ראש הממשלה בנימין נתניהו (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
יונתן זינדל/פלאש90

נתניהו ארגן סופ"ש באיטליה - המדינה היחידה שמוכנה להזמין אותו לביקור רשמי

כמו בפריז, גם את הביקור ברומא לפגישה רשמית עם ראשת הממשלה ג'ורג'ה מלוני נתניהו ארגן לתוך סוף שבוע משפחתי ● מלוני הניאו-פשיסטית היא כרגע אחת המנהיגות הבודדות שמוכנה להזמין את נתניהו לפגישת פסגה ● הבית הלבן לא מוציא הזמנה, באיחוד האמירויות ומצרים משתהים ● כולם מחכים לראות איך יסתיים המצב בישראל ● וגם מחכים לשמוע מנתניהו גינוי לדברי סמוטריץ' ● פרשנות

בשבוע הבא צפוי ראש הממשלה נתניהו לטוס לפגישה ראשונה עם ראשת ממשלת איטליה ג'ורג'ה מלוני.

תזכורת: מלוני צמחה בימין הקיצוני. בספר שכתבה על חייה ויצא לאור ב-2021 תיארה כיצד בגיל 15 היא הצטרפה לתנועה הסוציאליסטית האיטלקית (MSI), אותה תנועה שהוקמה ב-1946 על ידי תומכי בניטו מוסוליני, שליט איטליה הפשיסטי במלחמת העולם השנייה.

מלוני אף תועדה בצעירותה כמשבחת את מוסוליני, אך מאז התנערה מאותם הדברים. בכל זאת, מפלגתה "האחים של איטליה" נתפסה כמפלגה ניאו-פשיסטית, מפלגה שקראה לפרק את האיחוד האירופי, לגרש מבקשי מקלט ושאפה לראות את איטליה מחוץ לגוש האירו.

באוקטובר 2022 מלוני ניצחה בבחירות באיטליה. בחודשי הקמפיין היא טענה שמפלגתה הפכה למתונה ומרכזית יותר. היא התיישרה עם המסרים של נאט"ו וארצות הברית בעניין אוקראינה והבטיחה שאין קשר בין מפלגתה לבין פשיזם.

ראשת ממשלת איטליה הנבחרת ג'ורג'ה מלוני (צילום: AP Photo/Gregorio Borgia)
ראשת ממשלת איטליה הנבחרת ג'ורג'ה מלוני (צילום: AP Photo/Gregorio Borgia)

כעת, כשנתניהו יגיע לביקור בעוד שבוע, יוכלו שני המנהיגים לשוחח עם ימין קיצוני שמעיד על עצמו ש"התמתן". יש לנתניהו עם שותפיו מהקואליציה הרבה מן המשותף עם מפלגתה של מלוני.

אחרי נשיא צרפת עמנואל מקרון, מלוני היא ראשת המדינה השנייה ששמחה לארח את נתניהו בתקופה בה מדינות העולם המערבי מתבוננות על הנעשה בישראל בתדהמה. כמו בנסיעה לפריז, גם בשבוע הבא הנסיעה תתחיל ביום חמישי ותסתיים במוצאי שבת, כדי שבני הזוג נתניהו יספיקו גם להרוויח סוף שבוע ברומא.

אחרי נשיא צרפת עמנואל מקרון, מלוני היא ראשת המדינה השנייה ששמחה לארח את נתניהו בתקופה בה מדינות העולם המערבי מתבוננות על הנעשה בישראל בתדהמה

נסיעת ההתנצלות

הנסיעה הראשונה של נתניהו, מאז חזר ללשכת ראש הממשלה, הייתה לביקור מהיר אצל מלך ירדן. אך זו הייתה נסיעה מז'אנר שונה. מקורות דיפלומטים ערביים סיפרו השבוע לזמן ישראל כי לאותו ביקור קצר של נתניהו בארמון בעמאן הייתה מטרה אחת בלבד: המלך עבדאללה ביקש מנתניהו להגיע אישית כדי להתנצל על אירוע אי-הכנסת השגריר הירדני להר הבית.

כזכור, ב-17 בינואר נאסרה (לזמן קצר) כניסת השגריר הירדני להר הבית. במשטרה הבינו את הטעות שעשו ווידאו שהשגריר יחזור מייד לביקור. כעבור שבוע, ב-24 בינואר, נתניהו התייצב בארמון המלך עבדאללה. ראש הממשלה התנצל, כפי שהתבקש. מהמפגש עם המלך לא יצאה תמונה, ולא ניצב שם דגל ישראל.

מלך ירדן עבדאללה השני בריאיון לרשת סי-אן-אן, 28 בדצמבר 2022 (צילום: צילום מסך, סי-אן-אן)
מלך ירדן עבדאללה השני בריאיון לרשת סי-אן-אן, 28 בדצמבר 2022 (צילום: צילום מסך, סי-אן-אן)

משיחות בשבוע החולף עם מספר גורמים רשמיים ממדינות האזור שלהן יש הסכמים עם ישראל עולה התמונה הבאה: נתניהו לא יוזמן לביקור רשמי ופומבי באיחוד האמירויות, בבחריין, במצרים או בירדן עד שהעניינים יירגעו בתוך ישראל.

כל המנהיגים מתבוננים על המחאה, אובדן השליטה, המהלכים החוקתיים ומבינים שנתניהו עומד מול מחאה אזרחית הולכת וגוברת.

