אבי מעוז הוא כתם מביש על ממשלתו של נתניהו

ההתקפה הישירה של יו"ר מפלגת נעם על השתתפותו של יו"ר הכנסת בטקסים הרשמיים של ימי הזיכרון והעצמאות נותרה ללא מענה מראש הממשלה או אוחנה עצמו ● בריאיונות בעולם, נתניהו משתמש באוחנה כדי להתפאר בליברליות שלו - אבל בפועל הוא עצמו המלבין הגדול של תופעות השוליים, שנאת האדם והיהדות הקנאית והקיצונית שאותה מגלם מעוז ● פרשנות

ח"כ אבי מעוז, יו"ר מפלגת נעם (צילום: אריק מרמור/פלאש90)
אריק מרמור/פלאש90
ח"כ אבי מעוז, יו"ר מפלגת נעם

לפני מספר ימים שלח יו"ר מפלגת נעם ח"כ אבי מעוז "איגרת" לפעילי המפלגה. תוכנה כה מופרך שנאלצתי, כעיתונאית, לברר מול גורם רשמי במפלגה שמדובר בטקסט אמיתי ולא בזיוף כלשהו שעשוי להישלח ברשתות החברתיות. יפרח יהונתן, דוברו האישי של מעוז, אישר לי שאכן הדברים נכתבו ונשלחו על ידי חבר הכנסת.

עיוות מרכזי אחד בטקסט כינה את ממשלת השינוי בראשות נפתלי בנט ויאיר לפיד "ממשלת כל אזרחיה" כשהוא מרמז לתפיסה המקובלת על מפלגת בל"ד, לפיה ישראל אינה מדינה יהודית ודמוקרטית אלא מדינה בה יש שוויון לכל האזרחים. מיותר לציין שבל"ד לא הייתה חברה בקואליציה של בנט ולפיד, והממשלה בראשותם לא שינתה במאום את הגדרת המדינה כיהודית ודמוקרטית.

החברות של סיעת רע"ם בראשות ח"כ מנסור עבאס אף היא לא השפיעה על חוק יסוד הלאום, מגילת העצמאות או תכנים קיימים אחרים, כמו גם קווי היסוד של אותה הממשלה, ההסכמים הקואליציוניים ואף לא על המדיניות שלה בפועל.

כל שעשתה אותה הממשלה היה להבטיח תקציבים עתידיים (על פני חמש שנים) בגובה של 50 מיליארד שקל כדי להתמודד עם פערים גבוהים בתשתיות, חינוך, שירותי בריאות ורווחה שנוצרו בין החברה היהודית לחברה הערבית בישראל.

האיגרת ששלח ח"כ אבי מעוז לפעילי מפלגת נעם
האיגרת ששלח ח"כ אבי מעוז לפעילי מפלגת נעם (לחצו להגדלה)

ממשלתו ה-37 של נתניהו, שמעוז היה בה סגן-שר לרגע וכעת משמש כחבר בקואליציה שלה, ממשיכה באותו התקצוב. בתקציב המדינה שמיועד לעבור בסוף חודש מאי 2023, יימשך התקצוב בגובה 50 מיליארד כפי שנקבע שנה קודם לכן.

כמובן יש היבט נוסף מבעית בטקסט המזעזע של מעוז: היחס שלו לקהילה הלהט"בית. מעוז יוצא בקול גדול נגד משפחתו של יו"ר הכנסת ח"כ אמיר אוחנה. מהליכוד ומאוחנה לא נשמע שום גינויים למכתב הזה.

הנה הדברים שכותב מעוז:

"התמלאתי בושה וכאב עד לעומק נשמתי, עת מדינת ישראל ונציגיה הרשמיים בטקס רשמי לזכר קדושי השואה ובעוד אירועים וטקסים ממלכתיים ביום הזיכרון וביום העצמאות, מכריזים לעיני כל העולם על יו"ר הכנסת ובן זוגו כאילו מדובר בנורמה יהודית אותנטית מקובלת".

מעוז ממשיך ומלין על כך שהוא תמך במינוי אוחנה ליו"ר הכנסת, מתוך התחייבות קואליציונית "אך לא עלה על דעתי שיעשה במינוי זה סמל ומופת לתופעה".

העובדה שמעוז מתייחס אל זהותו של אוחנה כ"תופעה" היא בושה אישית עבורו ובושה גדולה יותר עבור חבריו לקואליציה, שממשיכים להישען עליו בהצבעות במליאה.

ככה מקובל ביהדות של מעוז, להשפיל אנשים, לרמוס את מהותם? האם מעוז שכח שהקהילה הלהט"בית הייתה אחד מיעדי השמדת אוכלוסיות של הגרמנים, כשהוא מעז למתוח ביקורת על נוכחותו של אוחנה בטקס יום השואה?

