ארדואן מגיע אל הבחירות בטורקיה כשהוא חלש מתמיד

לאיש לא ברור מה מצבו הבריאותי של נשיא טורקיה, שהתמוטט במהלך ריאיון טלוויזיוני בשבוע שעבר ● אבל ברור לגמרי שמצבו הפוליטי רעוע - ולראשונה מזה שני עשורים הוא לא המועמד המוביל בסקרים ● עם אינפלציה דוהרת, רבבות מחוסרי בית מאז רעידת האדמה והסכסוך ים האגאי מול יוון - הסיכוי של ארדואן לנצח בסיבוב הראשון קטנים, והמתח ברחובות טורקיה גואה ● פרשנות

נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן בעצרת בחירות באנקרה, 30 באפריל 2023 (צילום: AP Photo/Ali Unal)
AP Photo/Ali Unal
נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן בעצרת בחירות באנקרה, 30 באפריל 2023

אין ספק שאנשי מפלגת הצדק והפיתוח לא רצו להגיע צולעים כל כך לישורת האחרונה של בחירות 2023 בטורקיה, שיתקיימו בעוד כשבועיים, ב-14 במאי.

בימים האחרונים עוסקים הטורקים בעיקר בשאלה באיזה מצב נמצא הנשיא רג'פ טאיפ ארדואן ולא בנושאים הבוערים של מערכת הבחירות הזו: המצב הכלכלי ההולך ומתדרדר, שיקום המחוזות שנפגעו ברעידת האדמה או סכסוך האיים בים האגאי מול יוון (רשימה חלקית של האתגרים הטורקיים הנוכחיים).

שלשום ניסה ארדואן לשים קץ לחרושת השמועות לגבי מצבו הבריאותי, כשהגיע לעצרת בחירות באיזמיר מייד אחרי שביקר בתערוכת החלל והתעופה הגדולה באיסטנבול. בשני המקומות הוא נראה חלש והלך לאט.

שלשום ניסה ארדואן לשים קץ לחרושת השמועות לגבי מצבו הבריאותי, כשהגיע לעצרת בחירות באיזמיר מייד אחרי שביקר בתערוכת החלל והתעופה הגדולה באיסטנבול. בשני המקומות הוא נראה חלש והלך לאט

בשלב מסוים על הבמה, מול קהל של אלפים שהתקבץ לחוף הים באיזמיר, נראתה אשתו מחזיקה/מחבקת אותו. אף מילה לא נאמרה ממשרדו הרשמי לגבי מצבו מלבד העודה שהוא סבל מווירוס בטן שגרם לו להפסיק ריאיון טלוויזיוני ביום רביעי שעבר. בפועל, הוא התמוטט מול המראיין.

נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן ואשתו אמינה עולים לבמה בעצרת בחירות באנקרה, 30 באפריל 2023 (צילום: AP Photo/Ali Unal)
נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן ואשתו אמינה עולים לבמה בעצרת בחירות באנקרה, 30 באפריל 2023 (צילום: AP Photo/Ali Unal)

בפעם הראשונה גם הסקרים לא ממש מחמיאים לנשיא שמושל בטורקיה כבר שני עשורים ברצף. כמאל קיליצ'דראולו, המועמד ממוצא כורדי, מוביל בכל הסקרים האחרונים בפער שנע בין 0.5 ל-3 אחוזים. למרות זאת, אנשיו של ארדואן לא משדרים פניקה.

בפעם הראשונה גם הסקרים לא ממש מחמיאים לנשיא שמושל בטורקיה כבר שני עשורים ברצף. כמאל קיליצ'דראולו, המועמד ממוצא כורדי, מוביל בכל הסקרים האחרונים בפער שנע בין 0.5 ל-3 אחוזים

בלי או עם קשר: בימים האחרונים דיווחו מספר כלי תקשורת בטורקיה על שורת מעצרים בדרום מזרח המדינה, בעיקר במחוזות הכורדים. ד"ר חי איתן כהן ינרוג'ק, חוקר טורקיה המודרנית ממכון JINSS ואוניברסיטת תל אביב, אומר כי יכול להיות שמדובר בצעדים מכינים של השלטונות לקראת הבחירות.

