השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר בסיור בלוד, 17 באפריל 2023 (צילום: Flash90)
Flash90
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר בסיור בלוד, 17 באפריל 2023

הימין הקיצוני מנסה לתפוס אחיזה בשלטון המקומי

לקראת הבחירות המקומיות, בציונות הדתית ובעוצמה יהודית שואפים לחזור על ההצלחה בבחירות הארציות – ואולי גם לקדם "ארגוני מתנדבים" חמושים ● אולם, לא ברור אם הניסיונות יצליחו ● רבים מהבוחרים, הפעילים והמועמדים מאוכזבים מבן גביר ו"לא רוצים להיות מזוהים עם המותג הזה" ● בעוצמה יהודית יש סכסוכים פנימיים; פעילים נעלמים; וקמפיינים שהחלו בתרועה רמה נתקעו

לפני כחצי שנה, רשימת הציונות הדתית/עוצמה יהודית רשמה הישג היסטורי. תומכי העליונות היהודית והסיפוח הפכו ממיעוט קטן, מוקצה ומפוצל – שלעתים לא הצליח להיכנס לכנסת – למפלגת מיינסטרים דומיננטית עם 14 ח"כים ושבעה שרים, שמייצגת את רוב הבוחרים הדתיים־לאומיים וגם מסורתיים וחילונים.

ב־31 באוקטובר יתקיימו, כנראה, בחירות לרשויות המקומיות, ובמפלגות הימין הקיצוני החליטו למנף את ההצלחה בבחירות הארציות – ואת הכספים העודפים שנשארו בידיהם בזכותה – כדי לחזק את כוחן גם ברשויות המקומיות.

בציונות הדתית בראשות בצלאל סמוטריץ', ואחר כך גם בעוצמה יהודית בראשות איתמר בן גביר, גיבשו תוכניות אסטרטגיות לקראת הבחירות המקומיות, החלו להקים מערך פעילי שטח ולהתחבר למוקדי כוח קהילתיים ומקומיים.

הציבור הדתי־לאומי מיוצג כיום ברבות מהמועצות המקומיות במפלגת הבית היהודי – גלגול של המפד"ל, שהונהג בעשור הקודם בידי נפתלי בנט. הסיעות מתמקדות בצרכי היום־יום של החברה הדתית המקומית ולא בנושאים לאומיים.

במפלגות הימין הקיצוני החליטו למנף את ההצלחה בבחירות הארציות – ואת הכספים העודפים שנשארו בידיהם בזכותה – כדי לחזק את כוחן גם ברשויות המקומיות

רפי פרץ, איילת שקד, נפתלי בנט ובצלאל סמוטריץ' אחרי הבחירות ב-2 במרץ 2020 (צילום: פלאש90)
רפי פרץ, איילת שקד, נפתלי בנט ובצלאל סמוטריץ' אחרי הבחירות ב־2 במרץ 2020 (צילום: פלאש90)

אחרי שהממשלה והמפלגה בראשות בנט התפרקו, והכוח הפוליטי בחברה הדתית עבר למחנה הקיצוני בראשות בן גביר וסמוטריץ' – הם קיוו למלא את הוואקום שנוצר גם בזירה המקומית, ולסחוף גם בוחרים חילונים ומסורתיים, כפי שעשו בבחירות הארציות.

"אנו פועלים ברחבי הארץ לאחד כוחות לרשימה ציונית דתית אחת בבחירות המקומיות – ולבנות מנהיגות מקומית חזקה", אמר מנכ"ל הציונות הדתית יהודה ולד בביקור בעפולה בינואר, לקראת פתיחת הקמפיין לבחירות המקומיות.

מנכ"ל עוצמה יהודית איתיאל ניימן הצהיר בחודש מרץ: "המטרה היא להריץ נציגים מעוצמה יהודית בעשרות ערים ויישובים, ומועמדים במספר ערים לראשות העיר [כדי] לשחזר את ההצלחה בבחירות הארציות".

באתר Mynet פורסמה כתבה הכוללת רשימת פעילים מקומיים, שנטען כי הם מועמדי עוצמה יהודית לבחירות המקומיות, בצירוף ציטוטים של אותם פעילים, שהבטיחו לחזק משטרות קהילתיות ו"להחזיר את הביטחון האישי".

בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר בכנס פוליטי בשדרות, 26 באוקטובר 2022 (צילום: Flash90)
בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר בכנס פוליטי בשדרות, 26 באוקטובר 2022 (צילום: Flash90)

אבל נכון לסוף אפריל, ההצהרות הללו ריקות מתוכן. הכישלונות של בן גביר וסמוטריץ' כשרים, ההתקפות עליהם מכל עבר, והצלילה של המפלגות בסקרים, משפיעים גם בזירה המקומית.

פעילים מדווחים כי הקמפיינים לא מתרוממים וכי ההתארגנויות של הימין הקיצוני מתפרקות עוד לפני שהתגבשו. בעוצמה יהודית מתכחשים לפרסום אודות "רשימת המועמדים" שלה וכך גם חלק מהפעילים עצמם.

פעילים מדווחים כי הקמפיינים אינם מתרוממים וכי ההתארגנויות של הימין הקיצוני מתפרקות. בעוצמה יהודית מתכחשים לפרסום אודות "רשימת המועמדים" שלה וכך גם חלק מהפעילים

באר שבע: "לא רוצים להיות מזוהים עם עוצמה יהודית"

הפוטנציאל האלקטורלי העיקרי של עוצמה יהודית מחוץ לחברה הדתית נמצא במקומות שבהם תושבים חוששים במיוחד לביטחונם – בערים המעורבות, וכן בערים יהודיות בנגב.

הציונות הדתית/עוצמה יהודית קיבלה בבחירות הארציות בבאר שבע 15.7% מהקולות, זאת לעומת כ־10.8% בכל הארץ. יותר מיש עתיד; יותר מהמחנה הממלכתי ומפלגת העבודה ביחד. לבית היהודי יש שניים מ־27 חברי מועצת העיר, מה שמשאיר פוטנציאל רב לגידול נוסף.

יו"ר הבית היהודי בבירת הנגב הוא סגן ראש העיר הרב גדי מזוז, והוא שימש גם כראש מטה עוצמה יהודית בבחירות הארציות. ב"רשימת המועמדים" שפורסמה ב־Mynet נכתב כי מזוז הוא "מועמד עוצמה יהודית בבחירות המקומיות הקרובות" – והוא הצהיר כי החל לקיים חוגי בית ועבודת שטח.

כיום, פעילי שטח במפלגה מתארים אווירת נכאים במטה המקומי. רכזת השטח התפטרה מתפקידה. לטענת אחד הפעילים: "היא עזבה כי במפלגה לא מצליחים לעבוד עם הפעילים – והם התפזרו". רכז השטח החדש מסרב להתראיין, וכך גם מזוז עצמו. במפלגה מכחישים שמזוז התמנה למועמד שלה.

רכזת השטח של עוצמה יהודית בבאר שבע התפטרה. לטענת אחד הפעילים: "היא עזבה כי במפלגה לא מצליחים לעבוד עם הפעילים – והם התפזרו". פיני בדש, שסייע לבן גביר בקמפיין: "בדרום יש אכזבה עצומה מבן גביר"

לדברי יו"ר מועצת עומר פיני בדש, איש ימין וחבר של בן גביר שסייע לו בקמפיין: "בדרום יש אכזבה עצומה מבן גביר. הוא הבטיח – ולא קיבלנו כלום. המצביעים אוכלים את הכובע. אף אחד לא רוצה להיות מזוהה עם המותג 'עוצמה יהודית'".

ממה נובעת האכזבה, לדעתך?
"כי הוא לא עשה כלום. הממשלה התעסקה במהפכה המשפטית שלא מעניינת אף אחד, במקום בעבודה של השרים, ובדברים הפשוטים שצריך לעשות: חיזוק המשטרה בשטח; קידום חוק המעצרים וחוקי ענישה מינימלית. זה מה שמעניין את מי שהצביע לו. גם יהודים, גם בדואים" (כ־0.1% מהמצביעים ביישובים בדואיים כמו רהט הצביעו לציונות הדתית בבחירות הארציות, ת"ג).

