אריה דרעי פורש בזעם מישיבות הקבינט

יו"ר ש"ס ויתר על הסיכוי לחזור להיות שר, וכעת אף החליט לא להגיע יותר לישיבות הקבינט כמשקיף ● דרעי מלא ביקורת על הממשלה שעזב, והרכב הקבינט, עם סמוטריץ' ובן-גביר בפרט, מדאיג אותו עד כדי חרדה קיומית ● אחרי פגישה עם הרמטכ"ל השבוע והדברים הקשים ששמע ממנו, דרעי נלחם להשאיר את גלנט כשר הביטחון ● וכל זה רק מערער את יחסי דרעי-נתניהו אף יותר

יו"ר ש"ס אריה דרעי (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
יונתן זינדל/פלאש90
יו"ר ש"ס אריה דרעי

אריה דרעי עצבני. מתוסכל ועצבני. יש לו הרבה סיבות ותיכף ניגע בהן. השבוע החליט דרעי שהוא לא מגיע יותר לישיבות הקבינט המדיני-ביטחוני. אחרי שבג"ץ הדיח למעשה את דרעי מהממשלה באמצע ינואר האחרון, החליט ראש הממשלה בנימין נתניהו לפצות את דרעי ולהזמין אותו להיות משקיף בקבינט.

דרעי השתתף בישיבת קבינט אחת או שתיים, והחליט שהוא לא בא יותר. הוא לא מוצא שם את מקומו. המעמד שלו כמשקיף בלבד לא מוצא חן בעיניו. הוא לא בטוח בהשפעה שלו על ההרכב הקיצוני בקבינט.

כאשר שרי הקבינט נדרשים להצביע, המשקיפים מתבקשים לצאת מחדר הדיונים. עבור דרעי שהיה בתחילת ינואר שר מרכזי בקבינט ובכלל, מי שיושב ליד ראש הממשלה, זה נראה קצת משפיל.

כאשר שרי הקבינט נדרשים להצביע, המשקיפים מבקשים לצאת מחדר הדיונים. עבור דרעי שהיה בתחילת ינואר שר מרכזי בקבינט ובכלל, מי שיושב ליד ראש הממשלה, זה נראה קצת משפיל

מה שכן, דרעי רוצה ששר הביטחון יואב גלנט יישאר בקבינט ובממשלה. מאז שהוקמה הממשלה הוא חושש מאד מהנוכחות המשפיעה של בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן-גביר במוקדי ההחלטות הביטחוניות. דרעי התעקש לקחת את תיק הביטחון בשעתו, כאשר סמוטריץ' עמד להיכנס למשרד, עד שקיבל לידיו את האוצר.

ח"כ בצלאל סמוטריץ' וח"כ אריה דרעי בעת ההצבעה על חוק דרעי–סמוטריץ' בכנסת, 16 בדצמבר 2022 (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
ח"כ בצלאל סמוטריץ' וח"כ אריה דרעי בעת ההצבעה על חוק דרעי–סמוטריץ' בכנסת, 16 בדצמבר 2022 (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

היום דרעי חרד מכך שראש הממשלה יממש את האיום שלו ויפטר את גלנט אחרי שזה הצהיר במוצאי שבת על הסכנה המיידית שנשקפת לביטחון המדינה בגלל הרפורמה המשפטית.

במקרה כזה עלול לתפוס את תפקיד שר הביטחון מועמד נרפה ולא מנוסה, שיתפרק תחת מסע הלחצים האינסופי וכובד המשקל של השרים האחרים שעוסקים בביטחון הלאומי, בן-גביר וסמוטריץ'.

בשיחות פרטיות דרעי לא מפסיק לתקוף את מה שקורה בשטחים, בחווארה, בהר הבית וגם ביחסים עם הממשל האמריקאי – הכול תוצאה של ההקצנה בממשלה.

