מתפללים מוסלמים ליד מקדש אל־אקצא, 1 באפריל 2023 (צילום: Jamal Awad/Flash90)
Jamal Awad/Flash90

רק לקראת סוף רמדאן, הממשלה נזכרה להוריד את הלהבות באל־אקצא

כדי לצאת בשלום מהמים הסוערים ישראל חייבת לעבור מהפכה אנטי־פופוליסטית ● לפי הדלפת הענק מהפנטגון, מצרים הסכימה לייצר טילים עבור רוסיה ● חמש שנים אחרי רצח חשוקג'י, גם הרפובליקאי שכינה את יורש העצר הסעודי "רוצח שפל" מתרפס בפניו ● מדינות הליגה הערבית חלוקות בנושא צירוף סוריה ● והשבוע ב־1973: צה"ל מחסל את ראשי פת"ח ● קסניה סבטלובה מסכמת שבוע במזה"ת

הפופוליזם הבן־גביריסטי התנגש באל־אקצא

הקדנציה של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר החלה בעלייה חפוזה להר הבית – כי מה כבר יקרה? הסיבוב הזה, שערך כרבע שעה, גרם למתח רב בירושלים ולגל של גינויים בבירות ערב. מאז, ראש הממשלה בנימין נתניהו, שחלם לבקר בתחנה הראשונה שלו בחו"ל באבו דאבי, עדיין ממתין להזמנה. או ביקור באבו דאבי או בן גביר בממשלה, זה המצב.

מאז שניסה השר לביטחון לאומי להראות לכולם מי כאן בעל הבית עברו שבועות רבים. הוא לא חזר עדיין על המעשה הזה אך הנזק שכבר נגרם כבד למדי. בחילת חודש רמדאן הממשלה התעקשה לאפשר למבקרים יהודים לעלות להר "על מנת לשמור על הזכויות שלהם" למרות האזהרות גורמי הביטחון.

במקום שבו מופרות כל כך הרבה זכויות אדם בכל יום – הם בחרו לשמור דווקא על זכות הקיצונים המשיחיים עם הגדיים הרכים על הידיים להתסיס את השטח; כי מה כבר יקרה? ביום שאחרי הצלת הגדיים, ישראל גילתה איך תיראה מלחמת הדת הבאה – טילים מצפון ומדרום, פיגועים קשים בגדה ומהומות בירושלים.

חלפו כמה ימים ובמשטרה החליטו להיות חכמים במקום צודקים – ואפשרו למאמינים ללון באל־אקצא בלי הפרעה. ביום למוחרת התקיימה כסדרה ברכת הכוהנים בהשתתפות אלפי בני אדם, ללא כל מהומות.

מוסלמים מתפללים במתחם אל-אקצא בירושלים, 7 באפריל 2023 (צילום: Mahmoud Illean, AP)
מוסלמים מתפללים במתחם אל־אקצא בירושלים, 7 באפריל 2023 (צילום: Mahmoud Illean, AP)

חלפו כמה ימים ובמשטרה החליטו להיות חכמים במקום צודקים – ואפשרו למאמינים ללון באל־אקצא בלי הפרעה. ביום למוחרת התקיימה כסדרה ברכת הכוהנים

השבוע קיבלה ממשלת הימין על מלא החלטה חשובה בנוגע לעשרת הימים אחרונים של רמדאן: לא לאפשר עלייה של מבקרים יהודים ותיירים מחשש להסלמה, כי ההצהרות הנבובות על חופש הפעולה של ישראל על הר הבית לחוד והמציאות הביטחונית הקשה – לחוד.

הפעם ניצלנו, אולי. אבל מה יקרה בפעם הבאה, כשגם בן גביר כבר לא יהיה מספיק עבור גורמי הימין הקיצוני, שלא מתעניינים בהערכות של שירותי הביטחון, שנתפסים בעיניהם כמשת"פים של השמאל והערבים?