יו"ר מועצת עומר, פיני בדש (צילום: הדס פארוש, פלאש 90)
יו"ר מועצת עומר פיני בדש (צילום: הדס פרוש, פלאש90)

וזה פוגע, לדעתך, בקמפיין שלהם בבחירות המקומיות?
"ברור! אני בכלל נגד להכניס פוליטיקה ארצית לרמה המקומית. אני איש ימין ביישוב שמאלני, ניצחתי ברוב גדול גם מול מועמד ממרצ. אני מנהל 'חברה בע"מ' שהלקוח שלה הם תושבי עומר, כל השאר לא מעניין. אם אתה מחויב למפלגה ארצית, אתה צריך לשים אנשים שלה – ואם המפלגה במצוקה, הכול מתמוטט".

אבל למפלגות שמספר המנדטים שלהן גדל יש כסף.
"הן צריכות אותו. תצליח בבחירות המקומיות – יהיה לך כסף משלך".

האכזבה מהעובדה שבן גביר לא קיים עד כה את הבטחותיו גורמת לקרעים במפלגתו, שפעיליה אינם נוטים לקבל בהבנה שיקולים פרגמטיים. מי שסופג את הריקושטים של המאוכזבים בנגב הוא ח"כ אלמוג כהן, יליד באר שבע ותושב אופקים.

כהן, שוטר יס"מ בעברו, בנה את עצמו כפעיל למען הביטחון בנגב, והקים את העמותה – או אולי המיליציה – "סיירת בראל", שמפעילה מתנדבים חמושים למען הגנת תושבי הנגב (היהודים). העמותה שואפת לשיתוף פעולה עם המשטרה, אך אינה זוכה לו, גם כשהשר האחראי עליה הוא בן גביר.

ח"כ אלמוג כהן הקים את "סיירת בראל", שמפעילה מתנדבים חמושים למען הגנת תושבי הנגב (היהודים). העמותה שואפת לשיתוף פעולה עם המשטרה, אך אינה זוכה לו, גם כשהשר האחראי עליה הוא בן גביר

מקורבי כהן מספרים בתקשורת המקומית: "כהן, שהביא לעוצמה יהודית קולות רבים בנגב, בנתק מבן גביר. אלמוג מרגיש שההבטחות לתושבים בקשר לביטחון האישי פשוט לא מתממשות". כהן סירב להגיב. גורם במפלגה מציין כי כהן ובן גביר נפגשו בשבוע שעבר.

בין מאוכזבי בן גביר נמנים ברוך מרזל ומיכאל בן ארי, שותפיו המובילים של בן גביר בעבר, שפרשו מהמפלגה אשתקד במחאה על התמתנותה למראית עין. כעת, הם מנסים להריץ בבחירות המקומיות מועמדים משלהם.

לדברי מרזל: "יש 10 רשימות שרצות בבחירות המקומיות של חברים שלנו שאנחנו נותנים להם עזרה ותמיכה – ויהיו עוד. אבל הן לא ירוצו תחת השם 'עוצמה יהודית', אנחנו לא רוצים בזה וגם הם לא. השם הזה ספג מהלומה, זאת המפלגה שלנו אבל בן גביר השתלט עליה והורס אותה".

מרזל: "יש 10 רשימות שרצות בבחירות המקומיות – ויהיו עוד. אבל הן לא ירוצו תחת השם 'עוצמה יהודית', השם הזה ספג מהלומה. זאת המפלגה שלנו אבל בן גביר השתלט עליה – והורס אותה"

מיכאל בן-ארי, ברוך מרזל ואיתמר בן-גביר בבית המשפט השלום בירושלים בדיון על הארכת מעצרם, ב-27 במאי 2010 (צילום: פלאש90)
מיכאל בן ארי, ברוך מרזל ואיתמר בן גביר בבית המשפט השלום בירושלים בדיון על הארכת מעצרם, 27 במאי 2010 (צילום: פלאש90)

איפה הם יתמודדו?
"לא נפרט. אחד מהם בעיר חילונית בגוש דן – והשאר בערים בנגב, בגליל, ביהודה".

