נשיא ארה"ב ג'ו ביידן מפריח נשיקות באוויר באירוע של התנועה לזכויות האזרח באלבמה, 5 במרץ. 2023 (צילום: AP Photo/Julie Bennett)
AP Photo/Julie Bennett
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן מפריח נשיקות באוויר באירוע של התנועה לזכויות האזרח באלבמה, 5 במרץ. 2023

המבוגר האחראי

קמפיין הבחירות בארה"ב החל להתניע בין הבחירות לקונגרס לבין נאום "מצב האומה" ● בזמן הזה אישים במפלגה הדמוקרטית צריכים להחליט: להתמודד או לא להתמודד ● אף שביידן טרם הכריז רשמית כי ירוץ, בסביבתו מבהירים שזה הכיוון ● רוב הדמוקרטים סבורים שקדנציה אחת מספיקה ושרק מתמודד צעיר יוכל לנצח ● אבל גם ב־2020 כולם טענו שאין לביידן סיכוי ● פרשנות

קמפיין הבחירות בארה"ב החל להתניע בין הבחירות לקונגרס לבין נאום "מצב האומה" ● בזמן הזה אישים במפלגה הדמוקרטית צריכים להחליט: להתמודד או לא להתמודד ● אף שביידן טרם הכריז רשמית כי ירוץ, בסביבתו מבהירים שזה הכיוון ● רוב הדמוקרטים סבורים שקדנציה אחת מספיקה ושרק מתמודד צעיר יוכל לנצח ● אבל גם ב־2020 כולם טענו שאין לביידן סיכוי ● פרשנות

זמן קצר אחרי נאום "מצב האומה" השנתי מתחילים בארה"ב לדון לעומק בזהות המועמדים לנשיאות לקראת 2024. למי שמכיר את הפוליטיקה האמריקאית, קמפיין הבחירות מתחיל להתניע בין בחירות אמצע הקדנציה (שנערכו בנובמבר 2022) לבין נאום מצב האומה, אותו נשא ג'ו ביידן לפני כחודש.

בזמן הזה אישים במפלגה הדמוקרטית צריכים להחליט: להתמודד או לא להתמודד. בצד הרפובליקאי – שנמצא מחוץ לשלטון – מתווספים עוד מועמדים. הקמפיין שלהם יהיה ארוך יותר בהשוואה לקמפיין של נשיא מכהן שמתכנן להמשיך הלאה.

אף שביידן טרם הכריז באופן פורמלי על כוונותיו לרוץ, בסביבת הנשיא מעבירים את המסר שהוא מתכוון להתמודד גם בשנת 2024. בנובמבר האחרון מלאו לו 80 ובעת ההצבעה ימלאו לו בדיוק 82 – הנשיא המבוגר ביותר אי־פעם וגם המתמודד המבוגר ביותר אי־פעם.

בעוד שביידן לא הכריז רשמית על התמודדות חוזרת, אשתו ג'יל לגמרי סיפקה את התשובה: "הוא לא סיים. הוא השיג המון בתקופה שלו – אבל יש לו עוד דברים להשיג", היא אמרה בראיון במהלך ביקור שלה באפריקה.

בעוד שביידן לא הכריז רשמית על התמודדות חוזרת, אשתו ג'יל לגמרי סיפקה את התשובה: "הוא לא סיים. הוא השיג המון בתקופה שלו – אבל יש לו עוד דברים להשיג"

אולם, השטח במפלגה הדמוקרטית לא מרוצה מכך. בסקר שפרסמה סוכנות הידיעות אי־פי לפני כשבועיים עולה שמרבית הבוחרים הדמוקרטים סבורים שקדנציה אחת של ביידן עשויה להספיק. לפי הנתונים, רק 37% מהדמוקרטים מעוניינים שביידן יתמודד שוב. לפני כמה חודשים המספר הזה עמד על 52% – אך צנח אחרי בחירות אמצע הקדנציה.

במקביל ובהתאמה, התקשורת לא מפסיקה לעסוק בנושא. נאום מצב האומה של ביידן נותח מכל זווית אפשרית: האם נותר בו כוח; האם הוא טועה; איך הוא מתנסח, עומד או הולך. ביידן שיבץ במהלך הנאום את המילים: "עליי לסיים את העבודה" לפחות תריסר פעמים.

וכאמור, אשת הנשיא ג'יל ביידן הדהדה את המסר בנסיעתה זמן לא רב לאחר מכן. אולי זו תהיה גם סיסמת הבחירות שלו. ביידן נבחר לתפקיד בעידן של שבר אמריקאי עצום, אחרי כהונת נשיא מפלג וכשהמדינה הייתה על סף אנרכיה בעקבות אירועי 6 בינואר 2021 – ההסתערות על הקפיטול.

