בנימין נתניהו מגיע למסור עדות בוועדת החקירה הממלכתית לחקר אסון הר מירון, 21 ביולי 2022 (צילום: יונתן זינדל, פלאש90)
יונתן זינדל, פלאש90

אם צריך, נתניהו ואוחנה מוכנים לצלוב גם זה את זה

ל"ג בעומר חלף, אך פרשת האסון במירון עתידה להישאר בכותרות גם בימים הבאים ● לבקשת נתניהו, היועמ"ש לשעבר מנדלבליט זומן על־ידי הוועדה כדי להעיד בפניה ● הזימון של מנדלבליט מהווה ניצחון טקטי לנתניהו, שמבקש לייצר מעין מאזן אימה – ולהראות שגם הוא יכול לחקור את חוקריו ● במקביל, יו"ר הכנסת אוחנה מתכוון להסיט ממנו את האחריות, גם במחיר של הטחת האשמות הדדית ● פרשנות

לפני כשלושה חודשים, ב־19 בפברואר, שיגרה יושבת ראש ועדת החקירה הממלכתית לחקר האסון במירון השופטת בדימוס דבורה ברלינר, מכתב יוצא דופן לראש הממשלה בנימין נתניהו.

נתניהו הוא אחד מ־18 המוזהרים שוועדת החקירה הממלכתית בחרה לתת להם זכות להתגונן ולהביא עדים מטעמם, בהתבסס על החומרים והעדויות שנאספו עד עתה בוועדה ולקראת גיבוש הדוח הסופי שלה, נוכח החשש שיוסקו מסקנות נגדם.

ברלינר פנתה לנתניהו לא בכובעו כ"חשוד", אלא בשל תפקידו השלטוני. "לאחרונה הגיעו לוועדת החקירה מספר פניות ממשרדי ממשלה וגורמים המעורבים בהיערכות להילולה במירון, שתתקיים בעוד פחות משלושה חודשים", היא כתבה לראש הממשלה, "מהפניות עולה כי קיימים קשיים בהיערכות ומחלוקות בין הגורמים השונים.

"כפי שהובהר לא אחת, הוועדה אינה גורם ביצועי ואין היא הכתובת להכרעה במחלוקות אלו. היות שתמונת המצב המצטיירת מן הפניות מדאיגה, בפרט נוכח סד הזמנים הדוחק, מצאתי לנכון להביא את העניין לתשומת לבך". ברלינר, בקצרה, משכה בדש מעילו של נתניהו.

יו"ר ועדת החקירה הממלכתית לחקר אסון הר מירון, השופטת בדימוס דבורה ברלינר, בעת חקירת ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו, 21 ביולי 2022 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
השופטת בדימוס דבורה ברלינר בוועדת החקירה לאסון במירון, 21 ביולי 2022 (צילום: יונתן זינדל, פלאש90)

ל"ג בעומר חלף, אך פרשת האסון במירון עתידה להישאר בכותרות: השבוע נודע כי היועץ המשפטי לממשלה לשעבר אביחי מנדלבליט זומן על־ידי ועדת החקירה כדי להעיד בפניה, וזאת לבקשתו של נתניהו

עשרות־אלפי בני אדם עלו בשתי היממות האחרונות להר מירון, במסגרת הילולת ל"ג בעומר. מלבד תקיפה אלימה של שני מאבטחים דרוזים על־ידי מתפרעים חרדים, ועומסי תנועה כבדים באזור, לא נרשמו עד עתה למרבה השמחה אירועים חריגים. אפשר לנשום לרווחה: לא אירע השנה אסון בהילולת מירון.

ל"ג בעומר חלף, אך פרשת האסון במירון עתידה להישאר בכותרות גם בימים הבאים: השבוע נודע כי היועץ המשפטי לממשלה לשעבר אביחי מנדלבליט זומן על־ידי ועדת החקירה כדי להעיד בפניה, וזאת לבקשתו של נתניהו עצמו.

מנדלבליט הוא אחד מ־24 עדים שזימונם להעיד אושר על־ידי ועדת החקירה, לבקשת המוזהרים. לצדו זומנו להעיד גם המשנה ליועץ המשפטי לשעבר לעניינים אזרחיים עו"ד ארז קמיניץ; מזכיר הממשלה לשעבר צחי ברוורמן; והיועץ המשפטי למשטרה לשעבר שאול גורדון.

הזימון של מנדלבליט להעיד בוועדת החקירה – אף שאין כל חשד בעניינו, והוא לא נמנה עם המוזהרים על־ידי הוועדה – מהווה ניצחון טקטי לנתניהו, אף שבקשתו לזמן לעדות גם את פרקליט המדינה לשעבר שי ניצן נדחתה על־ידי הוועדה.

אביחי מנדלבליט (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)
אביחי מנדלבליט (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש90)

מדובר בדיוק באותו מהלך שעשה ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט, כשהגיש תביעת לשון הרע נגד פרקליט המדינה באותם ימים משה לדור. פוליטיקאי המצוי תחת חשד מבקש לייצר מעין מאזן אימה

מדובר בדיוק באותו מהלך שעשה ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט, כשהגיש תביעת לשון הרע נגד פרקליט המדינה באותם ימים משה לדור, בעת שזה הוביל את צוות הפרקליטות שניהל את משפטיו של אולמרט. פוליטיקאי המצוי תחת חשד מבקש לייצר מעין מאזן אימה, לפחות מבחינה ציבורית, ולהראות שגם הוא יכול לחקור את חוקריו.