למפלגה יש עודפי תקציב מהבחירות. מאיפה הכסף שלכם?
"כסף זה לא בעיה. אף פעם לא היינו בגירעון כספי, גם כשלא נכנסו לכנסת. ויש אתנו הרבה מתנדבים".

האכזבה מבן גביר תשחק לטובת המועמדים שאתם תומכים בהם, לדעתך?
"בוודאי. האכזבה עצומה. הבעיה שלו זה שמאוכזבים ממנו גם בגרעין הקשה. בדרך כלל הבוחרים המתונים, המתנדנדים, הם הראשונים להתאכזב, אבל אצלו גם הבייס מאוכזב".

למה הם ציפו ממנו ולא קיבלו?
"הוא עשה את כל הטעויות האפשרויות. בשביל להיות שר, הוא ויתר על לב האידיאולוגיה, על הפתרון: טרנספר. לגרש את האויב".

"הבעיה של בן גביר זה שמאוכזבים ממנו גם בגרעין הקשה. בדרך כלל הבוחרים המתונים, המתנדנדים, הם הראשונים להתאכזב, אבל אצלו גם הבייס מאוכזב"

איתמר בן-גביר בזירת הפיגוע בשכונת רמות בירושלים, 10 בפברואר 2023 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
איתמר בן גביר בזירת הפיגוע בשכונת רמות בירושלים, 10 בפברואר 2023 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

חלק ממאוכזבי המפלגה, שאינם מהבייס, לא יעזבו אותה לטובת מפלגה קיצונית עוד יותר כמו של מרזל, אלא להיפך. מי שמנסה למשוך אותם בבחירות המקומיות הקרובות היא הליכוד, אף שגם היא במשבר.

לדברי שמעון בוקר, סגן ראש עיריית באר שבע מהליכוד: "המותג בן גביר התרסק. המותג עוצמה יהודית התרסק איתו. אלמוג (כהן) לדעתי יפרוש לסיעת יחיד, אם בכלל יישאר בפוליטיקה. אין להם פעילים, הם מחפשים פעילים מהיקב והגורן. והקולות ילכו הביתה, לליכוד".

ממה האכזבה ממנו, לדעתך?
"הוא הלך על גדול ומסובך, במקום על פשוט. קיבלת כסף למשטרה? קח אותו ותחזק אותה. תוסיף תקנים, אימונים, נוכחות בשטח, תחנות, קורסים לשוטרים, ציוד. במקום זה, ניסו להמציא את הגלגל, שינוי משטרי שלם שמפלג את העם".

"הוא הלך על גדול ומסובך, במקום על פשוט. קיבלת כסף למשטרה? קח אותו ותחזק אותה. תוסיף תקנים, אימונים, נוכחות בשטח, תחנות, קורסים לשוטרים, ציוד. במקום זה, ניסו שינוי משטרי שלם שמפלג את העם"

המהפכה המשטרית היא קודם כל יוזמה של הליכוד.
"הליכוד טעה, בהחלט. אבל הליכוד יודע לתקן, נתניהו הלך להידברות ויעביר רפורמה מתונה בהסכמה רחבה. או בכלל לא. במפלגות קיצוניות כמו עוצמה יהודית והציונות הדתית לא רוצים הידברות ותיקון, אז הם יתרסקו".

שמעון בוקר, סגן ראש עיריית באר שבע (צילום: באדיבות המרואיין המצולם)
שמעון בוקר, סגן ראש עיריית ב"ש (צילום: באדיבות המצולם)

אבל בינתיים, בשטח, אין ביטחון. אנשי ימין בנגב יצביעו למפלגת השלטון? מי שרצו מיליציה שתילחם בבדואים, יצביעו לממשלה שלא נותנת להקים אותה?
"חס וחלילה. אנשי הימין בבאר שבע לא נגד הבדואים. הבדואים סובלים כמונו מהיעדר המשילות, האנרכיה וחולשת המשטרה. כמונו, הם מצפים מכוחות הביטחון לטפל ביד ברזל בכנופיות הפשע. לחזק את המשטרה, את סמכויות המשמר המקומי, להסתייע בסיירת בראל באופן מסודר. אם זה יקרה – הבוחרים יצביעו ליכוד בבחירות המקומיות וגם בארציות. אם לא – אנחנו בבעיה".

