ארכיון: ישיבת "מעלה אליהו" בתל אביב (צילום: ויקיפדיה)
ויקיפדיה
ארכיון: ישיבת מעלה אליהו בתל אביב

איום הגרעין התורני

כפייה דתית תושבי מרכז ת"א אילצו את רון חולדאי להתקפל מהכוונה להרחיב ישיבה עם נגיעות חשוכות ● ההפגנה השבוע מצטרפת להתעוררות נגד הגרעינים התורניים בערי המרכז, עם רוח גבית מהמחאה נגד המהפכה המשפטית ● יוזם ההפגנה בת"א עו"ד יאיר נהוראי: "כדי לחסל את הדמוקרטיה, הם מנסים לכבוש את הערים החילוניות. הגיע הזמן שתושבים יתקוממו"

בניגוד למובטח, בסוף לא היה שם חמור. כן היו פוסטרים עם דימוי של החיה החביבה, שמשמשת סמל לחילונים שכביכול נושאים על גבם השחוח את החרד"לים לסוגיהם.

כ־200 מפגינים הגיעו ביום ראשון בערב לחלקו האחורי של בית החולים איכילוב, אזור עשיר ומנומנם בתל אביב. הם הניפו שלטים נגד "הימין המשיחי" עם תמונותיהם של בצלאל סמוטריץ' ואבי מעוז. לצד נציגי המחאה הארצית נגד הממשלה, היו שם גם שלושה חברי מועצת עיריית תל אביב וכמה מאות תושבי השכונה. כולם הגיעו להפגין מול הישיבה התורנית "מעלה אליהו".

את ההפגנה ארגן פורום בשם "מטה המאבק במשיחיים" – ומול כולם ניצבה שפי פז, הלעומתית הנצחית, שניסתה להפר את אחידות הדעים במקום, וכן חובשי כיפה סרוגה אחדים שניהלו שיח שנראה דווקא נינוח עם המפגינים החילונים.

בהשאלה מהשיח הביטחוני, אפשר לתאר את מה שהיה שם כ"התלכדות זירות": מאבק מקומי נגד השתלטות עוינת של ישיבה עם נגיעות חשוכות, שאליו הצטרף המאבק הארצי נגד המהפכה המשפטית.

לצד נציגי המחאה הארצית נגד הממשלה, היו גם שלושה חברי מועצת עיריית תל אביב וכמה מאות תושבי השכונה. כולם הגיעו להפגין מול הישיבה התורנית "מעלה אליהו"

הפגנה מול ישיבת "מעלה אליהו" בתל אביב. 14 במאי 2023 (צילום: מחאת קפלן)
הפגנה מול ישיבת "מעלה אליהו" בתל אביב. 14 במאי 2023 (צילום: מחאת קפלן)

חולדאי התקפל

למעשה, ההפגנה חגגה את ניצחון המאבק המקומי, עם הבטחה של נציגי הציבור לא להירדם בשמירה שוב. בתגובה למחאה שהתעוררה בעניין, בצוהרי אותו יום ראשון, ראש העיר רון חולדאי כבר הודיע שהחליט להקפיא את הכוונה להעביר את הישיבה מירכתי איכילוב לאזור כיכר המדינה, תוך הגדלת שטחה פי ארבעה.

פינוי הישיבה היה אמורה לאפשר את הגדלת שטח בית הספר היסודי שהולך ונבנה במתחם הזה כרגע. בתשובה לשאלה בנושא, מעיריית תל אביב נמסר: "לאחר דיונים והקשבה לכל הגורמים הרלוונטיים, ראש העירייה הורה הבוקר (ראשון) לוועדת התכנון המקומית לבחון מחדש את התוכנית להעברת ישיבת מעלה אליהו למבנה ברחוב קליי, ולהציע חלופות נוספות".

תושבי השכונה שבצפון־מרכז תל אביב גילו לפני כחודש וחצי שוועדת התכנון אישרה את הקצאת הענק והגדלת השטחים לישיבה בלב העיר. בתחילת השבוע הם נשמו לרווחה עם ההתקפלות של ראש העיר.

