72 מקרי רצח לא פוקחים את עיני הממשלה

הנסיקה במספר מקרי הרצח בחברה הערבית אמורה לטלטל את הממשלה ● אך במקום למנות פרויקטור מיוחד ומקצועי לנושא, השר חסר הכישורים בן גביר מתמקד בהצהרות בומבסטיות וביצירת שערוריות ● גם הוועדה לביטחון לאומי בראשות ח"כ פוגל מטאטת את הבעיה מתחת לשטיח במקום לקיים דיון בהול בנושא ● בינתיים, 21% מהציבור הישראלי חי בפחד ● פרשנות

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר לצד מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי, 2 במאי 2023 (צילום: Oren Ben Hakoon/Flash90)
Oren Ben Hakoon/Flash90
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר לצד מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי, 2 במאי 2023

הקפיצה העצומה במספר מקרי הרצח בחברה הערבית מתחילת השנה אמורה לטלטל את הממשלה. השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר נמצא בתפקיד רק ארבעה חודשים – אך ברור שהנושא לא מעניין אותו ולא מדיר שינה מעיניו.

בן גביר הוא שר כושל בכל הגזרות משום שהגיע נטול כישורים לתפקיד (או לתפקיד ביצועי כלשהו). הוא לא ניהל בחייו מערכות, לא מכיר את הציבור הישראלי מעבר לקריית ארבע פינת חברון, וכל המהות הפוליטית שלו היא משיכת תשומת לב תקשורתית באמצעות הצהרות בומבסטיות ויצירת שערוריות.

איך מסבירים את הקפיצה העצומה במספר מקרי הרצח? זה לא שהרוצחים בחברה הערבית – וגם בחברה הכללית – חיכו עד ששר חסר כישורים יכנס לתפקידו כדי לבצע את זממם ולבייש אותו ואת הממשלה הקיצונית.

אולם, בשורה התחתונה – הנתונים מחרידים: שנת 2022 הסתיימה עם 104 מקרי רצח בחברה הערבית, מתוכם פוענחו רק 24. כלומר, מדובר בשיעור של 23%. לשם השוואה, בחברה היהודית פוענחו 24 מתוך 34 מקרי רצח, כלומר שיעור של 70%.

מפגינים מוחים בהפגנה נגד המהפכה המשפטית בתל אביב נגד העלייה בשיעור הרציחות, 6 במאי 2023 (צילום: מחאת קפלן)
מפגינים בתל אביב נגד העלייה בשיעור הרציחות בחברה הערבית, 6 במאי 2023 (צילום: מחאת קפלן)

בשנת 2023 נרשמו כבר 72 מקרי רצח. 63 מהקורבנות נורו למוות; כלומר, 88% ממקרי הרצח בוצעו בעזרת כלי ירייה. 34 מהקורבנות הם בני פחות מ־30; 67 מהקורבנות – גברים

לפי נתוני ארגון "יוזמות אברהם", בשנת 2023 נרשמו כבר 72 מקרי רצח. 63 מהקורבנות נורו למוות; כלומר, 88% ממקרי הרצח בוצעו בעזרת כלי ירייה. 34 מהקורבנות הם בני פחות מ־30 (47%); 67 מהקורבנות הם גברים (94%).

החברה הערבית – כ־21% מאוכלוסייה הישראלית – חיה בפחד. מקרי הרצח מכים בכל עיר וכפר, אם כי יותר בצפון הארץ מאשר בדרום. אם הקצב המזעזע הזה יימשך, שנת 2023 תשבור את כל שיאי האלימות והרצח בחברה הערבית. למעשה, עד שהכתבה הזאת תתפרסם, יש להניח שמספר הקורבנות יעלה.

תוך כדי כתיבת שורות אלה, נרצח אזרח ערבי על־ידי אזרח יהודי, במהלך ויכוח בכביש.

כשמתבוננים בארבעת החודשים הראשונים של השנה, המספרים – בהשוואה לשנים הקודמות – קשים ביותר. בשנת 2019, בארבעת החודשים הראשונים של השנה, היו 20 מקרי רצח. בשנת 2020, באותה התקופה, 21 נרצחים. בתקופה המקבילה בשנת 2021 –37 נרצחים; ובשנת 2022 – 26 נרצחים. כאמור, ב־2023 המספר נסק ל־72 מקרים, עלייה תלולה.

מה אפשר לעשות?

1

בשנים 2021–2022 מינתה הממשלה פרויקטור מיוחד לנושא, סגן השר יואב סגלוביץ. הממשלה ה־37 יכולה להמשיך בקו הפעולה הזה. כאמור, מעבר לאי־כשירותו הפרסונלית של בן גביר, ברור שבחברה הערבית יתקשו לשתף איתו פעולה – וגם אם ישתפו איתו פעולה, לבן גביר אין את הזמן והקשב לעבור כפר־כפר, עיר־עיר ולפעול בשיטה שפיתח סגלוביץ.

בן גביר נמצא בתפקיד, כאמור, רק ארבעה חודשים ומותר לו להודות שהוא זקוק לפרויקטור מיוחד לטיפול בנושא. בין אם הוא יהיה סגן שר או בכיר אחר, על בן גביר למנות אדם מתאים למשימה. יו"ר רע"ם ח"כ מנסור עבאס אמר את הדברים אתמול בראיונות בכלי התקשורת. הוא קרא לממשלה למנות סגן שר שיחזור לטפל בנושא  – ולא להפקיר את השטח.

