הנשיא לשעבר דונלד טראמפ מגיע למגדלי טראמפ בניו יורק לקראת העמדתו לדין, 3 באפריל 2023 (צילום: AP Photo/Bryan Woolston)
AP Photo/Bryan Woolston

טראמפ יתייצב היום בבית המשפט וליריביו אין ברירה אלא לתמוך בו

מול בית המשפט הפלילי במנהטן יתאספו היו אלפי עיתונאים, צלמים וצוותי תקשורת לאחד האירועים המדוברים ביותר בשנים האחרונות ● נשיא ארצות הברית לשעבר דונלד טראמפ יתייצב בפני השופט חואן מרשאן, שם ישמע לראשונה את כתב האישום שהוגש נגדו ● האירוע כולו יהיה קצר - אבל מבחינת טראמפ, זה עשוי להיות החומר ממנו יבנה את חזרתו לבית הלבן ● פרשנות

היום (שלישי) יהיה אחד מאותם ימי קרקס תקשורתי שאמריקה כה אוהבת. הנשיא לשעבר דונלד טראמפ יתייצב במשרדי התובע הראשי של מנהטן, יירשם, יספק טביעת אצבע ותמונת פנים (mugshot) ולאחר מכן ייכנס לאולמו של השופט חואן מרשאן.

השופט יחליט אם להתיר למצלמות ללוות את טראמפ לתוך אולם הדיונים. האירוע כולו לא אמור להימשך יותר מדי זמן, אבל מבחינת טראמפ זה עשוי להיות חומר הקמפיין העסיסי ביותר.

טראמפ, בניגוד לעצת עורכי דינו, רוצה שהאירוע יצולם. מאז נודע כי הוא מוזמן להתייצב אישית בניו יורק לשם תחילת הליך הגשת כתב אישום פלילי נגדו, טראמפ פתח פער גדול בסקרי הבחירות על מתחריו במפלגה הרפובליקאית. גם לפני אירועי השבוע הזה טראמפ הוביל על כולם, אך כעת הוא פותח פער העשוי להיות בלתי ניתן לגישור.

באמצע החודש שעבר טראמפ הוביל בפער של כ-15%, כששיעורי התמיכה שלו בתוך המפלגה היו 43% לטראמפ לעומת 28% למושל פלורידה רון דה-סנטיס, 6.5% לסגן הנשיא לשעבר מייק פנס ו-6.2% לשגרירת ארה"ב באו"ם לשעבר ניקי היילי.

תומכיו של הנשיא לשעבר דונלד טראמפ מחוץ למגדלי טראמפ בניו יורק, 3 באפריל 2023 (צילום: AP Photo/Yuki Iwamura)
תומכיו של הנשיא לשעבר דונלד טראמפ מחוץ למגדלי טראמפ בניו יורק, 3 באפריל 2023 (צילום: AP Photo/Yuki Iwamura)

אתמול טראמפ כבר זכה לשיעור תמיכה של 48.5%, דה-סנטיס ירד ל-27%, פנס ירד ל-5.2% והיילי ל-4.4%.

הבחירות לנשיאות ארצות הברית בנובמבר 2024 רחוקות. אי אפשר לדעת שנה וחצי מראש מה ילד יום וכיצד הציבור יתפוס את ההתרחשויות. רון דה-סנטיס ומייק פנס בכלל לא הכריזו עדיין על כוונתם להתמודד, אך המשמעות של שינויים בסקרים היא גם גיוס כספים והיכולת לייצב ולהתמיד בקמפיין.

נכון לשעה זו, כתב האישום מציב את טראמפ במצב שבו התמיכה של חברי המפלגה הרפובליקאית בנשיא לשעבר עולים על התמיכה המצרפית בכל המועמדים האחרים גם יחד.

