יו"ר הקונגרס קווין מקארתי נואם במליאת הכנסת, 1 במאי 2023 (צילום: AP Photo/Ohad Zwigenberg)
AP Photo/Ohad Zwigenberg

מקארתי הגיע לכנסת כדי להראות לישראלים איך נראית יריבות פוליטית בריאה

יו"ר הקונגרס, חבר המפלגה הרפובליקאית, לא הפסיק להחמיא ליריבו מהמפלגה הדמוקרטית סטני הוייר שהגיע עמו לביקור בישראל ● המטרה הייתה להראות כי התמיכה האמריקאית בישראל נמצאת מעל לוויכוח הפוליטי בוושינגטון ● בפועל, זה היה שיעור בממלכתיות שכל כך חסרה אצלנו כאן ● פרשנות

יו"ר הקונגרס קווין מקארתי סיים אתמול ביקור בן יומיים בישראל. מקארתי הגיע לישראל בראש משלחת דו-מפלגתית ובכל מקום בו דיבר וביקר בישראל הקפיד להדגיש: באתי עם חבריי הדמוקרטים, אנחנו קבוצה הכוללת את שני הצדדים הפוליטיים בארצות הברית.

בפתח הנאום שלו בפני מליאת הכנסת, מקארתי ציין את הקבוצה הדמוקרטית שיצאה עמו ועם חברי מפלגתו הרפובליקאים מוושינגטון. באחת התקופות הפוליטיות הקשות ביותר – הן בישראל והן בארה"ב – מקארתי הנחה את כל הנוכחים במליאה להתבונן לאחור ולמחוא כפיים לידידו מהמפלגה היריבה, חבר הקונגרס המבוגר והוותיק סטני הוייר, בן ה-83.

הוייר הדמוקרט ממרילנד מכהן בבית הנבחרים ברצף מאז 1981 והגיע עד לדרגת מנהיג הרוב בבית הנבחרים, תחת יושבת הראש ננסי פלוסי (כלומר, מקום שני בבכירות בצד הדמוקרטי). הוא מבקר בישראל כמעט מדי שנה מאז 1976.

בסיום האירועים שוחחנו עמו באולם שאגאל בכנסת והוא סיפר כי בחודש אוגוסט הקרוב יגיע שוב לישראל. "זה יהיה הביקור ה-20 שלי במדינה מעוררת ההשראה שלכם", אמר.

מקארתי והוייר הגיעו באופן מכוון עם קבוצה של מחוקקים משתי המפלגות כדי להמחיש לישראלים שהתמיכה האמריקאית בישראל נמצאת מעל לוויכוח הפוליטי. המסר הזה עבר כמעט באופן חלק.

מקארתי והוייר הגיעו באופן מכוון עם קבוצה של מחוקקים משתי המפלגות כדי להמחיש לישראלים שהתמיכה האמריקאית בישראל נמצאת מעל לוויכוח הפוליטי. המסר הזה עבר כמעט באופן חלק

מקארתי בחר להדגיש שאם בבית הלבן של ג'ו ביידן ימשיכו שלא להזמין את נתניהו לביקור רשמי, הוא ישגר הזמנה דו-מפלגתית לנתניהו לנאום בקונגרס. גם ההזמנה הזו, כך אמר מקארתי, תעשה בתיאום עם הצד הדמוקרטי בקונגרס.

לכולם ידוע שהריבים בוושינגטון בין הדמוקרטים לרפובליקאים הם מרים ואכזריים. אפשר היה לראות את האוירה העכורה במתקפה על הקונגרס ב-6 ינואר 2021 (שנבעה מהכחשת הבחירות של דונלד טראמפ ותומכיו), במהלכי מינוי שופטים בשנים האחרונות ובוויכוחים על התקציב וגובה החוב הלאומי.

מקראתי אפילו התבדח אתמול שגם הוא "כמו נתניהו" לא מקבל מביידן את שיחת טלפון הנחוצה לו כדי לקיים מו"מ ולגשר על פערים בנושא תקרת החוב הלאומי.

