הפגנת הימין בעד הרפורמה המשפטית בירושלים, 15 באפריל 2023 (צילום: נועם רבקין פנטון/פלאש90)
נועם רבקין פנטון/פלאש90

הימין מנסה לארגן הפגנת מיליון, אבל רק קומץ תומכים יוצאים לרחובות

בזמן שמאות אלפי מתנגדה ההפיכה המשטרית יוצאים לרחובות מזה שבועות רבים, הימין מתקשה לגייס תומכים להפגנות בעד ● אמש הגיעו בודדים להפגנות הימין ברחבי הארץ ● בקרב המפגינים בלטו בהעדרם הליכודניקים, אולם נושאי הנאומים היו ח"כים מהליכוד ● מה שמעלה את השאלה: מדוע חברי המפלגה מעדיפים לחבור בשטח לקהל של עוצמה יהודית ולא לקהל של מפלגתם? ● פרשנות

מזה שלושה חודשים וחצי, מאז שהציג שר המשפטים יריב לוין את עיקרי הרפורמה המשפטית – כפי שהממשלה מכנה אותה – רואים ברחובות ישראל את המתנגדים בהמוניהם, אך כמעט שלא רואים את תומכי הממשלה בהפגנות משלהם. חריג לכך היו שתי הפגנות, גדולות יחסית, שהתקיימו לפני כחודש, במספרים שנעו סביב כ-30 אלף איש להפגנה.

נקודת המפנה הייתה אמורה להיות אמש (מוצאי שבת). חגיגות פסח והמימונה הסתיימו, ובעוד שבועיים הכנסת תחזור לעבוד. מספר ארגונים רצו להמחיש לממשלה שמאחורי 64 המנדטים בקלפי, נמצאת תמיכת הרחוב.

אולם אם לשפוט לפי התמונות מהאירועים השונים, הציבור הימני, מסורתי, חרדי, לאומני לא מעוניין להביע את תמיכתו באמצעות עצרות.

המשטרה הייתה בכוננות מיוחדת בעיר נתניה, שם חששו מעימות בין מפגינים התומכים ברפורמה למפגינים המתנגדים להפיכה המשטרית. המשטרה הרחיקה מראש את הצדדים, ולפי כל זוויות הצילום והתיעוד ניכר פער גדול מאוד בין כמות מפגיני הנגד לכמות מפגיני הבעד: עשרות אלפים לעומת מאות.

הכוננות המשטרתית הועלתה לכשנודע שהשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר מתכוון להגיע למקום. לבן גביר יש מספר רב של תומכי "לה פמיליה", חבורות כהנא-כ"ך ועוד. ניסיון העבר מלמד על אלימות של קבוצות אלה, אולם ההפרדה אתמול עבדה היטב והצדדים בנתניה התפזרו ביעילות מבלי שנרשמו התנגשויות בין הצדדים.

בין הנואמים בנתניה הייתה ח"כ טלי גוטליב, שצעקה בגרון ניחר נגד כל השמאלנים באשר הם. לדברים שנשאה לא היה כל בסיס עובדתי, אבל לא צריך יותר מכך בשביל להסית קהלים בנאומים פופוליסטיים.

גוטליב קינחה את הערב בראיון מוזר באנגלית בו טענה שנשיא ארצות הברית לשעבר ברק אובמה מימן רכישת פרסום באתר וואלה נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו. גם פה לא הביאה הוכחות, אך בעיקר הביכה את עצמה באנגלית מוזרה וטיעונים תימהוניים.

גוטליב קינחה את הערב בראיון מוזר באנגלית בו טענה שנשיא ארצות הברית לשעבר ברק אובמה מימן רכישת פרסום באתר וואלה נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו

בן גביר הגיע לנתניה בשעה מאוחרת, לקראת 22:00, ודיבר כשהוא מוקף בחגורת שוטרים צמודה, כאילו היה ראש ממשלה. בקטע הווידיאו שומעים קולות רבים וכאשר פריים התמונה נפתח לקראת סוף הוידאו ניתן לראות שנמצאים במקום מאות אנשים, אך לא הפגנת ההמונים שהימין קיווה לה. בתמונות וידיאו אחרות שהועלו מן המקום, נראים עשרות מפגינים, אולי מעט יותר.