באופן ענייני, הבקשה להעיד את מנדלבליט נוגעת למידה שבה היה נתניהו מודע בזמן אמת לשאלת הפקעת מתחם קבר הרשב"י במירון, ולהתפתחויות שאירעו בבג"ץ בעניין זה, במסגרת עתירה שעסקה באי־הסדרים בניהול ההר.

הן מנדלבליט והן קמיניץ אמורים להעיד בעניין הזה, ופרקליטיו של נתניהו מקווים שהם יסייעו לבסס את המסקנה שהדברים לא הובאו לתשומת לבו של נתניהו. מהסיבה הזו בדיוק דחתה ועדת ברלינר את הבקשה לזמן גם את ניצן להעיד: "איננו רואים הצדקה לזמן את עו"ד ניצן לעדות באותם העניינים", הם כתבו בהחלטתם בתחילת השבוע.

אף שרוב הזמן תשומת הלב הציבורית אינה מופנית לעברה, ועדת ברלינר פועלת במרץ, והיא עתידה לסיים בשבועות הקרובים את שלב העדויות מטעם המוזהרים.

מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי מעיד בוועדת החקירה לאסון במירון, 11 באפריל 2022 (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)
מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי מעיד בוועדת החקירה לאסון במירון, 11 באפריל 2022 (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)

יום דרמטי צפוי בוועדה ביום ראשון הקרוב: שלושה עדים אמורים להעיד בו, ועדויותיהם נחשבות חיוניות מבחינת שני האישים הבכירים ביותר שהוועדה בחרה להזהיר – ראש הממשלה נתניהו ויו"ר הכנסת אוחנה

יום דרמטי צפוי בוועדה ביום ראשון הקרוב: שלושה עדים אמורים להעיד בו, ועדויותיהם נחשבות חיוניות מבחינת שני האישים הבכירים ביותר שהוועדה בחרה להזהיר – ראש הממשלה נתניהו ויו"ר הכנסת אמיר אוחנה, ששימש בעת האסון כשר לביטחון הפנים.

העדים הללו הם מפכ"ל המשטרה רב־ניצב קובי שבתאי, שהוא בעצמו אחד המוזהרים על־ידי הוועדה, ולפיכך הוא יעיד גם למען עצמו – וגם ייחקר נגדית על־ידי עורכי דינם של נתניהו ושל אוחנה; אוחנה עצמו, שיעיד למען עצמו וגם ייחקר נגדית על־ידי עורכי דינו של נתניהו; וניצב אלי כזרי, ששימש מזכירו הביטחוני של אוחנה בעת שאירע האסון, והוא ייחקר על־ידי עורכי דינו של אוחנה.

ניכר שהן נתניהו והן אוחנה לוקחים בשיא הרצינות את ניהול הגנתם בפני ועדת החקירה הממלכתית. אם זו תמצא, בדוח הסופי שלה, כי מוטלת עליהם אשמה לאסון – ולו עקיפה או חלקית – הכתם הזה והאחריות לאסון עשויים לדבוק בהם לנצח.

לכן קיימת התעקשות על הזמנת עדים נוספים בשלב הנוכחי – ואף חקירות נגדיות הדדיות. מהעובדה שפרקליטי נתניהו יחקרו נגדית את אוחנה ופרקליטי אוחנה יחקרו נגדית את המפכ"ל שבתאי, אפשר להסיק את המסקנה המתבקשת: ראש הממשלה ויו"ר הכנסת מנסים להסיט את האחריות לאסון מהם והלאה, אפילו אם המשמעות היא שהם ייגררו להטחת האשמות הדדיות, זה על זה.

חרדי מדליק נרות בזירת הארוע של האסון בהר מירוון, 1 במאי 2021 (צילום: דוד כהן/פלאש90)
חרדי מדליק נרות בזירת האירוע של האסון בהר מירוון, 1 במאי 2021 (צילום: דוד כהן, פלאש90)

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
2
בסוף נתניהו היה רה'מ במשל שנים בהם נאגרו דוחותמבקר מדינה בקשר למירון שהואהיה מחויב לקרוא ולא עשה דבר. זו הזנחה שלו לאורך שנים, לכן יש לו יותר משקל מאוחנה, שקיבל את במצב כסטטוס קוו. ית... המשך קריאה

בסוף נתניהו היה רה'מ במשל שנים בהם נאגרו דוחותמבקר מדינה בקשר למירון שהואהיה מחויב לקרוא ולא עשה דבר.
זו הזנחה שלו לאורך שנים, לכן יש לו יותר משקל מאוחנה, שקיבל את במצב כסטטוס קוו.
יתרה מזו נתניהט הוא שדיף בכל כוחו להיצוע ההילולה למרות שסתרה את כל הנחיות הקורונה, ולמרות הזהרות מומחי הבטיחות.

עוד 718 מילים ו-2 תגובות
סגירה