פרשנות יותר מתמיד, נתניהו חזק מול הימין וזהיר מול עזה

ראש הממשלה מגיע היום לקבינט אחרי סבב לחימה קשה בדרום, אך ללא אופוזיציה ימנית לזהירות האופיינית לו במלחמה מול עזה ● היחיד שעוד יכול לערער על נתניהו הוא ליברמן, שר הביטחון המיועד

ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת הקבינט, ב-14 באפריל 2019 (צילום: Ronen Zvulun/Pool via AP)
Ronen Zvulun/Pool via AP
ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת הקבינט, ב-14 באפריל 2019

ראש הממשלה בנימין נתניהו יגיע היום (ראשון) לפגישת הקבינט המדיני-ביטחוני כשהוא חזק מתמיד — אחרי מערכת בחירות, עם הישג מרשים בקלפי, כשהאופוזיציה הימנית נגדו אינה קיימת ברגע זה (השרים נפתלי בנט ואיילת שקד בחוץ, ולא ברור אם הם יגיעו מחר לישיבת הקבינט).

נתניהו יכול לנקוט היום את משנה הזהירות האופייני לו במלחמה מול עזה: מכות מדודות כדי למנוע הסלמה וניסיון לשמור על המשך ההסדרה (בישראל בטוחים כי הכסף הקטארי לא הגיע לעזה בגלל תקלה בין קטאר והאו"ם).

"שני דברים מצילים את כרגע את חמאס: הזהירות של נתניהו, וכיפת ברזל"

"שני דברים מצילים כרגע את חמאס", אמר הערב מקור המקורב לראש הממשלה. "הזהירות של נתניהו, וכיפת ברזל. אם לא היינו מיירטים כל כך הרבה רקטות והן היו נופלות על בתים ישראלים לא הייתה לנו ברירה אלא להיכנס בכל הכוח. כיפת ברזל מצילה גם אותנו, כי כניסה לעזה תדרוש הרבה קורבנות, אבל גם אותם".

מי שיכול לערער על המדיניות של נתניהו בעזה הוא שר הביטחון המיועד, אביגדור ליברמן.

יו"ר ישראל ביתנו התפטר מהממשלה בנובמבר האחרון, בתירוץ שישראל מעבירה לרצועה כסף קטארי ואינה נוקטת ביד קשה נגד חמאס. הפרישה של ליברמן סימנה את הדרך לבחירות המקודמות, כפי שהוא רצה. האם הוא יחזור לממשלה כדי לתמוך במדיניות הפוכה? ההערכה היא שכן.

אביגדור ליברמן מתפטר מהממשלה, ב-14 בנובמבר 2018 (צילום: AP Photo/Ariel Schalit)
אביגדור ליברמן מתפטר מהממשלה, ב-14 בנובמבר 2018 (צילום: AP Photo/Ariel Schalit)

ליברמן לא באמת יכול להפקיע את סמכות ההחלטה על הדרך מראש הממשלה, אבל הוא גם לא יוותר על תפקיד שר הביטחון, שנתניהו מגיש לו למרות שירד בכוחו וקיבל בבחירות חמישה מנדטים. ובכל זאת, הדברים נאמרים בהסתייגות כי ליברמן אינו פוליטיקאי צפוי.

כך או אחרת, שם אחד ירחף מעל הדיון בקבינט היום, וגורמי הביטחון יחזרו עליו פעם ועוד פעם: זהו שמו של בהאא' אבו-אל עטא, מפקד הגזרה הצפונית של הג'יהאד האסלאמי. אבו אל עטא הוא האיש שפיקד על ירי בחיילים הישראלים ביום שישי, וגרר את חמאס לעימות עם ישראל בניגוד לרצונו של הארגון ובניגוד לאינטרס שלנו.

בקבינט היום, אחד השרים ישאל בוודאי את ראש הממשלה מדוע הצבא אינו מחסל את המפקד הג'יהאדיסטי שגורם לכל הצרות ועלול עוד לטרפד את האירוויזיון. "הוא לא הולך בגו זקוף בימים האלה", יענו אנשי הביטחון.

במלים אחרות: האיש חזק על הכוונת של ישראל.

עוד 325 מילים
סגירה