בית כנסת "מגורים" ברחוב קליי בתל אביב. מאי 2023 (צילום: עומר שרביט)
בית כנסת "מגורים" ברחוב קליי בתל אביב. מאי 2023 (צילום: עומר שרביט)

"זה נעשה במחשכים"

בתמורה לפינוי, הישיבה אמורה הייתה לעבור לרחוב קליי, שם נמצא כיום בית כנסת "מגורים" בן שתי הקומות. התוכנית הייתה להוסיף אגף חדש בחזית האחורית הפונה לגינה ושתי קומות מרתף, תוך שמירה על השימוש בבית הכנסת עבור הקהילה. המבנה המרשים, בגוון טיח בהיר, היה אמור להפוך לבניין בן חמש קומות ושתי קומות מרתף עם גג, כדי לאכלס את מאות תלמידי הישיבה.

התושבים, כאמור, חששו כי מדובר במחטף המהווה מכפיל כוח לגורמים קיצוניים וחשוכים. בשבועות האחרונים הם התקשו להבין כיצד דווקא רון חולדאי, שניסה למצב את עצמו כחלופה שפויה לממשלה הנוכחית, נכנע ברוחב לב נדיב כל כך ובהקצאת מבנה ענק בן שבע קומות לישיבה, מה שיפר את הסטטוס קוו בעיר.

"אני תושב השכונה כשש שנים וגר פה עם בן זוגי, אפילו לא כבעל דירה. לא מתאים לי להרגיש לא בנוח בשכונה שאני חי בה", אמר לנו אחד התושבים שהצטרף למאבק נגד הגדלת השטח והמעבר של הישיבה.

"אני גר פה כשש שנים עם בן זוגי ולא מתאים לי להרגיש לא בנוח בשכונה שאני חי בה. הקצאת השטח הייתה מגדילה מאוד את פעילות הישיבה", אמר לנו אחד התושבים

"ועדת התכנון אישרה את זה בתמיכת חולדאי. הקצאת השטח החינמי מגדילה מאוד את מבנה הישיבה ופעילותה. לומר שזה 'להעתיק אותה' זה לא אותו דבר, זה נעשה במחשכים בלי שיתוף הציבור. כשהתחילו לדון בזה דובר רק על לתת להם קומה שנייה בבית הכנסת הקיים", הוסיף אותו תושב.

בית כנסת "מגורים" ברחוב קליי בתל אביב. מאי 2023
בית כנסת "מגורים" ברחוב קליי בתל אביב. מאי 2023 (צילום: עומר שרביט)

לדבריו, מאות תושבים היו שותפים למאבק הזה – וייתכן שאף כמה אלפים. למעשה, זה "נוגע לכל תושבי מרכז תל אביב. משום שזו לא קרקע פרטית מותר לעירייה לא לקיים שיתוף ציבור, אבל מבחינה ציבורית, לא יכול להיות שהעירייה תגיד שזה נמצא בשכונה ונועד לשרת את התושבים מבלי לשתף אותם. יודעים שהרבה מהם לא מכאן, משהו מריח לא טוב בהתנהלות העירייה".

"להט"ביסטן בישראל"

בראש הישיבה האמורה עומד הרב חיים גנץ המזוהה עם בצלאל סמוטריץ' ועם מפלגת נעם, ומבטא השקפות אנטי ליברליות. "הרפיון הרוחני הזה, היא המחלה שבגללה אנחנו לא אמורים לישון בלילה […] חילול השם הזה צריך להדיר שינה מעינינו", צוטט אומר בעבר.

בהרצאה שנשא במקום הרב יהושע שפירא הוא דיבר על תרבות "שמביאה איתה רעל היוצא בצורה של להט"ביסטן במדינת ישראל". רב אחר המזוהה עם הישיבה, יוסף קלנר, מדבר על "יכולת רוחנית מוגבלת" של נשים.

בהרצאה שנשא שם הרב יהושע שפירא הוא דיבר על תרבות "להט"ביסטן במדינת ישראל". רב אחר המזוהה עם הישיבה, יוסף קלנר, דיבר על "יכולת רוחנית מוגבלת" של נשים

ישיבת "מעלה אליהו" פועלת כחלק מעמותת "הנקודה היהודית בתל אביב", שבכל אחת מהשנים 2020 ו־2021 תוקצבה ביותר מ־2.5 מיליון שקל בשנה ממשרד החינוך, כ־70 אלף שקל מעיריית תל אביב, וכן מתרומות בסך 2.8 מיליון שקל. מטרתה המוצהרת היא להפעיל מוסדות לימוד תורניים וחינוכיים בגוש דן ו"בתל אביב רבתי".