ירושלים: הימין הקיצוני פועל בלי קשר לממשלה

מצבן של מפלגות הימין הקיצוני טוב יותר בערים שהציבור הדתי־לאומי מהווה חלק משמעותי מאוכלוסייתן, עם שכונות משלו, כמו ירושלים ולוד. בערים הללו מתגבשות רשימות שמזדהות בגלוי עם הציונות הדתית ועוצמה יהודית יחד; מנסות להיעזר בהן ונפגעות פחות מהאכזבה מהשרים.

במועצת העיר ירושלים יש שתי סיעות ימין־דתי, עם שני מושבים במועצה לכל אחת: הבית היהודי בראשות סגנית ראש העיר חגית משה, הנחשבת למקורבת לראש הממשלה בנימין נתניהו, ו"מאוחדים" הימנית־קיצונית בראשות סגן ראש העיר אריה קינג.

20% מתושבי הבירה היהודים הם דתיים־לאומיים ו־24% מסורתיים. בבחירות הארציות הציונות הדתית/עוצמה יהודית קיבלה בה 14.2% מהקולות. למשה ולקינג יש, אפוא, סיבות לשאוף להגדיל את הסיעות שלהם.

סגן ראש עיריית ירושלים אריה קינג (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
סגן ראש עיריית ירושלים אריה קינג (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

קינג מופיע ב"רשימת המועמדים של עוצמה יהודית" שפורסמה ב־Mynet. גורמים במפלגה מכחישים שהוא מועמד שלה, ואילו קינג אומר: "אני לא חבר עוצמה יהודית, אבל מעריך שמצביעי עוצמה יהודית בירושלים יתמכו בי".

מוקדי התמיכה של "מאוחדים", לדברי קינג, הם שכונות בעלות אופי "חרד"לי" כמו קריית משה וגבעת מרדכי, ושכונות שגובלות בגדה המערבית כמו גילה ופסגת זאב.

פעילים בפוליטיקה המקומית מספרים על אכזבה של בוחרים ופעילים מבן גביר, בגלל הכישלון שלו, בינתיים, במאבק בפשיעה ובטרור שלשמם נבחר.
"רק סתום יכול לחשוב שאפשר למגר את הפשיעה והטרור כל כך מהר, ועוד לפני שאושר תקציב מדינה, ומצביעי עוצמה יהודית לא סתומים.

"בן גביר עושה דברים. מוסיף שכר לשוטרים, הורס בתים. הוא הרס במזרח ירושלים יותר ממה שהרסו בכל שנה שעברה. מגדיל את תפיסות הסמים. בימין יש אכזבה גדולה, אבל לא מבן גביר אלא מביבי. אדון ביבי רוכב על הסוס הימני, אבל הוא לא עוסק בכלל בביטחון אלא רק ברפורמה".

אריה קינג: "אני לא חבר עוצמה יהודית, אבל מעריך שמצביעי עוצמה יהודית בירושלים יתמכו בי. בימין יש אכזבה גדולה, אבל לא מבן גביר אלא מאדון ביבי, שלא עוסק בכלל בביטחון, אלא רק ברפורמה"

סגן ראש עיריית ירושלים אריה קינג (צילום: גרשון אלינסון/פלאש90)
סגן ראש עיריית ירושלים אריה קינג (צילום: גרשון אלינסון, פלאש90)

מרזל, שלא מסכים עם המחמאות שקינג מרעיף על בן גביר, דווקא מרוצה מקינג עצמו ואומר שיזכה לתמיכת הפלג הקיצוני שלו. לדברי מרזל: "קינג יקבל תמיכה מכולם, מהציונות הדתית של סמוטריץ', מבן גביר, מאתנו ומבוחרי הימין, בזכות העשייה שלו".

