פלסטיני צועד בין מכוניות שרופות בכפר חווארה למחרת הפרעות שביצעו שם מתנחלים, 27 בפברואר 2023 (צילום: AP Photo/Ohad Zwigenberg)
AP Photo/Ohad Zwigenberg

פיגוע פלסטיני גורר אחריו תגובה אלימה של פעילי ימין

נראה כי בשורות הימין הקיצוני יש מי שמבקש לשמר על המשוואה המסוכנת הזו ולייצר ממד הרתעה ישראלי חדש מול הפלסטינים ● יש שיגידו, לא מדינת ישראל מגיבה לפיגוע אלא מדינת יהודה ● אלא שיהודה אחר חייב למנוע את זה וכמה שיותר מהר: אלוף פיקוד המרכז, יהודה פוקס ● פרשנות

אי אפשר לומר שבצה"ל לא לומדים מהר. שלשום (שני), דקות אחרי פיגוע הירי בחווארה, הפעיל פיקוד המרכז שתי תוכניות מבצעיות מיידיות. הראשונה: פריסת כוחות ומחסומים במטרה למנוע מהמחבל שביצע את הירי לברוח מאזור הפיגוע. השנייה, חשובה לא פחות: הזרמת כוחות מאסיבית כדי לבודד את חווארה ולמנוע מפעילי ימין קיצוני להגיע לאזור.

אפשר לומר ששתי התוכניות הצליחו. המחבל שנורה על ידי דיוויד שטרן שנהג במכונית עם אשתו וילדיו, נורה שוב מייד אחר כך על ידי כוח צה"ל שהיה במקום והבחין במתרחש. המחבל נמלט לבית נטוש ושם נלכד על ידי כוח גששים שהתחקה אחרי שביל כתמי הדם.

כמה שעות אחרי מעצר המחבל, נעצרו בשלושה מוקדים שונים בגוש יצהר, פעילי ימין קיצוני שהיו בדרכם לאזור חווארה.

נעצרו, אגב, היא אולי לא המילה מתאימה: הם נתקלו בכוח צה"ל וסבו לאחור, ולא הועברו למשטרה. לא פחות מ-16 צוותי מג"ב, גדוד סדיר של צה"ל וכוחות של המשטרה הכחולה נכחו במהלך הלילה בחווארה, בצירים המובילים אליה ובשטחים הפתוחים שסביב לה.

א פחות מ-16 צוותי מג"ב, גדוד סדיר של צה"ל וכוחות של המשטרה הכחולה נכחו במהלך הלילה בחווארה, בצירים המובילים אליה ובשטחים הפתוחים שסביב לה

חיילי צה"ל בכפר חווארה ביום שאחרי הפיגוע, 20 במרץ 2023 (צילום: Nasser Ishtayeh/Flash90)
חיילי צה"ל בכפר חווארה ביום שאחרי הפיגוע, 20 במרץ 2023 (צילום: Nasser Ishtayeh/Flash90)

תושב האזור אלישע ירד, הדובר של ח"כ לימור סון הר מלך (עוצמה יהודית) שחולל סערה כשצייץ מייד אחרי הפיגוע שלשום ש"כן, את כפר חווארה צריך למחוק", כתב עוד בטוויטר:

"שבועות של טרור לא גרמו לאף אחד במערכת לנקוף אצבע, אבל הערב הוקפצו 15(!) פלוגות מג"ב לחווארה כדי למנוע הפגנות ותגובה יהודית. אבא שלי הגיע לבית הכנסת בגבעת שלהבתיה ביצהר להתפלל ערבית, והופתע לגלות ארבעה חיילים על ציוד מלא בבית הכנסת.

"במקום לשלוח את היחידות הקרביות למגר את הטרור עד לאפס, שולחים אותם לבצע משימות שיטור כנגד תושבים כדי שחלילה לא יעזו להשמיע קול מחאה או לקחת את גורל ביטחונם בידיהם".

אלא שלמרות הכוח הגדול שהוזרם לאזור, "התגובה היהודית" הגיעה במקום אחר. על פי תחקירני ארגון "יש דין", רוססו כתובות תג מחיר והצמיגים של 25 מכוניות נוקבו בעיירה סלפית ליד אריאל, לא רחוק ממקום הפיגוע בחווארה.

המציאות הזו מבחינת ישראל מסוכנת מאוד. אירועי השבועות האחרונים מצטיירים כתרחיש של פעולה ותגובה: פיגוע פלסטיני גורר אחריו תגובה אלימה של פעילי ימין.

נראה כי בשורות הימין הקיצוני יש מי שמבקש לשמר על המשוואה המסוכנת הזו ולייצר ממד הרתעה ישראלי חדש מול הפלסטינים. יש שיגידו, לא מדינת ישראל מגיבה לפיגוע אלא מדינת יהודה. אלא שיהודה אחר חייב למנוע את זה וכמה שיותר מהר: אלוף פיקוד המרכז, יהודה פוקס.

מערכת הביטחון מודעת היטב למצב הזה, שבקלות יכול לגלוש לאירוע ירי שיצא משליטה עם נפגעים משני הצדדים. הבעיה היא הקריצה שמספקים חלק ממקבלי ההחלטות בממשלה. במקרה הטוב הם משחררים גינוי רפה לאירועים. במצב המורכב הזה, צה"ל ושב"כ שמים את יהבם על שר הביטחון.