יאיר גנץ, בנו של ראש הישיבה, שבפנייה אליו הזדהה כמנהל שלה, סירב להגיב לשאלות בנושא.

"נטע זר בשכונה"

לצד חברי המועצה ראובן לדיאנסקי ("חילונים ירוקים") וציפי ברנד ("רוב העיר"), מי שהתנגדה להחלטה היא מיטל להבי (מרצ). את הערר שהגישה על ההחלטה נימקה, בין השאר, בכך שהיא "נועדה לשרת מוסד הפועל בשנים האחרונות בניגוד למדיניות ולערכים העירוניים ולכן אין מקום לספק לו מבנה עירוני חדש".

היא ציינה שתוכנית הבנייה שהוצגה לוועדה חורגת מההקצאה שהתבקשה בהנהלה, שם דובר רק על "מוסד שעוסק בהכשרת נערים לבר מצווה". כמו כן, היא כתבה כי למרות שהפרויקט מקודם עבור "מוסד המהווה נטע זר בשכונה", התוכנית לא כללה התייעצות עם תושבים.

בשיחה שנערכה איתה לפני ואחרי שנודעה ההחלטה של חולדאי להקפאת התוכנית, היא אמרה: "מה שבולט זה שבישיבה להקצאת הקרקע אמרו שמדובר ב־700 מטר ב'הארכת שימוש' ואז התברר שזה בעצם הגדלה של פי ארבעה בשטח – וכולל השתלטות על עזרת הנשים בבית הכנסת השכונתי".

פלאייר של עמותת "ראש יהודי" הקורא להתצטרף לגרעין התורני בתל אביב (צילום: ללא)
פלאייר של עמותת "ראש יהודי" הקורא להצטרף לגרעין התורני בתל אביב

"גורמים מבחוץ גורמים להקצנה"

יוזמת ההרחבה של הישיבה בצפון תל אביב אומנם נבלמה, אבל היא חלק ממגמה רחבה יותר של גרעינים תורניים שהתנחלו בעיר – ובמעוזים חילוניים אחרים – במטרה לקדם מה שאפשר לכנות כ"יהדות בנחמדות". ביום חמישי האחרון נערכה הפגנה מול המרכז של עמותת "ראש יהודי" ליד רחוב בוגרשוב בתל אביב, לשם הגיע ח"כ שמחה רוטמן.

מיטל להבי השתתפה גם בהפגנה הזו ואת התופעה של כניסת גורמי ימין דתי לעיר היא מתארת כך: "רואים שבתי כנסת בתל אביב חיים מצוין בתוך הקהילות שלהם וכשמגיעים גורמים מבחוץ יש הקצנה שגורמת לסכסוך בין חילונים לדתיים, וכל זה קורה מכספי משלם המיסים שלנו, שמשמשים לבניית ישיבות אורתודוקסיות ומתנחליות ולא רפורמיות".

"רואים שבתי כנסת בתל אביב חיים מצוין בתוך הקהילות שלהם וכשמגיעים גורמים מבחוץ יש הקצנה שגורמת לסכסוך בין חילונים לדתיים, וכל זה קורה מכספי משלם המיסים שלנו"

רוטמן הגיע אמש לגרעין התורני "ראש יהודי" לקחת חלק בפאנל על ההפיכה המשטרית.‏באנו להזכיר לו שאנחנו רואים את היקף…

Posted by ‎מיטל להבי – Meital Lehavi‎ on Friday, May 12, 2023

"מתלבשים על בתי כנסת"

היא מציינת את התוכנית של הרב שמואל אליהו הקוראת לאברכים ובנות זוגם להצטרף לגרעין התורני במרכז תל אביב. "הם מבטיחים מגורים ומשכורת בישיבה של 'ראש יהודי'. הם רוצים 'לייהד' את הערים החילוניות ואני רואה בזה ניסיון להתנגש בערכי החיים שלנו.