אחד ממארגני ההפגנות של הימין הוא ברל'ה קרומבי, תושב ירושלים וחבר בחב"ד צפת במקור, אשר שעוסק בגיוס המונים ופרסום למען מטרות בימין. הוא השתתף אתמול בהפגנה בירושלים והוא גם מי שעומד מאחורי כרזות הפרסום והניסיון לדחוף המונים לצאת לתמוך ברפורמה ברחובות הערים.

בתמונות של קרומבי (שנשלחו באמצעות דובר) ניתן לראות את חבר מועצת העיר ירושלים יהונתן יוסף מדבר בפני קבוצה לא גדולה של אנשים. עשרות נכחו שם, בספירה נדיבה.

בתמונות שנשלחו באמצעות דוברו של קרומבי ניתן לראות את חבר מועצת העיר ירושלים יהונתן יוסף מדבר בפני קבוצה לא גדולה של אנשים. עשרות נכחו שם, בספירה נדיבה

יוסף, מספר 2 בסיעתו של אריה קינג בעירייה, הוא גם הנכד של הרב עובדיה יוסף. הוא וקינג שייכים בדעותיהם ובפועלם יותר לכיוון עוצמה יהודית מאשר למורשת הסב, עובדיה יוסף. קרומבי מוביל כיום פרויקט שאפתני: הוא מנסה להוציא מיליון איש לרחובות ב-27 באפריל. בקצב המספרי של אירועי הימין ברחבי הארץ אתמול, המיליון יישאר על הכרזות בלבד.

בחדרה התייצב אתמול ח"כ אריאל קלנר מהליכוד להפגנה מצומצמת מאוד. מהדוברות של ההפגנות נמסר לזמן ישראל כי לצידו של קלנר הופיע בהפגנה אדם בשם יהודה צרפתי, המתמודד בבחירות לעירית חדרה מטעם רשימת עוצמה יהודית.

וזו כבר אחת התופעות המעניינות של עידן הפגנות הימין הנוכחיות: אנשי עוצמה יהודית בערים שונות משתלבים ומשתפים פעולה עם נבחרי הציבור של הליכוד בחיבור פוליטי שהיה מבייש את מנחם בגין ואת הליכוד של הדורות הקודמים.

אנשי עוצמה יהודית בערים שונות משתלבים ומשתפים פעולה עם נבחרי הציבור של הליכוד בחיבור פוליטי שהיה מבייש את מנחם בגין ואת הליכוד של הדורות הקודמים

תמיכת פעילי ליכוד בהפגנות הללו כמעט שלא ניכרת. אולם חברי הכנסת של הליכוד נמצאים בכל מקום, נואמים ונישאים על כפיהם של אנשי עוצמה יהודית וכהנא-חי (בקטע הווידיאו של בן גביר אפשר לראות בקהל את החולצות הצהובות של כהנא).

גם בפתח תקווה נערכה אתמול הפגנה מצומצמת בהובלת הח"כ מהליכוד חנוך מילביצקי, תושב העיר. בווידיאו שהוא העלה ברשתות החברתיות ניתן לספור כמה עשרות אנשים המתכנסים סביבו במה שנראה כתמיכה פעוטה יחסית לעיר גדולה וליכודית כמו פתח תקווה.

מכל האמור עולה התהייה הבאה:

העדר התמיכה הליכודית בשטח מתיישבת עם הסקרים הפוליטיים בערוצים לפיהם שיעורים גדולים של חברי ליכוד אינם מרוצים מההפיכה המשטרית ואף סבורים שנתניהו ולוין אינם ממלאים את תפקידם היטב.

העדר התמיכה הליכודית בשטח מתיישבת עם הסקרים הפוליטיים בערוצים לפיהם שיעורים גדולים של חברי ליכוד אינם מרוצים מההפיכה המשטרית ואף סבורים שנתניהו ולוין אינם ממלאים את תפקידם היטב

אם כך הדבר, מדוע במפלגה הגדולה ביותר בישראל לא שואפים להתחבר לציבור שלהם ודווקא מטפחים את התומכים של בן גביר בשטח? חברי הכנסת של הליכוד עושים כיום עבודת שטח עבור אנשי בן גביר ואם מנהיגי המפלגה לא רואים זאת, הרי שהם עוצמים עיניים.

עוד 743 מילים
סגירה