מערכת הביטחון מודעת היטב למצב הזה, שבקלות יכול לגלוש לאירוע ירי שיצא משליטה עם נפגעים משני הצדדים. הבעיה היא הקריצה שמספקים חלק ממקבלי ההחלטות בממשלה

יואב גלנט הופך בשבועות האחרונים לכתובת המיידית. הוא הקול השפוי היחיד שיש לו קשר ישיר לראש הממשלה בנימין נתניהו, מול המסר הכפול של בצלאל סמוטריץ', איתמר בן-גביר גביר והשותפים האחרים. לא בכדי, שר הביטחון הוא גם היחיד ששם אולטימטום לראש הממשלה על השולחן בעניין המחאה נגד המהפכה המשפטית.

שר הביטחון יואב גלנט והרמטכ"ל הרצי הלוי בפורום המבצעי השנתי של צה"ל, 20 במרץ 2023 (צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
שר הביטחון יואב גלנט והרמטכ"ל הרצי הלוי בפורום המבצעי השנתי של צה"ל, 20 במרץ 2023 (צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)

גם דבריו של ראש הממשלה בישיבת הממשלה ביום ראשון, כשגלגל את עניין הסרבנות לפתחו של הרמטכ"ל, היו לצנינים בעיני הדרג הפיקודי הבכיר ובעיניו של גלנט. אחרי קרב הבלימה המוצלח שגלנט ניהל מול סמוטריץ' במשרד הביטחון, הקרב הזה שאליו הוטלו הרמטכ"ל וצה"ל, הוא בבחינת חציית קו אדום עבורו.

גם דבריו של ראש הממשלה בישיבת הממשלה ביום ראשון, כשגלגל את עניין הסרבנות לפתחו של הרמטכ"ל, היו לצנינים בעיני הדרג הפיקודי הבכיר ובעיניו של גלנט

וכל זה מתרחש על רקע שני אירועים שקו אדום אחר מחבר ביניהם: הוועידה בשארם א-שייח' והנאום של סמוטריץ' בפריז.

שר האוצר, שהחל לסגל לעצמו שגרת נסיעות של שר חוץ, נאם שלשום בכנס בפריז כשמאחוריו מפת "ישראל הגדולה", שבה כלולה גם ממלכת ירדן. אבל סמוטריץ לא הסתפק רק במסר הוויזואלי.

בנאום שלו סמוטריץ' שאג להדגיש כי "אין דבר כזה עם פלסטיני", מסר ברור לבייס, לראש הממשלה ולקואליציה. כל זה שעות אחרי סיכום הוועידה בשארם, שבה אישררה ישראל צעדים בוני אמון במישור הביטחוני עם הפלסטינים וחזרה על ההתחייבות שלה להקפיא בנייה ביהודה ושומרון בחצי השנה הקרובה.

לזכות סמוטריץ' צריך לומר שהוא עקבי: מייד אחרי ועידת עקבה בחודש שעבר השר כינה אותה מיותרת ורמז כי לא יכיר בהחלטות שהתקבלו בה. שעות אחר כך הוא הצהיר ש"את חווארה צריך למחוק".

לימים התפתל והסביר כי התכוון למשהו אחר, ולא הבין את המשמעות של הדברים בהקשר הצבאי וההשפעה שלהם על הנושאים בנטל, הטייסים. אלה שמייצבים ליום בשבוע בטייסת ולא הסתפקו בשירות מקוצר של שמונה חודשים בגיל 28.

בפריז, סמוטריץ' היה יותר מתוחכם, כשאת המסר בחר להעביר בראייה ההיסטורית שלו את הסכסוך הישראלי-פלסטיני. מעניין יהיה לשמוע כיצד מי שמתפאר כי משפחותו נמצאת 13 דורות בישראל יענה לשאלה האם מדינה דו-לאומית לא מסכנת את ההמשך הישיר לשושלת שבה הוא מתפאר.

מעניין יהיה לשמוע כיצד מי שמתפאר כי משפחותו נמצאת 13 דורות בישראל יענה לשאלה האם מדינה דו-לאומית לא מסכנת את ההמשך הישיר לשושלת שבה הוא מתפאר

בכלל, חייבים להקשיב לקולות החדשים בהנהגה הפלסטינית. רעיון המדינה הדו-לאומית הולך וצובר תהודה בגדה המערבית ובקהילה הפלסטינית הגולה. הקול הבולט ביותר הוא מוחמד דחלאן, מי שמוזכר כיורש פוטנציאלי של אבו מאזן. דחלאן, שמתגורר כיום באבו דאבי, זוכה לאוזן קשבת וכתף חמה מאוד באמירויות.

אם ישראל לא תתמודד עם הדברים הללו עכשיו היא יכולה למצוא את עצמה בעוד כמה שנים מתגעגעת לפתרון שתי המדינות, שעשוי להיות מוסר לחלוטין מהסדר שייכפה בעתיד על ישראל.

עוד 844 מילים
סגירה