"אירוע חווארה הוא קו אדום מסוכן שנחצה"

הטייסים שהודיעו כי לא יתייצבו למילואים במחאה על המשבר המשפטי לא לבד: בקנה יש כבר טייסי מילואים נוספים שמתארגנים למחאה רועשת ● אבל נקודת השבר הייתה דווקא התנהלות הממשלה סביב הפרעות בחווארה בשבוע שעבר: "עד היום לא היה לנו ספק בצדקת הדרך וערכיות ההחלטה. היום יש לנו סימני שאלה לגבי רמת המוסר של חלק ממקבלי ההחלטות"

מטוסי F-15I רעם של טייסת 69 ("הפטישים") באוקטובר 2017 (צילום: דובר צה"ל)
דובר צה"ל
מטוסי F-15I רעם של טייסת 69 ("הפטישים") באוקטובר 2017

המכתב ששיגר מפקד חיל האויר ביום שישי לפקודיו היה בבחינת ראיית הנולד. יממה קודם לכן שוחח האלוף תומר בר עם בכירי החיל בסדיר ומילואים, ורק אז הבין את עומק המשבר.

בשיחה הזו דיברו בעיקר המילואימניקים. היו שם טייסי אל על שהביעו חשש כי בעקבות המהפכה המשפטית ייחשפו לתביעות בחו"ל, כל אימת שינחתו ביעד זה או אחר.

אבל קו השבר המרכזי שעלה בשיחה הפתוחה הזו היה האירוע בחווארה בשבוע שעבר, כשמאות מתנחלים העלו באש בתים ורכוש, פלסטיני אחד נהרג ומאות מתושבי הכפר נפצעו.

"אירוע חווארה הוא קו אדום מסוכן שנחצה", אומר לזמן ישראל אחד הקצינים שהשתתפו בפגישה עם מפקד חיל האוויר. הדובר הוא תת-אלוף במילואים, טייס קרב ולשעבר מפקד אחד הבסיסים הגדולים של חיל האוויר.

"לא שמענו גינוי חד-משמעי מקצה לקצה של לינץ' שנעשה על ידי פורעים יהודים באזרחים פלסטינים. שמענו תמיכה של חלק מחברי הכנסת בפעולות האלה, שמענו גמגום של שרים ושמענו גינוי רפה מצד חלקים גדולים בימין העמוק. כל זה עד האמירה הבוטה של שר האוצר ביום רביעי 'למחוק את חווארה'.

"אנחנו, שתוקפים יעדי אויב בהוראת הדרג המדיני, לא מכירים אף פקודה למחוק כפר. עד היום לא היה לנו ספק בצדקת הדרך וערכיות ההחלטה. היום יש לנו סימני שאלה לגבי רמת המוסר של חלק ממקבלי ההחלטות, ולכן אנחנו כאן כדי להתריע".

האלוף בר הבין שהוא חייב לפעול מהר. לכבות את השריפה הזו לפני שתתפשט. את המכתב לצוותי האוויר במילואים הוא כתב מייד אחרי הפגישה, כששורה אחת בו מתכתבת ישירות עם האמירה ששמע על חווארה:

"אציין בפניכם את המובן מאליו – צה"ל וחיל האוויר בתוכו פועלים לפי הציר המבצעי הסדור, לפי אמות המידה המוסריות ועל פי ערכי ורוח צה"ל, ללא כל שינוי. אעמוד על כך לאורך כל הדרך, כמו תמיד".

ובמילים אחרות: האלוף בר אומר לטייסים שלו, לא אתן לזה לקרות במשמרת שלי. אני המסנן המוסרי של כל פקודה שתקבלו. מה שלא נאמר אבל בהחלט משתמע מהדברים הוא שמפקד חיל האוויר מתחייב כי יגיד 'לא' לדרג המדיני במקרה הצורך.

מפקד חיל האוויר, האלוף תומר בר (צילום: דובר צה"ל)
מפקד חיל האוויר, האלוף תומר בר (צילום: דובר צה"ל)

אלא שזה כנראה היה כבר מאוחר מדי לטייסי טייסת 69, הטייסת האסטרטגית של חיל האוויר, זו שהפציצה את הכור בסוריה וזו שתהיה חוד החנית אם וכאשר ישראל תחליט להפציץ באיראן. אתמול הודיעו במכתב 37 מתוך 40 הטייסים כי לא יתייצבו לאימון מילואים במחאה על המהפכה המשפטית.