כתב האישום מציב את טראמפ במצב שבו התמיכה של חברי המפלגה הרפובליקאית בנשיא לשעבר עולים על התמיכה המצרפית בכל המועמדים האחרים גם יחד

האירוע בתוך בית המשפט וברחבת בית המשפט ימשוך יותר מצלמות וכתבים מכל אירוע תקשורתי אמריקאי אי פעם. הכללים של מדינת ניו יורק הם מהמחמירים ביותר שיש (בהשוואה ל-49 המדינות האחרות). הכלל הוא שאסור לצלם ולשדר מתוך אולם בית המשפט. החקיקה שאסרה זאת נקבעה אי שם ב-1930 ולא שונתה מאז במשך 93 שנים.

כוחות המשטרה מתארגנים מחוץ לבית המשפט הפלילי של מנהטן לקראת פתיחת משפטו של הנשיא לשעבר דונלד טראמפ, 3 באפריל 2023 (צילום: AP Photo/John Minchillo)
כוחות המשטרה מתארגנים מחוץ לבית המשפט הפלילי של מנהטן לקראת פתיחת משפטו של הנשיא לשעבר דונלד טראמפ, 3 באפריל 2023 (צילום: AP Photo/John Minchillo)

הסקרנות של הציבור גדולה במיוחד, כי כתב האישום נותר חסוי עד לרגע השימוע בפני השופט. כלי התקשורת בארה"ב עסקו בספקולציות בשבוע האחרון בניסיון להבין האם בתיק כלולים אישומים חמורים יותר מאשר שני הפשעים לכאורה שהוא מואשם בהם – הונאה במסמכי תאגיד על האופן בו נרשם ושולם תשלום ההשתקה לשחקנית הפורנו סטורמי דניאלס, בתוספת חשד לעבירה על חוקי מימון בחירות, אותה ביצע לכאורה עורך דינו של טראמפ, מייקל כהן.

כהן – שהודה בחלק מהמעשים, הורשע וריצה עונש מאסר – טוען שטראמפ היה זה שנתן לו את ההוראות, איך ומה לשלם. העובדה שהוא ישמש כעד התביעה היא בעייתית ביותר עבור התובע הכללי של ניו יורק, אלווין בראג, שכן מדובר בעד שהורשע, ובעל אמינות מפוקפקת.

בקמפיין של טראמפ יש מי שחושבים שדליפת תמונות מאולם בית המשפט בהן רואים את טראמפ עומד בפני השופט ילהיבו את ההמונים, בעדו. אך אחת מעורכות הדין בצוות של טראמפ, עו"ד אלינה האבה, אמרה השבוע לכלי התקשורת בארה"ב כי בגלל שטראמפ בוא מועמד מוביל בקמפיין פוליטי, "התמונות האלה לא יועילו".

בקמפיין של טראמפ יש מי שחושבים שדליפת תמונות מאולם בית המשפט בהן רואים את טראמפ עומד בפני השופט ילהיבו את ההמונים, בעדו

סטורמי דניאלס (צילום: AP Photo/Markus Schreiber)
סטורמי דניאלס (צילום: AP Photo/Markus Schreiber)

הדברים שלה מרמזים על כך שטראמפ לא ממש יודע – בעת הזו – אם האירוע בבית המשפט יעזור או יזיק לו בקרב הציבור הכללי. בעוד שבבייס הרפובליקאי הטענה של רדיפה משפטית פוליטית תופסת חזק, ספק אם בציבור הכללי זה מסייע.

התוצאות של בחירות אמצע הקדנציה בארה"ב בנובמבר 2022 אמורות היו ללמד את הרפובליקאים לקח. בתוך בועת התמיכה שלהם, שם טראמפ הוא קורבן וכל מהלך נגדו הוא רדיפה משפטית.

