הנשיא הרצוג נמנע מלממש את הזמנתו לנאום בפני הקונגרס

ימים ספורים לפני הבחירות בנובמבר, ביקר הרצוג בוושינגטון ונפגש עם הנשיא ביידן ● יו"ר הקונגרס דאז ננסי פלוסי הזמינה את הרצוג לנאום בפני בשני בתי הקונגרס לכבוד שנת ה-75 למדינה ● זה לא קרה ● השבוע, בעת ביקורו בישראל, חזר יו"ר הקונגרס קווין מקארתי על ההזמנה ● אולם הרצוג יודע כי כל עוד נתניהו אינו רצוי בוושינגטון, גם הוא - כמו שר הביטחון גלנט - לא יוכל לבקר שם ● פרשנות

יו"ר בית הנבחרים קווין מקארתי בפגישה עם נשיא המדינה יצחק הרצוג בירושלים, 1 במאי 2023 (צילום: חיים צח/לע"מ)
חיים צח/לע"מ
יו"ר בית הנבחרים קווין מקארתי בפגישה עם נשיא המדינה יצחק הרצוג בירושלים, 1 במאי 2023

באוקטובר 2022, כשבועיים לפני הבחירות לכנסת ה-25, ביקר נשיא המדינה יצחק הרצוג בוושינגטון ונפגש עם נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן ועם יו"ר הקונגרס דאז, ננסי פלוסי. זמן קצר לאחר מכן נערכו הבחירות – ב-1 בנובמבר בישראל וב-8 בנובמבר בארה"ב.

בישראל הפסידה קואליציית השינוי והגוש התומך בבנימין נתניהו ניצח. בוושינגטון, הצליחה המפלגה הדמוקרטית לשמר את הרוב בסנאט והפסידה בפער קטן את בית הנבחרים. פלוסי הדמוקרטית הוחלפה ביו"ר הקונגרס החדש מקרב הרפובליקאים, קווין מקארתי.

מבחינת הרצוג, הביקור ההוא בבית הלבן היה חשוב. הוא קיבל מפלוסי הזמנה להגיע לוושינגטון שוב, ולנאום בפני שני בתי הקונגרס לכבוד שנת ה-75 של המדינה. באותה העת, המועד לא נקבע. דובר אז על מועד סביב יום העצמאות ה-75 של המדינה, עם אפשרות לערוך את הנאום לפני או אחרי יום העצמאות. אך המועד נותר פתוח.

הרצוג קיבל מפלוסי הזמנה להגיע לוושינגטון ולנאום בפני שני בתי הקונגרס, לכבוד שנת ה-75 של המדינה. באותה העת, המועד לא נקבע. דובר אז על מועד סביב יום העצמאות ה-75 של המדינה

אחרי הקמת הממשלה ה-37 בהובלת נתניהו והסחרור הפוליטי אליו נכנסה המדינה, הרצוג הקפיא חלק מנסיעותיו הבינלאומיות. הוא היה אמור לבקר ביפן, וביטל. גם באשר לנסיעות אחרות האמורות להתרחש, הוא עשוי לבטל אם יראה שהמצב הפוליטי בישראל מתדרדר למצב כפי שהיה במהלך חודשי החורף, פברואר ומרץ 2023.

הנשיא יצחק הרצוג ויושבת ראש בית הנבחרים של ארצות הברית ננסי פלוסי משיבים לשאלות עיתונאים בגבעת הקפיטול, 25 באוקטובר 2022 (צילום: Mariam Zuhaib, AP)
הנשיא יצחק הרצוג ויושבת ראש בית הנבחרים של ארצות הברית ננסי פלוסי משיבים לשאלות עיתונאים בגבעת הקפיטול, 25 באוקטובר 2022 (צילום: Mariam Zuhaib, AP)

אבל מה קורה עם הנאום שלו בפני שני בתי הקונגרס? ההזמנה היא לשנת ה-75 למדינה, כך שכל תאריך, גם בהמשך השנה, יתאים. יחד עם זאת, כל עוד ראש הממשלה נתניהו הוא פרסונה נון-גרטה בבית הלבן, הרצוג לא יכול לככב בנאום חגיגי בפני שני בתי הקונגרס.

בראשית השבוע, ביקר בישראל קווין מקארתי, היו"ר החדש, וחזר במסיבת העיתונאים על ההזמנה. הוא אמר שעדיין לא סוכם תאריך, ושהרצוג אכן יוזמן לנאום בפני שני בתי הקונגרס.

דווקא במעמד החגיגי של מקראתי בישראל, זה היה אך טבעי שהצדדים יודיעו על מועד הנאום של הרצוג. אך בינתיים, כל עוד נתניהו הוקפא, הרצוג לא יכול להרשות לעצמו להגיע לשם כאזרח מספר אחת של ישראל. זה יהיה יותר מדי עבור האגו הנפוח של נתניהו.

