שר החוץ אלי כהן וסגן שר החוץ של טורקמניסטן, 19 באפריל 2023 (צילום: שלומי אמסלם, משרד החוץ)
שלומי אמסלם, משרד החוץ

ההתקרבות לטורקמניסטן היא מסר לאיראן, שלא ברור אם יחזיק מים

שר החוץ אלי כהן משלים ביקור נדיר ומתוקשר במדינה הדיקטטורית והמנותקת, הגובלת באיראן ● בניגוד ליחסים עם אזרבייג'ן המבוססים על מכירת נשק וייבוא דלק, ההתקרבות לטורקמניסטן היא בעיקר מסר לאיראן ● ההחלטה הזו עלולה להסתיים במפח נפש בשל האופי הגלוי וההצהרות נגד טהרן ● פרשנות

שר החוץ אלי כהן ישלים היום (חמישי) ביקור נדיר במדינה הסגורה והקשה טורקמניסטן. הנסיעה שלו למדינה הדיקטטורית, המנותקת מן העולם, בושלה כבר זמן מה על־ידי משרד החוץ. נשיא טורקמניסטן סרדאר ברדימוחמדוב רצה בביקור, אך התיאום לא נעשה באופן הרגיל בין משרדי החוץ של המדינות. זה הצריך עבודה מתמשכת.

גורמי ביטחון ישראליים המכירים את אזור אירו־אסיה ואת מדינות ה"סטן" (קירגיסטן, אוזבקיסטן, קזחסטן, טורקמניסטן ואזרבייג'ן) מתארים את המקום כ"כמעט קוריאה הצפונית" מבחינת ההתבדלות, הסגירות והנוקשות. טורקמניסטן היא מדינה משופעת בכסף, כלומר, במחצבי גז טבעי, אך המגעים עמם קשים מאוד.

נסיעה מתוקשרת ופומבית של שר חוץ במטרה לשלוח אצבעות מאשימות אל מעבר לגבול הדרומי (איראן נמצאת כ־20 קילומטרים דרומית מהמקום שבו אנחנו נמצאים, בעיר אשחבאד) עלולה גם להבהיל את המקומיים. המגעים בין הישראלים לבינם – ברמת דרגי הביטחון ולא ברמת הדרגים הפוליטיים – הייתה מקוטעת במשך שנים ארוכות.

ב־2009 פתח שר החוץ דאז אביגדור ליברמן שגרירות נייחת במקום. בנסיעה הנוכחית החליט שר החוץ כהן לשדרג את מבנה השגרירות. שגריר ישראל בטורקמניסטן הוא איסמעיל חאלדי – הדיפלומט הבדואי־מוסלמי הראשון של מדינת ישראל. הוא עבר לטורקמניסטן רק לאחרונה.

שר החוץ אלי כהן לוחץ את ידו של גריר ישראל בטורקמניסטן איסמעיל חאלדי , 19 באפריל 2023 (צילום: טל שניידר)
שר החוץ אלי כהן לוחץ את ידו של שגריר ישראל בטורקמניסטן איסמעיל חאלדי , 19 באפריל 2023 (צילום: טל שניידר)

טורקמניסטן אינה קרקע פורה (בשלב הזה) לשיתופי פעולה כלכליים, חקלאיים או ביטחוניים. מצב היחסים בין ישראל לבינה שפיר, אך כהן הוא שר החוץ הראשון שמגיע למקום מאז ביקור שמעון פרס ב־1994

טורקמניסטן הייתה סגורה כמעט לחלוטין במשך שנות הקורונה – וגם היום, בשעות הבוקר, עברנו – הקבוצה הישראלית – בדיקת קורונה מלאה, עניין שהפך כבר לנדיר במקומותינו. טורקמניסטן אינה קרקע פורה (בשלב הזה) לשיתופי פעולה כלכליים, חקלאיים או ביטחוניים.

מצב היחסים בין ישראל לבינה שפיר, אך כהן הוא שר החוץ הראשון שמגיע למקום מאז ביקור שר החוץ דאז שמעון פרס ב־1994. זה בהחלט היה אגף מוזנח (יחסית) ביעדים של ממשלת ישראל, בין השאר בשל הקושי לתקשר עם המקומיים.

במובן הזה, אומר לנו בכיר ביטחוני, שמדובר במדינה "שכל דבר שנעשה איתם, יהיה טוב. הביקור חשוב בעצם התקיימותו". לב העניין הוא, כמובן, הקרבה לאיראן. בין טורקמניסטן לאזרבייג'ן פרוס הים הכספי, ובאמצע – בתווך בין שתי המדינות – איראן והבירה טהרן.