ההנחה של חלק מאותם גורמים היא שאחרי שהחוקים יעברו, בעוד מספר חודשים, הציבור הישראלי יתרגל ויירגע. ואז נתניהו יוזמן לביקור. אחרים, שמכירים את ישראל יותר לעומק, מבינים שהאירוע הפנים-ישראלי לא יסתיים בתוך חודשיים שלושה. כך או כך, אף אחד לא מזמין את נתניהו אליו כרגע, כך הם אומרים בשיחות סגורות.

אחרים, שמכירים את ישראל יותר לעומק, מבינים שהאירוע הפנים-ישראלי לא יסתיים בתוך חודשיים שלושה. כך או כך, אף אחד לא מזמין את נתניהו אליו כרגע, כך הם אומרים בשיחות סגורות

כידוע, הביקור של נתניהו לאיחוד האמירויות שתוכנן להיערך זמן קצר אחרי השבעת הממשלה – בוטל לעת עתה. האמירתים לא נתנו הסבר פורמלי, כי הם פשוט מחכים. נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי – שמעריך את נתניהו מאוד – גם הוא לא שלח עדיין הזמנה למפגש פסגה. הוא ממתין.

יושב ראש האופוזיציה דאז בנימין נתניהו נפגש עם שר החוץ של איחוד האמירויות הערביות, עבדאללה בן זאיד, בתל אביב, 16 בספטמבר 2022
יושב ראש האופוזיציה דאז בנימין נתניהו נפגש עם שר החוץ של איחוד האמירויות הערביות, עבדאללה בן זאיד, בתל אביב, 16 בספטמבר 2022

גם השרים מקורקעים

הסיבות להעדר הזמנה אינן רק המצב המעורער ברחוב הישראלי אלא גם המתח מול הפלסטינים. אחרי הצתת הכפר חווארה, וכשישראל נתפסת כמדינה שמקלה על עברייני ההתנחלויות, אף אחד בעולם הערבי לא מוכן להסתכן בתצלום משותף עם נתניהו.

מעניין לשים לב, שמכל שרי הממשלה היחיד שהוזמן למצרים הוא שר האנרגיה ישראל כ"ץ במסגרת פורום האנרגיה האזורי, EGYPS23, שהתקיים לפני שבועיים. כ"ץ פגש את מקבילו שר האנרגיה המצרי, אך לא זכה לכבוד של לחיצת ידיים עם נשיא מצרים – כפי שקיבלה שרת האנרגיה הקודמת בממשלת השינוי קארין אלהרר בדיוק לפני שנה, וזאת למרות שהנשיא א-סיסי נכח גם השנה בכנס.

כ"ץ פגש את מקבילו שר האנרגיה המצרי, אך לא זכה לכבוד של לחיצת ידיים עם נשיא מצרים – כפי שקיבלה שרת האנרגיה הקודמת קארין אלהרר בדיוק לפני שנה, וזאת למרות שהנשיא א-סיסי נכח גם השנה בכנס

במצרים, כמו בבחריין ובאמירויות, לא יזמינו את נתניהו לביקור עד שלא יסתיים הבלגן הפנים-ישראלי. הדברים הללו אינם השערה, אלא נאמרו לזמן ישראל על ידי גורמים רשמיים באופן ברור. אותם גורמים אף ציינו כי גם שר החוץ אלי כהן טרם הוזמן לכל אחת ממדינות האזור – ללמדנו על הקרירות הנוכחית ביחסים.

נתניהו מרבה לדבר על השאיפות שלו להתקדם עם ערב הסעודית לכיוון הסכם נורמליזציה היסטורי, אך יש לשים לב לכותרת הראשית של העיתון הסעודי Arab News השבוע, אחרי פעולות ישראל בשכם: "זעם עולמי בעקבות הרג אזרחים פלסטינאים בידי ישראל".

כפי שפרסמנו בעבר, גם בוושינגטון לא הולך חלק. נתניהו טרם הוזמן לבירת ארה"ב מאז נכנס ללשכת ראש הממשלה ולאור האמירה של שר האוצר בצלאל סמוטריץ' בכנס "דה מרקר" אתמול, ספק אם הממשל יהיה מסוגל להכיל את כל שמתרחש בישראל.

אתמול פרסמה מחלקת המדינה גינוי חריף לדברי סמוטריץ'. הם כינו את דבריו "חסרי אחריות, פוגעניים ומגעילים" וקראו לנתניהו "להתנער בפומבי מהדברים". עד לרגע זה, נתניהו לא פרסם דבר.

אתמול פרסמה מחלקת המדינה גינוי חריף לדברי סמוטריץ'. הם כינו את דבריו "חסרי אחריות, פוגעניים ומגעילים" וקראו לנתניהו "להתנער בפומבי מהדברים". עד לרגע זה, נתניהו לא פרסם דבר

סמוטריץ אמור לבקר בוושינגטון בין ה-12 וה-14 במרץ לכנס השנתי של הבונדס – הארגון העוסק במכירת אג"ח של ישראל ליהודים בתפוצות. הכנס עומד בסימן 75 שנים למדינת ישראל. לוח הזמנים של השר עוד לא ידוע, אולם אחרי ההתבטאות האחרונה שלו, יהיה קשה לסדר לו פגישות רמות דרג בבירת ארה"ב.

עוד 845 מילים
סגירה