למה הכוונה "עשייה?"
לדברי לורה ורטון, חברת מועצת הבירה מטעם מרצ: "קינג באמת עושה, לצערי. הוא מקדם התנחלויות יהודיות חמושות בתוך השכונות הפלסטיניות במזרח ירושלים. קומבינות לרכישת אדמות. הפקעת קרקעות מפלסטינים לטובת מבני ציבור למתנחלים. הוא גר בעצמו בראס אל־עמוד ומסתובב שם עם נשק שלוף; מחרחר אלימות ופוגע בחיים המשותפים".

אז מצביעי הימין הקיצוני יצביעו לו, גם אם הם מאוכזבים מהממשלה?
"אני חוששת שכן".

"קינג מקדם התנחלויות יהודיות חמושות בשכונות הפלסטיניות; קומבינות לרכישת אדמות; הפקעת קרקעות מפלסטינים; מחרחר אלימות ופוגע בחיים המשותפים. אני חוששת שיצביעו לו גם אם הם מאוכזבים מהממשלה"

בתל אביב המצב שונה לגמרי. הציונות הדתית קיבלה בבחירות הארציות רק כ־4.5% מהקולות בעיר. הדתיים־לאומיים מיוצגים במועצת העיר בסיעת "מאמינים", עם שניים בלבד מ־31 חברי המועצה, שעסוקים בעיקר בזכויותיהם כמגזר.

הפעילה החברתית שפי פז בהפגנה נגד מבקשי המקלט (צילום: דפנה טלמון)
הפעילה הימנית שפי פז בהפגנה נגד מבקשי המקלט (צילום: דפנה טלמון)

הסוגיה הבוערת לאנשי הימין הקשה בתל אביב הם מבקשי המקלט בדרום העיר, שאותם הם דורשים לגרש, או לכלוא. ב"רשימת מועמדי עוצמה יהודית" שפורסמה ב־Mynet נכתב כי המועמדת בתל אביב "עשויה להיות" הפעילה הימנית שפי פז, ממובילי המאבק נגד מבקשי המקלט. כיום, גם פז וגם המפלגה מבהירות שזה לא יקרה.

לדברי פז: "היו דיבורים איתם, בדקתי אפשרויות לאיחוד בין מפלגות ימין בבחירות המקומיות. יש פה הרבה כוח, אבל הוא מפוצל. בכלל, אני לא מאמינה בכוח של הפוליטיקה המוניציפלית להשפיע. ראש העיר שולט על הכול ומנהל הכול – ובפוליטיקה הארצית הממשלה מתנהלת גרוע, היא כושלת".

שפי פז: "היו דיבורים עם עוצמה יהודית, בדקתי אפשרויות לאיחוד בין מפלגות ימין בבחירות המקומיות. יש פה הרבה כוח, אבל הוא מפוצל. והממשלה מתנהלת גרוע"

אז למי יצביעו אנשי ימין רדיקלי בתל אביב?
"לא יודעת. לא בטוחה שיצביעו. תשאל את השר יצחק וסרלאוף, הוא תל אביבי, הוא בטח ימצא מישהו". וסרלאוף סירב להתייחס.

לוד: מצביעים נגד "המפכ"ל הכושל"

היהודים בלוד, במיוחד חברי הגרעין התורני אלישיב, עדיין מלקקים את פצעי המהומות מזמן מבצע "שומר החומות", ורבים מהם יצביעו לרשימת ימין קיצוני בכל מקרה. 15% מהבוחרים בעיר הצביעו לציונות הדתית בבחירות הארציות.

השר איתמר בן גביר בסיור בלוד לצד ראש העיר יאיר רביבו , 17 באפריל 2023 (צילום: עוצמה יהודית)
השר איתמר בן גביר בסיור בלוד לצד ראש העיר יאיר רביבו , 17 באפריל 2023 (צילום: עוצמה יהודית)

ראש העיר חיים רביבו, איש ליכוד דתי־לאומי, מקורב לבן גביר – וזה מרבה לבקר בעיר. הוא ביקר בה גם בשבוע שעבר. במהלך ביקור בן גביר, רביבו הצהיר כי הוא "מאוכזב מהממשלה" בשל הפשיעה הגואה – אבל מרוצה מבן גביר.

חבר מועצת העיר מהבית היהודי עמיחי לנגפלד הוא חבר מפלגה בציונות הדתית, ובבחירות המקומיות הקרובות הוא יוביל רשימה בתמיכתה, אולי גם בתמיכת עוצמה יהודית, ואינו מנסה לטשטש את תמיכתו בהן.

