מסגד אל־אקצא, 30 במרץ 2023 (צילום: Jamal Awad/Flash90)
Jamal Awad/Flash90

ישראל לא הפנימה את המסר: הכול מתחיל ונגמר באל-אקצא

התסריט של ההסלמה הנוכחית היה ידוע מראש, ויש רק טריגר אחד שמסוגל להדליק כך את השטח: אל-אקצא ● סטירה מצלצלת לארה"ב? שרי חוץ של ערב הסעודית ואיראן נפגשו בסין ● מרוקו זועמת בגלל עונש קל מדי לאנסים של ילדה בת 11 ● לאן נעלמו כמיליון עיראקים במהלך חמישים שנים האחרונות? ● והשבוע לפני ארבע שנים הפכה עלאא סאלח לסמל המחאה בסודן ● קסניה סבטלובה מסכמת שבוע במזה"ת

יש רק טריגר אחד להסלמה הנוכחית: אל-אקצא

המומחים הצבאיים חמורי הסבר מילאו את אולפני הערוצים והסבירו למנחים ואחד לשני שסבב ההסלמה הנוכחי נגרם בגלל היחלשות של ישראל בעיני איראן וארגוני הפרוקסי שלה, והיו כאלה שהרחיקו לכת וקשרו גם בין ההיחלשות של ארצות הברית בזירה המזרח תיכונית לניסיון האיראני לאתגר את ישראל מצפון ומדרום.

אך בעצם התסריט של ההסלמה הנוכחית היה ידוע מראש לכולם, וכולם ידעו שגם אם יש הרבה אבות למתיחות הביטחונית, יש רק טריגר אחד שמסוגל להדליק את השטח: הנעשה במסגד אל-אקצא.

אין בכך שום דבר חדש. האינתיפאדה השנייה פרצה בעקבות האירועים בירושלים, אחרי שאריאל שרון – אז יו"ר האופוזיציה – ביקר בהר הבית. גם מבצע "שומר החומות" בשנת 2021 החל אחרי שחמאס ירה טילים לירושלים בעקבות צעדת הדגלים בעיר הבירה. וכך, שוב ושוב, הקיצונים האסלאמיים זועקים "אל-אקצא בסכנה" בעקבות ההבטחות של הקיצונים היהודים לשנות את הסטטוס-קוו בהר.

אלימות השוטרים שפועלים בתוך קודש הקודשים של האסלאם ומכים את המתפללים עד זוב דם, גוררים אותם משם מושפלים בצעקות "ראש למטה!", ההתססה של החמאס שמזמן מבקש להתחיל אינתיפאדה חדשה בירושלים ובגדה על מנת למוטט את משטרו של אבו-מאזן ולהשתלט גם על השטח הזה – הכול כבר היה קודם.

המשתנה היחיד החדשה בתמונה הזאת היא הממשלה הקיצונית ביותר שהייתה לישראל אי-פעם, שחבריה תומכים במוצהר בשינוי של הסטטוס-קוו בהר, ונמנים על "נאמני הר הבית" שמנסים בכל מאודם להרחיב את תופעת התפילה היהודית ופולחן יהודי במקום.

הישראלים מגחכים למראה הצעירים ששמים את פעמיהם להר הבית וגדיים רכים בידיהם. ברור שיעצרו על ידי המשטרה, אין סיכוי שיצליחו לממש את זממם. אולם עבור המוסלמים התמונה הזאת נראית אחרת לגמרי:

הישראלים מגחכים למראה הצעירים ששמים את פעמיהם להר הבית וגדיים רכים בידיהם. ברור שיעצרו על ידי המשטרה, אין סיכוי שיצליחו לממש את זממם. אולם עבור המוסלמים התמונה נראית אחרת לגמרי

מספר היהודים העולים להר הולכת וגדלה כל הזמן. היהודים שעולים לשם כרגע מיוצגים לא רק על ידי חבר כנסת אחד או שניים אלא על ידי מממשלה שלמה שהכוח שלה בעיני הצד השני אינו מוגבל.