"יכול להיות שמישהו מכין את הקרקע לזיוף או העלמת חלק מהקלפיות דווקא באזורים הכורדים של קיליצ'דראולו ולכן נעצרו בעיקר עיתונאים", אומר כהן ינרוג'ק. "מעבר לכך, משטרת טורקיה הצטיידה בשבועות האחרונים במלאי גדול במיוחד של אמצעים לפיזור הפגנות וזה אומר שיש צפי להתפרעויות. בלי קשר לתוצאות, בכל תרחיש המחנה המפסיד יצא לרחובות".

ארדואן מגיע לבחירות האלה לא רק במצב רפואי ירוד אלא גם בעיצומו של משבר כלכלי מתמשך ומשבר אמון חריף מול הציבור הטורקי – בשל תוצאות רעידת האדמה הקטלנית שגבתה את חייהם של כ-60,000 אזרחים טורקים. ההערכה העדכנית של עלות שיקום האזור כולו עומדת על 130 מיליארד דולר.

טורקים שאיבדו את בתיהם ברעידת האדמה עומדים בתור לקבל סיוע ואוכל במחנה זמני שנבנה ליד העיר איקנדרון בדרום טורקיה, 14 בפברואר 2023 (צילום: AP Photo/Hussein Malla)
טורקים שאיבדו את בתיהם ברעידת האדמה עומדים בתור לקבל סיוע ואוכל במחנה זמני שנבנה ליד העיר איקנדרון בדרום טורקיה, 14 בפברואר 2023 (צילום: AP Photo/Hussein Malla)

ארדואן בחושיו החדים מבין כי זה מטען צד שיכול להתפוצץ ביום הבחירות. אתמול (ראשון) הוא פרסם פוסט ארוך בטוויטר שבו הוא מכנה את נפגעי רעש האדמה "אחיי הניצולים". באחד עשר המחוזות שנפגעו ברעידה נותרו יותר מ-3.5 מיליון איש ללא קורת גג ורובם מתגוררים כיום במחנות אוהלים שהקימה המדינה.

"תהליך הבנייה מחדש של 125,000 בתים חדשים כבר החל", כתב ארדואן, "לא שכחנו ולא נשכח אתכם. בתוך שנה נמסור 319,00 בתים חדשים לכל מי שנפגע. אל תיפלו לייאוש ואל תקשיבו לתיירי רעידת האדמה" -רמז למתחרה שלו קיליצ'דראולו, שמקפיד להגיע לאזורי האסון ולהצטלם שם עם הניצולים.

גם במישור הכלכלי ארדואן מגיע לבחירות האלה עם בטן רכה. ב-2020 שער הלירה הטורקית עמד על 5.9 לירה לדולר, היום הוא עומד על 19 לירות לדולר – פיחות של 300% בשלוש שנים. והציבור הטורקי מרגיש את הפיחות הזה כל יום.

גם במישור הכלכלי ארדואן מגיע לבחירות האלה עם בטן רכה. ב-2020 שער הלירה הטורקית עמד על 5.9 לירה לדולר, היום הוא עומד על 19 לירות לדולר – פיחות של 300% בשלוש שנים

כתב "גלובס" דין שמואל אלמס, שעוקב אחרי ארדואן וטורקיה בשנים האחרונות, פרסם בסוף השבוע שורה של נתונים המצביעים על "תיקון המספרים" בכלכלה הטורקית, אולי בשל העובדה שהלשכה המרכזית לסטטיסטיקה במדינה נשלטת על ידי הפוליטיקאים.