התוצאות של בחירות אמצע הקדנציה בנובמבר 2022 אמורות היו ללמד את הרפובליקאים לקח. בתוך בועת התמיכה שלהם, שם טראמפ הוא קורבן וכל מהלך נגדו הוא רדיפה משפטית

אך כדי להביא בוחרים מתנדנדים ו/או דמוקרטים לתמוך בו, אי אפשר להשתלח כל הזמן ברשויות, לטעון שההפסד היה ניצחון ושבחירות היו רמייה. אי אפשר גם לעודד תומכים להסתער באופן אלים על הקונגרס, להפיץ תיאוריות קשר ולצפות שזה יעבור לאנשים חלק בגרון.

אך השנים 2020-2024 אינן השנים הנכונות להטפה בנוגע לעובדות ואמת. משיחי שקר שולטים בשיח הציבורי ומצליחים לשכנע לפחות חלק מהציבור. בארה"ב, עשרות מיליונים עדיין מאמינים שטראמפ ניצח את ביידן ב-2020 ושמעמד הנשיא נגזל ממנו שלא בדין.

מתנגדי הנשיא לשעבר דונלד טראמפ מפגינים מחוץ למגדלי טראמפ בניו יורק, 3 באפריל 2023 (צילום: AP Photo/Corey Sipkin)
מתנגדי הנשיא לשעבר דונלד טראמפ מפגינים מחוץ למגדלי טראמפ בניו יורק, 3 באפריל 2023 (צילום: AP Photo/Corey Sipkin)

הגישות הללו מציבות אתגר למתמודדי המפלגה הרפובליקאית. אם הם יסטו מהקו המציג את טראמפ כנרדף של מערכת המשפט, ציבור הבוחרים הנאמן יכלה עליהם את זעמו.

לפיכך, דה-סנטיס, פנס, היילי ואחרים נאלצו לפרסם הודעות זעופות ביחס להחלטה להעמיד את טראמפ לדין ובעקיפין הביעו תמיכה בנשיא לשעבר שמחסל את מועמדותם אחד-אחת.

דה-סנטיס, פנס, היילי ואחרים נאלצו לפרסם הודעות זעופות ביחס להחלטה להעמיד את טראמפ לדין ובעקיפין הביעו תמיכה בנשיא לשעבר שמחסל את מועמדותם אחד-אחת

במפלגה הדמוקרטית חושבים שניצחון של טראמפ על יריביו מבית הן חדשות טובות עבורם.

אם מול הנשיא ביידן בן ה-80 יתייצב מועמד רפובליקאי צעיר ואטרקטיבי (כמו דה-סנטיס, למשל), ביידן הקשיש צפוי להפסיד. אבל עם מתמודד כמו טראמפ, בן 76, שהשיטות שלו כבר מוכרות לציבור ולדמוקרטים, ביידן עשוי להשיג קדנציה שנייה בבית הלבן.

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן מבקר בתחנת כוח בפרידלי, מינסוטה, 3 באפריל 2023 (צילום: AP Photo/Carolyn Kaster)
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן מבקר בתחנת כוח בפרידלי, מינסוטה, 3 באפריל 2023 (צילום: AP Photo/Carolyn Kaster)

מכך נגזרת גם המדיניות של הנשיא ביידן ביחס לטראמפ: הוא עושה מאמצים עילאיים להתעלם מכל הקרקס המתרחש בניו יורק. הוא נותן לטראמפ את הבמה התקשורתית כולה, שישיג כמה שיותר תמיכה בבייס שלו, ומתנהל כאילו כל האירוע לא נוגע לו, אפילו לא קצת.

ביידן עושה מאמצים עילאיים להתעלם מכל הקרקס בניו יורק. הוא נותן לטראמפ את הבמה כולה, שישיג כמה שיותר תמיכה בבייס שלו, ומתנהל כאילו כל האירוע לא נוגע לו

בבית הלבן מתעלמים משאילתות בנוגע לטראמפ, לא מזכירים אותו בשום נאום וביידן ממשיך בסדר היום הכלכלי שלו, כאילו אירועי טראמפ לא נוגעים לו בכלל.

עוד 863 מילים
סגירה