דמוקרטיה וכלכלה

אילוסטרציה (צילום: istockphoto/VPanteon)
istockphoto/VPanteon
אילוסטרציה

בליץ החקיקה של הקואליציה משסע את החברה הישראלית לטובת האינטרסים האישיים של פוליטיקאים עבריינים שישבו בכלא או פוליטיקאים נאשמים. בין אם מדובר ברפורמה לפי הימין או הפיכה לפי השמאל, דבר אחד בטוח – ככל שמדינה פחות דמוקרטית כך הסיכוי להצלחה כלכלית נמוך יותר.

בליץ החקיקה של הקואליציה משסע את החברה הישראלית. בין אם מדובר ברפורמה לפי הימין או הפיכה לפי השמאל, דבר אחד בטוח – ככל שמדינה פחות דמוקרטית כך הסיכוי להצלחה כלכלית נמוך יותר

ההוכחה הברורה ביותר לכך היא סקירת הכלכלות החזקות ביותר בעולם לעומת החלשות ביותר. מרבית הכלכלות המובילות בעולם הן של מדינות דמוקרטיות כמו ארה"ב, גרמניה או יפן, ומנגד מרבית הכלכלות הנחשלות ביותר הן של מדינות דיקטטוריות כמו באפריקה או במדינות עולם שלישי אחרות. ישנן מדינות שבהן הדמוקרטיה קיימת לכאורה, אך היא אינה חזקה ואמיתית, כמו טורקיה או רוסיה, ולכן הפוטנציאל הכלכלי רחוק ממימוש.

אפשר לטעון נגד: מה עם מדינות שאינן באמת דמוקרטיות אמיתיות ובכל זאת הן כלכלות חזקות? התשובה היא שהן רחוקות ממימוש הפוטנציאל הכלכלי שלהן ושיש פערים כלכלים גדולים באותן חברות. אותן מדינות מציגות כלפי חוץ פרמטרים כלכליים גבוהים, אך אין להן מעמד ביניים גדול, אלא מעמד חברתי גבוה בלבד, לרוב אליטה מושחתת.

מבחינת ניהול המדינה, מערך של ביקורת, פיקוח ואכיפה, איזון ובלמים של הרשויות השונות, חיוני לקבלת החלטות מושכלות ומניעת טעויות.

ככל שדמוקרטיה חזקה יותר יש פחות אדמיניסטרציה מושחתת ובירוקרטיה וחברות ואנשי עסקים פועלים בשוק חופשי ותחרותי ולא לפי קירבה לשלטון. נפוטיזם, פרוטקציוניזם, גזענות והעדפת מגזרים פוגעת בתחרות וביכולת של המדינה לייצר באופן יעיל ואפקטיבי יותר.

ומה מבחינת יזמות ויצירתיות? דמוקרטיה, שוויון וליברליות מאפשרים חופש להעלות מגוון רחב של רעיונות על-ידי כלל הציבור ללא הבדל דת, גזע או מין. אלו הם גורמי הצלחה חשובים במאה ה-21 שמביאים את המיטב של החדשנות והיצירתיות.

אפשר לטעון נגד: מה עם מדינות שאינן דמוקרטיות אמיתיות ובכל זאת הן כלכלות חזקות? התשובה: הן רחוקות ממימוש הפוטנציאל הכלכלי שלהן ויש בהן פערים כלכלים גדולים

ככל שמדינה דמוקרטית יותר ומתנהלת באחריות פיסקלית, כך היא צומחת כלכלית בשיעור גבוה יותר וגם פתוחה למשקיעים זרים ומועדפת עליהם. צאו להפגין!

אבי שאולי עבד שנים רבות כעיתונאי. לאחר כ-10 שנים ב-YNET וגלובס בעיקר, עבר לתחום היח"צ ועבד עם רונן צור, אבירם כהן, יהודה שוויצר ועכשיו – טל גולדפינגר.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 318 מילים
סגירה