לדברי לנגפלד: "הציונות הדתית מאוד מתעניינת בבחירות המקומיות. אנחנו מאמינים בעשייה בשטח ועוברים יישוב־יישוב, יוצרים חיבורים והתארגנויות להשיג כמה שיותר תומכים".

האלקטורט שלכם הוא בעיקר בגרעינים התורניים, או גם חילונים?
"גם חילונים, בהחלט".

"הציונות הדתית מאוד מתעניינת בבחירות המקומיות. אנחנו מאמינים בעשייה בשטח ועוברים יישוב־יישוב, יוצרים חיבורים והתארגנויות להשיג כמה שיותר תומכים"

כוחות כיבוי אש בלוד במהומות חודש מאי 2021 (צילום: Yossi Aloni/Flash90)
כוחות כיבוי אש בלוד במהומות חודש מאי 2021 (צילום: Yossi Aloni/Flash90)

יש פעילים בפוליטיקה המקומית שטוענים שפעילים לא רוצים להיות מזוהים עם בן גביר, שלדבריהם אכזב אותם; הבטיח פעולות לבלימת הפשיעה ובמקום זאת עסוק במאבקים ברשויות אכיפת החוק.
"בלוד, לפחות, כולם מבינים שנחוצות רפורמות יסודיות במערכות כדי להילחם בטרור ובפשיעה.

"אם היועצת המשפטית לממשלה מגבילה את סמכויות השר, הוא לא יכול להילחם. חווינו כאן את הפרעות, את המפכ"ל הכושל שניהל אותן, האשים את שני הצדדים – ואמר שייקח לו 24 שעות להחזיר את הביטחון, ובסוף זה לקח ימים שלמים. אז בטח שצריך רפורמות".

"חווינו כאן את הפרעות, את המפכ"ל הכושל שהאשים את שני הצדדים ואמר שייקח לו 24 שעות להחזיר את הביטחון – ובסוף זה לקח ימים שלמים. אז בטח שצריך רפורמות"

ההקצנה בלוד עובדת לשני הכיוונים: רוב הערבים בלוד הצביעו בבחירות הארציות לבל"ד. בעיניהם, הניסיון להכניס סיעות ימין קיצוני לשלטון המקומי, בעיקר בערים המעורבות, הוא חלק ממהלך להקמת כוחות ביטחון מקומיים עצמאיים, או מיליציות, של התושבים היהודים. ארגונים כאלה קיימים בלוד.

פרעות בלוד, 12 במאי 2021 (צילום: אבשלום ששוני/פלאש90)
פרעות בלוד במהלך מבצע "שומר החומות", 12 במאי 2021 (צילום: אבשלום ששוני/פלאש90)

לדברי פידא שחאדה, חברת מועצת לוד: "את בן גביר לא מעניין לטפל בפשיעה בלוד או בחברה הערבית בכלל. להיפך. הפשיעה היא בשבילו דלק שנותן לו כוח. הבחירות המקומיות הן בשבילו פלטפורמה למיליציות הפרטיות שלו, ודרך לטשטש את ההבדל בינן לבין המשטרה. הוא רוצה להכניס חברי מועצה שינהלו את רשת המיליציות ברחבי הארץ".

ברמלה השכנה, שבה היחסים בין ערבים ליהודים פחות מתוחים, הדגשים בפוליטיקה המקומית הם אחרים. הראל שוהם, חבר מטעם הבית היהודי במועצת העיר רמלה ומועמד לראשות העיר מטעמה, מנהל, לדבריו, משא ומתן עם הציונות הדתית ועוצמה יהודית להקמת רשימה מאוחדת.

שוהם, כלכלן בן 36 המשמש כמנכ"ל היישוב נילי, מציג את הסיעות הללו ואת עצמו כ"כוח עולה" בעיר, אבל אומר: "הפוליטיקה המקומית נפרדת מהארצית. מה שחשוב ברמה המקומית זה הדברים ה'קטנים' כביכול, כיתות לימוד, תאורה, תשתיות, שיאספו את הזבל. דברים החשובים גם ליהודים וגם לערבים".