מיליוני מוסלמים ברחבי העולם לא ידעו לעולם על ניסיון ההתבצרות של עשרות המתפללים (המוסלמים) במסגד אל-אקצא, וגם אם כן – לא יבינו מה הבעיה עם זה, הרי מוסלמים נוהגים לישון במסגדים, במיוחד במהלך חודש רמדאן, כשהם מתפללים את תפילות התראוויח המיוחדות.

מה שכן יישאר בזיכרונם זה הירי בד"ר מוחמד אלעסיבי מחורה שאינו מתועד באופן פלאי באף מצלמת גוף ורחוב, במקום הכי טעון בירושלים. הם יזכרו את מכות הרצח שהשוטרים נתנו למתפללים אותם ניסו לפנות בכוח למרות שכולם כאמור ידעו את הרגישות הגדולה של חודש רמדאן.

ארגון חמאס הצליח בשנים האחרונות לייצר נוסחה חדשה – כל פגיעה במוסלמים באל-אקצא תענה באש, מעזה או מלבנון. האם בחמאס מעוניינים במלחמה אזורית כוללת? לא בטוח. הם היו רוצים שישראלים יילחמו באזרחים, ב"זאבים בודדים" ובראש הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס (אבו מאזן), שנוא נפשם.

האם בחמאס מעוניינים במלחמה אזורית כוללת? לא בטוח. הם היו רוצים שישראלים יילחמו באזרחים, ב"זאבים בודדים" ובראש הרשות הפלסטינית אבו מאזן, שנוא נפשם

כרגע, ישראל משחקת לידי חמאס וחזבאללה, ואיראן – שכלל לא בטוח שהייתה חלק מכל המערכה הזאת עד כה – מצטיירת כמנצחת. זהו הישג תודעתי חשוב: ישראל מותקפת מצפון ומדרום, אך אינה מסוגלת להשתמש בכל כוחה כדי לא להסלים את המצב. איראן משקיפה מרחוק, מהדקת את יחסיה עם המדינות הערביות שמבקרות את ישראל ומחככת את ידיה בהנאה.

על כל זה אחראית ממשלתו של בנימין נתניהו, שידעה בדיוק מה הם הסיכונים. היא לא עשתה דבר על מנת להבהיר באופן חד-משמעי שלא תהיה פגיעה בסטטוס קוו ולמנוע את ההסלמה המסוכנת שעלולה לעלות בחיי אדם רבים.

שרי חוץ של ערב הסעודית ואיראן נפגשו בסין

רק לפני שבועיים הכריזו ערב הסעודית ואיראן על סולחה, ועתה נראה ששתי המדינות לוקחות את התחממות היחסים ביניהן במלוא הרצינות.

השבוע שרי החוץ של ערב הסעודית ואיראן נפגשו בסין, שהייתה השושבינה של הסכם הפיוס בין השתיים. במהלך הפגישה השרים נראו מחויכים ומרוצים, הם דנו בפתיחת השגרירויות שאמורה לקרות במהלך השבועיים הקרובים, חידוש טיסות בין שתי המדינות והקלות במתן אשרות.

גם המתווכים הסיני חייכו: מבחינתם מדובר בניצחון דיפלומטי מזהיר שמבסס עוד יותר את מעמדה של סין כמעצמת-על שמתחילה לפעול במזרח התיכון הכאוטי על מנת לייצב את המצב ולמנוע סכסוכים ומלחמות.

גם המתווכים הסיני חייכו: מבחינתם מדובר בניצחון דיפלומטי מזהיר שמבסס עוד יותר את מעמדה של סין כמעצמת-על שמתחילה לפעול במזרח התיכון הכאוטי על מנת לייצב את המצב ולמנוע סכסוכים ומלחמות

שר החוץ של איראן חוסיין אמיר עבדולחיאן לוחץ ידיים עם שר החוץ של ערב הסעודית פרחאן אל סעוד בפגישתם בבייג'ינג, סין, 6 באפריל 2023 (צילום: Iranian Foreign Ministry via AP)
שר החוץ של איראן חוסיין אמיר עבדולחיאן לוחץ ידיים עם שר החוץ של ערב הסעודית פרחאן אל סעוד בפגישתם בבייג'ינג, סין, 6 באפריל 2023 (צילום: Iranian Foreign Ministry via AP)

סין חייבת את הרגיעה בחזית הזאת על מנת להבטיח לה עצמה אספקת נפט קבועה, ללא הפרעות. כמו-כן, האסטרטגיה הגלובלית שלה – "החגורה והדרך" – מושתתת על יציבות אזורית, הנעה של סחורות ושיתוף פעולה משמעותי עם מדינות רבות.

