי איתם.

איתם לא הועמד לדין בפרשה זו וגם לא בפרשות אחרות בהן נטען שהכה פלסטינים במהלך האינתיפאדה הראשונה. הוא ננזף בשנת 1992 בידי הרמטכ"ל אהוד ברק בעקבות אלימות פיזית בה נקט כלפי תושבים פלסטינים באירוע ספציפי ברצועת עזה.

אפי איתם אפוא לא עמד לדין פלילי. הוא לא נשלח לשנים רבות בכלא. הוא קודם בצבא ההגנה לישראל והגיע לדרגת תת-אלוף. לאחר מכן הפך להיות מנהיג המפלגה המרכזית של הציונות הדתית ואף כיהן כשר בממשלת ישראל.

בשנת 2006 קרא איתם למנוע את השתתפות האזרחים הערבים במערכת הפוליטית, כלומר לשלול מהם את הזכות לבחור ולהיבחר. במקביל קרא לגרש את כל הפלסטינים מהגדה (או כפי שהוא כינה אותם "ערביי יהודה ושומרון"). הוא חזר על הדברים מאוחר יותר בראיון לעיתונאי בן כספית.

אפי איתם לא עמד לדין פלילי ולא נשלח לשנים רבות בכלא. הוא קודם בצבא ההגנה לישראל והגיע לדרגת תת-אלוף. לאחר מכן הפך להיות מנהיג המפלגה המרכזית של הציונות הדתית ואף כיהן כשר בממשלת ישראל

בשנת 2020 אושר מינויו לתפקיד יושב ראש יד ושם. זה נשמע בדיוני. כמו מינויו של איתמר בן גביר לשר שמופקד על המשטרה ושב"ס. אבל מינויו המביש של איתם סוכל בשל לחץ ציבורי, לרבות חתימה על עצומה מטעם 200 חוקרי שואה ויהדות במדינת ישראל.

מינויו של בן גביר עבר בקלילות. רצון העם או רצון בנימין נתניהו להימלט מהכלא. בכל אופן, רצון כלשהו. שעת רצון.

לאחר הרצח הכפול ושובר הלב של האחים הלל ויגל יניב זכרם לברכה ובעקבות הסכמות ועידת עקבה עליהן לא טרח הנאשם המסית והשקרן הפתולוגי לעדכן את שר האוצר והממונה על האפרטהייד, בצלאל סמוטריץ', וגם לא את הצייצן לחוסר ביטחון לאומי, איתמר בן גביר – קרא סגן ראש מועצת השומרון למחוק יישוב שלם על יושביו: קשישות וקשישים, גברים ונשים, צעירות וצעירים, נערות ונערים וילדים וילדות ופעוטות ותינוקות.

היישוב הזה הוא הכפר חווארה, שכמה מצעיריו נכפתו לפני 35 שנים והוכו במטרה לשבור את ידיהם ורגליהם בידי חיילים מגדוד גבעתי.

שר האוצר שהוא גם השר הממונה על האפרטהייד, בצלאל סמוטריץ', לחץ לייק של הסכמה עם ציוץ הבלהות הזה. המצייץ נבהל כשקריאתו אכן נענתה ולכן מחק את הציוץ. אבל הציוץ לא נמחק מהזיכרון. גם לא הלייק של סמוטריץ'.

הציוץ הזה נענה בחיוב. מאות פורעים יהודים פשטו על היישוב שאותו קרא סגן ראש המועצה למחוק וביצעו פעולות טרור המוניות נגד חפים מפשע:

שר האוצר שהוא גם השר הממונה על האפרטהייד, סמוטריץ', לחץ לייק הסכמה עם ציוץ הבלהות הזה. המצייץ נבהל כשקריאתו נענתה ומחק את הציוץ. אבל הציוץ לא נמחק מהזיכרון. גם לא הלייק של סמוטריץ'

בתים הוצתו, מכוניות הובערו, אבנים הושלכו, יריות נורו וגם רימוני הלם נזרקו. עשרות רכבים נשרפו כליל. עשרות בתים בערו עד כלות. משפחות חולצו מבתיהן הבוערים. מאות פצועים פלסטינים. פשיטה על כפרים נוספים. הרוג אחד מירי מתנחלים. משפחות שאיבדו את בתיהן. פינת חי שהחיות בה נטבחו.

