מרד בצמרת מפלגת העבודה נגד מרב מיכאלי

פרסום ראשון התחושה במפלגת העבודה היא שהיו"ר מיכאלי איבדה את שארית הלגיטימציה הציבורית שהייתה לה, והיא מובילה את המפלגה לאבדון ● בעקבות זאת, החליטות שלושת הח"כים מהעבודה - גלעד קריב, אפרת רייטן ונעמה לזימי - לנגוס בסמכויותיה של מיכאלי ולהכריח אותה לקבל כל החלטה רק בשיתוף עם כל ארבעת הח"כים ● המטרה היא להוביל לבסוף את מיכאלי אל מחוץ למפלגה ● פרשנות

יו"ר העבודה מרב מיכאלי בוועדת החוקה של הכנסת, 20 במרץ 2023 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
יונתן זינדל/פלאש90
יו"ר העבודה מרב מיכאלי בוועדת החוקה של הכנסת, 20 במרץ 2023

חברי הכנסת של מפלגת העבודה החליטו לכפות הנהגה קולקטיבית על יו"ר המפלגה מרב מיכאלי. בעקבות המהלך מקווים שלושת חברי הכנסת – גלעד קריב, אפרת רייטן ונעמה לזימי – להוביל בסוף את מיכאלי אל מחוץ למפלגה. עד אז, מקווים השלושה לנגוס בסמכויותיה של מיכאלי ולהכריח אותה לקבל כל החלטה רק בשיתוף של כל ארבעת חברי הכנסת.

את התוכנית רקמו חברי הכנסת בשיחות פנימיות ארוכות שהתקיימו בשבועות האחרונים, בעיקר אחרי המהלכים האחרונים של מיכאלי, היחס כלפיה בציבור וההתדרדרות הנמשכת של מפלגת העבודה בסקרים אל מתחת לאחוז החסימה, כולל בסקר שפורסם אמש (ראשון) בערוץ 12.

בשיחות שמקיימים חברי הכנסת של העבודה עולה בעיקר תסכול. התחושה היא שהיו"ר מיכאלי איבדה את שארית הלגיטימציה הציבורית שהייתה לה, והיא מובילה את המפלגה לאבדון. בגלל הסיטואציה הבעייתית הזו, קריב, רייטן ולזימי – שנחשבים פרלמנטרים בולטים ומצטיינים – לא מצליחים לשנות את התמונה בסקרים ולהוציא את העגלה מהבוץ.

"התחושה היא שאנחנו נותנים פול גז קדימה אבל המכונית עושה רוורס", הגדיר את המצב אחד הבכירים בעבודה.

גלעד קריב, מרב מיכאלי ונעמה לזימי אחרי פרסום תוצאות הפריימריז במפלגת העבודה, 9 באוגוסט 2022 (צילום: תומר נויברג/פלאש90)
גלעד קריב, מרב מיכאלי ונעמה לזימי אחרי פרסום תוצאות הפריימריז במפלגת העבודה, 9 באוגוסט 2022 (צילום: תומר נויברג/פלאש90)

הבכיר בעבודה הגדיר את מצבה של המפלגה במונחים קשים. "מאז הבחירות, אנחנו לא באובדן דרך – אנחנו בהשמדת ערך. אנשים אומרים לי 'או שתצילו את המפלגה מהר, או שתקברו אותה'".

חברי הכנסת של העבודה מתכננים לשלול מהיו"ר מיכאלי את האוטונומיה לנהל לבד את המפלגה. הם רוצים סמכויות שוות בקביעת המדיניות של העבודה, ניהול התקציב, השליטה על הנכסים, קביעת המועמדים של המפלגה בערים השונות בבחירות המוניציפליות ובעוד שורה של נושאים שקשורים גם במחאה נגד הרפורמה המשפטית.

