הרב נפתלי רוטנברג
הזמן של
הרב נפתלי רוטנברג

הרב נפתלי רוטנברג הוא רב המועצה המקומית הר אדר, עמית מחקר במכון ון ליר בירושלים, וחוקר בתוכניות על אהבה ודת וחוק ודת בריג'נט פארק קולג', באוניברסיטת אוקספורד. תחומי התעניינותו העיקריים: חוכמת האהבה; הלכה ומדרש; חינוך דמוקרטי.

על חירות, זכויות אדם וזכויות אזרח

משמעות המושג  'חירות' קיבל ערך מוסף בזמן המאתגר אותו אנו עוברים בישראל. החברה שלנו חצויה בין מי שחוששים מנסיגה במבנה הדמוקרטי של הממשל ובתי המשפט, לבין מי שחשים, שמוקדי הכוח אינם מבטאים את הכרעת הרוב, מה שהופך אותם ל"אזרחים סוג ב'".

אין לי פתרון קסם למשבר החברתי המתמשך שהגיע לשיאים חדשים. אני מקשיב לחששות, לכאב העמוק ולאכזבה, שהם מנת חלקם של אנשים רבים, בקבוצות שונות באוכלוסייה, מכל חלקי המפה הפוליטית.

הרב נפתלי רוטנברג הוא רב המועצה המקומית הר אדר, עמית מחקר במכון ון ליר בירושלים, וחוקר בתוכניות על אהבה ודת וחוק ודת בריג'נט פארק קולג', באוניברסיטת אוקספורד. תחומי התעניינותו העיקריים: חוכמת האהבה; הלכה ומדרש; חינוך דמוקרטי.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 575 מילים
לשם בחינת המקורות ההלכתיים הרבים התומכים בטיעונים הכלולים במאמר זה ראו: נפתלי רוטנברג, משפט התורה ומשפט המדינה: השלמה או מסלול התנגשות? בתוך: ספר מיכאל – בין הזמן הזה לימים ההם, אבי שגי... המשך קריאה

לשם בחינת המקורות ההלכתיים הרבים התומכים בטיעונים הכלולים במאמר זה ראו: נפתלי רוטנברג, משפט התורה ומשפט המדינה: השלמה או מסלול התנגשות? בתוך: ספר מיכאל – בין הזמן הזה לימים ההם, אבי שגיא, עורך, הוצאת כתר, ירושלים, תשס"ז, 2007. עמודים 488-451
בקישור הזה: https://www.academia.edu/36356655/%D7%9E%D7%A9%D7%A4%D7%98_%D7%94%D7%AA%D7%95%D7%A8%D7%94_%D7%95%D7%9E%D7%A9%D7%A4%D7%98_%D7%94%D7%9E%D7%93%D7%99%D7%A0%D7%94_%D7%94%D7%A9%D7%9C%D7%9E%D7%94_%D7%90%D7%95_%D7%9E%D7%A1%D7%9C%D7%95%D7%9C_%D7%94%D7%AA%D7%A0%D7%92%D7%A9%D7%95%D7%AA

ישראל לא תהיה "מדינת הלכה"

"האם ישראל תהפוך למדינת הלכה?"
"האם תפעלו להחלת משפט ההלכה בחקיקה בכנסת?"

שאלות אלה הופנו בתקשורת לנציגי המפלגות הדתיות והחרדיות עם היוודע תוצאות הבחירות. הנשאלים התחמקו בדרך כלל ולא השיבו. העדיפו להתחמק ולהתבטא במעורפל על "דמותה היהודית של המדינה".

הרב נפתלי רוטנברג הוא רב המועצה המקומית הר אדר, עמית מחקר במכון ון ליר בירושלים, וחוקר בתוכניות על אהבה ודת וחוק ודת בריג'נט פארק קולג', באוניברסיטת אוקספורד. תחומי התעניינותו העיקריים: חוכמת האהבה; הלכה ומדרש; חינוך דמוקרטי.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
3
ישרים דרכי ה' וצדיקים ילכו בם ופושעים ייכשלו בם, הושע יד/י. מי שנלחץ מדברי תורה - בבון. ובאותו עניין, ניתן לקיים תחבורה בשבת וכמובן כדורגל ועוד, אך מומלץ לשמור על צביון של יום קודש (קוד... המשך קריאה

ישרים דרכי ה' וצדיקים ילכו בם ופושעים ייכשלו בם, הושע יד/י. מי שנלחץ מדברי תורה – בבון. ובאותו עניין, ניתן לקיים תחבורה בשבת וכמובן כדורגל ועוד, אך מומלץ לשמור על צביון של יום קודש (קודש=ההפך מחול, מרגיל). מי שמפחד ממושג הקדושה וכו' – אהבל חסר תקנה, לא מבין את העניין המהותי, המקורי של המושג. דרעי ושכמותו השניאו את היהדות! לא לשכוח, התורה מכוונת בסופו של עניין לשמירת כלל כדה"א, לחברה בריאה, המכירה בכח הכללי שמנהל ת'עניינים – אמא אדמה/טבע/ג'א וכו' – ומכבדת אותו!

