נשיא איראן אבראהים ראיסי לוחץ את ידו של ראש סבא"א רפאל גרוסי בטהרן, 4 במרץ 2023 (צילום: Iranian Presidency Office via AP)
Iranian Presidency Office via AP

ביקור ראש סבא"א באיראן: ניצחון נוסף לטהרן בדרך לגרעין

ביקור רפאל גרוסי באיראן הוכיח שטהרן ניצחה בעוד סיבוב: היא השמישה את הצנטריפוגות המתקדמות ביותר שלה – בלי לשלם על כך כל מחיר ● במקביל, ברקע ביקור שר ההגנה האמריקאי, בישראל ממשיכים ללחוץ על הבית הלבן לשנות את הטון כדי להוציא מוושינגטון לכל הפחות הצהרה נחרצת בנושא האופציה הצבאית ● פרשנות

בסוף השבוע האחרון עקבו בישראל במרירות אחר הביקור של ראש הסוכנות לאנרגיה אטומית של האו"ם רפאל גרוסי בטהרן. המרירות נבעה בעיקר מההבנה שהאיראנים שוב הצליחו לתמרן את הסוכנות – ולהימנע מגינוי חריף של מועצת הנגידים של סבא"א, שתתכנס בשבוע הבא.

כדי להבין את מה שקרה בשבוע שעבר בטהרן, צריך ללכת שבועיים לאחור. גרוסי הוא אולי האופטימיסט האחרון בסבא"א, שמאמין שאפשר להחזיר את טהרן לשולחן המשא ומתן. הוא מסתובב כבר חודשים בין החברות השונות ומדבר לא אחת עם הנציגים האיראניים במטרה למצוא זיז כלשהו כדי להיתלות עליו.

את הגילוי האחרון של פקחי הסוכנות בדבר העובדה שאיראן מעשירה אורניום לרמה של 84% הוא קיבל בהפתעה מוחלטת. אם הוא היה קשוב למסרים מישראל – סביר להניח שזה היה נמנע ממנו. בחודש נובמבר האחרון אמר ראש אמ"ן במפורש כי איראן "תשתעשע בהעשרת אורניום לרמה של 90%".

מבחינת ישראל, הגילוי האחרון – בדבר העשרה כמעט צבאית – הוא הוכחה ניצחת המאפשרת להכריז על הסכם הגרעין של 2015 כמבוטל. התרחיש האופטימי ביותר של ישראל במקרה הזה היה נראה כך: מועצת הנגידים של סבא"א תכריז על הפרה חמורה של הסכם הגרעין ואי־קיום אמנת ה־NPT – האמנה לאי־הפצת נשק גרעיני.

ראש הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) רפאל גרוסי, נואם במהלך ישיבת מועצת הנגידים של סבא"א בווינה, אוסטריה, 6 בפברואר 2023. (צילום: AP Photo/Heinz-Peter Bader)
רפאל גרוסי, נואם בישיבת מועצת הנגידים של סבא"א בווינה, אוסטריה, 6 בפברואר 2023 (צילום: AP Photo/Heinz-Peter Bader)

את הגילוי האחרון של פקחי הסוכנות בדבר העובדה שאיראן מעשירה אורניום לרמה של 84% הוא קיבל בהפתעה מוחלטת. אם הוא היה קשוב למסרים מישראל – סביר להניח שזה היה נמנע ממנו

בהמלצת מועצת הנגידים יובא העניין למועצת הביטחון של האו"ם – ואחת מהמדינות החתומות על ההסכם תכריז על מנגנון הגלגול לאחור, "Snap back", שאמור להחזיר את כל הסנקציות הקשות על איראן, נוסף על סנקציות חדשות על תעשיית הנשק הקונבנציונלי ושיתוק נרחב של הפעילות הכלכלית הבינלאומית של איראן.

באופן טבעי, התרחיש האופטימי הישראלי הוא תרחיש הבלהות האיראני. לאחר הגילוי בדבר העשרה ברמה של 84%, גרוסי דרש להגיע לטהרן והתעקש לפגוש את הנשיא אבראהים ראיסי. "בלי פגישה עם ראיסי אין על מה לדבר", זה המסר שהעבירה סבא"א לאיראנים.

כעבור שבוע אורגנה הפגישה – וביום שישי האחרון נחת גרוסי בטהרן. הוא נפגש עם ראש הסוכנות לאנרגיה אטומית של איראן מוחמד איסלמי, אחר כך עם שר החוץ חוסיין אמיר עבד אל־להיאן ולבסוף עם הנשיא ראיסי. במסיבת העיתונאים אחר כך הוא דיבר על אווירה טובה ורצון חיובי. שום דבר מעבר.

