ג'ולי פלאט מדברת בפני הנוכחים בכנס השנתי של ארגון הפדרציות היהודיות של צפון אמריקה בתל אביב, 25 באפריל 2023 (צילום: באדיבות הפדרציות היהודיות של צפון אמריקה)
באדיבות הפדרציות היהודיות של צפון אמריקה

"היינו עדים לתצוגת תכלית אדירה של הדמוקרטיה הישראלית"

"לא היה לנו מושג שתהיה כל כך הרבה מתיחות פוליטית" אומרת גו'לי פלאט, יו"ר הפדרציות היהודיות של צפון אמריקה, בהתייחסות למחאה הקולנית שהפריעה לכנס של הארגון בתל אביב בשבוע שעבר ● המפגינים נגד המהפכה המשפטית הבריחו את נתניהו ושיבשו דיון מרכזי, אבל בעיני המנהיגה היהודייה-אמריקאית, הם סיפקו הוכחה ניצחת לחיוניותה של הדמוקרטיה בישראל

זה היה האירוע הגדול הראשון של ג'ולי פלאט בישראל כיושבת ראש חבר הנאמנים של הפדרציות היהודיות של צפון אמריקה – והוא לא התנהל בדיוק על פי התוכנית.

פלאט, בנקאית שהחליפה בשנה שעברה את איש העסקים מרק וילף בראש ארגון הגג שמייצג מאות קהילות יהודיות, הייתה אחראית להקדמת הכנס השנתי של הארגון, שנערך בישראל אחת לחמש שנים, מהמועד המקורי שלו בסתיו הקרוב, כדי שיחפוף לחגיגות יום העצמאות ה-75 של ישראל החודש.

"לא היה לנו מושג, כמובן, שתהיה כל כך הרבה מתיחות פוליטית כשהזזנו את התאריך", אומרת פלאט בהתייחס למשבר הפוליטי והחברתי סביב המהפכה המשפטית שמובילה ממשלת הימין של בנימין נתניהו.

המתיחות גלשה אל תוך הכנס, ולפרקים אף עוררה קיטוב והאפילה על האירוע, שמביא כ-2,000 יהודים אמריקאים לישראל. כאחד האירועים הגדולים ביותר של יהדות התפוצות שמתקיים בארץ, הוא היה אמור להציג אחדות עם ישראל ובין כל היהודים. אולם המחאות האפילו על כל ההיבטים הללו בדיווחי התקשורת על הכנס, ולעתים גם בשטח.

ג'ולי ומארק פלאט מקשיבים באחד המושבים של הכנס השנתי של ארגון הפדרציות היהודיות של צפון אמריקה, 24 באפריל 2023 (צילום: באדיבות הפדרציות היהודיות של צפון אמריקה)
ג'ולי ומארק פלאט מקשיבים באחד המושבים של הכנס השנתי של ארגון הפדרציות היהודיות של צפון אמריקה, 24 באפריל 2023 (צילום: באדיבות הפדרציות היהודיות של צפון אמריקה)

פלאט אומרת לזמן ישראל כי אין לה שום חרטות. "אני מרגישה את ההפך הגמור מחרטה, מפני שלא רק שחווינו את כל מנעד הרגשות של יום הזיכרון בישראל ומיד לאחר מכן חגגנו את יום העצמאות ה-75 של המדינה, אלא גם היינו עדים לתצוגת תכלית אדירה לחיוניותה של הדמוקרטיה הישראלית", היא אומרת.

ההפגנות מחוץ למקום האירוע, מרכז הכנסים אקספו בתל אביב, ככל הנראה הביאו לביטול נאומו המתוכנן של נתניהו בכנס, שאירוע הפתיחה שלו כולל באופן מסורתי נאום של ראש ממשלת ישראל.

אולם גם לאחר ביטול הנאום ביום ראשון, שפלאט מתארת כ"מאכזב מאוד", הגיעו למתחם מאות מפגינים נגד המהפכה המשפטית, וכמה מהם אף הסתננו לפחות למושב אחד של הכנס, שהידרדר לקרב צעקות ולפינוי בכוח על ידי המאבטחים.

