על חירות, זכויות אדם וזכויות אזרח

יציאת מצרים. אילוסטרציה (צילום: iStock)
iStock
יציאת מצרים. אילוסטרציה

משמעות המושג  'חירות' קיבל ערך מוסף בזמן המאתגר אותו אנו עוברים בישראל. החברה שלנו חצויה בין מי שחוששים מנסיגה במבנה הדמוקרטי של הממשל ובתי המשפט, לבין מי שחשים, שמוקדי הכוח אינם מבטאים את הכרעת הרוב, מה שהופך אותם ל"אזרחים סוג ב'".

אין לי פתרון קסם למשבר החברתי המתמשך שהגיע לשיאים חדשים. אני מקשיב לחששות, לכאב העמוק ולאכזבה, שהם מנת חלקם של אנשים רבים, בקבוצות שונות באוכלוסייה, מכל חלקי המפה הפוליטית.

אני רק יכול לחלוק אתכם, אזרחים אהובים באשר הנכם, את מחשבותיי על הגורם המרכזי, שיבטיח שלא יהיו כאן אזרחים סוג ב', ושהדמוקרטיה, במדינת הלאום היהודי, תישמר: הקפדה על זכויות אדם וזכויות אזרח לכל!

אין לי פתרון קסם למשבר החברתי המתמשך שהגיע לשיאים חדשים. אני מקשיב לחששות, לכאב העמוק ולאכזבה, שהם מנת חלקם של אנשים רבים, בקבוצות שונות באוכלוסייה, מכל חלקי המפה הפוליטית

אנשים מבינים 'דמוקרטיה' באופנים שונים. חלקם מתייחסים לדמוקרטיה וזכויות אדם באופן מורכב. זה בסדר גמור. התייחסות מגוונת ומורכבת היא ממהות הדמוקרטיה.

אבל יש שמראים גם יחס מסויג הן לדמוקרטיה והן לזכויות אדם. מהם שרוצים למנוע אותן מאוכלוסיות מסוימות. מהם שמתנים מתן זכויות במילוי חובות. מהם שמסתייגים ואפילו פוחדים מהשפעה של יישום זכויות אדם וזכויות אזרח על אורח החיים המשפחתי והקהילתי שלהם.

במפגשים עם ה"מסתייגים" אני נוהג להציג להם את רשימת הזכויות העיקריות ולשאול: על איזה זכות אתה, אישית, מוכן לוותר?

א. זכויות אדם (אזרחים ולא אזרחים):

  1. הזכות לחיים (כוללת את הזכות לביטחון האישי)
  2. הזכות לכבוד (כוללת זכות לפרטיות וצנעת הפרט והזכות לשם-טוב)
  3. הזכות לשוויון
  4. הזכות לחירות
  5. הזכות לקניין (לרכוש)
  6. הזכות להליך משפטי הוגן
  7. הזכות לחופש הדת והמצפון
  8. הזכות לחופש התנועה.

ב. זכויות אזרח (המוקנות לאדם מתוקף היותו אזרח המדינה):

  1. הזכות לחופש הדעה והביטוי
  2. הזכות לבחור ולהיבחר
  3. הזכות לחופש ההתארגנות.

יש עוד זכויות נוספות החופפות לזכויות אדם אבל מועצמות ומתחזקות בזכות האזרחות. זכויות אדם ואזרח מגדירות את היחס בין הפרט למדינה.

ג. זכויות חברתיות זו קבוצת הזכויות השלישית המתייחסות לתנאי החיים של האזרחים והתושבים במדינה.

בין מאות נשאלים שבשלב הדיון גילו הסתייגויות שונות מדמוקרטיה וזכויות אדם, לא נמצא אחד שהיה מוכן לוותר באופן אישי, על זכות אחת מזכויות האדם והאזרח!

בין מאות נשאלים שבשלב הדיון גילו הסתייגויות שונות מדמוקרטיה וזכויות אדם, לא נמצא אחד שהיה מוכן לוותר באופן אישי, על זכות אחת מזכויות האדם והאזרח!

בְּכָל דּוֹר וָדוֹר חַיָּב אָדָם לִרְאוֹת (נוסח הרמב"ם: לְהַרְאוֹת)  אֶת עַצְמוֹ כְאִלּוּ הוּא יָצָא מִמִּצְרַיִם, שֶׁנֶּאֱמַר (שמות יג): וְהִגַּדְתָּ לְבִנְךָ בַּיּוֹם הַהוּא לֵאמֹר, בַּעֲבוּר זֶה עָשָׂה ה' לִי בְּצֵאתִי מִמִּצְרָיִם. (משנה פסחים י, ה')

כאשר העדר זכויות אדם ואזרח, נוגעת אישית לאדם, הוא מייד רואה אֶת עַצְמוֹ כנפגע. אם ברצוננו לחיות במסגרת מדינית שתגן עלינו, בעיקר במצב של חולשה, אם ברצוננו להנחיל הגנה זו גם לבנינו ולדורות הבאים, עלינו לראות את עצמנו כאילו יצאנו מהשעבוד, ממצב שהכל נשלל מאתנו, ולהראות לבנינו שאיננו מוותרים על אף אחת מהזכויות.

זכויות אדם מוקנות לכל אדם, מעצם היותו אדם, ואין לאפשר מצב שיימנעו ממנו. זכויות אזרח מוקנות לכל אזרח, ללא הבדל. אין להתנות זכות במילוי חובה. תפקיד המדינה, באמצעות כל רשויות השלטון, להגן על זכויותיו של כל אדם. אין המדינה "עושה טובה" לאזרח ואין היא "מעניקה" לו זכויות. עבדים, משוללי-זכויות, שחייהם תלויים להם מנגד, היינו לפרעה במצרים ובגלויות איומות.

אבל התורה מצווה אותנו לזכור את היציאה מהשעבוד: מִצְוַת עֲשֵׂה שֶׁל תּוֹרָה לְסַפֵּר בְּנִסִּים וְנִפְלָאוֹת שֶׁנַּעֲשׂוּ לַאֲבוֹתֵינוּ בְּמִצְרַיִם בְּלֵיל חֲמִשָּׁה עָשָׂר בְּנִיסָן שֶׁנֶּאֱמַר (שמות י"ג, ג) זָכוֹר אֶת הַיּוֹם הַזֶּה אֲשֶׁר יְצָאתֶם מִמִּצְרַיִם. (רמב"ם הלכות חמץ ומצה ז, ה).

ההסתייגויות מזכויות אדם ואזרח לכל נובעות מפחד, מחוסר יכולת להשתחרר מתחושת עבדים, מאי-הבנה של מעלת החירות לה זכינו. עתה בני חורין אנחנו. החירות היא אחת מזכויות אדם. זכות המטילה עלינו אחריות להפוך את ישראל למגדלור דמוקרטי של זכויות אדם ואזרח.

ההסתייגויות מזכויות אדם ואזרח לכל נובעות מפחד, מחוסר יכולת להשתחרר מתחושת עבדים, מאי-הבנה של מעלת החירות לה זכינו. עתה בני חורין אנחנו

הרב נפתלי רוטנברג הוא רב המועצה המקומית הר אדר, עמית מחקר במכון ון ליר בירושלים, וחוקר בתוכניות על אהבה ודת וחוק ודת בריג'נט פארק קולג', באוניברסיטת אוקספורד. תחומי התעניינותו העיקריים: חוכמת האהבה; הלכה ומדרש; חינוך דמוקרטי.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 575 מילים
סגירה