תמונת שני קציני צה"ל שמלווים קשישה חסרת ישע מחוץ לביתה הבוער תיחרט בזיכרון. כמוה גם סרטון הבלהות של מתנחל מתלהב שדיווח לנו בשידור חי על עוצמת ההתרגשות שאחזה בו למראה פוגרום שמבצעים אזרחים ישראלים (שגרים בשטחים הכבושים בניגוד למשפט הבינלאומי) בנתיני משטר צבאי נצחי. נתינים שמעולם לא קיבלו ריבונות אך גם לא אזרחות וזכויות אזרח מטעם המדינה שמחזיקה אותם תחת דיקטטורה צבאית. משטר צבאי שאמור להגן עליהם מכל משמר על פי המשפט הבינלאומי. אמור.

בראיון בלהות למוסף הארץ בשנת 2016 סיפר מי שיהיה לימים שר האוצר והשר שמופקד על הרחבת האפרטהייד, בצלאל סמוטריץ,' על תכניתו המדינית. הוא שב ופירט את הדברים במאמר רהוט ומנומק בכתב העת "השילוח" בשנת 2017.

זוהי תכניתו המדינית:
לספח את הגדה ולהבהיר לפלסטינים שלעולם לא יקבלו אזרחות ישראלית. משטר אפרטהייד מוצהר ורשמי.

מי שיהיה מוכן לקבל זאת ולחיות לנצח תחת משטר אפרטהייד קבוע ורשמי של מדינת ישראל, יוכל לחיות בשלום, הבטיח שר האוצר והאפרטהייד הנוכחי של מדינתכם. ממש כשם שהבטיח לכולנו שלאחר ההפיכה המשטרית וכינון הדיקטטורה, הוא ישמור על זכויות האדם שלנו, אזרחי מדינת ישראל.

זוהי תכניתו המדינית של סמוטריץ': לספח את הגדה ולהבהיר לפלסטינים שלעולם לא יקבלו אזרחות ישראלית. משטר אפרטהייד מוצהר ורשמי. מי שיהיה מוכן לקבל זאת ולחיות כך לנצח – יוכל לחיות בשלום

ומי שירצה להגר, נסייע לו להגר, המשיך השר. אותו שר המופקד כיום על קופת המדינה, שאליה מוזרמים סכומים שאתם השתכרתם כדי להעניק לכם שירותים אזרחיים חיוניים וקיומיים כדוגמת שירותי רפואה, חינוך, רווחה ושיטור. וגם כדי לכונן התנחלויות בגדה המערבית. ובמסגרת זו לממן דמויות מופת ציבוריות כדוגמת רב העיר צפת, שמואל אליהו. אותו רב שפרסם לאחרונה מאמר בעלון המחולק בבתי כנסת, בו הביע שמחה בעקבות מותם של עשרות אלפי אזרחים טורקים וסורים ברעידת אדמה וגרס כי מדובר בצדק אלוהי בגין מעשי עוול שונים שגרמו בעבר המשטרים בסוריה ובטורקיה כלפי מדינת ישראל.

ומה תעשה למי שלא יהגר וגם לא יהיה מוכן לקבל את מעמדו משולל זכויות האזרח, נשאל הוגה ומייסד מצעד הבהמות ששונא להט"בים ורוצה שאשתו לא תשכב במחלקת היולדות לצד נשים מהגזע הנחות, ושבתינוקו יגעו רק ידיים יהודיות?

הרי הרוב המכריע של הפלסטינים לא יקבלו בהכנעה את משטר האפרטהייד שיושת עליהם וגם לא יסכימו להגר מארצם ומולדתם, חידדה המראיינת רווית הכט את שאלתה. ובכן, כיצד תנהג בהם כאשר יתקוממו מול הגזירה?

