ביבי (לא) כגולדה

גולדה מאיר מהורהרת, 30 במרץ 1973 (צילום: AP Photo)
AP Photo
גולדה מאיר מהורהרת, 30 במרץ 1973

בהתנהגותו, בנימין נתניהו מזכיר את התנהגותה של גולדה מאיר ערב מלחמת יום הכיפורים לפני כמעט חמישים שנים. רק שלהבדיל מגולדה, בנימין נתניהו לא יוכל לטעון שלא ידע. להבדיל מגולדה, נתניהו לא יוכל לטעון שטובת המדינה עמדה לנגד עיניו.

בהתנהגותו, נתניהו מזכיר את התנהגותה של גולדה מאיר ערב מלחמת יום הכיפורים לפני כמעט 50 שנה. רק שלהבדיל מגולדה, נתניהו לא יוכל לטעון שלא ידע או שטובת המדינה עמדה לנגד עיניו

בקיץ 1973 היו סימנים למכביר שהמדינות השכנות עומדות לתקוף את ישראל, אבל ראש הממשלה גולדה מאיר התעלמה. היועצים הסובייטים עם משפחותיהם עזבו את מצרים ואת סוריה אבל ראש הממשלה התעלמה. גם מספר אנשים – אם כי לא רבים ובדרגים זוטרים – התריעו מפני המתרגש לבוא. אך הממשלה, וגולדה בראשותה, בחרה שלא להקשיב. זחיחות הדעת, האופוריה, והאמונה בחוזקה של המדינה לעמוד בפני כל איום, סיכלו את האפשרות למנוע את אחד האסונות הגדולים שידעה המדינה.

גם היום ישנם סימנים למכביר שההפיכה המשטרית, שמוביל ראש הממשלה בנימין נתניהו, תהרוס את הדמוקרטיה הישראלית ותביא אסון על המדינה. אבל נתניהו מתעלם וממשיך לטעון שהמהלכים האלה, לא זו בלבד שלא יהרסו את הדמוקרטיה הישראלית, הם אפילו יחזקו אותה.

שלא כמו ב-1973, היום בכירי השירות הציבורי בעבר ובהווה, האקדמיה, הכלכלה, הביטחון, הבריאות והחינוך, אנשי הגות ואמנות, רובם הגדול מזהירים בראש חוצות ומובילים מחאת המונים נגד המהלכים הרי האסון של הממשלה הנוכחית. גם מבחוץ, מנהיגי העולם, ובראשם שליחי נשיא ארצות הברית, מתריעים מפני האסון שמתקרב לבוא.

אבל נתניהו אוטם את אוזניו וחוזר על המנטרה שלא יקרה דבר. רק ביום שני, אמר ראש הממשלה במליאת הכנסת:

"לא תהיה פה דיקטטורה, לא קץ הדמוקרטיה, לא D9 על בית-המשפט, לא 'מדינת הלכה', לא פגיעה בלהט"בים, ולא כל שאר ההבלים – שאני לעולם לא אתן להם יד".

בעודו אומר את הדברים האלה המשיכה מכונת החקיקה הדורסנית שלו לפעול במלוא המרץ ולחוקק חוקים שיהפכו את המשטר בישראל למשטר אוטוריטרי שבו לא יהיה מי שיאזן את גחמותיה של הקואליציה השלטת.

הממשלה, וגולדה בראשותה, בחרה שלא להקשיב. זחיחות הדעת, האופוריה, והאמונה בחוזקה של המדינה לעמוד בפני כל איום, סיכלו את האפשרות למנוע את אחד האסונות הגדולים שידעה המדינה

היהירות והשחצנות של לפני חמישים שנה מנעו מגולדה מאיר לתת את המשקל הראוי לאזהרות, המעטות אמנם, מפני ההכנות למלחמה מצד מצרים וסוריה. "מצבנו מעולם לא היה טוב יותר", אמרה גולדה ולא שעתה להצעותיו של נשיא מצרים אנואר סאדאת, באמצעות מזכיר המדינה האמריקאי וויליאם רוג'רס, לנסיגה מקו התעלה כדי לאפשר למצרים לפתוח אותה לשיט.

אז, מי שהיה בחוץ לארץ נענה לקריאת החרום של המדינה והגיע ברכבת אווירית להתגייס ולהילחם על המדינה.

אז, מדינות העולם, ובראשן ארצות הברית, עמדו לצדנו ושלחו ציוד הכרחי או הביעו את תמיכתן. אז, אחרי 2,656 הרוגים, 7,251 פצועים ו-294 חיילים שנפלו בשבי, הצליחה ישראל לקום מן האפר, לצמוח ולשגשג.