נראה שההסכם הנוכחי בין ערב הסעודית לאיראן אמור להבטיח לסין את הדברים הללו, בעוד ששתי המדינות ייהנו גם משיפור ביחסים עם בייג'ינג וגם מהפוגה במלחמה הקרה שהולכת ומתחממת בשנים האחרונות.

נראה שההסכם הנוכחי בין ערב הסעודית לאיראן אמור להבטיח לסין את הדברים הללו, בעוד ששתי המדינות ייהנו גם משיפור ביחסים עם בייג'ינג וגם מהפוגה במלחמה הקרה שהולכת ומתחממת בשנים האחרונות

מי שמפסידה מההתקרבות הזאת היא ארה"ב, שרואה בצעד הסעודי סתירת לחי מצלצלת – עוד אחת בסדרה שהחלה בהחלטה של יורש העצר מוחמד בן סלמאן לקצץ בתפוקת הנפט בניגוד להפצרות של אמריקאים. בימים אלה ערב הסעודית שוב קיצצה בתפוקת הנפט שלה, על מנת לממן את הפרויקטים האדירים שלה בתחום התיירות – שוב למורת רוחם של האמריקאים.

אין ספק שכל דבר שמחליש את ארה"ב במזרח התיכון אינו טוב לישראל, הנשענת על ארה"ב וזקוקה לה בתור עוגן מרכזי שמבטיח את היציבות והביטחון במזרח התיכון. כמובן שערב הסעודית אינה נפרדת לגמרי מארה"ב, אך הקרירות הנוכחית תאפיין כפי הנראה את היחסים בין ריאד לוושינגטון בתקופה הנראית לעין.

שר החוץ של איראן חוסיין אמיר עבדולחיאן (משמאל) לוחץ ידיים עם שר החוץ של סין קין קאנג ושר החוץ של ערב הסעודית פרחאן אל סעוד (מימין) בפגישתם בבייג'ינג, סין, 6 באפריל 2023 (צילום: Iranian Foreign Ministry via AP)
שר החוץ של איראן חוסיין אמיר עבדולחיאן (משמאל) לוחץ ידיים עם שר החוץ של סין קין קאנג ושר החוץ של ערב הסעודית פרחאן אל סעוד (מימין) בפגישתם בבייג'ינג, סין, 6 באפריל 2023 (צילום: Iranian Foreign Ministry via AP)

גם ההתקרבות הסעודית לאיראן אינה טובה לישראל, גם בהקשר של תוכנית הגרעין האיראנית וגם בהקשר של המאבק בזרועות של איראן שממשיכות לפעול נגד ישראל במזרח התיכון ומחוצה לו.

אם קודם ישראל הייתה יכולה לבנות על תמיכה שקטה של מדינות המפרץ, ההתקרבות הנוכחית עלולה לגרום למדינות אלה להתרחק מישראל ואף לקרר את היחסים עמה במקרה של ניגוד עניינים, כגון פעילות נגד מטרות איראניות בשטחן של מדינות אלה.

אם קודם ישראל הייתה יכולה לבנות על תמיכה שקטה של מדינות המפרץ, ההתקרבות הנוכחית עלולה לגרום למדינות אלה להתרחק מישראל ואף לקרר את היחסים עמה במקרה של ניגוד עניינים

מרוקו זועמת בגלל עונש קל מדי לאנסים של ילדה בת 11

שלושה גברים שאנסו ילדה בת 11 ברבאט בשנה שעברה קיבלו עונש מאסר לתקופה של שנתיים בלבד. כתוצאה מהאונס, הילדה נכנסה להריון. ההחלטה של בית המשפט המרוקאי גרמה לפעילות פמיניסטיות ולאזרחים רבים במדינה להתפוצץ מזעם.