אולם מה שקורה בוושינגטון נשאר בוושינגטון. בירושלים, מקארתי החמיא מהדוכן במליאה להוייר, ולאחר שעה במסיבת עיתונאים באולם שאגאל חזר והחמיא לו. הוא הציע שהוייר יישא דברים ויענה לתשובות העיתונאים, והוייר מצידו עלה על הפודיום במסיבת העיתונאים ואמר "אדוני יו"ר הקונגרס, הנאום שנשאת בפני הכנסת היה יפהפה".

אפשר היה כמעט להסמיק. מישהו יכול לדמיין את ראשי המפלגות בישראל מתייחסים זה לזה בכבוד שכזה? לא בעת הזו.

אימוני הטייס מבייקרספילד

הנאום של מקארתי היה קלישאתי כצפוי. הוא סימן וי על כל האלמנטים החיוניים: ירושלים בירת הנצח, לא ניתן לאיראן להיות גרעינית (אם כי המציאות שונה, איראן כבר כמעט גרעינית), הרחבת הסכמי אברהם והקשר הבלתי ניתן לערעור בין ישראל וארה"ב.

מקארתי הקפיד שלא להזכיר את הצורך בשמירה על הפרדת רשויות וגם לא נזכר בקיומו של העם הפלסטיני. הוא זכה לחיבוק חם מהנוכחים, למעט סיעות חד"ש-תע"ל ורע"ם שנעדרו מהמליאה.

מקארתי הקפיד שלא להזכיר את הצורך בשמירה על הפרדת רשויות וגם לא נזכר בקיומו של העם הפלסטיני. הוא זכה לחיבוק חם מהנוכחים, למעט סיעות חד"ש-תע"ל ורע"ם שנעדרו מהמליאה

יו"ר הקונגרס קווין מקארתי לצד יו"ר הכנסת אמיר אוחנה במליאה, 1 במאי 2023 (צילום: AP Photo/Ohad Zwigenberg)
יו"ר הקונגרס קווין מקארתי לצד יו"ר הכנסת אמיר אוחנה במליאה, 1 במאי 2023 (צילום: AP Photo/Ohad Zwigenberg)

אך סיפור אחד מיוחד בתוך הדברים שלו תפס את אוזניי. מקארתי סיפר שהוא יליד העיר בייקרספילד ושעד היום ביתו ומשפחתו גרים שם. בייקרספילד היא עיר של כ-400 אלף תושבים במרחק שעתיים נהיגה צפונה מלוס אנג'לס. עיר מרכזית בקליפורניה, באזור חקלאי ומרכז גדול לתעשיית הדלק של המדינה.

מתברר שלעיר הזו יש חלק היסטורי מרתק בתולדות הציונות והקמת מדינת ישראל. אלינור רודניק, צעירה יהודייה שהייתה נדבנית וחלוצה בתחום התעופה, ניהלה מבצע חשאי של הכשרת טייסים עבור ארגון ההגנה בשנה של לפני קום המדינה.

אלינור רודניק, צעירה יהודייה שהייתה נדבנית וחלוצה בתחום התעופה, ניהלה מבצע חשאי של הכשרת טייסים עבור ארגון ההגנה בשנה של לפני קום המדינה

רודניק, שהייתה בעלת רישיון טיס וניסתה להצטרף לחיל הטייסות הנשים האמריקאי במלחמת העולם השנייה (לא הספיקה, כי המלחמה נגמרה), רכשה שדה תעופה באזור מגוריה והקימה שם בית ספר לטיסה.

במשך ארבעה חודשים היא הסתירה מן האף-בי-איי את המטרה של ההכשרות: אימון ולימוד טייסים יהודים כדי שיוכלו לחזור ולהשתתף במלחמת העצמאות. מהצד הישראלי מוביל הקבוצה היה טדי קולק, לימים ראש עיריית ירושלים, ומבין המשתתפים בקורס הטיס של רודניק היו אמנון ברמן, זהרה לביטוב, שלמה להט, עמנואל רוטשטיין, שרה גוברמן ופלטיאל מקלף.