700 אלף הבוחרים שבחרו במפלגה של בן גביר מאמינים שצריך "להראות לערבים מי זה בעל הבית" ולא מתעמקים ברזי היחסים שלנו עם ארה"ב, מדינות ערב או אירופה. כדי לצאת בשלום מהמים הסוערים ישראל חייבת לעבור מהפכה אנטי־פופוליסטית.

האזרחים צריכים להתמודד עם האמת הקשה: ציצן אלים ומשתלח לא הופך למומחה לביטחון וליחסים בינלאומיים; בריון שמעמיד את "זכות" היהודים לעלות להר הבית על פני הביטחון וטובת המדינה – לא מועמד ראוי לתפקיד השר לביטחון פנים; חדשות כזב באינטרנט לא מהוות תחליף לעובדות.

יהודים בהר הבית בפסח,10 באפריל 2023 (צילום: Naama Stern/Flash90)
יהודים בהר הבית בפסח, 10 באפריל 2023 (צילום: Naama Stern/Flash90)

האזרחים צריכים להתמודד עם האמת הקשה: ציצן אלים ומשתלח לא הופך למומחה לביטחון וליחסים בינלאומיים; בריון שמעמיד את "זכות" היהודים לעלות להר הבית על פני הביטחון – לא מועמד ראוי לתפקיד השר לביטחון לאומי

זה רלוונטי לכל תחום, אך במיוחד לתחום הביטחוני. החלטה שגויה אחת ומטחי טילים נוחתים על בתי התושבים בצפון ובדרום – וירושלים בוערת. ההבטחות הפופוליסטיות שמבטיחות בנשימה אחת גם ביטחון מוחלט וגם חופש פעולה מוחלט באל־אקצא ובשטחים עולות בלהבות. עוד לא מאוחר מדי להתעורר מהחלום הפופוליסטי שמזכיר צמר־גפן מתוק עד בחילה – וחסר ערך לחלוטין.

יצרנית הטילים החדשה של רוסיה

הדלפת הענק מהפנטגון ממשיכה לזעזע את הזירה הבינלאומית: הפעם מי שמצאה את עצמה בלב הסערה היא מצרים. על פי המסמכים הסודיים שדלפו לרשת, קהיר עמדה לייצר טילים עבור רוסיה – ולשמור את זה בסוד "על מנת שהמערב לא ישתולל".

על פי הפרסומים בעיתון וושינגטון פוסט, מי שנתן את ההוראה על כך הוא לא אחר מאשר הנשיא עבד אל־פתאח א־סיסי בכבודו ובעצמו. במצרים וברוסיה מכחישים ועל פניו קשה להאמין שקהיר, שנחשבת לאחת מבעלות הברית הרציניות של ארה"ב באזור – ומקבלת ממנה סיוע בטחוני נדיב – הייתה מסכנת את הקשרים שלה עם וושינגטון כדי לספק לרוסיה 40 אלף טילים.

מצרים ורוסיה מנהלות יחסים קרובים למדי. קהיר תלויה באספקת החיטה הרוסית המשמשת להאכלת כ־110 מיליון מצרים – ורוסיה בונה במצרים את הכור הגרעיני האזרחי הראשון. עד כה, ליחסים הללו היו מגבלות רציניות: מצרים רצתה לרכוש ממוסקבה את מטוסי הקרב SU-35, אך בסופו של דבר ויתרה וקיבלה הבטחה מאמריקאים ל־F-15.

שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב לוחץ את ידו של מקבילו המצרי סאמח שוכרי במוסקבה, 31 בינואר 2023 (צילום: Maxim Shipenkov/Pool Photo via AP)
שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב לוחץ את ידו של מקבילו המצרי סאמח שוכרי במוסקבה, 31 בינואר 2023 (צילום: Maxim Shipenkov/Pool Photo via AP)

ייתכן מאוד שמי שפרסם את המידע, שעלול להיות חלקי או אף שקרי לחלוטין, רצה לפגוע ביחסים בין המדינות בשביל לתמוך בנרטיב הנוגע להיחלשות של ארה"ב במזרח התיכון

בזמן שקהיר מתקרבת גם לרוסיה וגם לסין היא יודעת לא לדרוך על היבלות של אמריקאים כדי לא לפגוע ביחסים האסטרטגיים עמה, אמר לי פעם דיפלומט מצרי בכיר. ייתכן מאוד שמי שפרסם את המידע, שעלול להיות חלקי או אף שקרי לחלוטין, רצה לפגוע ביחסים בין המדינות בשביל לתמוך בנרטיב הנוגע להיחלשות של ארה"ב במזרח התיכון.

יש כמה גורמים בינלאומיים המעוניינים בכך – וזה לא בהכרח רק רוסיה. השאלה החשובה היא עד כמה מעמדה של ארה"ב נחשב לאור ההצלחה הסינית בתיווך שבין סעודיה ובין איראן ולנוכח הניסיונות של כמה מדינות באזור לסייע לרוסיה לעקוף את הסנקציות, גם במחיר של התנגשות עם ארה"ב.

כבר לא "רוצח שפל"? הפגישה המפתיעה עם בן סלמאן

לעולם אל תגיד "לעולם". לפני חמש שנים, כשהעיתונאי הסעודי ג'מאל חשוקג'י נרצח בקונסוליה הסעודית באיסטנבול – והעיתונות האמריקאית והטורקית חשפה כי פקודת החיסול הגיעה מהדרג הגבוה ביותר במדינה – הסנאטור הרפובליקאי לינדזי גרהאם קרא ליורש העצר מוחמד בן סלמאן "רוצח שפל", ואמר שהוא עלול להפוך את העולם למקום "מסוכן יותר".

אך, כפי שגילה זאת לפני מספר חודשים הנשיא ג'ו ביידן, העולם הוא עגול – ולפעמים פשוט אין ברירה אלא ללכת ולפגוש את האדם שנהגת להשמיץ לפני כן. פרשת חשוקג'י נותרה מאחור ונדמה שהיא הפכה ללא יותר ממכה בכנף עבור האיש החזק ביותר בממלכה הסעודית.

הסנאטור הרפובליקאי לינדזי גרהאם בוושינגטון, 16 בפברואר 2023 (צילום: AP Photo/Mariam Zuhaib)
הסנאטור הרפובליקאי לינדזי גרהאם בוושינגטון, 16 בפברואר 2023 (צילום: AP Photo/Mariam Zuhaib)

ההתנהלות הכוחנית של מוחמד בן סלמאן והחשיבות האסטרטגית של ערב הסעודית עבור כל השחקנים הבינלאומיים, הפכו אותו לשחקן נחשב. עתה, הוא זה שבוחר את מי להשפיל ואת מי לרומם

ההתנהלות הכוחנית של מוחמד בן סלמאן והחשיבות האסטרטגית של ערב הסעודית עבור כל השחקנים הבינלאומיים, הפכו אותו לשחקן נחשב. עתה, הוא זה שבוחר את מי להשפיל ואת מי לרומם. גרהאם הודה לבן סלמאן על עסקת מטוסי הבואינג בשווי 37 מיליארד דולר שנחתמה לאחרונה ואמר שהוא מוכן לעבוד עם אנשי ביידן כדי "לשקם את היחסים בין ערב הסעודית לארה"ב".

אחד למחנה האוטוריטרי, אפס למחנה הדמוקרטי, שנאלץ לעשות ויתורים בשביל לשמור על נתח הרווחים שלו. לא בטוח שעדיין ניתן לדבר על השפעה פוליטית של ארה"ב על המדינות הללו.

מי מתנגד לחזרת בשאר אל־אסד לשורות הליגה הערבית?

