ראש הממשלה בנימין נתניהו מרואיין על ידי רינה מצליח בערוץ 12, 14 בספטמבר 2019. (צילום: ערוץ 12, צילום מסך)
ערוץ 12, צילום מסך

שיטת מצליח נתניהו מתעלל בתקשורת - ומנצל אותה לצרכיו

הציניות של ראש הממשלה הגיעה אמש לשיא חדש, כאשר השתמש בכלי התקשורת המרכזיים בארץ כדי לתקוף את התקשורת ● הוא סירב להתחייב שלא יפעל לבחירות שלישיות אם ייכשל בהרכבת ממשלה, ולא הסכים לומר שלא יקדם חוק שיחלץ אותו מהרשעה או מאסר ● פרשנות

במשך יותר משני עשורים, ניסה ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שוב ושוב להחליש את התקשורת במדינת ישראל ולפגוע בה, בטענה שהיא מוטה נגדו.

נתניהו גם נמנע מקיום מסיבות עיתונאים וראיונות עם עיתונאים ישראלים במשך זמן רב, והתבטא באופן פומבי נגד עיתונאים וכלי תקשורת שלא סרו למרותו.

כבר ב-1999, ובזמן שהתמודד מול אהוד ברק על ראשות הממשלה, לעג נתניהו לכיסוי התקשורתי שלו, מה שהוביל לחברי הליכוד לקרוא "הם מ-פ-ח-ד-י-ם".

אבל האגרסיביות שהוא נוקט כלפי התקשורת נסקה לגבהים חדשים בשנתיים האחרונות, על רקע חקירות המשטרה בשלושת התיקים הפליליים נגדו.

כאשר האשים את התקשורת בהובלת "צייד מכשפות" נגדו – לצד האופוזיציה, ואז המשטרה, ולאחר מכן בכירים בפרקליטות – סימן נתניהו עיתונאים מסוימים כמוטים ולא אמינים, והפחית בחשיבותם של סיפורים חמורים עליו כ"פייק ניוז".

אבל המתקפות של נתניהו על התקשורת לא מונעות ממנו לעשות בה שימוש למטרותיו. אתמול זה הגיע לשיא חדש, כאשר התראיין נתניהו לאותו ערוץ (12) שהוא עצמו קרא להחרים רק שבועיים קודם לכן, מבלי להתייחס לאבסורד הזה. במקום להוריד את הרגל מדוושת הגז מול המנחות שראיינו אותו (שם, וגם בערוצים 11 ו-13), הקמפיין האנטי-תקשורתי של נתניהו רק עלה הילוך.

בהתמודדות עם הבחירות הקשות ביותר שלו מאז שנכנס לתפקיד בפעם השנייה לפני כעשור, הסתער נתניהו על התקשורת במתקפה חריפה של ביקורת זועמת, בזמן שהשתמש בה להעברת המסר לבוחריו. בראיון לוחמי במיוחד ב"פגוש את העיתונות", התפרץ נתניהו שוב ושוב לדברי המראיינת רינה מצליח, ומנע ממנה את ההזדמנות לשאול אותו שאלות או לדבר, בזמן שהוא הפציר בציבור לתמוך בו.

במשך 23 דקות הוא תקף את התקשורת, ואת ערוץ 12 בפרט – לרבות את מצליח עצמה – והאשים את הערוץ בהפצת רכילות עליו, ובכך שהוא מוטה לגביו, ממציא שקרים מסיתים עליו, וכושל במילוי האחריות העיתונאיות שלו כלפי הציבור.

"אף אחד מראשי המפלגות שראיינתי הערב לא דיבר אליי כמוך, ראש הממשלה", אמרה מצליח לראש הממשלה בנקודה מסוימת בראיון.

כשהוא צובע את עצמו כ"קורבן של הסתה מידי יום ביומו", נתניהו קרא שוב ושוב לבוחרים להתעלם מה"שקרים" וה"רכילות" ש"התקשורת מפיצה עליו", ולבחור בו.

אם הוא לא ממש ספר את המראיינת שלו, הוא ספר עוד פחות את הנושאים שנשאל לגביהם, והתחמק ממענה לשאלות קריטיות על תכניותיו לאחר הבחירות, ועל המאמצים שאולי נועדו להציל את עורו מאישום בשלושה תיקים פליליים.

חשוב לציין כי נתניהו לא התחייב להחזיר את המנדט להקמת ממשלה לנשיא המדינה, ראובן ריבלין, אם ייכשל בבניית קואליציה (כפי שאירע בבחירות באפריל האחרון), והוא אמר בראיון רק כי הוא מקווה "שזה לא יקרה".

כשנשאל אתמול האם בחירות שלישיות הן אופציה, ראש הממשלה אמר, כי "אסור לנו להגיע לזה ואין סיבה להגיע לזה". נתניהו גם התחמק מהשאלה האם ישאף לקבל חסינות מתביעה על ידי הגבלת הסמכות של העליון

לאחר שלא הצליח לגבש קואליציה, נתניהו קידם חוק לפיזור הכנסת וקרא לבחירות לפני שריבלין הצליח להטיל את הרכבת הממשלה על חבר כנסת אחרת.

כשנשאל אתמול האם בחירות שלישיות הן אופציה, אמר ראש הממשלה, כי "אסור לנו להגיע לזה ואין סיבה להגיע לזה". נתניהו גם התחמק מהשאלה האם ישאף לקבל חסינות מתביעה על ידי הגבלת הסמכות של בית המשפט העליון.

בדיווח בעיתון "הארץ" מחודש מאי נטען, כי כחלק מהמשא ומתן המתמשך לגיבוש הקואליציה, ראש הממשלה ניסה לקדם רפורמה מקיפה שתאפשר לכנסת ולממשלה להתעלם מהפסיקות המנהליות של בית המשפט, ולהתיר לח"כים להגיש מחדש חוקים שבוטלו על ידי בית המשפט בעבר. פעולה שכזו תמנע מבית המשפט לנטרל יוזמות להגנה על ראש הממשלה מהאישומים הממתינים לו.

בראיון אתמול, נתניהו סירב לומר כי יפסול כל סוג של חקיקה בנושא, ואמר רק כי החוק לעקיפה של פסיקות בית המשפט "הוא על נושאים אחרים".

נתניהו השתמש בכל אחת מהשאלות לפנות באופן ישיר לבוחרים. בשביל זה הוא היה שם. הוא יכול היה לענות לשאלות המציקות של התקשורת באחת ממסיבות העיתונאים הנדירות שלו, אבל בחר להמשיך בבליץ התקשורתי שלו, כדי להוביל את קמפיין האנטי-תקשורת שלו.

עוד 576 מילים
סגירה