יו"ר הכנסת אמיר אוחנה בטקס הדלקת המשואות בהר הרצל, 25 באפריל 2023 (צילום: יונתן זינדל/פלאש990)
יו"ר הכנסת אמיר אוחנה בטקס הדלקת המשואות בהר הרצל, 25 באפריל 2023 (צילום: יונתן זינדל/פלאש990)

מעוז גם עושה עצמו חירש ועיוור כשהוא מתעלם מהראיונות הרבים שמעניק ראש הממשלה בנימין נתניהו ברחבי העולם, בהם הוא מספר בגאווה רבה על יו"ר הכנסת הישראלי, חבר קהילת הלהט"ב. שמו של אוחנה נישא בפיו בכל רגע כשהוא רוצה להגן על יופיה ומהותה ועמידותה של הדמוקרטיה הישראלית.

אבל מעוז אינו הבעיה – אלא נתניהו. חבר הכנסת, המייצג פלג קיצון שבקיצוניים, לא היה עובר את אחוז החסימה, לולא נתניהו היא מאחד את שורות החרד"לים ולוחץ על סמוטריץ לשבץ את מעוז במקום ה-11 ברשימה לכנסת.

מעוז אינו הבעיה – אלא נתניהו. חבר הכנסת, המייצג פלג קיצון שבקיצוניים, לא היה עובר את אחוז החסימה, לולא נתניהו היא מאחד את שורות החרד"לים ולוחץ על סמוטריץ לשבץ את מעוז במקום ה-11 ברשימה לכנסת

כשזה לא הספיק לנתניהו, הוא אף הלך צעד נוסף וחתם הסכם קואליציוני עם האיש שהוא שיקוץ, העניק לו מעמד של סגן-שר במשרד ראש הממשלה והעביר לסמכויותיו תחום חשוב ביותר: מחלקת לימודי החוץ (חוגים) של משרד החינוך. למזלנו, מעוז התפטר כעבור מספר שבועות מתפקידו ו"מנהלת הזהות היהודית" שהוא זמם להקים לא תמומש.

האשמה על נוכחותו הציבורית של מעוז, ועל הטקסטים מהסוג שהוא מפיץ רובצת בעיקרה על נתניהו. מצד אחד הוא ממנה חבר קהילת להט"ב ראשון בישראל לתפקיד הבכיר והייצוגי של יו"ר הכנסת. מצד שני, הוא המלבין הגדול של תופעות השוליים, שנאת האדם, והיהדות הקנאית והקיצונית שאותה מגלם מעוז.

ח"כ אבי מעוז במליאת הכנסת, 27 בדצמבר 2022 (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)
ח"כ אבי מעוז במליאת הכנסת, 27 בדצמבר 2022 (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)

באיגרת המחרידה כותב מעוז: "לא עוד! לא נסכים לשתוק עוד על חילול השם וחילול כבוד ישראל בראש חוצות".

מה משמעות דבריו? האם הוא מתכוון שלא להצביע עם הקואליציה? ספק, שאז הוא יהיה זרז להתפרקותה. האם הוא מתכוון שלא ייענה לחיזוריו הנוכחיים של נתניהו לחזור לתפקיד סגן-שר? אין לדעת. מעוז חפץ בשררה של תפקיד שר, אך יתכן שכחבר כנסת הוא יכול לעשות יותר רעש הומופובי מאשר בכל מקום אחר.

אם לשפוט לפי התנהלותו של נתניהו כלפי גורמים מזיקים אחרים בקואליציה – כגון טלי גוטליב ומאי גולן – ייתכן שנתניהו יציע למעוז לייצג את ישראל כשגריר במדינה כלשהי.

אם לשפוט לפי התנהלותו של נתניהו כלפי גורמים מזיקים אחרים בקואליציה – כגון טלי גוטליב ומאי גולן – ייתכן שנתניהו יציע למעוז לייצג את ישראל כשגריר במדינה כלשהי

דבר אחד ברור: נתניהו וחבריו לממשלה ולסיעה, ובפרט אוחנה עצמו, לא טורחים להתנער מהדברים המזעזעים שכתב שותפם מעוז וצובעים את הקואליציה הדתית-שמרנית-לאומנית גם בצבעי שנאת להט"ב.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
נתניהו איבד כל קשר לאידאולוגיה. מבחינתו השלטון הוא המטרה. הבעיה היא שלצורך כך הוא מקדם אנשים קיצוניים שהם מאוד אידאולוגיים, ועבורם השלטון הוא כלי למימוש האידאולוגיה הקיצונית שלהם. כל עו... המשך קריאה

נתניהו איבד כל קשר לאידאולוגיה. מבחינתו השלטון הוא המטרה.
הבעיה היא שלצורך כך הוא מקדם אנשים קיצוניים שהם מאוד אידאולוגיים, ועבורם השלטון הוא כלי למימוש האידאולוגיה הקיצונית שלהם.
כל עוד הם מאפשרים לו לשלוט – הוא ייתן להם מה שירצו, עד לגבול שבו עצם הנתינה להם תסכן את שלטונו יותר מידי.

עוד 712 מילים ו-1 תגובות
סגירה