הכניסה לעיר בייקספילד בקליפורניה, מקום מושבו של יו"ר הקונגרס קווין מקארתי, 5 בינואר 2023 (צילום: AP Photo/Gary Kazanjian)
הכניסה לעיר בייקספילד בקליפורניה, מקום מושבו של יו"ר הקונגרס קווין מקארתי, 5 בינואר 2023 (צילום: AP Photo/Gary Kazanjian)

רוטשטיין ולביטוב נהרגו בתאונת טיס במהלך מלחמת העצמאות. גוברמן ומקלף הכירו בקורס והפכו לזוג. מקלף השתתף במבצעים וטיסות רבות ולימים הקים את חברת אלתא.

רודניק המשיכה את פעילותה הציונית למען ישראל גם עם הקמת המדינה. היא שיתפה פעולה עם אל שווימר (לימים מייסד התעשיה האווירית) בהקמת צי מטוסים של ההגנה. היא רכשה מטוסים מעודפי מלחמת העולם השנייה, פירקה אותם והעבירה את החלקים בסתר לישראל. בשל פעילותה זו היא הועמדה לדין בארה"ב ב-1949, הורשעה ונקנסה.

רודניק המשיכה את פעילותה למען ישראל גם עם הקמת המדינה. היא שיתפה פעולה עם אל שווימר בהקמת צי מטוסים של ההגנה, ורכשה מטוסים מעודפי מלחה"ע השנייה, פירקה אותם והעבירה את החלקים בסתר לישראל

רודניק המשיכה להתגורר כל חייה בבייקרספילד. היא נפטרה ב-1996 בגיל 73 וקבורה בעיר הולדתה, לא רחוק משדה התעופה שרכשה.

את הסיפור הציוני הזה הזכיר מקארתי בנאומו בגאווה רבה. הוא ציין את שמותיהן של הנשים – רודניק, גוברמן, לביטוב שהיו יזמיות, מובילות ונחושות לסייע למדינה שבדרך. פיסת היסטוריה שמזכירה את הרוח הישראלית, היהודית, השוויונית הפתוחה והליברלית של לפני 75 שנה.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
2
באמת, תום גרינברג (thom Greenberg), "מערכת פוליטית משוגעת לא פחות משלנו"?! שמת לב לפרט הקטן שמוזכר בכתבה שוב ושוב (קראת?) ומופיע גם בסיקור של משלחות אחרות מארה"ב? משלחת ***משותפת*** לשת... המשך קריאה

באמת, תום גרינברג (thom Greenberg), "מערכת פוליטית משוגעת לא פחות משלנו"?! שמת לב לפרט הקטן שמוזכר בכתבה שוב ושוב (קראת?) ומופיע גם בסיקור של משלחות אחרות מארה"ב? משלחת ***משותפת*** לשתי המפלגות. אני הייתי מהסס מאוד להדביק "מוזר" לסיקור של שניידר.

חבל שאי אפשר להקליט כאן את הצחוק שלי למקרא התגובה שלך… תודה לך!

מסגור מוזר של שניידר... אין לנו מה ללמוד מהאמריקאים בשום צורה, זו אחת המדינות הכי מוקטבות בעולם עם מערכת פוליטית משוגעת לא פחות משלנו. באופן מדהים לארה"ב הברית יש צרות עמוקות יותר מישרא... המשך קריאה

מסגור מוזר של שניידר… אין לנו מה ללמוד מהאמריקאים בשום צורה, זו אחת המדינות הכי מוקטבות בעולם עם מערכת פוליטית משוגעת לא פחות משלנו. באופן מדהים לארה"ב הברית יש צרות עמוקות יותר מישראל, העניין עוד לא התפוצץ כמו שקרה כאן בינואר אבל זה בדרך. מספיק להסתכל על המאבק להעלאת ה- "debt ceiling" בקונגרס עכשיו בשביל להבין עד כמה שהמערכת שלהם שבורה וצינית.

עוד 792 מילים ו-2 תגובות
סגירה