עוד מנהיג ערבי סורר עושה בימים אלה קאמבק מרשים. לפתע פתאום הפכה דמשק ממנודה ליעד מבוקש המארח מדי שבוע משלחות בכירות מרחבי העולם הערבי – מסעודיה ועד מצרים, בעוד שהבכירים הסוריים שוב מוזמנים לריאד, קהיר ובירות אחרות.

אבו דאבי החלה את הטרנד הזה לפני שנים, לאחר מכן הצטרפה אליה ירדן, שפתחה את מעברי הסחורות בניסיון לשפר את המצב הכלכלי באזור הגבול עם סוריה. עתה, מדינות ערביות מנהלות שיחות משמעותיות לגבי החזרת סוריה לשורות הליגה הערבית. הדיון בנושא ייערך בישיבה הקרובה של הליגה בריאד בחודש מאי.

ראש ממשלת אבו דאבי השייח מוחמד בן ראשיד מארח את נשיא סוריה בשאר אל-אסד, 18 במרץ 2022 (צילום: Syrian Presidency Facebook page via AP)
ראש ממשלת אבו דאבי השייח מוחמד בן ראשיד מארח את נשיא סוריה בשאר אל־אסד, 18 במרץ 2022 (צילום: Syrian Presidency Facebook page via AP)

עתה, מדינות ערביות מנהלות שיחות משמעותיות לגבי החזרת סוריה לשורות הליגה הערבית. הדיון בנושא ייערך בישיבה הקרובה של הליגה בריאד בחודש מאי

מי שדוחף לכך כעת היא ערב הסעודית בתמיכת איחוד האמירויות, אך מסתבר שיש גם מתנגדים. על פי הפרסום בוול סטריט ג'ורנל, לפחות חמש מדינות – קטאר, עומאן, כווית, תימן ומרוקו – מתנגדות למהלך הזה וקוראות לריאד לא למהר.

סוריה נמצאת תחת סנקציות אמריקאיות נוקשות ומי שמנהל איתה עסקים מסתכן בהפרת הסנקציות. בעיני לא מעט מנהיגים ערביים, כל עוד לא נמצא פתרון לסוגיה הזאת, אין מה לדבר על החזרת סוריה לליגה הערבית, במיוחד לאור הדומיננטיות של איראן במדינה.

לא ברור האם הצדדים יצליחו להגיע לקונצנזוס הדרוש במהלך השבועות הקרובים, שכן כל המדינות נדרשות להסכים על המהלך מחדש כדי להחזיר את סוריה לליגה הערבית.

היום הזה בתולדות מזה"ת: מבצע "אביב נעורים"

מבצע "אביב נעורים" היה מבצע פשיטה של צה"ל, שנערך בלילה שבין 9 ל־10 באפריל 1973. כוחות מסיירת מטכ"ל, חטיבת הצנחנים, שייטת 13 והמוסד תקפו כמה יעדים של פת"ח ושל החזית העממית לשחרור פלסטין בביירות ובצידון בתגובה לגל התקפות טרור שביצעו הארגונים הפלסטיניים בשטח ישראל.

מפקדי מבצע "אביב נעורים": אמנון ליפקין־שחק, שאול זיו, עמנואל שקד, ואהוד ברק (צילום: דובר צה"ל)
מפקדי מבצע "אביב נעורים": אמנון ליפקין־שחק, שאול זיו, עמנואל שקד ואהוד ברק (צילום: דובר צה"ל)

מדובר באחת הפעולות הנועזות של ישראל בלבנון. למעשה, למבצע היו חמישה יעדים שונים. במסגרת המבצע כוחות צנחנים ושייטת 13 תקפו את יעדי הארגונים הפלסטיניים בצידון, והכוח של סיירת מטכ"ל חיסל את ראשי הפת"ח בביירות.

במסגרת המבצע כוחות צנחנים ושייטת 13 תקפו את יעדי הארגונים הפלסטיניים בצידון, והכוח של סיירת מטכ"ל חיסל את ראשי הפת"ח בביירות

עוד 1,234 מילים
סגירה