ביום רביעי קיימו ארגונים פמיניסטיים הפגנה נגד מה שקראו "זילות בסבלן של הנאנסות", האשטג "איזה מין צדק זה" נפוץ בפייסבוק ובטוויטר, ועצומות רבות שקראו להחמיר בעונש של האנסים פורסמו באתרים כגון change.org .

הפגנות במרוקו בעקבות גזר הדין הקל שניתן לשלושה גברים שאנסו ילדה, 5 באפריל 2023 (צילום: AP Photo)
הפגנות במרוקו בעקבות גזר הדין הקל שניתן לשלושה גברים שאנסו ילדה, 5 באפריל 2023 (צילום: AP Photo)

על פי החוק הקיים, הפושעים היו אמורים לרצות עונשי מאסר הרבה יותר משמעותיים – בין עשר לעשרים שנה. שר המשפטים המרוקאי תקף את ההחלטה של בית המשפט וגרר ביקורת נגדית כאשר הואשם בהתערבות בהחלטות של בית המשפט.

זו לא הפעם הראשונה שהארגונים הפמיניסטיים במרוקו משמיעים ביקורת נגד היד הקלה של השופטים שגוזרים עונשים קלים מדי על אנסים וגברים אלימים שתקפו או רצחו את בנות זוגם.

זו לא הפעם הראשונה שהארגונים הפמיניסטיים במרוקו משמיעים ביקורת נגד היד הקלה של השופטים שגוזרים עונשים קלים מדי על אנסים וגברים אלימים

בשנת 2012 התקיימו במדינה מספר הפגנות נגד חקיקה שהסדירה ביטול של עונש בתמורה לנישואים בין האנס לבין קטינה. מאז החוקים הללו שונו, אך האנסים במדינה ממשיכים לזכות בעונשים קלים למדי ביחס לפשעים שביצעו.

לאן נעלמו כמיליון עיראקים?

סדאם חוסיין וכוחות הביטחון האכזריים שלו העלימו מאות אלפי כורדים מצפון עיראק, עקבות של אלפים רבים אבדו בעת המלחמה בעיראק בשנת 2003 ומלחמת אזרחים שפרצה בעקבותיה. גם הארגונים האסלאמים הקיצוניים והמיליציות החמושות בעיראק גרמו לאלפים רבים להיעלם.

מפגינים בעיראק אוחזים בתמונות של בני משפחותיהם הנעדרים, 23 בפברואר 2020 (צילום: AP Photo/Khalid Mohammed)
מפגינים בעיראק אוחזים בתמונות של בני משפחותיהם הנעדרים, 23 בפברואר 2020 (צילום: AP Photo/Khalid Mohammed)

כך קובעת הוועדה המיוחדת של האו"ם לחקר ה"היעלמויות בכוח", שהגישה לאחרונה את מסקנותיה בעניין זה לאו"ם ולשלטונות עיראק.

המומחים לזכויות אדם, שאספו אלפי עדויות, קבעו כי מאז 1968 נעלמו בעיראק בנסיבות שונות בין 250,000 למיליון אזרחים. הגל האחרון של היעלמויות חל בין השנים 2018-2020, בעת ההתקוממות הדרמטית של העיראקים נגד הפוליטיקאים המושחתים וההשפעה האיראנית על מקבלי ההחלטות בבגדאד.

מאות אלפי משפחות מנסות לאתר את קרובי המשפחה שלהן, שנעלמו במהלך המלחמה של סדאם חוסיין בכורדים בשנות השמונים, או במהלך רצח העם שביצעו אנשי דאע"ש במיעוט היזידי בהר סינג'ר.