רוכל רחוב בגשר גלטה באיסטנבול, טורקיה, 13 בינואר 2023 (צילום: AP Photo/Francisco Seco)
רוכל רחוב בגשר גלטה באיסטנבול, טורקיה, 13 בינואר 2023 (צילום: AP Photo/Francisco Seco)

על לפי אלמס, האינפלציה בטורקיה עמדה באוקטובר 2022 על 85%. הנתון הרשמי של המדינה באותו חודש עמד על 50.1% ומכוני המחקר הכלכליים הצביעו על אינפלציה של 112%. למי להאמין? כנראה שלא לנתונים הרשמיים של הממשלה.

ועכשיו נשאלת השאלה הטבעית, מה טוב בעת הזו לישראל. ארדואן חישב בשנה האחרונה מסלול מחדש ביחסיו עם ישראל, ויעידו על כך אירועי הר הבית ברמדאן האחרון. בעבר, מראות של שוטרים שמכים מתפללים בתוך מסגד אל אקצא היו יכולים להגיע למחאה חריפה, החזרת השגריר מישראל ובפועל, הקפאת יחסים ארוכה. השנה האירוע הזה עבר בגינוי טורקי רפה.

בעבר, מראות של שוטרים שמכים מתפללים בתוך אל אקצא היו יכולים להגיע למחאה חריפה, החזרת השגריר מישראל ובפועל, הקפאת יחסים ארוכה. השנה האירוע הזה עבר בגינוי טורקי רפה

כדי להבין את שינוי הנסיבות צריך ללכת לחזון העדכני של ארדואן. ישראל בראייתו היא נכס בתוכנית העתידית לחדש את הרצף הטורקי בקווקז – מטורקיה דרך אזרבייג'ן, טורקמניסטן, אוזבקיסטן וקזחסטן. ארדואן רואה את זה כמשקל נגד לברית המתהווה בין איראן לרוסיה וסין.

בשל מיקומה האסטרטגי, אדרואן רואה את טורקיה הופכת לצומת הגז המרכזי לאירופה, ודרכה יעבור בנוסף לגז מהקווקז גם גז ישראלי/מצרי. מעבר לזה, ירושלים היא תמיד חלון לעת מצוא בוושינגטון, גם אם המעצמה האמריקאית נמצאת בשקיעה איטית.

המועמד לנשיאות טורקיה כמאל קיליצ'דראולו בעצרת בחירות, 27 באפריל 2023 (צילום: AP Photo/Francisco Seco)
המועמד לנשיאות טורקיה כמאל קיליצ'דראולו בעצרת בחירות, 27 באפריל 2023 (צילום: AP Photo/Francisco Seco)

מבחינת ישראל, יריבו של ארדואן הוא בשלב הזה אניגמה. למרות התבטאויות של קיליצ'דראולו בעבר על הזדהות מוחלטת עם הפלסטינים, הוא לא ממש יישם אותן מעבר להצהרות. זה קרה תמיד סמוך לבחירות, ולכן לא באמת ברורה עמדתו בנושא. הקו החילוני שהוא מייצג יכול דווקא לקרב אותו לחיקם של האיחוד האירופי ונאט"ו, שני גופים שכבר הרבה מאד זמן נוהגים עם טורקיה של ארדואן בחשדנות יתר.

כמו שהדברים נראים כעת, הבחירות בטורקיה יוכרעו רק בסיבוב השני שייערך ב-28 במאי.  למרות היתרון של קיליצ'דראולו, אף אחד מהמועמדים לא עובר בסקרים המוקדמים את רף ה-50%.

כמו שהדברים נראים כעת, הבחירות בטורקיה יוכרעו רק בסיבוב השני שייערך ב-28 במאי.  למרות היתרון של קיליצ'דראולו, אף אחד מהמועמדים לא עובר בסקרים את ה-50%

ארדואן בונה על הרגש הטורקי בסיבוב השני: האם להצביע לנשיא טורקי, סוני ומכהן – או לנשיא חדש ממוצא כורדי, וחילוני. הגיון מול רגש. העקרון הזה, נזכיר, הכריע לא פעם מערכות בחירות, גם בדמוקרטיות יציבות יחסית באזור.

עוד 896 מילים
סגירה