הימים בהם חופן לייקים שווה יותר מהתמיכה האמריקאית

ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש עם שר החוץ האמריקני אנתוני בלינקן בלשכת ראש הממשלה בירושלים, 25 במאי 2021 (צילום: Marc Israel Sellem/POOL)
Marc Israel Sellem/POOL
ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש עם שר החוץ האמריקני אנתוני בלינקן בלשכת ראש הממשלה בירושלים, 25 במאי 2021

הגאוותנות המגוחכת של חברי הקואליציה מסכנת את היחסים המיוחדים עם ארצות הברית, הידידה הגדולה ביותר שלנו, והכל למען חופן לייקים. הצורך בדופמין של מיקי זוהר, ניסים ואטורי ובצלאל סמוטריץ' מביא את היחסים לשפל חסר תקדים.

האחראים למצב הם כמובן בנימין נתניהו, יריב לוין, שמחה רוטמן, סמוטריץ' ואיתמר בן גביר. הם הכינו את הקרקע. ההפיכה המשטרית, החקירות, הפוגרום בחווארה בשילוב הבקשה למחיקת הכפר, והכחשת העם הפלסטיני – גררו גינויים מקיר לקיר. אבל כעת, הירי בכינון ישיר לתוך הבית הלבן יכול לקחת אותנו לנקודת האל-חזור.

היחסים המיוחדים עם ישראל מתבססים על ערכים ונרטיב משותף, על שותפות ארוכת טווח. בדומה לישראל, גם הסיפור האמריקאי מתחיל עם חבורה חלוצית שהגיע לאדמת טרשים והפריחה את השממה (האם זה אכן מה שקרה, בטור אחר).

ההפיכה המשטרית, החקירות, הפוגרום בחווארה בשילוב הבקשה למחיקת הכפר, והכחשת העם הפלסטיני – גררו גינויים מקיר לקיר. אבל כעת, הירי בכינון ישיר לבית הלבן יכול לקחת אותנו לנקודת האל-חזור

דור המייסדים האמריקאי ממש אמרו כי הם הגיעו לייסד "ישראל חדשה", עוד הרבה לפני הרצל והקונגרס. כיום ישראל זוכה למטריית הגנה אמריקאית של כ-3.8 מיליארד דולר בשנה לסיוע ביטחוני, ולהגנה חסרת תקדים במוסדות הבינלאומיים ובמועצת הביטחון של האו"ם. אך לא לעולם חוסן.

הטרנד בקרב הציבור האמריקאי, שבעבר הראה תמיכה משמעותית בישראל, ברור. פחות תמיכה בישראל, יותר תמיכה בפלסטינים. הטרנד מובל על ידי צעירים ודמוקרטים. הבכיר בליכוד כנראה לא יודע שרוב מוחץ של הצעירים מצביע לדמוקרטים. בבחירות האמצע האחרונות הצעירים (עד גיל 30) הצביעו ב-65% לדמוקרטים.

לפחות כרגע, העתיד האמריקאי הוא דמוקרטי מאוד. שני סקרים משמעותיים נערכו ב-2022 ובדקו את היחס לישראל ולפלסטינים. יש שחיקה בתמיכה בישראל, לצד עלייה ברורה בתמיכה בפלסטינים ברחוב האמריקאי.

לפחות כרגע, העתיד האמריקאי הוא דמוקרטי מאוד. שני סקרים משמעותיים נערכו ב-2022 ובדקו את היחס לישראל ולפלסטינים. יש שחיקה בתמיכה בישראל, לצד עלייה ברורה בתמיכה בפלסטינים ברחוב האמריקאי

כ-61% מהאמריקאים עד גיל 30 רואים יותר בחיוב את הפלסטינים, וגם אחוזי התמיכה בממשלה הפלסטינית עולים על אלו שתומכים בממשלה הישראלית. סקר של גאלופ מראה כי אחוז האמריקאים המעדיפים את הפלסטינים על פני ישראל הגיע לשיא של כל הזמנים ונמצא בעליה מתמדת.

גם הלובי היהודי, איפא"ק, שפעם ידע להיות על-מפלגתי, מאבד אחיזה בדמוקרטים ותומך במועמדים קיצוניים ותומכי אירועי ה-6 בינואר, של המפלגה הרפובליקאית. לפעמים אפילו מול מועמדים יהודים.

הבעיה של ישראל תחת נתניהו מגיעה משני הצדדים. מלמטה למעלה – דרך העם, דרך הדור הבא של המצביעים האמריקאים – מלמעלה למטה – לא עוד תדרוכים, לא בכירים, אלא ממש מפיו של הנשיא. הזוהר'ים והסמוטריצ'ים, רק נותנים עוד דלק לתהליך.

גם אויבנו צופים בנפילה הקולוסלית הזו. האיראנים לא צריכים לפרוץ לטלפון של ניסים ואטורי כדי להבין שישראל בסכנת בידוד, הם פשוט צריכים להיכנס לטוויטר. אין מבוגר אחראי והגינויים מגיעים מכל מקום. איחוד אירופי, צרפת, בריטניה, האו"ם, קנדה וכעת גם ארה"ב.

באופן נדיר, אפילו השגריר מייק הרצוג זומן לשיחת הבהרה, אחרי חקיקת ביטול ההתנתקות. ממשלת ישראל נראית כמפרת הסכמים, תומכת באלימות וטרור ובעלת מטרה ברורה להחליש את הדמוקרטיה ולהשתלט על בית המשפט.

גם אויבנו צופים בנפילה הקולוסלית הזו. האיראנים לא צריכים לפרוץ לטלפון של ניסים ואטורי כדי להבין שישראל בסכנת בידוד, הם פשוט צריכים להיכנס לטוויטר. אין מבוגר אחראי והגינויים מגיעים מכל מקום

נכון, קשה לדרוש איפוק מגלית דיסטל אטבריאן או מידה של אחריות מעמיחי שיקלי. קשה לצפות מבן גביר להבין את המצב או מסמוטריץ' פשוט להבין, אבל יותר מדי מונח על הכף. עבור תחושת הנקמה ב"שמאל" הם בוחרים לסכן את ביטחונה של ישראל ואת הקשר האסטרטגי ביותר שלה.

ממשלת נתניהו השישית מעדיפה לשמור על ביטחון הקואליציה, מאשר על בטחון ישראל. חשוב לזכור, ידידתה הגדולה ביותר של ארה"ב היא ישראל הדמוקרטית, לא רפובליקת הבננות הליכודית ולא ממלכת יהודה.

עומר לובטון-גרנות הוא יועץ פוליטי ואסטרטגי, סטודנט למדיניות ציבורית ויחסים בינלאומיים באונ׳ קולומביה, ניו יורק.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 558 מילים
סגירה