גם לאחר ביטול נאום נתניהו, שפלאט מתארת כ"מאכזב מאוד", הגיעו למתחם מאות מפגינים נגד המהפכה המשפטית, וכמה מהם אף הסתננו לפחות למושב אחד של הכנס, שהידרדר לקרב צעקות ולפינוי בכוח

"היינו מאוכזבים מהעובדה שלא הצלחנו ללמוד ולהשכיל את עצמנו במושב הזה כפי שתכננו", אומרת פלאט על אותו מושב ביום שני שעבר. ההפרעות החוזרות, בקול רם ובלהט, הקשו מאוד לעקוב אחר השאלות והתשובות בפאנל שבו השתתף יו"ר ועדת החוקה ח"כ שמחה רוטמן, ממובילי המהפכה המשפטית.

מפגינים מפריעים לדיון בפאנל בהשתתפותו של חבר הכנסת שמחה רוטמן במרכז הכנסים אקספו בתל אביב, 24 באפריל 2023 (צילום: כנען לידור)
מפגינים מפריעים לדיון בפאנל בהשתתפותו של חבר הכנסת שמחה רוטמן במרכז הכנסים אקספו בתל אביב, 24 באפריל 2023 (צילום: כנען לידור)

המפגינים האשימו את רוטמן כי הוא "אויב של העם היהודי" ו"פשיסט". רוטמן מצידו הגן על התוכנית כניסיון לאזן את מה שהוא תיאר כמערכת משפט חזקה באופן לא פרופורציונלי. אולם הצעקות וקריאת הסיסמאות מנעו מהדוברים לפתח את רעיונותיהם.

ההפגנות חסרות התקדים סביב האירוע, שתפסו את הכותרות, "לא היו ייצוג מדויק של הרגשות ששלטו בקרב משתתפי הכנס ושל הדברים שהם למדו בו", אומרת פלאט. במקביל לדיון עם רוטמן התקיים מושב אחר, "שיחה שקיים הנשיא שלנו, אריק פינגרהאט, עם מנהיגי תנועת המחאה, כדי שנוכל להבין וללמוד מהם", אומרת פלאט.

הדיון עם רוטמן "היה רק רגע אחד במושב אחד שהשתלט על החדשות, אבל זו ממש לא הייתה התחושה השלטת בקרב מי שהיו שם", היא אומרת.

ועדיין, להפגנה הייתה נוכחות בולטת בשני הימים של הכנס. ראשית, הרעש שייצרו המפגינים ללא לאות באמצעות תופים וחצוצרות מחוץ למרכז הכנסים נשמע כהמהום רקע בלתי פוסק במקרה הטוב, וכקקופוניה כאשר היה קרוב יותר.

להפגנה הייתה נוכחות בולטת בשני הימים של הכנס. הרעש שייצרו המפגינים ללא לאות מחוץ למרכז הכנסים נשמע כהמהום רקע בלתי פוסק, וכקקופוניה כאשר היה קרוב יותר

דיון עם מובילי המחאה נגד המהפכה המשפטית בכנס השנתי של ארגון הפדרציות היהודיות של צפון אמריקה, מימין: יפתח גולוב, רונית הרפז, אסף אגמון ומנחה האירוע, נשיא הפדרציות אריק פינגרהארט. 24 באפריל 2023 (צילום: אמנון גוטמן, הפדרציות היהודיות של צפון אמריקה)
דיון עם מובילי המחאה נגד המהפכה המשפטית בכנס השנתי של ארגון הפדרציות היהודיות של צפון אמריקה, מימין: יפתח גולוב, רונית הרפז, אסף אגמון ומנחה האירוע, נשיא הפדרציות אריק פינגרהארט. 24 באפריל 2023 (צילום: אמנון גוטמן, הפדרציות היהודיות של צפון אמריקה)

שנית, רבים ממושבי הכנס שעסקו בנושאים שאינם המהפכה המשפטית – בכללם זה בהשתתפותו של רוטמן, שהנושא הרשמי שלו היה חוק השבות – סטו בפועל לנושא המהפכה.

פלאט הייתה הדוברת היחידה באירוע המרכזי של הכנס שפנתה למפגינים בנאומה באירוע הפתיחה. "למפגינים, שמממשים את זכויותיהם הדמוקרטיות – אנחנו רואים אתכם, אנחנו שומעים אתכם, ואנחנו שואבים השראה מהאהבה שלכם לישראל", אמרה פלאט בנאומה וזכתה לתשואות רועמות.