מאות אלפי משפחות מנסות לאתר את קרובי המשפחה שלהן, שנעלמו במהלך המלחמה של סדאם חוסיין בכורדים בשנות השמונים, או במהלך רצח העם שביצעו אנשי דאע"ש במיעוט היזידי בהר סינג'ר

רק מעטים מצליחים לחדש את הקשר עם אהוביהם, בעוד שהרוב נאלץ לוותר, לא פעם לאחר שהוא נתקל בחומה בצורה של התנגדות מצד השלטונות העיראקיים. כך אימהות יזידיות שנאלצו להפקיד את ילדיהן בבתי היתומים כאשר חזרו מהשבי של דאע"ש בסוריה, גילו שהילדים "ניתנו" למשפחות אחרות ועקבותיהם אבדו.

רשימות של נעדרים יזידים בעיראק, 2016 (צילום: AP Photo/Maya Alleruzzo)
רשימות של נעדרים יזידים בעיראק, 2016 (צילום: AP Photo/Maya Alleruzzo)

החוק העיראקי הקיים אינו מגדיר את הפשע הזה בתור עבירה, ולפיכך ועדת האו"ם המליצה לשלטונות עיראק קודם כל לחוקק חוקים שיאפשרו ענישה של גורמים המעלימים בני אדם.

החוק הקיים אינו מגדיר את הפשע הזה בתור עבירה, ולפיכך ועדת האו"ם המליצה לשלטונות עיראק קודם כל לחוקק חוקים שיאפשרו ענישה של גורמים המעלימים בני אדם

בהינתן הכאוס הרב ששולט כרגע בעיראק, קשה לדמיין שהממשלה והפרלמנט במדינה יצליחו לעמוד במשימה הזאת ולהעביר חוקים שמגדירים את החטיפה וההעלמה של בני אדם כעבירה, בין היתר גם בגלל שהנציגים של אותם ארגונים שעוסקים בכך יושבים גם הם בפרלמנט ובממשלה.

היום הזה בתולדות מזרח התיכון: המחאה נגד הרודן עומר אל-בשיר

ב-8 באפריל 2019, סטודנטית סודנית צעירה בשם עלאא סאלח הפכה לסמל עוצמתי של המחאה שהביאה בסופו של דבר הדחתו של הנשיא עומר אל-בשיר ששלט במדינה מאז שנות השמונים.

המחאות נגד אל-בשיר פרצו בסודאן עוד בדצמבר 2018, כאשר המצב הכלכלי במדינה האפריקאית התדרדר מאוד ואלפים יצאו לרחובות על מנת לדרוש את הדחתו של אל-בשיר ומרדו בסמכותו. ב-8 באפריל, כאשר קהל עצום התאסף בח'רטום הבירה, עלאא סאלח בת ה-22 טיפסה על משאית וקראה בקול רם למהפכה.

תמונתה של סאלח, שהייתה לבושה בבגד מסורתי לבן ועמדה עם שיער פזור כנגד השמש השוקעת, התפשטה ברשתות החברתיות ומהר מאוד הפכה לסמל של סודן החדשה שאינה מוכנה עוד לסבול את העריצות של עומר אל-בשיר והמשטר האסלאמיסטי שלו.

מאז שאל-בשיר – שהיה מושפע מאיש דת קיצוני בשם חסן אל-תוראבי – עלה לשלטון, מצבן של נשות סודאן החמיר מאוד. הן הולקו אם העזו ללבוש מכנסיים או אם נראו ברחוב בבגדים צמודים מדי ובאיפור. המוני נשים שהצטרפו למחאה יחד עם עלאא סאלח קיוו שיחד עם אל-בשיר יסולקו מחייהן גם אנשי הדת הקיצוניים והחוקים המחמירים.

עלאא סאלח הייתה לאחת המועמדות לקבלת פרס נובל לשלום. בסופו של דבר היא לא זכתה בפרס, ובמהרה גם נשות סודן הבינו שהמאבק שלהן רק מתחיל, וכי הגברים אינם ממהרים לקיים את ההבטחות שניתנו להן באותן ימים, כאשר הם נאבקו יחדיו למען הדחתו של הרודן הסודני.

עוד 1,645 מילים
סגירה