בחיל האוויר לא כל כך יודעים כיצד להתמודד עם המכתב הזה, שמעמיד את צה"ל במרכזו של הוויכוח הפוליטי-חברתי. ויכוח שצה"ל ניסה בכל דרך לחמוק ממנו, ונכשל.

שר הביטחון יואב גלנט, שמנווט בשבועות האחרונים בזהירות רבה את מערכת הביטחון בין הקרחונים בדמותם של איתמר בן-גביר ובצלאל סמוטריץ', יישר אמש (ראשון) קו עם שני הרמטכ"לים לשעבר מהמחנה הממלכתי, בני גנץ וגדי איזנקוט, וקרא להתחיל לדבר ולהשאיר את צה"ל מחוץ לוויכוח. ספק אם זה יעבוד, שכן בקנה יש כבר טייסי מילואים נוספים שמתארגנים למחאה רועשת בדומה לטייסי המילואים של טייסת 69.

שר הביטחון יואב גלנט קרא אמש להתחיל לדבר ולהשאיר את צה"ל מחוץ לוויכוח. ספק אם זה יעבוד, שכן בקנה יש כבר טייסי מילואים נוספים שמתארגנים למחאה רועשת בדומה לטייסי המילואים של טייסת 69

מבחינת חיל האוויר, אם המחאה הזו תסתיים השבוע והטייסים יחזרו להתאמן כפי שהם הבטיחו אתמול, זו תהיה בבחינת מכה קלה בכנף בהיבט הכשירות ופעולה אסטרטגית בהיבט התודעה.

שר הביטחון יואב גלנט משוחח עם חיילי גדוד המילואים 363, 28 בפברואר 2023 (צילום: ניקול לסקבי, משרד הביטחון)
שר הביטחון יואב גלנט משוחח עם חיילי גדוד המילואים 363, 28 בפברואר 2023 (צילום: ניקול לסקבי, משרד הביטחון)

בצה"ל מבינים שחיל האוויר הוא רק הסימפטום של מחלה גדולה וקשה יותר. בגלל העובדה שהטייסים חייבים להתייצב בכל בשבוע לטיסת אימונים וכשירות, זה המקום הראשון שבו רואים את המספרים האמיתיים, את עוצמת המחאה ועומק השבר.

בחיל האוויר זה מדיד באופן מיידי ועל בסיס יומיומי. אף אחד בצה"ל לא משלה את עצמו שבכוחות המילואים של היבשה המספרים לא דומים, אבל שם בשל אופי השירות, כמה שבועות בשנה, לא רואים את ממדי התופעה מייד. בסוף השנה תדע זרוע היבשה לומר כמה התייצבו וכמה לא. בינתיים הדיווחים הם על מחאה שקטה, לא מאורגנת כמו זו של חיל האוויר.

בחיל האוויר זה מדיד באופן מיידי ועל בסיס יומיומי. אף אחד בצה"ל לא משלה את עצמו שבכוחות המילואים של היבשה המספרים לא דומים, אבל שם בשל אופי השירות, לא רואים את ממדי התופעה מייד

לא בכדי אירוע חווארה מהדהד בצה"ל, בסדיר ובמילואים. הרמטכ"ל הרצי הלוי רואה בו מקרה בוחן מוסרי. יש כאן כשלון במבחן המבצעי, והשלכות בפן הערכי. הלוי סימן את הכיוון ואת חומרת הדברים בעיניו בנאום חד וברור בסיום קורס חובלים בשבוע שעבר: "גם את שהתפתח בעקבות הפיגוע בחווארה היה עלינו למנוע", אמר שם.

הלוי לא איש של משפטים ארוכים. הוא פילוסוף שיודע לתמצת את המסר בקצרה. הדברים שלו מעידים שעל אירועי חווארה, בלי קשר למעגלי ההדף המדיניים שלהם – עיינו ערך סמוטריץ' והאמריקאים – הוא לא מתכוון לעבור לסדר היום.