חברי הכנסת של העבודה מתכננים לשלול מהיו"ר מיכאלי את האוטונומיה לנהל לבד את המפלגה. הם רוצים סמכויות שוות בקביעת המדיניות של העבודה, ניהול התקציב, השליטה על הנכסים, ועוד

איך עושים את זה? לפי ההערכה בקרב בכירים בעבודה, יש היום לשלושת חברי הכנסת כוח רב יותר משל מיכאלי בוועידת המפלגה. אם היו"ר לא תיעתר לדרישות שלהם לניהול משותף, הם יעבירו במוסדות המפלגה שורה של החלטות נגדה.

אתמול הודיעה מיכאלי כי מפלגת העבודה תחרים את המשך ההידברות בבית הנשיא. בשיחות שיתחדשו היום לא ישתתפו נציגי העבודה. בתחילת הדרך הגיעו לדיונים חברי הכנסת קריב ורייטן, אבל התחושה הייתה שהם לא רצויים שם, והשיחות האמיתיות מתנהלות בין הצדדים בלעדיהם. "אנחנו רוצים להשתתף בהידברות הזו, אבל רוצים להיכנס בדלת ולא מהחלון", אמר הבכיר בעבודה.

חברות הכנסת מרב מיכאלי, אפרת רייטן, נעמה לזימי ואעידה תומא סלימאן משוחחות במליאה, 6 במרץ 2023 (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
חברות הכנסת מרב מיכאלי, אפרת רייטן, נעמה לזימי ואעידה תומא סלימאן משוחחות במליאה, 6 במרץ 2023 (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

הטענה מופנית גם למיכאלי ששיבצה בצוות המשא ומתן של העבודה גם את אבי ניסנקורן. "בנימין נתניהו ובני גנץ רואים בו סדין אדום ולא רצו כל משא ומתן איתו. גם יאיר לפיד לא רצה אותנו שם. הוא לקח מאיתנו את הנרטיב של שומר הסף. ככה הוא מנסה למחוק אותנו".

"נתניהו וגנץ רואים בניסנקורן סדין אדום ולא רצו כל משא ומתן איתו. גם לפיד לא רצה אותנו שם. הוא לקח מאיתנו את הנרטיב של שומר הסף. ככה הוא מנסה למחוק אותנו"

הזעם על מיכאלי עולה כאמור כמעט בכל שיחה שמנהלים שלושת חברי הכנסת של העבודה. הטענות נגדה הן גם על ניהול הקמפיין בבחירות ובהדגשים כמו התחבורה הציבורית בשבת.

הסירוב הקריטי של מיכאלי שלא לרוץ עם מרצ לא עולה בשיחות, מכיוון שההחלטה האסטרטגית הזו התקבלה בסיעת העבודה. לעומת זאת הביקורת היא על הסירוב של מיכאלי להודות בטעויות ולהעביר מסר שייצור כלפיה אמפתיה, כפי שעשה גנץ לאורך החודשים האחרונים.

"קשה מאוד לחזור מאובדן אמון ציבורי כזה", אומר בכיר בעבודה. "הבעיה היא שכל יום המצב שלנו מחמיר ואין לנו ברירה אחרת, רק לקחת את ההנהגה בידיים.

מרב מיכאלי בחדר סיעת העבודה בכנסת, 13 במרץ 2023 (צילום: אריק מרמור/פלאש90)
מרב מיכאלי בחדר סיעת העבודה בכנסת, 13 במרץ 2023 (צילום: אריק מרמור/פלאש90)

"אנחנו לא לוקחים למיכאלי את הזכויות שלה, ואת זה שהצילה את העבודה במרץ 2021, אבל זו לא סיבה לתת לה להרוס אותנו עכשיו. היום המצב הפוך. אנחנו הולכים אחורה, אין אצלנו בניין כוח, התחדשות, תשתית. שום דבר. זה כאוס".

"אנחנו לא לוקחים למיכאלי את הזכויות שלה, ואת זה שהצילה את העבודה במרץ 2021, אבל זו לא סיבה לתת לה להרוס אותנו עכשיו. היום המצב הפוך. אנחנו הולכים אחורה"

לפי חוקת מפלגת העבודה צריכים להתקיים פריימריז לפני הבחירות הבאות. קשה להניח שמיכאלי תתמודד בפריימריז הללו, אבל בצמרת העבודה מתקשים למצוא לה מחליף. השמות שעליהם מדובר הם הרמטכ"ל היוצא אביב כוכבי, אחרי תקופת צינון מתבקשת, יאיר גולן ועפר שלח, אבל ספק אם הם יגיעו למפלגה ויסתכנו בכך שיורידו עליה מסך אחרון.