חוות החיות: ביבי/דרעי זה שניים שהם אחד - מקומם בכלא. אחרי שיורחקו, כל האפשרויות פתוחות, אפילו ניתן להתגמש עם בן גביר, עם לוין אפילו - הכל אפשרי. כשמעיינות הרעל יורחקו, האקלים יירגע. תאו... המשך קריאה

חוות החיות: ביבי/דרעי זה שניים שהם אחד – מקומם בכלא. אחרי שיורחקו, כל האפשרויות פתוחות, אפילו ניתן להתגמש עם בן גביר, עם לוין אפילו – הכל אפשרי. כשמעיינות הרעל יורחקו, האקלים יירגע. תאוות הבצע מזיינת את כדה"א, וחללייה חיילים מתאבדים בשליחותה. עב קטנה

לשם בחינת המקורות ההלכתיים הרבים התומכים בטיעונים הכלולים במאמר זה ראו: נפתלי רוטנברג, משפט התורה ומשפט המדינה: השלמה או מסלול התנגשות? בתוך: ספר מיכאל – בין הזמן הזה לימים ההם, אבי שגי... המשך קריאה

לשם בחינת המקורות ההלכתיים הרבים התומכים בטיעונים הכלולים במאמר זה ראו: נפתלי רוטנברג, משפט התורה ומשפט המדינה: השלמה או מסלול התנגשות? בתוך: ספר מיכאל – בין הזמן הזה לימים ההם, אבי שגיא, עורך, הוצאת כתר, ירושלים, תשס"ז, 2007. עמודים 488-451
בקישור הזה: https://www.academia.edu/36356655/%D7%9E%D7%A9%D7%A4%D7%98_%D7%94%D7%AA%D7%95%D7%A8%D7%94_%D7%95%D7%9E%D7%A9%D7%A4%D7%98_%D7%94%D7%9E%D7%93%D7%99%D7%A0%D7%94_%D7%94%D7%A9%D7%9C%D7%9E%D7%94_%D7%90%D7%95_%D7%9E%D7%A1%D7%9C%D7%95%D7%9C_%D7%94%D7%AA%D7%A0%D7%92%D7%A9%D7%95%D7%AA

עוד 632 מילים ו-3 תגובות

רב ראשי "ציוני"? לא בהכרח

בהסכם הקואליציוני בין המפלגות "ימינה" ו"יש עתיד" נכתב כך:

"השר לשירותי דת והסיעות השותפות להסכם זה יתמכו בחקיקה… שינוי הגוף הבוחר ברב הראשי לישראל שתכליתו בחירת רב ראשי ציוני…".

הרב נפתלי רוטנברג הוא רב המועצה המקומית הר אדר, עמית מחקר במכון ון ליר בירושלים, וחוקר בתוכניות על אהבה ודת וחוק ודת בריג'נט פארק קולג', באוניברסיטת אוקספורד. תחומי התעניינותו העיקריים: חוכמת האהבה; הלכה ומדרש; חינוך דמוקרטי.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
עוד 669 מילים ו-1 תגובות

מסע "המחנות" אינו מתקדם לשום מקום

"המחנה הסובלני" (איך בכלל "סובלני" בונה "מחנה"?); "המחנה הדמוקרטי"; "המחנה הלאומי"; "מחנה השלום"; "המחנה הדתי"; "המחנה השפוי"; "המחנה החרדי"; "המחנה הפטריוטי". ומה עם כל השאר? מחוץ ל"מחנה"?

"המחנה הסובלני", "המחנה הדמוקרטי", "המחנה הלאומי", "מחנה השלום", "המחנה הדתי", "המחנה השפוי", "המחנה החרדי", "המחנה הפטריוטי". ומה עם כל השאר? מחוץ ל"מחנה"?

הרב נפתלי רוטנברג הוא רב המועצה המקומית הר אדר, עמית מחקר במכון ון ליר בירושלים, וחוקר בתוכניות על אהבה ודת וחוק ודת בריג'נט פארק קולג', באוניברסיטת אוקספורד. תחומי התעניינותו העיקריים: חוכמת האהבה; הלכה ומדרש; חינוך דמוקרטי.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
עוד 669 מילים ו-1 תגובות

האם מגילת אסתר היא מספרי הקודש?

מגילת אסתר היא סיפור-חצר. בכל סיפור החצר הזה כפשוטו, מתחילתו ועד סופו, אין ביטוי רוחני אחד, שלא לומר ביטוי דתי. אל תחפשו במגילה את שם אלוהים כי לא תמצאו. התכנים ארציים וכמובן בעייתיים (בלשון המעטה):

  • ההתחלה: משתה שיכורים, זלילה וסביאה שנמשך כחצי שנה!
  • תככי חצר. זימה. איסוף נערות בתולות מכל הממלכה לשימושו-בחירתו של המלך.
  • פקודה מלכותית להשמיד, להרוג ולאבד את רוב יהודי העולם (השראה ל"פתרון הסופי"?).
  • התגובה היהודית בגיבוי מלכותי "לְהִקָּהֵל וְלַעֲמֹד עַל נַפְשָׁם" מפני הצרים אותם (מידתית? בלתי-נמנעת?).