בשיחות פרטיות דרעי לא מפסיק לתקוף את מה שקורה בשטחים, בחווארה, בהר הבית וגם ביחסים עם הממשל האמריקאי – הכול תוצאה של ההקצנה בממשלה

דרעי נרתם לעניין גלנט בכל הכוח. ביום שני, אחרי ליל ההפגנות הגדולות ברחובות בעקבות פרסום ההודעה על פיטורי גלנט, הגיע דרעי לראש הממשלה ותבע ממנו לעצור את חקיקת הרפורמה ולמנוע את פיטורי שר הביטחון. "אתה לא תשיג כלום בדרך הזו. אתה רק מתפרק", הוא אמר לו.

נתניהו אכן עצר את חקיקת הרפורמה, אבל בענייני גלנט הוא לא ויתר. נתניהו רותח על שר הביטחון שלו דווקא בגלל שיצא לציבור בהצהרה החשובה שלו במוצאי שבת, כאשר ראש הממשלה רק התארגן לחזרה לארץ מלונדון.

שר הביטחון יואב גלנט בדרכו לישיבה מיוחדת של ועדת חוק וביטחון בכנסת לאחר הדחתו, 27 במרץ 2023 (צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
שר הביטחון יואב גלנט בדרכו לישיבה מיוחדת של ועדת חוק וביטחון בכנסת לאחר הדחתו, 27 במרץ 2023 (צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)

מבחינתו של נתניהו מדובר בבגידה אישית. ראש הממשלה אומר שהוא נלחם בכל הכוח כדי למנות את גלנט לשר הביטחון, הדף בדרך את סמוטריץ', ואילו גלנט פעל מאחורי גבו והוציא מאות אלפים לרחובות.

אם תשאלו את גלנט, הוא יאמר שדווקא נתניהו הוא זה שסובב אותו – הבטיח לו לעצור את הרפורמה כבר באותו סוף השבוע, אבל לא עמד בדיבורו.

כך או כך, דרעי לא ויתר. ביום רביעי האחרון הוא נפגש עם הרמטכ"ל הרצי הלוי וניהל איתו שיחה ארוכה. שאלתי אתמול את דרעי על מה הם דיברו אך הוא סירב לומר. מקורבי דרעי טוענים כי הרמטכ"ל העלה בפני יו"ר ש"ס את אותן החששות מהקצנה במערכת האיזונים הביטחונית בממשלה ובקבינט. הרמטכ"ל, כך טוענים המקורבים, הביע חשש אמיתי מזעזוע במטכ"ל ובצבא אם גלנט יפוטר.

מקורבי דרעי טוענים כי הרמטכ"ל העלה בפני יו"ר ש"ס חששות מהקצנה במערכת האיזונים הביטחונית בממשלה ובקבינט. הרמטכ"ל, כך טוענים המקורבים, הביע חשש אמיתי מזעזוע במטכ"ל ובצבא אם גלנט יפוטר

ביום רביעי בלילה הגיע גלנט לביתו החדש של דרעי בשכונת בית וגן בירושלים. הוא ישב שם כמעט כל הלילה. גלנט רוצה להישאר בביטחון, אבל נתניהו לא סולח.

דרעי וגלנט דנו על דרכי התנצלות שונות שיכולות להפיס את דעתו של ראש הממשלה. באותן שעות בדיוק ישב ראש הממשלה עם השר ניר ברקת, ולפי כמה פרסומים דיבר גם איתו על תיק הביטחון.

אריה דרעי ויואב גלנט במליאת הכנסת ב-2016 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
אריה דרעי ויואב גלנט במליאת הכנסת ב-2016 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

דרעי לא יודע לומר היום אם גלנט אכן יישאר במשרד הביטחון. אם זה לא יקרה, הקרע בינו ובין ראש הממשלה רק יעמיק. דרעי ממילא כועס על נתניהו שלא הודיע לו על כוונתו לפטר את גלנט.

דרעי לא יודע לומר היום אם גלנט אכן יישאר במשרד הביטחון. אם זה לא יקרה, הקרע בינו ובין נתניהו רק יעמיק. דרעי ממילא כועס עליו על שלא הודיע לו על כוונתו לפטר את גלנט

הקדנציה הזו, להזכיר, התחילה בירח דבש מתמשך בין השניים. דרעי מונה לשר הפנים והבריאות, חבר בקבינט, ונחשב לשר הכי משפיע על ראש הממשלה. אז הגיעה החלטת בג"ץ ונתניהו נאלץ לפטר את דרעי.