במקביל לנסיעת גרוסי לאיראן, נחת בישראל הרמטכ"ל האמריקאי מארק מילי לפגישה עם שר הביטחון יואב גלנט והרמטכ"ל הרצי הלוי. השניים הציגו לו הוכחות כי ההעשרה לא הייתה מקרית, "לא תאונה טכנית"

במקביל לנסיעת גרוסי לאיראן, נחת בישראל הרמטכ"ל האמריקאי מארק מילי לפגישה עם שר הביטחון יואב גלנט והרמטכ"ל הרצי הלוי. השניים הציגו לו הוכחות כי ההעשרה לא הייתה מקרית, "לא תאונה טכנית", כפי שהציגו אותה האירנים לגרוסי.

שר הביטחון יואב גלנט והרמטכ
שר הביטחון יואב גלנט והרמטכ"ל הרצי הלוי בפגישה עם ראש המטות המשולבים האמריקאי מארק מילי, 3 במרץ 2023 (צילום: סיוון שחור, לע"מ)

בישראל בטוחים שההעשרה נעשתה כדי לבדוק שני דברים: את הצנטריפוגות החדשות שהותקנו במתקן התת קרקעי בפורדו, ואת התנהגות האורניום ברמת העשרה כל כך גבוהה. גרוסי, אומנם, קיבל את ההסבר האיראני עם סייג, הוא מצפה לעוד הסברים.

אך האיראנים, בחוכמתם, עטפו את ההסכמה על תנאי בצעדים בוני אמון מבחינתם. הם הסכימו להחזיר חלק ממצלמות המעקב במספר מתקנים ולהגביר את קצב ביקורי הפקחים. עניין שאריות האורניום המועשר באתרים הלא מוצהרים עלה גם הוא כדרישה של גרוסי.

האיראנים אמרו בתגובה כי יספקו תשובות והוכחות משכנעות בעתיד. גרוסי לא התעקש מעבר, טס בחזרה לווינה – וכנראה לא יבקש ממועצת הנגידים להכריז על הפרות מהותיות של איראן. במילים אחרות, איראן ניצחה עוד סיבוב. היא השמישה את הצנטריפוגות המתקדמות ביותר שלה בפורדו, העשירה אורניום לרמה הגבוהה ביותר אי־פעם – ולא שילמה מחיר.

במילים אחרות, איראן ניצחה עוד סיבוב. היא השמישה את הצנטריפוגות המתקדמות ביותר שלה בפורדו, העשירה אורניום לרמה הגבוהה ביותר אי־פעם – ולא שילמה מחיר

בישראל ינסו בשבוע הקרוב להפעיל לחץ כבד על ארה"ב, צרפת, בריטניה וגרמניה. הכי קרובים לעמדה הישראלית הם הגרמנים, אחריהם הבריטים – ובסוף הצרפתים. לישראל יש אוזן קשבת בכל אחת מהמדינות, אבל עד כה זה לא מתורגם למעשה או לאמירה.

שר ההגנה של ארצות הברית לויד אוסטין ושר החוץ אנתוני בלינקן בוושינגטון, 16 בספטמבר 2021 (צילום: AP Photo/Andrew Harnik, Pool)
שר ההגנה של ארצות הברית לויד אוסטין ושר החוץ אנתוני בלינקן בוושינגטון, 16 בספטמבר 2021 (צילום: AP Photo/Andrew Harnik, Pool)

הביקור של שר ההגנה האמריקאי לויד אוסטין בישראל היום (חמישי) הוא ההמשך הישיר למאמצים האלה. בישראל מנסים להשתמש בהעשרה המתקדמת כדי להביא את האמריקאים לשנות את הטון. התרגילים שנערכו בחודשים האחרונים אומנם היו מסר לאיראן – אבל עובדתית זה לא ממש הרתיע.

בירושלים רוצים לפחות הצהרה אמריקאית נחרצת בעניין האופציה הצבאית. מה הסיכוי שזה יקרה? לא ברור. בינתיים, האגוזים הקשים לפיצוח הם הנשיא ג'ו ביידן ומזכיר המדינה אנתוני בלינקן. גורמים שהיו נוכחים בפגישה עם הרמטכ"ל האמריקאי בתל אביב, הביעו ספק באפשרות להצהרה כזאת.

ביום שני האחרון לויד העביר את המסר הישראלי לנשיא בהערכת המצב שלהם בוושינגטון, שבה השתתף גם מזכיר ההגנה אוסטין. לכן, יהיה מעניין מאוד לשמוע מה יאמר אוסטין. האם יהיה שינוי כיוון או שמא תחזור ההבטחה – השחוקה – ששמעו בשבוע האחרון גם ראש המל"ל צחי הנגבי ושר המודיעין רון דרמר בוושינגטון: "ארה"ב לא תאפשר לאיראן להשיג נשק גרעיני".

בישראל זוכרים היטב את האזהרות שהועברו מירושלים לביל קלינטון בעניין ההתגרענות המואצת של קוריאה הצפונית מתחת לאף של סבא"א ב־1999 ואת ההבטחה שלו ב־1992 לאוקראינה – לספק לה מטריית הגנה אמריקאית אם תוותר על נשק גרעיני.

עוד 762 מילים
סגירה