ראש הממשלה בנימין נתניהו לוחץ את ידו של שר הביטחון יואב גלנט ביום השני של מבצע "מגן וחץ", 10 במאי 2023 (צילום: חיים צח, לע"מ)
חיים צח, לע"מ

שבעה שבועות חלפו מאז שנתניהו החליט לפטר את שר הביטחון כי העז לומר שהמהפכה המשפטית מסכנת את ביטחון המדינה ועד מטח התמונות האינסופי, בפוזות ביטחוניות מלאות אחווה ● מה השתנה? הסקרים הראו שהציבור מאס בממשלה הקיצונית – ונתניהו הפנים מהר ● בציניות שאין כמותה הפך ראש הממשלה את גלנט מהמצורע של הליכוד לאיש הכי חשוב בתמונה ● פרשנות

בתוך שבעה שבועות ראש הממשלה בנימין נתניהו הפך את שר הביטחון יואב גלנט מאדם שאין לו אמון בו לנכס העיקרי והמוביל של הממשלה ה־37. ב־26 במרץ, בסוף מהדורות החדשות, שלח דובר ראש הממשלה יונתן אוריך הודעה לקונית לעיתונות: "ראש הממשלה בנימין נתניהו החליט להעביר מתפקידו את שר הביטחון יואב גלנט".

ככה פשוט, בלי להודיע מי יעמוד בראש המערכת הביטחונית בזמן חודש רמדאן, בלי להסביר לציבור את הסיבה, והכול רק כי גלנט העז לומר בגלוי מה שהיה ידוע לכולם – ההפיכה המשטרית סיכנה את הצבא ואת הציבור הישראלי. רק בעקבות מחאה ציבורית חסרת תקדים הפיטורים לא יצאו לפועל.

שבעה שבועות חלפו מאז. מדובר בפרק זמן זערורי במונחים ישראליים. עתה נתניהו נושא את שר הביטחון שלו על כפיים, מרבה להצטלם לצדו – ובשיא מבצע "מגן וחץ" אף מגיע עם רעייתו שרה לחצר ביתו – במהלך ימי השבעה על אימו פרומה – ומעמיס על התקשורת הישראלית והגלובלית תמונות חבריות, אמפתיות, נעימות למראה.

בכל ימי מבצע "מגן וחץ" משגר ראש הממשלה אינספור תמונות בפוזות ביטחוניות. אולם, מעל לכל בולטת העמדת הפנים למצלמה בנוגע לאחווה המחודשת עם גלנט. יש בכך צורך גלובלי, שכן ההודעה על פיטורי גלנט – שלא נכנסה לתוקף בזמן אמת – העלתה אצל פלגי הטרור הפלסטיניים בלבנון את החשק לפגוע בחברה הישראלית.

ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון יואב גלנט, ראש המל"ל צחי הנגבי והמזכיר הצבאי של רה"מ אלוף אבי גיל בהערכת מצב, 10 במאי 2023 (צילום: חיים צח/לע"מ)
ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון יואב גלנט, ראש המל"ל צחי הנגבי והמזכיר הצבאי אלוף אבי גיל בהערכת מצב, 10 במאי 2023 (צילום: חיים צח/לע"מ)

שבעה שבועות חלפו מאז. מדובר בפרק זמן זערורי במונחים ישראליים. עתה נתניהו נושא את שר הביטחון שלו על כפיים, מרבה להצטלם לצדו – ומעמיס על התקשורת תמונות חבריות, אמפתיות, נעימות

ב־6 באפריל, כשבוע אחרי הודעת הפיטורים, מתחו הפלגים את הגבול וירו 34 רקטות על יישובי הצפון – מטח כבד ראשון מאז מלחמת לבנון השנייה. גם כלפי עזה וארגוניה, ישראל צריכה להפגין – באמצעות תמונות – ציפוף שורות.

אך לא מדובר רק בצורך ביטחוני־תדמיתי. גלנט הוא כעת השר הפופולרי ביותר בממשלה המאוסה על הציבור. הוא זוכה לניקוד גבוה לא רק בשל ההפגנות בליל הפיטורים, שהכניסו את כל המדינה לתדהמה. האנשים שיצאו להפגין נגד פיטוריו לא עשו זאת מהערצת שר הביטחון, אלא מההלם שבשיקול הדעת הפגום של ראש הממשלה.

נתניהו פיטר את שר הביטחון ברקע הקריאות של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר – ואחרי הציוצים של בנו, יאיר, הנושאים מסר הדומה. מאז המשיך בן גביר עם הביקורת שלו על שר הביטחון – פעם בשל המהפכה המשפטית ופעם בשל החזרת גופות.

אולם, אצל נתניהו חיים לפי סקרים. מאז הקמת הממשלה, לצד המספרים הגרועים שהציבור מעניק לנתניהו, בן גביר הוא השר הפחות מוערך בממשלתו. מנגד, גלנט נתפס בעיני הציבור כנכס. על התנהלותו האחראית בסוף חודש מרץ הצטרף השבוע גם היבט פרסונלי.

ראש הממשלה בנימין נתניהו משוחח עם שר הביטחון יואב גלנט וראש המוסד דדי ברנע בשבעה על אימו של גלנט, 12 במאי 2023 (צילום: קובי גדעון, לע"מ)
ראש הממשלה בנימין נתניהו משוחח עם שר הביטחון יואב גלנט וראש המוסד דדי ברנע בשבעה על אימו של גלנט, 12 במאי 2023 (צילום: קובי גדעון, לע"מ)

אצל נתניהו חיים לפי סקרים. מאז הקמת הממשלה, לצד המספרים הגרועים שהציבור מעניק לנתניהו, בן גביר הוא השר הפחות מוערך בממשלתו. מנגד, גלנט נתפס בעיני הציבור כנכס

בשיא המערכה הצבאית, כשברור שבכירי הצבא וכוחות הביטחון עסוקים מעל לראש בהפעלת הצבא בעזה – גלנט קיבל את הבשורה האישית הקשה על מות אימו. גלנט איבד את אביו כשהיה נער בן 17. הקשר החזק בינו לבין האם, פרומה, הוזכר על ידו בכל הזדמנות. הוא הרבה לדבר עליה ולשבח אותה. אפילו בליל ההדחה, גלנט דאג לפרסם את שיחת הטלפון בינו לבין אימו.

אם כך, כששר הביטחון מקבל את הבשורה הקשה מכל – ולא זונח את המשימה הביטחונית לרגע; ממשיך לשבת עם מזכירו הצבאי יקי דולף; ממשיך לפעול ללא הרף והכל בלי להניד עפעף, הוא מעביר לציבור מסר עוד יותר חזק ובוטח בעצמו.

נתניהו הפנים מהר, ותוך שבעה שבועות סובב את המפה. בציניות שאין כמותה הוא הפך את גלנט מהמצורע של הליכוד לאיש הכי חשוב בתמונה. המנגנון התקשורתי־קמפייניסטי של נתניהו חזר לעבוד אחרי ארבעה חודשי הפיכה, שבמהלכן אבד לו שיקול הדעת והחיבור למציאות.

הסיפור הזה ימשיך לרוץ גם בשבועות הקרובים – כמה שפחות יריב לוין בפריימים וכמה שיותר גלנט. הכול כדי להציג לציבור את סיפור החיפוי שהוא המציא – גלנט ונתניהו, זה לצד זה, כאילו לא היו הדברים מעולם.

עוד 589 מילים ו-1 תגובות
סגירה