הבטחון העצמי הגובר של איראן מקרין על האזור כולו

בימים האחרונים חודשו חילופי האש בין אזרבייג'ן וארמניה בנגורנו קרבאך ● באזרבייג'ן עוקבים בדאגה אחרי ההתקרבות שחלה מאז סיום המלחמה בין איראן לארמניה ● בחודשים האחרונים שיתוף הפעולה הזה התהדק, כשאיראן שולחת יועצים צבאיים לארמניה ● זו הסיבה שהאזרים מחפשים חזית נגדית לזו שמתהווה מולם עם החיבור איראן, רוסיה וסין ● וישראל כמובן בתמונה ● פרשנות

חיל הרגלים של משמרות המהפכה באיראן, 17 באוקטובר 2022 (צילום: Iranian Revolutionary Guard's Ground Force via AP)
Iranian Revolutionary Guard's Ground Force via AP
חיל הרגלים של משמרות המהפכה באיראן, 17 באוקטובר 2022

ביומיים האחרונים מתנהלים שוב חילופי אש בין כוחות אזריים לארמנים במובלעת נגורנו קרבאך. הסיבה לא ברורה, תלוי את מי שומעים.

הארמנים טוענים שהם בונים עמדה צבאית בגבול החדש שסומן בין המדינות אחרי המלחמה האחרונה. האזריים טוענים כי מטרת העמדה הזו היא לקטוע רצף שליטה אזרי לאורך הגבול. זה התחיל בעימות פיזי בין החיילים משני הצדדים וגלש מהר מאד לחילופי אש. בצד האזרי דיווחו על שלושה הרוגים, בצד הארמני על חמישה.

זה כביכול עוד סיפור מקומי על הנעשה בקווקז. אלא שמאחורי התקרית הזו מסתתר מתח גדול של שתי יריבות חזקות – ואיך לא, גם ישראל קושרה לזה.

באזרבייג'ן עוקבים בדאגה אחרי ההתקרבות שחלה מאז סיום המלחמה בין איראן לארמניה. בחודשים האחרונים שיתוף הפעולה הזה התהדק, כשאיראן שולחת יועצים צבאיים לארמניה.

באזרבייג'ן עוקבים בדאגה אחרי ההתקרבות שחלה מאז סיום המלחמה בין איראן לארמניה. בחודשים האחרונים שיתוף הפעולה הזה התהדק, כשאיראן שולחת יועצים לארמניה

אחד החשדות הוא שמאחורי היוזמה להקים את העמדה על הגבול החדש היא יוזמה איראנית שנועדה לאתגר את האזרים. בבאקו מבינים היטב את כללי המשחק האזוריים, וגם הם מרגישים את מה שירושלים כבר חווה בעצם ימים אלה: הבטחון העצמי הגובר של איראן שמקרין על האזור כולו.

איראן במובן מסויים מרגישה שהיא איבדה שליטה בדרום הקווקז. הנצחון האזרי במלחמת נגורנו קרבאך השנייה ייצר מציאות חדשה באזור שיכולה להשאיר את איראן מבודדת מצפון.

איבוד הגבול היבשתי עם ארמניה סתם עבור משמרות המהפכה נתיב הברחה של סמים ונשק שאיפשר תזרים מזומנים קבוע לטהרן. מה שאיראן מנסה לעשות עכשיו, אחרי שלב בקרת הנזקים, הוא עיצוב כללי המשחק מחדש, בדיוק כמו שהיא מנסה לעשות מול ישראל בלבנון ובסוריה.

ביום ראשון האחרון נחת בטהרן מזכיר מועצת ההגנה של ארמניה ארמן גריגוריאן לפגישה עם מקבילו האירני עלי שמח'אני. בפגישה דנו השניים על התוכנית של נשיא אזרבייג'ן אילהם אלייב לבנות את מסדרון זנגזור שיחבר סופית את  אזרבייג'ן עם מובלעת נחצ'יבן האזרית. זה חלק מההסכם לאחר המלחמה, כשהתכנון הוא שהמסדרון יעבור בחלקו בטריטוריה ארמנית.

אזרבייג'ן הציעה לארמניה להקים נקודות גבול ובידוק לאורכו, בתנאי שהיא תקים נקודות כאלה בכניסות לנגורנו קרבאך. הארמנים (כנראה בעצת האיראנים) דחו את ההצעה. עבור האזרים, המסדרון הזה אסטרטגי משום שהוא ייתר את הצורך להשתמש כיום בכביש הגישה שלהם לנחצ'יבן שעובר באיראן.

אזרבייג'ן הציעה לארמניה להקים נקודות גבול ובידוק לאורכו, בתנאי שהיא תקים נקודות כאלה בכניסות לנגורנו קרבאך. הארמנים (כנראה בעצת האיראנים) דחו את ההצעה

נשיא אזרבייג'ן אילהם אלייב ונשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן בפגישה לכבוד פתיחת שדה התעופה זנגילן בנגורנו קרבאך, 20 באוקטובר 2022 (צילום: Turkey's President Press Office via AP)
נשיא אזרבייג'ן אילהם אלייב ונשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן בפגישה לכבוד פתיחת שדה התעופה זנגילן בנגורנו קרבאך, 20 באוקטובר 2022 (צילום: Turkey's President Press Office via AP)

בטהרן מבינים שמעבר למנוף הלחץ שהם יפסידו בפתיחת המעבר האזרי, זה ינתק אותם מהאפשרות להתחבר קרקעית לרוסיה. במצב היחסים בין מוסקבה לטהרן, לאיום כזה מצד האזרים יש משמעות גדולה. הוא יכול לעצב מחדש את נתיבי הסחר העתידיים. זו הסיבה שהאזרים מחפשים חזית נגדית לזו שמתהווה מולם עם החיבור איראן, רוסיה וסין.