"הם מבטיחים מגורים ומשכורת בישיבה של 'ראש יהודי' במרכז תל אביב. הם רוצים 'לייהד' את הערים החילוניות ואני רואה בזה ניסיון להתנגש בערכי החיים שלנו"

"הם מתלבשים על העובדה שאנחנו פלורליסטים וגאים בזה שיש זרמים דתיים בעיר, אלא שהם באים בצורה ברוטלית ומתנחלים במוסדות שלנו, 'כובשים' את השכונות שלנו. הם נכנסים לבתי כנסת שיש בהם מחסור במניין ולאט לאט מטעינים בהם ערכים מתנחליים.

"כך היה כשחסידי ברסלב דחקו את עולי בבל מבית הכנסת בהדר יוסף ונאלצנו לתת להם חלופה בנווה שרת כי אי אפשר היה להתמודד איתם. אני מזהה אלימות בהשתלטות הזו המופנית כלפי הדתיים שחיים כאן.

"כך קרה גם בבית כנסת בבורוכוב פינת מלצ'ט – הגיעה ישיבה שניסתה להתלבש עליו, עד כדי התנגשויות אלימות. אפילו העירייה שיתפה פעולה כששלחנו מודד לבדוק אם אפשר לחלק אותו לשניים".

הזמנה להפגנה נגד גרעין תורני ברמת השרון. מאי 2023 (צילום: ללא)
הזמנה להפגנה נגד גרעין תורני ברמת השרון. מאי 2023

"לסמוטריץ' ומעוז מגיע פרס ישראל"

ההפגנות נגד ישיבת "מעלה אליהו" ו"ראש יהודי" בתל אביב מצטרפות להפגנות שהיו בשבועות האחרונים נגד גרעין תורני ברמת השרון ונגד הקמת ישיבה חדשה בהרצליה. בשני המקרים מדובר על נציגים שאפשר לשייך לספקטרום החרד"לי, מהסוג שמבהיל את החילונים המצויים.

שלט עם דימוי של חמור (צילום: מטה המאבק במשיחיים)
שלט עם דימוי של חמור (צילום: מטה המאבק במשיחיים)

הממשלה נותנת רוח גבית לגרעינים התורניים, ובתקציב הנוכחי הוקצו 1.2 מיליארד שקל ל"חיזוק היהדות" בקרב חילונים. ההתעוררות נגד התופעות המקומיות האלה לא מקריות, על רקע המחאה נגד המהפכה המשפטית.

"לסמוטריץ' ומעוז מגיע פרס ישראל ולהדליק משואה כי הם הצליחו במה שכולנו נכשלנו בו: להבהיר לציבור הליברלי את הסכנה הקיומית מהקבוצה שלהם", אומר עו"ד יאיר נהוראי, שארגן את ההפגנה מול הישיבה ביום ראשון בערב והשתתף גם בהפגנות האחרות שהוזכרו כאן.

קריאה להתקוממות

נהוראי חיבר את הספר "המהפכה השלישית", שעוסק במה שהוא מכנה "הימין המשיחי". מבחינתו מדובר במאבק ארצי החורג בהרבה מעבר לאירועים הנקודתיים.

"דרך ההפיכה השלטונית כולם מבינים לאן זה הולך. הסיפור של תל אביב רק התחיל, זה שחולדאי נסוג זה נחמד אבל זו רק נקודה אחת ומחובתנו להביא לידיעת הציבור את הסכנה – לא נעזוב את זה. המטרה שלהם היא לא שכונה אחת שלכאורה המאבק שלה נגמר בתחילת השבוע. זה יכול להיות במקום אחר והגיע הזמן שתושבים יתקוממו.

"רוטמן וסמוטריץ' יודעים שצריך להוביל שינוי אמוני בחברה הישראלית כדי שיהיה להם רוב לחסל את הדמוקרטיה המהותית. מי שעוצר את המהפכה השלטונית היא תל אביב, בירת ישראל הליברלית. כדי לחסל את ההתנגדות הם ינסו לכבוש את הערים האלה.

