החוף היפה בארץ נשאר בלי תוכנית, בלי יזם ובלי פיתוח

מעקב זמן ישראל אחרי חמישה מכרזים כושלים וארבע שנים של ניסיונות פיתוח – חוף המבצר הייחודי שליד עתלית תקוע ● במועצה אזורית חוף הכרמל נטלו לאחרונה את הרישיון מהיזם והעבירו את האחריות לחברה הכלכלית העירונית – אבל תוכנית אין ● בעתלית מאשימים: "ראש המועצה עוסק רק ביחסי ציבור ומתעלם מהציבור. מדובר בתהליך מבזה"

חוף המבצר בעתלית (צילום: Hadas Parush/Flash90)
Hadas Parush/Flash90
חוף המבצר בעתלית

הפארסה בחוף הכרמל: חוף המבצר עדיין עומד שומם ולא מנוצל לטובת הציבור. שני מכרזים נוספים שהוציאה המועצה האזורית חוף הכרמל בניסיון לקדם את פיתוחו של החוף הבתולי והמיוחד בצפון עתלית, נכשלו באופן רשמי.

המועצה ביטלה מכרז שבחר יזם לפיתוח החוף בתחילת 2021 – וביטלה מכרז נוסף מאוגוסט 2022 לחיפוש יזם שיכין תוכנית מתאר עבור אותו יזם שזיכיונו, כאמור, בוטל לאחרונה. בכך מגיע מניין המכרזים הכושלים סביב החוף – מהיחידים באזור שיכולים לשרת את הציבור, ומוצא הים היחיד של העיר עתלית שלא נתפס על־ידי חיל הים – לחמישה בתקופה של שלוש וחצי שנים.

לעת עתה אין בכוונת המועצה להוציא לפועל מכרז שישי לפיתוח החוף. בתשובה לשאלת זמן ישראל מסרה דוברת המועצה כי הוחלט מעתה ש"החברה הכלכלית של המועצה תקדם את פיתוח חוף המבצר".

משמעות ההצהרה הזאת היא שככל הנראה המועצה נואשה מההיתכנות הכלכלית והביצועית של הפרטת פיתוחו של החוף לגורמים חיצוניים – ומהיכולת לייצר מאזן רווח סביבו. גורמי סביבה ששוחחו עם זמן ישראל הביעו תרעומת על ההזנחה המתמשכת של החוף, ועל הכישלון בהפיכתו למשאב טבע בשימוש הציבור, בדומה לחופים כמו פלמחים או אכזיב, המהווים שמורות טבע מוגנות.

חוף המבצר בעתלית (צילום: Abir Sultan/Flash 90)
חוף המבצר בעתלית (צילום: Abir Sultan/Flash 90)

המשמעות היא שככל הנראה המועצה נואשה מההיתכנות הכלכלית והביצועית של הפרטת פיתוחו של החוף לגורמים חיצוניים – ומהיכולת לייצר מאזן רווח סביבו

"זה לא חוף רגיל שאפשר להתייחס אליו כפוטנציאל לבוננזה כלכלית", מסביר הארכיאולוג הימי הוותיק ד"ר אהוד גלילי. "יש תוכנית מתאר לחופים. במסגרתה ניתן להפוך את חוף המבצר לחוף המשמש את הציבור אבל עם מינימום אחוזי בנייה, ללא חניה, בלי לחסום את הנוף ועם מעט מאוד התערבות.

"מדובר באחד האזורים המיוחדים בארץ ואפילו בעולם. אסור שזה יהיה מיזם כלכלי ויכול להיות שהרשות המקומית הייתה צריכה לקחת על עצמה מלכתחילה להפעיל את המקום בידיעה שתפסיד כסף ושהחוף ישרת את הציבור הרחב".

בלי תוכנית, בלי יזם, בלי פיתוח

חוף המבצר הוא אחד החופים המיוחדים בישראל, שהוזנח לאורך השנים לאיתני הטבע: ל"מתנחלים" בעלי קרוואנים, ליזמי בנייה עבריינים ולצרות המחשבה של המועצה האזורית חוף הכרמל, שהתקשתה לאורך השנים לגבש תוכניות לשימור ולפיתוח אתרי הטבע המיוחדים של האזור, ואף הפקירה את חלקם.