השותפה הטבעית הראשונה היא טורקיה, עימה חתמה אזרבייג'ן על הסכם הגנה. השותפה האחרת היא פקיסטן. ישראל היא השותפה הסמויה. בשונה מהתרגילים הצבאיים שעורכת אזרבייג'ן עם הטורקים והפקסיטנים, עם ישראל הקשר הוא אחר, בטכנולוגיות, יעוץ ואספקת אמצעי לחימה.

האזרים גם צריכים את ישראל כגורם מקשר בוושינגטון, במיוחד לנוכח הלובי הארמני בקפיטול, שם מספר חברי קונגרס ממוצא ארמני, משתי המפלגות, פועלים כדי למנוע סיוע או התקרבות אמריקאית לאזרבייג'ן.

האזרים גם צריכים את ישראל כגורם מקשר בוושינגטון, במיוחד לנוכח הלובי הארמני בקפיטול, שם מספר חברי קונגרס ממוצא ארמני, משתי המפלגות, פועלים כדי למנוע סיוע או התקרבות אמריקאית לאזרבייג'ן

אירוע פתיחת השגרירות האזרית בתל אביב הוא מצב קלאסי שלwin-win  לשני הצדדים. באקו רוצה לרתום את ישראל כמה שיותר, מבחינת ישראל לאזרים יש נכס חשוב, גבול ארוך עם איראן. האיראנים טוענים כל העת שישראל פועלת משטחה של אזרבייג'ן, ירושלים ובאקו לא מגיבות על כך אף פעם.

מבחינת האיראנים, אירוע פתיחת השגרירות האזרית בתל אביב מסוכן. בראייה שלהם זה המשך ישיר להסכמי אברהם ולטבעת המדינות שסוגרת על איראן. הודעת משרד החוץ בטהרן הייתה זועמת: "באקו בוגדת בדת האסלאם". האיראנים רק שכחו שכיום יש בישראל מספר שגרירויות של מדינות מוסלמיות.

התשובה של באקו לא איחרה לבוא: "איראן לא תורמת ליציבות האזור". יומיים אחר כך גירשו האזרים ארבעה דיפלומטים איראנים בטענה שהם לא מילאו את תפקידם וחתרו תחת השלטון האזרי – תיאור דיפלומטי לארבעה נציגים של משמרות המהפכה שניסו לגייס תשתית אזרית לפיגועים.

במקביל לגירוש הדיפלומטים נעצרו 12 אזרחים אזרים ששיתפו פעולה עם האיראנים. זו לא פעם ראשונה שמזימה כזו נחשפת על אדמת אזרבייג'ן: בעבר ניסו האיראנים לפגוע בשגריר ישראל במדינה ובמספר אנשי עסקים.

במקביל לגירוש הדיפלומטים נעצרו 12 אזרחים אזרים ששיתפו פעולה עם האיראנים. זו לא פעם ראשונה שמזימה כזו נחשפת על אדמת אזרבייג'ן: בעבר ניסו האיראנים לפגוע בשגריר ישראל ובמספר אנשי עסקים

החשדנות בין האזרים לאיראנים כל כך גדולה, שכבר חצי שנה השגרירות בטהרן סגורה. בחודש ינואר האחרון פרץ אדם חמוש לשגרירות והרג את הממונה על הביטחון בה. האיראנים טענו כי מדובר בסכסוך אישי, האזרים טוענים כי הוא קיבל סיוע משירותי הביטחון האיראניים.

הלווייתו של אורחן ריזבן אוגלו אסקרוב, קצין הביטחון של שגרירות אזרבייג'ן בטהרן שנהרג בפיגוע ירי בשגרירות. 30, בינואר 2023 (צילום: AP Photo/Aziz Karimov)
הלווייתו של אורחן ריזבן אוגלו אסקרוב, קצין הביטחון של שגרירות אזרבייג'ן בטהרן שנהרג בפיגוע ירי בשגרירות. 30, בינואר 2023 (צילום: AP Photo/Aziz Karimov)

מאז, כל המגעים הדיפלומטיים בין המדינות מתנהלים דרך שגרירות איראן בבאקו או הקונסוליה האזרית בעיר טבריז, בירת החבל האזרי בצפון איראן. גם שיחת שרי החוץ של שתי המדינות שנערכה בשבוע שעבר לא הצליחה להפיג את המתח ולכן נשאלת השאלה, מה השלב הבא.

לאזרים ברור שאסור להם למצמץ, והם אומרים את זה בשיחות סגורות עם דפלומטים זרים. איראן, לדעת רבים, לא תוותר על הגבול עם ארמניה – היא הצהירה כבר שמבחינתה זה קו אדום. חשיפת התשתית האיראנית בבאקו היא אולי תשובה למה מתכננת טהרן בזמן הקרוב: הקצנת השיח הרשמי,  ערעור המצב הפנימי באזרבייג'ן, ואיומים צבאיים.

עוד 819 מילים
סגירה