לכן, מפת הדילוגים של כהן בין שתי המדינות היא מסר. בלשכת השר מציינים כי בשבועות האחרונים ניסו גורמים בטהרן לסכל את הביקורים הללו, בין היתר באמצעות שיחות טלפון שערך שר החוץ האיראני עם מקבילו האזרבייג'ני, אך האחרונים לא התכופפו.

שר החוץ אלי כהן במפגש עם נציגי ממשל באזרבייג'ן. 17 באפריל 2023 (צילום: שלומי אמסלם / לע"מ)
שר החוץ אלי כהן במפגש עם נציגי ממשל באזרבייג'ן. 17 באפריל 2023 (צילום: שלומי אמסלם, לע"מ)

בלשכת השר מציינים כי בשבועות האחרונים ניסו גורמים בטהרן לסכל את הביקורים הללו, בין היתר באמצעות שיחות טלפון שערך שר החוץ האיראני עם מקבילו האזרבייג'ני

אף על פי כן, סביר מאוד ששיחות הטלפון עסקו בהתקפות על השגרירות האזרבייג'נית בטהרן (והרג איש הביטחון) ועל המתיחות המתמשכת ביחסים בין שתי המדינות, גם לנוכח התמיכה של איראן בארמניה במהלך מלחמת נגורנו קרבאך.

המלחמה הזו הסתיימה בניצחון של אזרבייג'ן, במה שמגדירים בבאקו כ"שחרור שטחים" השייכים להם. המלחמה הרימה את ראשו של נשיא אזרבייג'ן אילהם אלייב, שייחס חלק מהצלחותיו הצבאיות לכלי הנשק שרכש בישראל. הניצחון לפני שלוש שנים הוא שהביא את האזרבייג'נים לחמם את היחסים עם הישראלים, להקים (אחרי 30 שנה) שגרירות רשמית בישראל – ולשלוח שגריר.

במהלך הביקור שלנו בבאקו ניסינו להבין אם ישראל מבססת את יחסיה על בסיס מכירת נשק – והאם ראוי שזו תהיה מהות היחסים בין המדינות. ובכלל, ניסינו להבין האם חכם לבסס את מדיניות החוץ של ישראל על מכירות נשק, כבסיס לחימום קשרים.

לשאלות האלה קשה לרוב לקבל תשובות. מציינים בפנינו את העובדה שהקשר בין המדינה המוסלמית־שיעית־חילונית ובין המדינה היהודית הוא בעל חשיבות – וגם את העובדה שישראל מייבאת מאזרבייג'ן כשליש מתצרוכת הדלק שלה.

שר החוץ אלי כהן עם שר הכלכלה של אזרבייג'ן מיכאיל ג'בארוב. 17 באפריל 2023 (צילום: שלומי אמסלם / לע"מ)
שר החוץ אלי כהן עם שר הכלכלה של אזרבייג'ן מיכאיל ג'בארוב. 17 באפריל 2023 (צילום: שלומי אמסלם, לע"מ)

וכמובן שיש שיתופי פעולה נוספים של התפלת מים, ציוד חקלאי, רחפנים לבדיקת שדות גידולים – ובעתיד הקרוב, מכירת שני לוויינים בעסקה של אחת מהתעשיות הביטחוניות שתגיע לסכום של כ־120 מיליון דולר.

חימום היחסים בין אזרבייג'ן לישראל לא נובע רק מההצלחה הצבאית מול ארמניה. אזרבייג'ן מקורבת מאוד לטורקיה, והעובדה שהטורקים חידשו את היחסים עם ישראל – דחפה אותם

אולם, חימום היחסים בין אזרבייג'ן לישראל לא נובע רק מההצלחה הצבאית מול ארמניה. אזרבייג'ן מקורבת מאוד לטורקיה, והעובדה שהטורקים חידשו את היחסים עם ישראל, בחסות נשיא המדינה יצחק הרצוג ובפעולה של ממשלת השינוי – דחפה אותם. למעשה, עוד קודם לכן, ההישג של ראש הממשלה בנימין נתניהו עם "הסכמי אברהם" ושינוי מערכות היחסים באזור הביאו לחימום הזה.

המצב לעיל שונה כשמדברים על טורקמניסטן. כאמור, מדובר במדינה סגורה. לאזרחיה אסור לגלוש באינטרנט ואין להם נגישות למידע מערבי, מה שאומר שלחברות טכנולוגיה ישראליות אין מה לחפש שם.