ההיסטוריה הועידה לו את התפקיד של המרגיע הלאומי, הסבא של כולם; האיש שלא משתלח, לא מקלל ולא משפיל עמיתים. אולם, אחרי ארבע שנים, מה נותר מהייעוד הזה? הוא רוצה לסיים את העבודה ואת הרפורמות שהוא התחיל בהן.

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן נואם בבית הלבן על החלטת ביהמ"ש העליון לבטל את הזכות להפלות, 24 ביוני 2022 (צילום: AP Photo/Andrew Harnik)
ג'ו ביידן נואם בבית הלבן, 24 ביוני 2022 (צילום: AP Photo/Andrew Harnik)

בארה"ב מסכימים שביידן השלים מהלכי חקיקה בצורה נאה: חוק תשתיות עצום, חקיקה בתחום הטכנולוגיה, שינויים בטיפולי בריאות ליוצאי צבא, חקיקה בתחום הנשק ומעל לכל – חקיקת האקלים, שהייתה יעד משמעותי של הדמוקרטים במשך שנים ארוכות ובוצעה על־ידו.

ההיסטוריה הועידה לו את התפקיד של המרגיע הלאומי, הסבא של כולם; האיש שלא משתלח, לא מקלל ולא משפיל עמיתים. אולם, אחרי ארבע שנים, מה נותר מהייעוד הזה?

אולם, אם הוא הצליח ביעדים והעביר כל כך הרבה חוקים, איפה הוא צריך "לסיים את העבודה"? ובכן, הדמוקרטים לא משוכנעים שהוא אכן נחוץ, ומתברר כי יותר ויותר מהם חשים לא נוח עם נשיא בן 82–86.

הגיל של ביידן הוא נטל. גם להם יש קו אדום. הם מוכנים לצאת להימור פוליטי גדול עם מועמד צעיר ונמרץ. אם טראמפ המבוגר יהיה המתמודד של הרפובליקאים – לדמוקרט צעיר או צעירה עשוי להיות יתרון. אם במפלגה הרפובליקאית יגיעו לקו הסיום עם המושל רון דה־סנטיס או עם המושלת לשעבר ניקי היילי, כל אחד מהם עשוי להביס את ביידן המבוגר.

ככל שהזמן חולף וביידן לא מכריז על התמודדותו, במפלגה הדמוקרטית לא יודעים כיצד להיערך. מנגד, אם יחליט להתמודד ויתחרט במהלך הקמפיין – או יחוש ברע בהמשך הדרך – גם אז עליהם להכין חלופות.

נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי לצד נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בקייב, 20 בפברואר 2023 (צילום: AP Photo/ Evan Vucci)
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי לצד נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בקייב, 20 בפברואר 2023 (צילום: AP Photo/ Evan Vucci)

ברשת סי־אן־אן פורסם לאחרונה שבכירים במפלגה מטילים ספק ביכולות של ביידן לעמוד בקצב אירועי הקמפיין – ונערכים בשקט, הן בתדרוכי תורמים והן בהכנת צוותים, ליום שאחרי. פרסומים מהסוג הזה מגיעים לפי שעה בטפטופים זהירים. הם עשויים להפוך לשטף במהלך שנת 2024. אין ספק כי הפרסומים האלה, שיגיעו מבפנים, רק יזיקו למועמד הקשיש.

ברשת סי־אן־אן פורסם כי בכירים במפלגה מטילים ספק ביכולות של ביידן לעמוד בקצב אירועי הקמפיין – ונערכים בשקט, הן בתדרוכי תורמים והן בהכנת צוותים, ליום שאחרי

בינתיים, יועציו הבכירים של ביידן והצוותים המלווים שלו לא מזלזלים בטיעונים ומבינים שהם יעמדו במרכז הקמפיין נגדו. יחד עם זאת, הם מציגים בפני כל העולם נשיא מתפקד לעילא. אחת ההוכחות היא נסיעתו האחרונה לפולין ולאוקראינה.

הם אומרים שההיסטוריה תכיר לביידן את התודה על העמידה הנחושה נגד האיום הרוסי. הוא יירשם כנשיא שליכד את מדינות המערב במאבק נגד ההשתלטות הפוטינית. החלשת הצבא הרוסי והכלכלה הרוסית – הכול שלו.

ביידן, מצדו, מזכיר לכולם שהתקשורת עבדה נגדו גם ב־2020. הוא היה מקום חמישי בפריימריז. כולם טענו שאין לו סיכוי, שהוא חלש, מבוגר, דור ישן. אף על פי כן, ביידן המשיך לנוע כל הדרך עד לבית הלבן.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
עוד 711 מילים ו-1 תגובות
סגירה