ראש המועצה הנוכחי אסיף איזק העיד על כוונותיו למצוא מישהו שיסכים ויוכל לפתח את החוף בהתאם לתנאיו המיוחדים כחוף "ירוק" ואקולוגי – תוך שמירה על ייעודו הטבעי והייחודי – כמעט מראשית הקדנציה שלו.

ראש מועצה אזורית חוף הכרמל אסיף איזק (צילום: דוברות מועצה אזורית חוף הכרמל)
ראש מועצה אזורית חוף הכרמל אסיף איזק (צילום: דוברות מועצה אזורית חוף הכרמל)

כבר בתחילת 2020, כפי שנחשף בתחקיר זמן ישראל, הכריז איזק בפני תושבי עתלית על כוונתו להפוך את פיתוח החוף למשימה מרכזית של המועצה בראשותו, ואף הצטלם בחברת הזמר מוש בן ארי תחת הכותרת: "חוף הכרמל מגייסת את מוש בבניית כלכלה מקיימת בחופים שלנו".

באותם ימים ביקש ראש המועצה להעניק לבן ארי את הזיכיון לפיתוח החוף כספק יחיד, תוך דילוג על שלבים של הליך תחרותי, ובהסתמך על ניסיונו בהפעלת "החוף של מוש" באילת. אלא שההליך הלא שוויוני, תוך התעלמות מיזמים אחרים, גרר ביקורת ציבורית עזה מצד התושבים ומצד מתחרים פוטנציאליים שביקשו להתמודד על הזכות לתפעל את החוף.

הביקורת דחפה את המועצה לבטל את ההסכם החד־צדדי עם הקבוצה של מוש ולפרסם מכרז כושל אחר מכרז כושל. מכרזים התרסקו זה אחר זה, לאחר שספגו ביקורת עזה על תנאים בלתי סבירים וטענות בגין דרישות סף המשפרות, לכאורה, את סיכוייו של בן ארי.

בסופו של דבר נבחר במסגרת ההליך המכרזי הרביעי יזם אחר, "אן נכסים", שמנהל, בין היתר, את "חוף הגולשים" בבת ים וכן שורה של בריכות ברחבי העיר. אולם, בפועל לא פותח החוף באופן משמעותי

בסופו של דבר נבחר במסגרת ההליך המכרזי הרביעי יזם אחר, "אן נכסים", שמנהל, בין היתר, את "חוף הגולשים" בבת ים וכן שורה של בריכות ברחבי העיר. אולם, בפועל לא פותח החוף באופן משמעותי, לא הוצבה סוכת מציל, לא הוסדרה חניה ולא השתנה מעמדו של החוף.

ראש המועצה אסיף איזק ומוש בן ארי (צילום: מתוך עמוד הפייסבוק של המועצה האזורית חוף הכרמל)
ראש המועצה אסיף איזק ומוש בן ארי (צילום: מתוך עמוד הפייסבוק של המועצה האזורית חוף הכרמל)

למעשה, לטענת גורמים במועצה, השינוי היחיד שבוצע בסמוך לחוף הייתה הצבתו של דוכן "פודטראק" לממכר מטעמים בסגנון ברזילאי. באוגוסט האחרון פרסמה המועצה מכרז נוסף, חמישי במספר, למציאת יזם שיעמיד לרשות "אן נכסים" תוכנית מתאר לפיתוח החוף.

אולם, גם המכרז הזה לא צלח והמועצה החליטה לאחרונה לשלול את הזיכיון מהזכיין המפעיל את החוף. בכך חזרה המועצה למעשה ארבע שנים אחורנית: בלי פיתוח, בלי זכיין ובלי תוכנית נראית לעין לפיתוח החוף.

המועצה החליטה לאחרונה לשלול את הזיכיון מהזכיין המפעיל את החוף. בכך חזרה המועצה למעשה ארבע שנים אחורנית: בלי פיתוח, בלי זכיין ובלי תוכנית לפיתוח החוף

עבודת מטה לקויה ואי־שיתוף הציבור

גורמים במועצה האזורית זועמים על התנהלות המועצה ועל העומד בראשה ומאשימים אותם בסחבת ובכישלון מתמשכים סביב שורה ארוכה של מיזמים הקשורים לפיתוח עתלית ולאזור כולו, ובהם חוף המבצר.