נוסף על כך, שליט המדינה עשה לעצמו שם כחובב כלבים והוא עסוק בהקמת פסלים או מיזמים ציבוריים אחרים הקשורים לחיה. לכלב מייחסים סגולות מיוחדות של שמירה טריטוריאלית על העם הטורקמניסטני.

מבט על טורקמניסטן (צילום: טל שניידר)
מבט על טורקמניסטן (צילום: טל שניידר)

כלי התקשורת במדינה נשלטים על־ידי הממשלה. לעיתים, הטלוויזיה הציבורית משדרת את פעילות הספורט של הנשיא במשך שעות ברציפות. במדד חופש העיתונות של "עיתונאים ללא גבולות" מדורגת המדינה במקום ה־177 מתוך 180 מדינות. אחריה נמצאת רק  איראן, אריתריאה וקוריאה הצפונית.

במדד חופש העיתונות של "עיתונאים ללא גבולות" מדורגת המדינה במקום ה־177 מתוך 180 מדינות. אחריה נמצאת רק  איראן, אריתריאה וקוריאה הצפונית

מספר התושבים לא ידוע כי נתוני מפקד האוכלוסין נשמרים בסוד על־ידי הממשל. יש מי שמדברים על 6.2 מיליון תושבים, ארגוני אופוזיציה טוענים שיש כ־2.7 מיליון איש. מערכת המשפט של המדינה אינה עצמאית. לפי החוקה, הנשיא ממנה את השופטים ואת יו"ר בית המשפט העליון והוא רשאי לפטר אותם בתמיכת הפרלמנט.

מרבית הכלכלה של המדינה מתבססת על גז טבעי. 60% מהכנסותיה הן מייצוא גז – והיא מדורגת רביעית בעולם מבחינת גודל מרבצי הגז. שותפות הסחר שלהם הן טורקיה, איראן, סין, רוסיה ואיחוד האמירויות. היקף הפעילות הכלכלית בין ישראל לטורקמניסטן נמוך מאוד ועומד על סחר הדדי של כשישה מיליון דולרים, סכום פעוט.

כאמור, היחסים עם ישראל הם בני 30 שנה. במהלך השנים, ישראל ניסתה למנות לשם שגרירים, אך הטורקמניסטנים פסלו חלק מהאישים בטענה שהם היו אנשי מודיעין. במדינה חיים כ־400 יהודים, רובם לא פעילים במסגרות יהודיות ואין במקום בית כנסת, אך השגרירות הישראלית שומרת על קשר עם חלקם.

מבט על טורקמניסטן (צילום: טל שניידר)
מבט על טורקמניסטן (צילום: טל שניידר)

אגב, ההגעה לטורקמניסטן נעשתה באמצעות מטוס פרטי ששכר משרד החוץ, בטיסה של כשעתיים מעל לים הכספי, בעלות של 22 אלף דולר. משלחת אנשי העסקים שליוותה את השר לבאקו לא הצטרפה לטורקמניסטן.

כאמור, לב העניין הוא איראן. הגבול בין שתי המדינות נמתח לאורך 1,150 קילומטר. רובו יבשתי. טורקמניסטן תלויה באיראן כלכלית, שכן היא מייצאת לשם גז טבעי, נפט, מוצרים פטרוכימיים ועוד

כאמור, לב העניין הוא איראן. הגבול בין שתי המדינות נמתח לאורך 1,150 קילומטר. רובו יבשתי. טורקמניסטן תלויה באיראן כלכלית, שכן היא מייצאת לשם גז טבעי, נפט, מוצרים פטרוכימיים ועוד. ראשי המדינות מבקרים זה את זה באופן תכוף ולשתי המדינות יש פרויקטים משותפים של תשתיות, סכרים, רכבות וצינורות להובלת גז.

בזמן ששר החוץ נפגש עם הנשיא ברדימוחמדוב, עלינו לתצפית על העיר מגג מלון אוגוזקנט, שבו שהתה המשלחת הישראלית. מהקומות העליונות, במבט דרומה, אפשר לראות את הרכס ההררי החוצץ בין טורקמניסטן לבין איראן.

ההחלטה הישראלית לשים את המדינה הנידחת הזו על המפה היא מעניינת וחשובה, אך גם עלולה להסתיים במפח נפש בשל האופי הגלוי וההצהרות בנושא איראן מצד מדינת ישראל.

עוד 1,060 מילים
סגירה