האנשים הללו, הטעים יושב ראש מפלגת הציונות הדתית, ייאלצו לטעום את נחת זרוענו. אבל הפעם ללא רחמים כפי שאנו נוהגים בהם עד כה, התפייט האיש שהופקד על קופת המדינה כדי לסייע לנאשם המסית והשקרן הפתולוגי להימלט מהכלא באמצעות הפיכה משטרית וכינון דיקטטורה במדינת ישראל. הפעם, הבטיח סמוטריץ' ברהיטות ובקול נעים, הם לא יזכו בשום רחמים ובשום חמלה. החזון אפוא אינו רק משטר אפרטהייד. החזון הוא גם פשעים נגד האנושות.

האנשים הללו – הטעים ראש מפלגת הציונות הדתית סמוטריץ' – ייאלצו לטעום את נחת זרוענו, אך הפעם ללא רחמים כפי שאנו נוהגים בהם עד כה. החזון אפוא אינו רק משטר אפרטהייד אלא פשעים נגד האנושות

זהו חזונו המדיני והמוסרי של מי שלחץ אתמול לייק של הסכמה לקריאתו של סגן ראש מועצה אזורית בשטחים הכבושים למחוק יישוב שלם על יושביו.

זוהי האידיאולוגיה שלו. תפיסת עולמו. חזונו המדיני והמוסרי.

פרופסור ידוע שהגדיר עצמו גם כן ציוני-דתי, הזהיר ביוני 1967 מפני הפיכת מדינת ישראל למדינה פשיסטית שתבצע זוועות בנתיני הדיקטטורה הצבאית משוללי האזרחות שבחייהם היא תשלוט בכוח האגרוף.

הוא התריע (ברוח דבריו של הוגה ויוצר אירופי מהעבר) מפני המעבר מהאנושיות ללאומיות ומפני המעבר מהלאומיות אל החייתיות. הוא קרא לסגת מהשטחים הכבושים. לא למען שלום אלא למען אנושיותנו ויכולתנו לקיים מדינה דמוקרטית.

לצדו הזהירו מספר סופרים ועיתונאים במודעה מפורסמת בעיתון "הארץ" מיד לאחר סיום מלחמת ששת הימים, מפני הדיקטטורה שהשלטנו אז בשטחים המוחזקים. שליטה בחיי הפלסטינים בכוח הזרוע, הזהירו, מחייבת דיכוי אלים. דיכוי אלים זה יענה במעשים אלימים כלפי חפים. מעשים אלימים אלו יענו בדיכוי אלים יותר. וחוזר חלילה ושוב בלי הרף.

הן ישעיהו ליבוביץ' והן אנשי תנועת מצפן דיברו על הזוועה המוסרית והאלימה שטמונה בהשתת דיקטטורה צבאית בחיי מיליוני אנשים. הם אפילו לא חלמו אז על מעשה ההתנחלות בגדה שלמענו פיתחנו שם משטר משפטי של 2 מערכות חוק שונות בהתאם ללאום שונה.

שליטה בחיי הפלסטינים בכוח הזרוע, כך הזהירו, מחייבת דיכוי אלים. דיכוי אלים זה יענה במעשים אלימים כלפי חפים. מעשים אלימים אלו יענו בדיכוי אלים יותר. וחוזר חלילה ושוב בלי הרף

נדמה לי שהיה זה הסופר עמוס עוז שסיפר את הסיפור הבא. נדמה לי שהוא סיפר ששמע אותו מפי סמי מיכאל. אני מקווה שאני לא מטעה. אבל כדאי להביא את הסיפור הזה לפני הקהל הקדוש. כי יש בו פואנטה פשוטה.

זהו הסיפור: הסופר האהוב ונשיא האגודה לזכויות האזרח, סמי מיכאל, נסע פעם במונית ושמע מפי הנהג שיש להמית את כל הערבים. לחסל אותם. ייתכן שהיה זה בעקבות פיגוע כלשהו. ייתכן שהנהג זעם. אני לא יודע ואני גם לא אוהב את הסטריאוטיפ של נהגי המוניות שמיד עולה בראשם של רבים.