"למפגינים, שמממשים את זכויותיהם הדמוקרטיות – אנחנו רואים אתכם, אנחנו שומעים אתכם, ואנחנו שואבים השראה מהאהבה שלכם לישראל", אמרה פלאט בנאומה וזכתה לתשואות רועמות

הדברים הללו שיקפו את התחושות המעורבות של רבים ממשתתפי הכנס, שהזדהו עם מטרתם של המפגינים אבל בו בזמן הסתייגו מהטקטיקות האגרסיביות שלהם, שכללו הסתננות לאירוע כמשתתפים רק כדי לשבש אותו בהפגנת מחאה.

במהלך הדיון עם רוטמן, רבים מהמשתתפים ביקשו מהמפגינים לחדול מלהפריע לאירוע. מאוחר יותר כמה מהם אמרו כי המחזה הזה אכזב והעציב אותם.

הפגנות נגד המהפכה המשפטית מחוץ לאקספו תל אביב בזמן הכנס השנתי של ארגון הפדרציות היהודיות של צפון אמריקה, 23 באפריל 2023 (וידיאו: טל שניידר)

פלאט מציינת כי ההפרעות לא באו מצד נציגים מצפון אמריקה אלא מצד "חברים בקהילה הישראלית הרחבה יותר שנרשמו לכנס, ולא מצד משתתפים צפון אמריקאים". אולם בסופו של דבר, "ההפגנות היו עדות למסירות לדמוקרטיה", היא אומרת. "ביטאתי הכרה במפגינים משום שהמסירות הזאת היא משהו שראוי לאמץ ולהעריץ".

המהפכה המשפטית חושפת שסעים חברתיים-כלכליים ואתניים המעוררים דאגה עמוקה בקרב ישראלים רבים. אך חריפותו של הוויכוח בישראל איננה ייחודית או מפתיעה, אומרת פלאט.

"בכנות, אנחנו חיים בזמנים של קיטוב, הן בארצות הברית והן בישראל. אז יש הפרעות ושיבושים, הפגנות, צעדות – את כל הדברים שאנחנו רואים כאן, אנחנו רואים גם שם".

"בכנות, אנחנו חיים בזמנים של קיטוב, הן בארצות הברית והן בישראל. אז יש הפרעות ושיבושים, הפגנות, צעדות – את כל הדברים שאנחנו רואים כאן, אנחנו רואים גם שם"

פלאט, שביקרה בישראל עשרות פעמים, אינה שותפה לחשש שהתופעות האלה מבשרות על התמוטטות גדולה. כשהיא נשאלת אם היא מאמינה כי החברה הישראלית תצא בשלום מהמשבר הנוכחי שלה, היא עונה בביטחון: "מובן שכן".

ג'ולי פלאט, השנייה מימין, נואמת בפתיחת הכנס השנתי של ארגון הפדרציות היהודיות של צפון אמריקה, 23 באפריל 2023 (צילום: אבירם חסון, הפדרציות היהודיות של צפון אמריקה)
ג'ולי פלאט, השנייה מימין, נואמת בפתיחת הכנס השנתי של ארגון הפדרציות היהודיות של צפון אמריקה, 23 באפריל 2023 (צילום: אבירם חסון, הפדרציות היהודיות של צפון אמריקה)

לאחר שיחה עם הנשיא יצחק הרצוג, שמנסה לתווך בין תומכיה ומתנגדיה של המהפכה המשפטית כדי להגיע לפשרה, אמרה פלאט: "אני חושבת שכמעט כולם כאן, משני הצדדים, פועלים מתוך אהבת ישראל. אני מקווה ומרגישה שרוב אזרחי ישראל רוצים למצוא דרך להתפשר. ואני מתפללת לאלוהים שנמצא".

"אני חושבת שכמעט כולם כאן, משני הצדדים, פועלים מתוך אהבת ישראל. אני מקווה ומרגישה שרוב אזרחי ישראל רוצים למצוא דרך להתפשר. ואני מתפללת לאלוהים שנמצא"

אולם בסופו של דבר, הרגעים הגדולים שחוותה פלאט בימי הכנס לא היו קשורים למהפכה המשפטית, לדבריה.

"אף פעם לא חוויתי את הצפירה [של יום הזיכרון] בישראל", היא אומרת. "להיות חלק מפעולת הזיכרון הקולקטיבית והעוצמתית הזאת, זו הייתה חוויה עמוקה".

עוד 909 מילים
סגירה