הפגנה בלוד נגד העלייה בפשיעה בעיר, 19 בפברואר 2023 (צילום: יונתן זינדל, פלאש90)
הפגנה בלוד נגד העלייה בפשיעה בעיר, 19 בפברואר 2023 (צילום: יונתן זינדל, פלאש90)

בן גביר נמצא בתפקיד רק ארבעה חודשים ומותר לו להודות שהוא זקוק לפרויקטור מיוחד. בין אם הוא יהיה סגן שר או בכיר אחר, על בן גביר למנות אדם מתאים למשימה

2

בראשות אגף סי"ף – האגף לסיכול פשיעה בחברה הערבית – עומד ניצב נתן בוזנה. הוא מונה לתפקיד בשנה שעברה אחרי פרישת ניצב ג'מאל חכרוש. בוזנה ממעט להתראיין, אך ראוי שהוועדה לביטחון לאומי בראשות ח"כ צביקה פוגל מעוצמה יהודית תזמן את האיש לדיון ותנסה לשמוע ממנו מה הוא עושה, ומה הוא עוד יכול לעשות.

הוועדה לביטחון לאומי בראשות פוגל כינסה דיון בנושא האלימות בחברה הערבית בפעם האחרונה ב־13 בפברואר 2023 והדיון הסתכם בכך שהמשטרה טפחה לעצמה על השכם. "יש ירידה של 16% במקרי הרצח בשנה החולפת בחברה הערבית", אמר אז נציג המשטרה בדיון.

מאז פברואר, נשפך דם רב ברחובות. בוועדה של פוגל נפגשו לישיבות נוספות לדיון בנושא באופן עקיף במסגרת הדיונים על הכנת חוק "המאבק בכלי הנשק הבלתי חוקיים". בישיבות האלה השתתפו גם חברי כנסת ערבים וראשי ערים. אך למעט דיון בנושא החקיקה, הוועדה לא עסקה בנושא.

ועדות הכנסת אמורות לפקח על עבודת הממשלה. הוועדה של פוגל צריכה הייתה "לשבת" למשטרה על הוורידים בנושא הזה. אך פוגל הוא חבר מפלגתו של השר בן גביר – והוא מעדיף להתכונן להילולה במירון מאשר לדון לעומק בבעיות של החברה הערבית.

צביקה פוגל במליאת הכנסת, 2 באפריל 2023 (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
צביקה פוגל במליאת הכנסת, 2 באפריל 2023 (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

הוועדה של פוגל צריכה הייתה "לשבת" למשטרה על הוורידים בנושא הזה. אך פוגל הוא חבר מפלגתו של השר בן גביר – והוא מעדיף להתכונן להילולה במירון מאשר לדון לעומק בבעיות של החברה הערבית

3

הכנסת ה־25 לא הקימה את הוועדה לענייני החברה הערבית. הוועדה הזו, בראשות אחד מחברי הכנסת הערבים, פעלה בשנים האחרונות והצליחה להעלות את נושא הפשיעה בחברה הערבית לסדר היום, תוך התבוננות על הנושא מנקודות מבט נוספות.

הרי הבעיה היא לא רק אכיפה משטרתית, כלי נשק לא חוקיים, ושיעור פתרון מקרי הרצח. עדיין לא מאוחר מדי – קואליציית נתניהו–לוין–רוטמן יכולה להחליט על הקמת הוועדה הזו מחדש.

4

בן גביר מרבה להופיע בכלי התקשורת, אך כמעט ולא נשאל על האלימות בחברה הערבית. הוא מרבה ללהג על עזה, הר הבית, טרור נגד יהודים והיחסים שלו עם בנימין נתניהו. לנוכח המצב הקשה ברחוב הערבי, מן הראוי שמראייניו ישאלו אותו שאלות על תחום האחריות שלו – ועליו בלבד.

היום (ראשון) בן גביר ירוץ מריאיון אחד למשנהו כדי לספר על הקריאה של נתניהו לבן גביר, "תתפטר", ועל תשובתו המבריקה, "תפטר אותי". אבל בעולם נורמלי, המראיין של בן גביר יעבור איתו על רשימת הרציחות וינסה לברר – מה המשטרה עושה כדי לפענח; מדוע משרדו עצר את התוכנית המיוחדת שהפעיל סגלוביץ; ומה עושה ניצב בונזה – ואגף סי"ף – כדי לסכל את הפשיעה הזאת.

השר לביטחון לאומי איתמר בן-גביר מוסר הצהרה לתקשורת בכניסה לבית החולים שערי צדק, 28 בינואר 2023 (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר בהצהרה לתקשורת, 28 בינואר 2023 (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש90)

אסור למראיינים לתת לבן גביר לספר שח"כ אחמד טיבי וח"כ איימן עודה לא עושים מספיק לסיכול הפשיעה. אסור לתת לו להסית, לסובב, להפנות אשם למקומות אחרים

אסור למראיינים לתת לבן גביר לספר שח"כ אחמד טיבי וח"כ איימן עודה לא עושים מספיק לסיכול הפשיעה. אסור לתת לו להסית, לסובב, להפנות אשם למקומות אחרים. צריך לשאול אותו שאלות מקצועיות, אחת אחרי השנייה – ואם הוא מסרב להשיב, לעצור את הריאיון עד שיענה.

מדובר רק בארבע נקודות ראשוניות. מנעד הפעולות הנחוץ רחב בהרבה – מיגור משפחות פשע; לחץ בנקאי על מלביני כספים; סיירות יישוביות להגברת ביטחון הפנים; תאורת רחוב טובה יותר; הפניית משאבים משטרתיים לפענוח מקרי רצח. המדינה חייבת לקדם מדיניות שתלחץ חזק ומהר על הכנופיות והעבריינים שהופכים את חיי האזרחים הטובים לחיי סבל ופחד.

עוד 951 מילים
סגירה