"הפוליטיקה המקומית נפרדת מהארצית. מה שחשוב במקומית זה הדברים ה'קטנים': כיתות לימוד, תאורה, תשתיות, שיאספו את הזבל. דברים שחשובים גם ליהודים וגם לערבים"

הראל שהם, מנכ"ל היישוב נילי וחבר מועצת העיר רמלה מטעם הבית היהודי (צילום: דוברות קמפיין הבחירות המקומיות של הבית היהודי ברמלה)
הראל שהם, מנכ"ל היישוב נילי וחבר מועצת העיר רמלה מטעם הבית היהודי (צילום: הבית היהודי)

עם זאת, שהם מבליט את זהותו כאיש הימין העמוק לפחות בתחום אחד: "ראש העיר המכהן כונן קואליציה התלויה בחברי מועצה ששייכים לתנועה האסלאמית. זה חוקי, אבל אני, אידיאולוגית, לא ארכיב קואליציה עם תלות כזאת".

אתה לא חושש מזיהוי עם בן גביר? יש פעילים, כולל במפלגה שלו, שמאוכזבים ממנו.
"ממש לא. בן גביר עושה עבודה מדהימה ומביא תוצאות בשטח. תגבור בסד"כ השוטרים; חוק הפרוטקשן שהוא מעביר; הוא עובד 20 שעות ביום לשפר את המשטרה – וקשוב לשטח, מקבל הודעות מאנשים פשוטים ועונה להן. נכון, אין הוקוס פוקוס, כדי להביא תוצאות צריך זמן, אבל הכיוון טוב והוא מוערך".

עו"ד רונן רוטשטיין – פעיל חברתי ופוליטי, וחבר מועצה ברמלה מסיעת "רמלה אחרת" העצמאית – לא מתרשם. "הראל איש רציני, אבל הוא לא מועמד ריאלי בבחירות לראשות העיר ולהערכתי גם לא הולך להיות הפתעת הבחירות למועצה. לדעתי, הימין הקיצוני לא הולך להפוך לאיזה כוח עולה בפוליטיקה המקומית. זה טרנד שכבר יש ממנו אכזבה, והוא לא יגיע רחוק".

פיצוץ ברכב בשכונת ג'ואריש ברמלה, 26 בדצמבר 2021 (צילום: דוברות המשטרה)
פיצוץ רכב בשכונת ג'ואריש ברמלה, 26 בדצמבר 2021 (צילום: דוברות המשטרה)

מעוצמה יהודית נמסר בתגובה לכתבה: "מפלגת עוצמה יהודית נבחרה כדי להחזיר את המשילות ולכן תסייע לכל מי שמבקש להגן על עצמו באמצעים חוקיים בלבד.

"לגבי שאר השמות שהזכרתם, אין להם שום קשר לעוצמה יהודית ודי להזכיר את העובדה שמר מרזל ניהל קמפיין נגד עוצמה יהודית במערכת הבחירות לכנסת והקים מפלגה מתחרה, ואחרים שציינתם מגדירים את עצמם פעילי מפלגות אחרות, כמו מר בוקר מהליכוד ואחרים מישראל ביתנו, כך שהאינטרס שלהם הוא לפגוע בעוצמה יהודית.

"לכן, הזוי לחשוב שהם מכירים את ההערכות של עוצמה יהודית לבחירות המוניציפליות הקרובות. עוצמה יהודית נערכת בימים אלו לבחירות המוניציפליות הקרבות ובוחנת מועמדים שונים לרשימה בערים שונות, כשתתקבלנה החלטות לגבי זהות מועמדי המפלגה הן יתפרסמו לציבור הרחב. עוצמה יהודית תרוץ בעוצמה ובהצלחה לרשויות המקומיות".

"עוצמה יהודית נערכת בימים אלו לבחירות המוניציפליות הקרבות ובוחנת מועמדים שונים לרשימה בערים שונות, כשתתקבלנה החלטות לגבי זהות מועמדי המפלגה הן יתפרסמו לציבור הרחב"

עוד 2,635 מילים
סגירה