מגילת אסתר היא סיפור-חצר. בכל סיפור החצר הזה כפשוטו, מתחילתו ועד סופו, אין ביטוי רוחני אחד, שלא לומר ביטוי דתי. אל תחפשו את שם אלוהים כי לא תמצאו. התכנים ארציים וכמובן בעייתיים, בלשון המעטה

הרב נפתלי רוטנברג הוא רב המועצה המקומית הר אדר, עמית מחקר במכון ון ליר בירושלים, וחוקר בתוכניות על אהבה ודת וחוק ודת בריג'נט פארק קולג', באוניברסיטת אוקספורד. תחומי התעניינותו העיקריים: חוכמת האהבה; הלכה ומדרש; חינוך דמוקרטי.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 767 מילים

אל תדאגו ל"דמותה של המדינה"

ישנם פוליטיקאים, בעיקר מרשימות שאינן זוכות לתמיכה רחבה, המנסים לגרור אותנו תדיר למריבות על "דמותה היהודית של המדינה". החיכוכים המלאכותיים שהם יוצרים מסייעים להם לקושש תמיכה מסוימת בקלפי, בעיקר של אזרחים מודאגים ומפוחדים. כאלה שבטוחים שאנחנו קרובים ל"מדינת הלכה" יותר מאשר לפצצה האיראנית ולעומתם אחרים החוששים שישראל נמצאת כפסע מלחדול להיות מדינה יהודית.

שני תסריטי הפנטזיה הללו חסרי כל אחיזה במציאות, ובכל זאת אזרחים בעלי שיקול דעת סביר בוחרים באלה, שלדעתם יקבעו את "דמותה של המדינה" לפני אחרים, שאולי ישפיעו לטובה על איכות חיינו בתחומים הקריטיים באמת.

הרב נפתלי רוטנברג הוא רב המועצה המקומית הר אדר, עמית מחקר במכון ון ליר בירושלים, וחוקר בתוכניות על אהבה ודת וחוק ודת בריג'נט פארק קולג', באוניברסיטת אוקספורד. תחומי התעניינותו העיקריים: חוכמת האהבה; הלכה ומדרש; חינוך דמוקרטי.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 747 מילים

רַבִּים חֲלָלִים הִפִּילָה וַעֲצֻמִים כָּל הֲרֻגֶיהָ

ההתנהגות העולה בחיי-אדם רבים ובסבלם של אלפי חולים בחצרות חסידיות וקהילות ליטאיות מעלה שאלה נוקבת: כיצד חברה האמונה על קדושת-החיים, ששבת-בשבתו נדחית אצלה מפני ספק-פיקוח-נפש בהבהלת חולים ויולדות לבית החולים, שהקימה את "יד שרה", "עזר מציון", "עזרא למרפא" (הרב פירר) ועוד עשרות מפעלים מצילי-חיים לטובת הכלל, הידרדרה להפקרות ולהפקרה של חייהם וחיי זולתם?

ההתנהגות העולה בחיי-אדם רבים ובסבלם של אלפי חולים בחצרות חסידיות וקהילות ליטאיות מעלה שאלה נוקבת: כיצד חברה האמונה על קדושת-החיים הידרדרה להפקרת חייהם וחיי זולתם?

הרב נפתלי רוטנברג הוא רב המועצה המקומית הר אדר, עמית מחקר במכון ון ליר בירושלים, וחוקר בתוכניות על אהבה ודת וחוק ודת בריג'נט פארק קולג', באוניברסיטת אוקספורד. תחומי התעניינותו העיקריים: חוכמת האהבה; הלכה ומדרש; חינוך דמוקרטי.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
3
השאלה היתה איך ציבור שומר תורה ומצוות שאמון על עזרה לזולת והצלת חיים בהתנדבות ומסירות הגיע למצב שבו נרמסים הערכים החשובים ביותר שהם רצח!! ושפיכות דמים בכל המאמר לא מצאתי את התשובה...
התשובה ברורה. ה"גדולים" מעדיפים שהנוער יהיה תחת השגחתם בתלמודי התורה ולא יהיו בפלאפון (זה שמוצנע בכיס שאף אחד לא רואה) ובפורנו. המצב ממחיש את סדר העדיפויות של הרבנים. העדפת הכוח של הקהי... המשך קריאה

התשובה ברורה. ה"גדולים" מעדיפים שהנוער יהיה תחת השגחתם בתלמודי התורה ולא יהיו בפלאפון (זה שמוצנע בכיס שאף אחד לא רואה) ובפורנו.
המצב ממחיש את סדר העדיפויות של הרבנים. העדפת הכוח של הקהילה והמשכיותה, על פני כל דבר אחר.

עוד 750 מילים ו-3 תגובות
סגירה
בחזרה לכתבה