בכל אופן, כך ממשיך הסיפור, סמי שאל את הנהג כיצד יש לחסלם. הוא ביקש לקבל פירוט. והנהג אמר לו שיש לעבור מבית לבית ולירות בהם.

וכשתעשה את זה ותיכנס בעצמך לבית שבו חיה משפחה ערבית ותירה בכל בני המשפחה, והאב והאם והאח והאחות ימותו אבל רק הפעוט הרך יישאר בחיים ויביט בך ויבכה בבעתה – האם תכוון את נשקך לעברו ותירה בו למוות? שאל סמי.

הנהג שתק, כך לפי הסיפור. הוא שתק וחשב על הדברים. שתק והרהר. ואז אמר לסמי:

בואנה, אתה בן אדם אכזרי.

היום יעלה חברנו, מוטי פוגל, לקברו של אחיו שנרצח באכזריות שקשה להתחיל לדמיין ביחד עם משפחתו: אשתו וילדיו הקטנים לרבות תינוקת בת יומה. היה זה הטבח באיתמר שהתחולל לפני 12 שנים לפי לוח השנה העברי. ומוטי כתב אתמול שיספר לאחיו המת על הלל ויגל שהצטרפו אליו כעת ועל קורבנות הפוגרום בכפר חווארה (זה היה בטרם נודע על ההרוג הפלסטיני בכפר קרוב, אני חושב) ועל כל קורבנות תאוות הדם, הנקם וגאולת הקרקע.

וכשתעשה את זה ותיכנס בעצמך לבית שבו חיה משפחה ערבית ותירה בבני המשפחה, והאב והאם והאחים ימותו אבל רק הפעוט הרך יישאר בחיים ויבכה בבעתה – האם תכוון את נשקך לעברו ותירה בו למוות? שאל סמי

בימים אלו אנו מציינים גם 29 שנים לטבח ההמוני שביצע ברוך גולדשטיין במתפללים מוסלמים במסגד במערת המכפלה בחברון. מים רבים עברו מאז. דם רב נשפך מאז. אלימות בלתי נתפסת ובלתי פוסקת התפתחה לאורך עשרות השנים.

ואתמול נזכרתי בגברים הצעירים שנחטפו ונכפתו והוכו עד שבירת עצמות ידיהם ורגליהם. חלקם היו תושבי הכפר ביתא. חלקם היו תושבי הכפר חווארה. המתעללים היו חיילי צבא ההגנה לישראל בפקודת מפקד גדוד בחטיבת גבעתי. מפקד גדוד שטען שקיבל את הפקודה ממפקד חטיבת גבעתי, אפי איתם. המנהיג והשר לעתיד שמינויו ליושב ראש יד ושם אושר באופן רשמי ואז סוכל בזכות 200 חוקרי שואה ויהדות. בזכות 200 אנשי מצפון.

זה היה בביתא. זה היה בחווארה. חווארה הוא הכפר שהועלה אתמול באש. וחוזר חלילה ושוב בלי הרף.

עורך דין דניאל חקלאי הוא בעל משרד עריכת דין שמתמחה בייצוג בתחומי המשפט הפלילי, עבירות הצווארון הלבן, ועדות החקירה, הדין המשמעתי ולשון הרע. בן 46. נשוי ואב לשני בנים. פרסם מאמרים וכן סיפורים קצרים בכתבי עת דיגיטליים. אוהב מאד ספרות, קולנוע ומוזיקה. מוטרד מאד מהסכנות העצומות למשטר הדמוקרטי ולזכויות האדם והאזרח. מנסה לחשוב כיצד למקם את המשפט החוקתי ואת המשפט הפלילי בהקשרים סוציולוגיים, תרבותיים, פוליטיים, היסטוריים ופסיכולוגיים.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
2
שאלה: יש הסכמה רחבה (יש גם אי הסכמה) שההתנחלות היא פשע מלחמה ומנוגדת לחוק הבינלאומי. האם המתנחלים עצמם הם לכן בגדר פושעי מלחמה? האם ניתן, למשל, להוציא צו מעצר בינלאומי למתנחל רוטמן?
עוד 1,584 מילים ו-2 תגובות
סגירה