דרעי רצה להיות ראש הממשלה החלופי, אבל נתניהו סירב להעניק לו את התפקיד. בשבוע האחרון ויתר דרעי גם על הסיכוי לחזור לממשלה באמצעות "חוק דרעי 2", שטרם עבר בקריאה שנייה ושלישית בכנסת. עכשיו דרעי החליט גם לפרוש בזעם מהקבינט, כפי שאנחנו מפרסמים כאן.

דרעי מלא ביקורת על הממשלה שעזב. כל תהליך חקיקת הרפורמה המשפטית נראה לו הזוי. הרכב הממשלה מדאיג אותו עד כדי חרדה קיומית.

ראש הממשלה בנימין נתניהו, יו"ר ש"ס אריה דרעי ושר המשפטים יריב לוין במליאת הכנסת, 27 במרץ 2023 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
ראש הממשלה בנימין נתניהו, יו"ר ש"ס אריה דרעי ושר המשפטים יריב לוין במליאת הכנסת, 27 במרץ 2023 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

דרעי תומך במהלך ההידברות בבית הנשיא, אבל לא תולה בו הרבה תקוות. אם התהליך ייכשל, צריך מבחינתו לחשב מסלול מחדש ולהגיש את הרפורמה בצורה מתונה, שקולה ומוסברת יותר.

"לא נרוויח כלום אם כולם יצאו לרחובות. המדינה רק תתפרק", אמרו אתמול מקורבי דרעי. "הדרך של יריב לוין נכשלה, זה ברור. במבחן התוצאה, איילת שקד הייתה הרבה יותר יעילה ממנו".

"לא נרוויח כלום אם כולם יצאו לרחובות. המדינה רק תתפרק", אמרו אתמול מקורבי דרעי. "הדרך של יריב לוין נכשלה, זה ברור. במבחן התוצאה, איילת שקד הייתה הרבה יותר יעילה ממנו"

* * *

עדכון: מספר שעות אחרי פרסום ידיעה זו, לשכת יו"ר ש"ס הוציאה הכחשה לפיה הפרסום אינו נכון. זמן ישראל עומד מאחורי נכונות הסיפור.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
6
צריך לפטר את שר הביטחון, לא כי נאם בלי ידיעת ראש הממשלה, אלה כי הוא לא יודע להתנהל מול צמרת הביטחוןץ כשיש חשש לסרבנות, צריך להוציא אותם מהצבא. גם הם הם טייסים. השיח הזה אסור שיהיה. לנהו... המשך קריאה

צריך לפטר את שר הביטחון, לא כי נאם בלי ידיעת ראש הממשלה, אלה כי הוא לא יודע להתנהל מול צמרת הביטחוןץ כשיש חשש לסרבנות, צריך להוציא אותם מהצבא. גם הם הם טייסים. השיח הזה אסור שיהיה. לנהוג בתקיפות. צריך שר ביטחון אחר

בושה וחרפה שראש ממשלה מפטר שר ביטחון (שגם אלוף לשעבר שכמעט כיהן כרמטכל) על סמך עיניינים אישיים. זה כאילו מצופה מגלנט להיות איש מכירות, שם החזות זה לפעמים הכל, ולא איש ביטחון. ולמה זה ... המשך קריאה

בושה וחרפה שראש ממשלה מפטר שר ביטחון (שגם אלוף לשעבר שכמעט כיהן כרמטכל) על סמך עיניינים אישיים.

זה כאילו מצופה מגלנט להיות איש מכירות, שם החזות זה לפעמים הכל, ולא איש ביטחון.

ולמה זה קורה ?
בגלל מצבו המישפטי של רוהמ וועדות החקירה.
הכל לכאורה.
והלוואי ואתבדה.

עוד 825 מילים ו-6 תגובות
סגירה