נאום הרמטכ"ל, רב-אלוף הרצי הלוי, בטקס סיום קורס חובלים, 1 במרץ 2023 (וידיאו: דובר צה"ל)

השבוע אמור אלוף פיקוד מרכז יהודה פוקס להגיש להלוי את התחקיר המבצעי על התפרעות פעילי הימין הקיצוני בחווארה. האלוף פוקס כבר הודה שטעה בהערכת חסר של כוונת המתנחלים. לכן, אל תתפלאו אם חלק מהצעדים הפיקודיים בעקבותיו יהיו חמורים.

חווארה הוא לא רק כפר פלסטיני שניזוק מפעילות ימין קיצוני; זהו סימפטום רחב ומסוכן של איבוד מצפן מוסרי. לפחות בצה"ל יש מי שיודע את זה.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
2
שתי הערות על "בצה"ל מבינים שחיל האוויר הוא רק הסימפטום של מחלה גדולה וקשה יותר": 1) זו לא מחלה. זו התרופה למחלה שהלכה והתעצמה בעשורים האחרונים, כשצה"ל הפך מצבא ההגנה לישראל לצבא ההגנה ל... המשך קריאה

שתי הערות על "בצה"ל מבינים שחיל האוויר הוא רק הסימפטום של מחלה גדולה וקשה יותר":
1) זו לא מחלה. זו התרופה למחלה שהלכה והתעצמה בעשורים האחרונים, כשצה"ל הפך מצבא ההגנה לישראל לצבא ההגנה למתנחלים. יש מקומות שלא רואים את זה (חיל האוויר, לכן עוצמת ההפתעה שהם חוו מחווארה), יש מקומות שרואים את זה קצת (שיריונרים שתופסים קו בגדה במקום ללכת לאימון), ויש מקומות שחיים את זה בשוטף (כשהסמן הקיצוני הוא גדוד נצח יהודה). אם הרמטכ"ל לא רואה את זה אז הוא מנותק ובלתי ראוי לתפקיד.
2) בכל מקרה הם עדיין לא מבינים, או לפחות עדיין לא מבינים ברמה של לעשות משהו אמיתי בנידון מעבר להוצאת הודעות לתקשורת. כמה ימים אחרי חווארה הייתה התקפה על הכפר הסמוך בורין. זה היה פחות דרמטי, והם לא הציתו מאות מכוניות בשעות הערב כשזה הכי מרשים ויזואלית, וגם אף אחד לא נהרג. אבל זה עדיין היה פוגרום, וכמיטב המסורת הוא נעשה בליווי ובחסות של חיילי צה"ל. וזה קרה תחת אותם מפקדים שהצהירו שהם לא נערכו כיאות ומעכשיו והלאה הם ישתפרו.

צה"ל כבר מזמן הוא צבא של מליציות שמשרת את המתנחלים. לקום במרץ 2023 ולהגיד "קו אדום נחצה" זה לשקר. המפקדים בצבא משרתים את המתנחלים, מקבלים מהם פקודות ויריקות וממשיכים לתפקיד הבא. מה שקרה... המשך קריאה

צה"ל כבר מזמן הוא צבא של מליציות שמשרת את המתנחלים. לקום במרץ 2023 ולהגיד "קו אדום נחצה" זה לשקר. המפקדים בצבא משרתים את המתנחלים, מקבלים מהם פקודות ויריקות וממשיכים לתפקיד הבא.
מה שקרה בחווארה זה המשך ישיר למה שקורה כל יום במשך שנים בגדה. שנים החיילים הם הזרוע הצבאית של המתנחלים. עוזרים להם לתקוף ולהרוס ולשרוף. סימביוזה.
הרמטכ"ל חי בעולם של האתמול שבו היו לצה"ל מטרות אמיתיות. "תדע כל אם עבריה" וכו'. היום הצבא הוא פלנגות עם ג'יפים ממוגנים שמשרתים את האדונים היהודים בשטחים.
סרבנות היא חובה מוסרית ועליונה שמוטלת על מי שהמדינה חשובה לו.

עוד 777 מילים ו-2 תגובות
סגירה