"במצב שנוצר אין לנו שום דרך חוץ מאשר להזיז את מיכאלי", מסכם הבכיר בעבודה. "בשלב ראשון שלושת חברי הכנסת רוצים להיות שותפים מלאים בכל מה שקורה. זו לא עריפת ראשים עכשיו. כולנו צריכים ללכת ביחד. חברי הכנסת מאוחדים. אי אפשר להכניס טריז ביניהם. אין פה שום דבר חוץ מטובת המפלגה".

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
4
ח"כים יקרים של מפלגת העבודה: עכשיו באים? איפה הייתם כשמיכאלי התעקשה נגד מיזוג עם מרץ ובכך השמידה את השמאל הישראלי? אתם אנשים ונשים נבונים מעל לממוצע ומבינים אל נכון שבכך נסללה הדרך לסיו... המשך קריאה

ח"כים יקרים של מפלגת העבודה: עכשיו באים? איפה הייתם כשמיכאלי התעקשה נגד מיזוג עם מרץ ובכך השמידה את השמאל הישראלי? אתם אנשים ונשים נבונים מעל לממוצע ומבינים אל נכון שבכך נסללה הדרך לסיום המדינה העברית. הרי לבטח הבנתם את המצב לאשורו עוד לפני הבחירות. אחת משתים: אם לא הבנתם הרי שאתם פוליטיקאים גרועים. אם הבנתם מראש ולא הבאתם להתפטרותה או הדחתה של מיכאלי הרי שאתם פחדנים מוגי לב. כך או כך, כחבר במפלגת העבודה הרבה יותר שנים מכם, הריני מצהיר בזאת שלא אצביע בבחירות הבאות אלא בעד גוש שיכלול הן את העבודה והן את מרצ. לא אבזבז את הקול היחיד שלי על מפלגה בראשות מרב מיכאלי. אני מאמין שכמוני יעשו רבים.

חברת הכנסת הכי שנואה בציבור. היא שהתחפשה לשיפחה הפכה פעמיים נשים לשפחות שלה בזה שנכנסו להריון בשבילה. נרקיסיסטית, אומרת דבר והיפוכו, שקרנית ומניפולטיבית,. הפכה לשיפחה את העוזרת הפרלמנטר... המשך קריאה

חברת הכנסת הכי שנואה בציבור. היא שהתחפשה לשיפחה הפכה פעמיים נשים לשפחות שלה בזה שנכנסו להריון בשבילה. נרקיסיסטית, אומרת דבר והיפוכו, שקרנית ומניפולטיבית,. הפכה לשיפחה את העוזרת הפרלמנטרית שלה העיקר שהיא מדברת / ומדבר, מקשקשת/ומקשקש, את נפשה/ נפשו לדעת….

טוב מאוד. השלישיה הזאת ראוייה למפלגה נורמאלית. מיכאלי שיחקה רולטה עם הדמוקרטיה והפסידה ואז סירבה לקבל על עצמה את האחריות בחוצפה בלתי נתפסת - כך לא מתנהגת מנהיגה ראויה. היא לא לעולם לא ת... המשך קריאה

טוב מאוד. השלישיה הזאת ראוייה למפלגה נורמאלית. מיכאלי שיחקה רולטה עם הדמוקרטיה והפסידה ואז סירבה לקבל על עצמה את האחריות בחוצפה בלתי נתפסת – כך לא מתנהגת מנהיגה ראויה. היא לא לעולם לא תזכה שוב בקולי או בקולות משפחתי. מעדיף את כל אחת ואחד משלושת חברי העבודה מאשר את מרב, מנהיגה שאיבדה את אמוני באטפו מוחלט.

עוד 674 מילים ו-4 תגובות
סגירה