הפגנה מול ישיבת "מעלה אליהו" בתל אביב. 14 במאי 2023 (צילום: עומר שרביט)
הפגנה מול ישיבת "מעלה אליהו" בתל אביב. 14 במאי 2023 (צילום: עומר שרביט)

"מי שעוצר את המהפכה היא ת"א, בירת ישראל הליברלית. כדי לחסל את ההתנגדות הם ינסו לכבוש ערים כאלה. הם בונים שלוחות משיחיות שיכולות לשנות את כללי משחק"

"הם בונים שלוחות משיחיות שתוך כמה שנים יכולות להגיע לכמה אלפי קולות שיכולות לגרום לשינוי כללי המשחק בעיר כמו תל אביב ולהוביל למטרה הסופית של השלטת התורה כחוקת המדינה".

בסופו של דבר הפעילות שלהם חוקית.
"השאלה היא האם אנחנו חושבים שדמוקרטיה היא מתכון להשמדה עצמית? הם משתמשים באמפתיה שלנו ליהדות ולא באים מתוך שנאה אלא בטוחים שאתה טועה וצריך להחזיר אותך לדרך הנכונה. האם נכניס גרעין חילוני לעיר חרדית, עם נשים שיתלבשו כפי שהן רגילות ורמקולים בשבת? לא מומלץ ואפילו אסור. מה שרואים כאן הוא מתכון להרס עצמי של הדמוקרטיה ונגד זה אנחנו ניאבק".

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
4
אין בעיה עם ישיבות בארץ ישראל וחייב שיהיו ישיבות בארץ ישראל ובמדינה אני בעד להקים עוד ישיבות בארץ מה הבעיה להקים ישיבה בתל אביב אנחנו מדינה דמוקרטית .מעניין אם מוסלמים היו רוצים להקים מ... המשך קריאה

אין בעיה עם ישיבות בארץ ישראל וחייב שיהיו ישיבות בארץ ישראל ובמדינה אני בעד להקים עוד ישיבות בארץ מה הבעיה להקים ישיבה בתל אביב אנחנו מדינה דמוקרטית .מעניין אם מוסלמים היו רוצים להקים מסגד בלב תל-אביב הייתם בעד המסגד הזה נכון ?

לא הייתי בטוח מה דעתי על הנושא עד כה, אבל המודעות שמופיעות במאמר מדברות בעד עצמן. הכוונה הברורה כאן היא להקים מעוזים בלב המרחב החילוני כדי לשנות אותו מבפנים, בהנהגת אנשים קיצוניים שערכי... המשך קריאה

לא הייתי בטוח מה דעתי על הנושא עד כה, אבל המודעות שמופיעות במאמר מדברות בעד עצמן. הכוונה הברורה כאן היא להקים מעוזים בלב המרחב החילוני כדי לשנות אותו מבפנים, בהנהגת אנשים קיצוניים שערכיהם שונים לחלוטין מהערכים של רוב מוחלט של תושבי המקום.

משאלה הם פני הדברים, חובה להתנגד בכל הכוח. לא נהיה עוד פלורליסטים כלפי מי שאינו פלורליסט, לא נהיה ליברלים כלפי מי שהליברליות היא מילת גנאי בעבורו, לא נהיה סובלנים כלפי חסרי הסובלנות, ולא נחיל את ערכינו על מי שמתעב אותם. ואם רוצים בכל זאת להקים ישיבה בלב תל אביב, רק בכפוף להקמת מרכז נוער גאה בלב בני ברק.

אז סבבה, לדתיים אסור לגור בתל אביב. הגיוני, הם קיצונים, גזענים וממממש לא פלורליסטים. אהה גם אסור להם לגור ביהודה ושומרון, בנימין ובדרום הר חברון, ברור כי זה שטחים כבושים. טוב, שילכו ... המשך קריאה

אז סבבה, לדתיים אסור לגור בתל אביב.
הגיוני, הם קיצונים, גזענים וממממש לא פלורליסטים.

אהה גם אסור להם לגור ביהודה ושומרון, בנימין ובדרום הר חברון, ברור כי זה שטחים כבושים.

טוב, שילכו לפריפריה.

איזה נאורים אתם! הלוואי ואי פעם אזכה להיות סובלנית ומכילה כמוכם.

עוד 1,491 מילים ו-4 תגובות
סגירה