מפיחות ערך – להגדרה חוקתית ויישום העצמאות החדשה

שלט בהפגנה נגד ההפיכה המשפטית (צילום: Karen Saar)
Karen Saar
שלט בהפגנה נגד ההפיכה המשפטית

כדבר הזה לא היה בתולדות מדינת ישראל: במקום מאה ימי חסד, "הצליחה" הממשלה לדרדר אל פי תהום, במהירות שיא, מדינה אהובה ומשגשגת. נראה שב"מבחן האש" הראשון עמדנו, אולם מחול השדים רחוק מלהסתיים. בליץ החקיקה שתביא לחורבן והרס רובץ בפתח וצפוי להתחיל עם פתיחת מושב הכנסת הקרוב. לכן, גל המחאה והתנועה האדירה שנוצרה כאן בשבועות האחרונים מוכרחים לשכלל את צעדיהם.

בליץ החקיקה שתביא לחורבן והרס רובץ בפתח וצפוי להתחיל עם פתיחת מושב הכנסת הקרוב. לכן, גל המחאה והתנועה האדירה שנוצרה כאן בשבועות האחרונים מוכרחים לשכלל את צעדיהם

1

ראשית, למרות שקרב הבלימה נגד ההפיכה המשפטית נחל הצלחה חשובה ביותר של עצירת החקיקה – המוקש עדיין מתקתק. לכן יש להשקיע את מירב המאמצים בשיחות ההסדרה המתקיימות אצל נשיא המדינה, כדי להגיע להסכמות על חוק יסוד: החקיקה, שיסדיר את יחסי הגומלין בין מערכת המשפט והכנסת. וזאת, ללא כניעה לאיום הבליץ של החוק להשתלטות על הוועדה למינוי שופטים וחוקים אחרים.

2

שנית, במקביל להפיכה המשפטית, הימין והחרדים הפרו בכוחנות את תפיסת הסטטוס-קוו הקיים מאז קודם המדינה. עתה יש להתעקש על הפרדה בין השירות האזרחי והדוגמה האישית. לפיכך, יש לבטל את כל הפטורים הקיימים מקום המדינה, ולעצב דרך חיים של יהודי חרדי בישראל, המתפרנס וחי עצמאית ושוויונית (ממש כמו מקבילו בניו יורק, לונדון ובמקומות אחרים בעולם).

3

שלישית, הבטחת חירות לנשים ומיעוטים ולא מדינת הלכה. יש לבלום, בעצימות דחופה של חוקה או חוק יסוד, את המהלכים בפועל לכונן בישראל מדינת הלכה. ערכי מגילת העצמאות של מדינה יהודית ומדינת כל תושביה, המבטיחה שוויון מלא לכולם ללא הבדל מין, גזע לאום ודת, יעוגנו בחוק יסוד.

יש לבלום, בעצימות דחופה של חוקה או חוק יסוד, את המהלכים לכינון מדינת הלכה. ערכי מגילת העצמאות של מדינה יהודית ומדינת כל תושביה, המבטיחה שוויון לכולם ללא הבדל מין, גזע לאום ודת – יעוגנו בחוק יסוד

4

רביעית, תחת הצעת חוק הנבצרות, חוק דרעי ב', חוק המתנות ועוד 141 הצעות חוק שהונחו על שולחן הכנסת, שאינן נוגעות כלל לצרכי וזכויות האזרחים, אלא רק ל"כוח, כסף וכבוד", הממשלה עושה "הינדוס תודעה" נגד המוסר היהודי והאוניברסלי. זה הנושא הבא שיש לבלום בהסכמה רחבה.

5

חמישית, חירות לחינוך, השכלה ותרבות ממלכתיים ופלורליסטיים: המצב האבסורדי בו למפלגות הציונות הדתית ועוצמה יהודית הגזענית יש גם זרם חינוך דתי וגם דריסת רגל בחינוך הממלכתי-ציבורי, הוא רשלנות מנהלית. לפיכך, הנושא החמישי בהסכמות המחודשות הוא להבטיח מיידית את עצמאות החינוך הממלכתי, לימודי הליבה, המעמד ועצמאות ההשכלה הגבוהה והתרבות. המחאה לא תוכל לסיים תפקידה ללא הסדרה גם של נושא חשוב זה.

6

ששית, חירות משליטה על עם אחר ומניעת מיסוד האפרטהייד במחטף – בסילוף מכוון של משמעות "זכות הרוב" (כידוע, משילות אינה דיקטטורה אלא איזונים ובלמים), שלף שר האוצר, בצלאל סמוטריץ', במכבסת מילים של "גירעון דמוקרטי לפלסטינים", תכנית לסיפוח מלא, כופף את החוק ושם עצמו כמצביא שני לישראל. דמוקרטיה אינה נעצרת בקו הירוק. על שוחרי הדמוקרטיה להמשיך את המאבק גם נגד ההסתגלות של רובנו לשעבד עם אחר.

7

שביעית, הזכות והחובה לחיות תחת יסודות המדע, הידע והאמת, שהייתה ברורה מאליה, נרמסה תחת תעמולה טוטליטרית בפרקים אפלים בהיסטוריה. למדנו פרק חשוך וכאוב בצמיחת תאוריות גזעניות, מכונות רצח המוניות, ושטיפת מוח. קיווינו שהכרזת האו"ם  בדבר זכויות האדם מ-1948 שמה סכר לעולם האיוולת והרוע של האנושות. אולם, צמיחתם של דיקטטורים חדשים, תקשורת ההמונים, הבוטים והשקרים הגלויים, ניפצו את האשליה. ישראל חייבת בחקיקה מתקדמת בנושא כמו אלה המקודמות כעת במדינות דמוקרטיות אחרות. יש לחקור בנחישות את התלונות נגד נבחרי ציבור הקוראים לציבור שלם ולשופטי בית המשפט העליון "בוגדים" ו"פורעי חוק".

תחת הצעת הנבצרות, דרעי ב', המתנות ועוד 141 הצעות חוק שהונחו על שולחן הכנסת, שאינן נוגעות לצרכי וזכויות האזרחים אלא רק ל"כוח, כסף וכבוד", הממשלה עושה "הינדוס תודעה" נגד המוסר היהודי והאוניברסלי

כיצד נאבק ונשיג כל אלה?

קודם כל בהתמדה ונחישות במאבק האזרחי ציבורי; שנית, היה שהממשלה תמשיך לרמוס את הכנסת והדמוקרטיה, על בג"ץ למלא את תפקידו ללא מורא וללא משוא פנים: כשם שכיפת ברזל מספקת לנו את רשת הביטחון, כך על בג"ץ להמשיך להיות מטריית הדמוקרטיה בישראל; שלישית, שלטון מחליפים בבחירות.

ציבור גדול מהתומכים מרגיש נבגד ומאוכזב מרה. אנשי המחאה ימשיכו בשכנוע 4-5 חכי"ם מהקואליציה, אך עתה, לא די רק שיצביעו נגד ההפיכה המשפטית. עליהם "לחצות את הקווים" מלא מלא, ולתמוך בהקדמת הבחירות, להסרת הממשלה המסוכנת והשלומיאלית הזו מהשלטון. לו יהי ומאבקנו יביא עלינו בשנתה ה 76 של מדינת ישראל חרות, גאולה ושלטון דמוקרטי חדש.

ד״ר ענת מאור היא חברת כנסת לשעבר, חברת קיבוץ נגבה.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 661 מילים
סגירה