ואילו היום, ישראלים שואלים עצמם האם זו המדינה שבה ירצו לגדל את ילדיהם, לשלוח אותם לשרת בצבא. היום, מדינות העולם ובראשן ארצות הברית מביעות מורת רוח מפני צעדי הממשלה. והפעם, אם נתניהו יצליח לממש את תכניתו ולהרוס את הדמוקרטיה הישראלית, יהיה קשה הרבה יותר לשקם את ההריסות.

להצדקתה, טענה אז גולדה שהיא מעולם לא לבשה מדים, לא הבינה בענייני ביטחון והסתמכה על ה"גנרלים" שלה. גם אם ההצדקה הזו מתקבלת עבור גולדה (ספק רב) – נתניהו לא יוכל לומר לא ידעתי.

היהירות והשחצנות של לפני חמישים שנה מנעו מגולדה מאיר לתת את המשקל הראוי לאזהרות, המעטות אמנם, מפני ההכנות למלחמה מצד מצרים וסוריה. "מצבנו מעולם לא היה טוב יותר", אמרה גולדה

הוא יודע. הוא מתגאה בכך שהוא יודע. הוא הפוליטיקאי הבכיר במדינה, הוא מכהן כראש ממשלה תקופה ארוכה יותר מכל ראש ממשלה שהיה לפניו והוא מבין בכלכלה, בביטחון, בחברה.

הוא יודע בדיוק מה המשמעות של משיכת הכספים מישראל, של הפגיעה הקשה במוניטין של המדינה כאומת הסטרטאפ שבה יש שלטון חוק וכדאי להשקיע בה. הוא יודע בדיוק מה כל אלה יעשו ליוקר המחיה בארץ ולרמת החיים של רוב הציבור הישראלי.

הוא יודע מה הסכנה בהצתת ההתנגדות הפלסטינית (הוא היה שם כבר ב-1996 ובהתלקחויות רבות מאז). הוא יודע מה המשמעות של אבדן הערכים המשותפים בחברה, הדבק הישראלי שידע לחולל כאן פלא אמיתי בין מדינות העולם. יודע ומתעלם. הכל מוכפף לאינטרס האישי שלו, למנוע את המשך משפטו וחלילה גם הליכתו לכלא.

סופה של גולדה שנאלצה לפרוש מתפקידה כראשת הממשלה, אחרי פרסום מסקנות ועדת החקירה בראשות נשיא בית המשפט העליון, שמעון אגרנט. אם יצליח נתניהו במזימתו, הפעם לא תהיה ועדת חקירה, שכן מאימתי משטרים אוטוריטריים מקימים ועדות חקירה כדי לחקור את מעשיהם הם?

גולדה לא ידעה, גולדה לא הבינה, גולדה – כמו רבים אחרים – היתה שבויה ב"קונספציה". מה יאמר נתניהו? לזכותה של גולדה, חייבים לומר, נגדה לא היו תלויים ועומדים שלושה כתבי אישום על שוחד, מרמה והפרת אמונים. טובת העם והמדינה עמדו לנגד עיניה. אבל היא טעתה, טעות איומה, באנשים שבחרה להקשיב להם ובהחלטות שקיבלה.

הוא יודע. הוא מתגאה בכך שהוא יודע. הוא הפוליטיקאי הבכיר במדינה, הוא מכהן כראש ממשלה תקופה ארוכה יותר מכל ראש ממשלה שהיה לפניו והוא מבין בכלכלה, בביטחון, בחברה

לעומתה, נתניהו מפר את ההסכם הבסיסי בין העם למדינתו ומשתף פעולה עם חברי הקואליציה שלו — שהאינטרסים שלהם עומדים בניגוד גמור לערכי היסוד של מדינת ישראל — לשינוי חד צדדי של שיטת המשטר וסיכון אמיתי לחוסנה החברתי, ביטחוני וכלכלי של מדינת ישראל. נתניהו מסכן את הדמוקרטיה במודע ולא מתוך שגיאה מקצועית. על כך לא יכולה להיות מחילה.

ד"ר חיים וייצמן הוא מנהל התחום הפוליטי ועמית מחקר במכון לחירות ואחריות, ומרצה לממשל, מנהל ומדיניות ציבורית בבית ספר לאודר לממשל, דיפלומטיה ואסטרטגיה באוניברסיטת רייכמן. הוא בעל ניסיון ארוך שנים במגזר הציבורי; בין שאר התפקידים אותם מילא: עוזר לח"כ שמעון פרס, יועץ מדיני לשר וח"כ לשעבר ד"ר יוסי ביילין ויועץ בכיר לשר הדתות.

ד"ר אמנון כוורי הוא ראש המכון לחירות ואחריות ומרצה בבית ספר לאודר לממשל, דיפלומטיה ואסטרטגיה באוניברסיטת רייכמן.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
2
עוד 821 מילים ו-2 תגובות
סגירה