בינתיים, כל עוד נתניהו הוקפא, הרצוג לא יכול להרשות לעצמו להגיע לשם כאזרח מספר אחת של ישראל. זה יהיה יותר מדי עבור האגו הנפוח של נתניהו

אמש דיווח ירון אברהם בערוץ 12 כי נתניהו חוסם את שר הביטחון יואב גלנט מלקיים פגישות בוושינגטון. מבחינת ראש הממשלה, אם הוא עצמו לא מוזמן לעיר הבירה האמריקאית, אחרים לא יוזמנו.

נתניהו אמנם לא חוסם את הרצוג, כפי שהוא נוהג כלפי גלנט, אך להרצוג יש אינטליגנציה רגשית גבוהה ביותר והבנה עמוקה של מערכות היחסים הבינלאומיות כדי לדעת שנאום שלו בוושינגטון בעת הזו יהווה אצבע בעין והשפלה עבור ראש הממשלה.

נתניהו אמנם לא חוסם את הרצוג, כפי שהוא נוהג כלפי גלנט, אך נשיא המדינה מבין בעצמו שנאום שלו בוושינגטון בעת הזו יהווה אצבע בעין והשפלה עבור ראש הממשלה

ההיסטוריה של הנאומים בפני שני בתי הקונגרס היא נושא רגיש ביחסי ישראל-ארה"ב. נתניהו נוהג לספר כיצד הוא מבין המנהיגים המעטים בהיסטוריה שזכו לנאום פעמיים בפני שני בתי הקונגרס. הפעם הראשונה שלו הייתה ב-1996 והפעם השנייה והמפורסמת הייתה אותו נאום ב-2015 שהוביל לקרע ביחסים בין ישראל לבית הלבן של ברק אובמה ומפלגה הדמוקרטית בכלל.

הנאום ההוא התקיים שלושה שבועות לפני הבחירות בישראל כשהמטרה לכאורה של הנאום הייתה להתריע בפני ההסכם שהתגבש עם איראן. נתניהו סידר לעצמו הזמנה חד-צדדית מיו"ר הקונגרס דאז ג'ון ביינר מאחורי גבו של הנשיא אובמה, ותוכן הנאום היה התרסה מא' עד ת' למדיניות החוץ של הנשיא.

התוצאה הייתה קטסטרופלית. הסכם הגרעין עם איראן אושר בסנאט ונתניהו לא הצליח לשכנע את הדמוקרטים להצביע נגד ההסכם; והנשיא אובמה ניתק עם נתניהו את היחסים כמעט לחלוטין.

בנימין נתניהו נואם בקונגרס האמריקאי נגד הסכם הגרעין עם איראן, ב-3 במרץ 2015 (צילום: AP Photo/Andrew Harnik)
בנימין נתניהו נואם בקונגרס האמריקאי נגד הסכם הגרעין עם איראן, ב-3 במרץ 2015 (צילום: AP Photo/Andrew Harnik)

יתכן כי בראשית 2023, לפני ששר המשפטים יריב לוין הצהיר על המהפכה המשפטית, נתניהו פנטז על הזמנה לנאום שלישי בפני שני בתי הנבחרים – אך כעת ברור שכל עוד הדמוקרטים שולטים בארה"ב, זה לא יקרה.

יתכן כי בראשית 2023, לפני ששר המשפטים יריב לוין הצהיר על המהפכה המשפטית, נתניהו פנטז על הזמנה לנאום שלישי בפני שני בתי הנבחרים – אך כעת ברור שכל עוד הדמוקרטים שולטים בארה"ב, זה לא יקרה

מי היה המנהיג הישראלי הנוסף שזכה לכבוד ונאם פעמיים בפני שני בתי הקונגרס? יצחק רבין. פעם אחת ב-1976 ופעם שניה ב-1994. ומי הוא המנהיג הבינלאומי שזכה לכבוד ונאם שלוש פעמים בפני שני בתי הקונגרס? וינסטון צ'רצ'יל כמובן, המנהיג ההיסטורי אליו נתניהו נושא עיניים כל השנים.

צ'רצ'יל נאם פעמיים במהלך מלחמת העולם השנייה ב-1941 ו-1943. ב-1952 הוא הוזמן בפעם השלישית.

עבור הנשיא הרצוג זו תהיה הפעם הראשונה. עכשיו רק נותר לחכות למועד המיוחל, רצוי לפני יום העצמאות ה-76 של ישראל.

ראש ממשלת בריטניה וינסטון צ'רצ'יל נואם בפני שני בתי הקונגרס בוושינגטון במהלך מלחמת העולם השנייה, 26 בדצמבר 1941 (צילום: AP Photo)
ראש ממשלת בריטניה וינסטון צ'רצ'יל נואם בפני שני בתי הקונגרס בוושינגטון במהלך מלחמת העולם השנייה, 26 בדצמבר 1941 (צילום: AP Photo)
עוד 697 מילים
סגירה