"המכרזים נכשלו בשל אי־הבנה של ראש המועצה בתחום המכרזים; עבודת מטה לקויה; אי־שיתוף ציבור ובמיוחד אנשי מקצוע מתנדבים מעתלית; היעדר תפיסה תכנונית – והעדר ניתוח של הפוטנציאל ותרגומו לטובת התושבים", מאשים שי גלבוע, חבר המועצה האזורית ודירקטור בחברה הכלכלית, שעסק, בין היתר, במעקב ביקורתי אחר המכרזים שכשלו.

חוף המבצר בעתלית (צילום: Doron Horowitz/Flash90)
חוף המבצר בעתלית (צילום: Doron Horowitz/Flash90)

"ראש המועצה מרבה ביחסי ציבור וממעט בהתמקדות בתושבי עתלית הגרים בצמידות לחוף. למרות מחאותיי לאורך הדרך, לא בוצע שום תחקיר אירועים ולא שותפנו במליאת המועצה במסקנות הארגוניות והאישיות בתהליך המבזה הזה.

"חשוב לציין, שמדובר בחלק מהעוגן התיירותי הצפוני של עתלית, ומכיוון שכל המובילים מטעם עתלית נחשבים 'אנשי אופוזיציה', המועצה 'עושה דווקא' וממשיכה ליפול בכל מיזם.

"החברה הכלכלית (שעכשיו אמורה לפתח את החוף) אמורה להיות הגוף היחיד באופן תיאורטי שיכול לפעול לטובת התושבים ולא לטובת בעלי עניין. אולם, ראש המועצה הנוכחי הוא יו"ר החברה הכלכלית ולכן גם כאן עומדת שאלה מהותית על התהליך ועל תוצאותיו".

"החברה הכלכלית (שעכשיו אמורה לפתח את החוף) אמורה להיות הגוף היחיד באופן תיאורטי שיכול לפעול לטובת התושבים ולא לטובת בעלי עניין. אולם, ראש המועצה הנוכחי הוא יו"ר החברה"

גם חברת ועדת איכות הסביבה של המועצה רותי בנין, שהייתה מהראשונות להילחם נגד תוכניות המועצה להפקיד את החוף בידיו של בן ארי, מרגישה מרומה. "לצערי, סאגת מכרז חוף המבצר לא נגמרת. תושבי עתלית יכולים רק לחלום על חוף מוכרז שישרת את עתלית.

חוף המבצר בעתלית (צילום: Doron Horowitz/Flash90)
חוף המבצר בעתלית (צילום: Doron Horowitz/Flash90)

"הופתעתי לשמוע בישיבת ועדת איכות הסביבה מראש המועצה שהחוזה עם הזכיין הנוכחי הופסק. עכשיו אני מבינה שגם זאת הייתה הטעיה ובעצם אין משהו חדש באופק. עוד יותר הופתעתי לשמוע באחת מהישיבות הקודמות שראש המועצה אומר שהגיע לסיור בשטח ו'הופתע' לראות שכלום לא התקדם.

"איך קרה שיצא מכרז והזכיין לא קידם כלום חוץ מלהציב פודטראק ולעשות שם פעילויות שונות? איך יכול להיות שהמועצה לא מפקחת בכלל על התהליך שהיא עצמה הובילה? פשוט הזנחה שלא תאומן".

מהמועצה האזורית חוף הכרמל נמסר בתגובה: "הזכיין שהפעיל את החוף עד כה לא עמד בתנאי המכרז ולכן ההתקשרות עמו הופסקה. בהתאם, בוטל גם המכרז לעריכת תב"ע לחוף – תהליך תכנוני שאמור היה להיות ממומן על־ידי היזם, שההתקשרות עימו, כאמור, נפסקה. הוחלט כי מעתה החברה הכלכלית של המועצה תקדם את פיתוח החוף. בשלב זה לא קיים מכרז פעיל הנוגע לחוף".

עוד 1,012 מילים
סגירה