התוכנית לבניית שכונה יהודית באבו דיס חצתה את תנאי הסף

פרסום ראשון הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה אישרה בשבוע שעבר את התוכנית לבניית שכונה עם 400 יחידות דיור עבור יהודים בלב הכפר הפלסטיני אבו דיס, בפאתי הגבול המוניציפלי של ירושלים ● הכפר מככב בכל הסדרי השלום שעלו ב-30 השנים האחרונות כמקום שבו תשכון בירת המדינה הפלסטינית ● אולם השכונה החדשה תחתוך את שטח הכפר ותמחק כל סיכוי להסדר מדיני במקום

אבו דיס, מעבר לחומה (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)
אוליבייה פיטוסי/פלאש90
אבו דיס, מעבר לחומה

צעד נוסף בבניית שכונות ענק יהודיות במזרח ירושלים: בתחילת השבוע שעבר הוגשה לוועדה המחוזית לתכנון ובנייה בקשה לבניית 400 יחידות דיור עבור יהודים בלב הכפר הפלסטיני אבו-דיס. התוכנית סומנה בתור תב"ע 120709 ועברה את תנאי הסף הנדרשים לתוכנית בנייה.

השכונה היהודית, קדמת ציון שמה, תיבנה על שטח מרחב גדול בתוך הכפר, סמוך לגדר ההפרדה שחוצה את אבו דיס (ראו תרשים). על הקמת השכונה החדשה, יחד עם שכונות אחרות במזרח העיר, פורסם לראשונה בזמן ישראל לפני כחודשיים.

תרשים של תב”ע 120709 לשכונה יהודית חדשה בלב אבו דיס (צילום: מערכת המיפוי של עיריית ירושלים)
תרשים של תב"ע 120709 לשכונה יהודית חדשה בלב אבו דיס (צילום: מערכת המיפוי של עיריית ירושלים)

לבנייה היהודית באבו דיס חשיבות מיוחדת. הכפר נמצא בפאתי התחום המוניציפלי של ירושלים, ויש לו חשיבות גדולה גם בנרטיב הפלסטיני: שמו של הכפר הוזכר פעמים רבות בהקשר של חלוקת העיר לשתי בירות במסגרת הסדר מדיני.

בתחילת המאה הקימה הרשות הפלסטינית את בית המחוקקים הפלסטיני באבו דיס, מבנה מפואר בן חמש קומות בהשקעה של שני מיליון דולר. הבניין עומד על תלו, אבל לא נעשה בו שימוש, והיום הוא נמצא במרחק קטן מפאתי השכונה היהודית שאמורה לקום.

במסגרת ההבנות שהושגו בשעתו בין מחמוד עבאס (אבו מאזן) ויוסי ביילין בשנות התשעים, אבו דיס אמורה הייתה להיות חלק מרכזי של הבירה הפלסטינית במזרח העיר.

במסגרת ההבנות שהושגו בשעתו בין מחמוד עבאס (אבו מאזן) ויוסי ביילין בשנות התשעים, אבו דיס אמורה הייתה להיות חלק מרכזי של הבירה הפלסטינית במזרח העיר

במאי 2000 החליט ראש הממשלה דאז אהוד ברק למסור את אבו דיס לפלסטינים, יחד עם שני כפרים נוספים בסביבה, כמקדמה במסגרת התוכנית המדינית שיזם. התוכנית עברה בממשלה אך מהומות הדמים שפרצו לאחר מכן עכבו את התוכנית וההחלטה נגנזה.

יאסר ערפאת, ביל קלינטון ואהוד ברק בקמפ דיוויד, יולי 2000 (צילום: AP Photo/Ron Edmonds)
יאסר ערפאת, ביל קלינטון ואהוד ברק בקמפ דיוויד, יולי 2000 (צילום: AP Photo/Ron Edmonds)

באותה שנה אישרה הוועדה המחוזית תוכנית לבניית שכונה יהודית קטנה (תב"ע 7659, 225 יחידות דיור), אך הדרג המדיני לא אישר את התוכנית עד היום. הממשלה הנוכחית עשויה להתייחס אל התוכנית המורחבת באור שונה.

רוב שטחו של הכפר אבו דיס הוא בתחומי הרשות הפלסטינית. בכפר מתגוררים 15 אלף איש, בתוכם מנהיגים ואנשי אקדמיה פלסטינים בולטים כמו סרי נוסייבה. בתחומי הכפר יש גם אוניברסיטה ומכללה אסלאמית גדולה וגם מוסדות שלטון פלסטיניים, ביניהם מרכז השלטון הפלסטיני ומפקדת מנגנוני הביטחון.

בכפר מתגוררים 15 אלף איש, בתחומי הכפר יש גם אוניברסיטה ומכללה אסלאמית גדולה וגם מוסדות שלטון פלסטיניים, ביניהם מרכז השלטון הפלסטיני ומפקדת מנגנוני הביטחון

גם בתוכנית המאה של הנשיא דונלד טראמפ וראש הממשלה בנימין נתניהו, אבו דיס היא בירת המדינה הפלסטינית – אבל אז התוכנית נדחתה בבוז על ידי הפלסטינים במסגרת ההתנגדות הכללית  לדיל שהציע הממשל האמריקאי.

השכונה החדשה שתקום מערבבת את האוכלוסייה באבו-דיס, כמו בשכונות תפר אחרות, ומוחקת כל סיכוי להסדר מדיני במקום שהיה פעם הבסיס לתוכניות שלום שונות.

יוסי ביילין ומחמוד עבאס (אבו מאזן) בפגישה ב-1993 (צילום: ד"ר יוסי ביילין Pikiwiki Israel)
יוסי ביילין ומחמוד עבאס (אבו מאזן) בפגישה ב-1993 (צילום: ד"ר יוסי ביילין Pikiwiki Israel)

יזמי התוכנית הנוכחית, שתשנה את פניה של מזרח העיר, הם ראשי עמותת עטרת כהנים ועמותה שנקראת "אגודת הדיירים", שרכשה קרקעות באבו דיס כבר ב-1926.

בתחילת 2004 הצליחה עטרת כהנים לרכוש שני בתים באבו דיס במימון המיליונר ארווינג מוסקוביץ'. היום מתגוררות עשר משפחות יהודיות בשלושה בתים, שניים מהם נקראים "בית שרה" ו"בית האחים".

בתחילת 2004 הצליחה עטרת כהנים לרכוש שני בתים באבו דיס במימון המיליונר ארווין מוסקוביץ'. היום מתגוררות עשר משפחות יהודיות בשלושה בתים, שניים מהם נקראים "בית שרה" ו"בית האחים"

ביום ירושלים האחרון יצאה עמותת עטרת כהנים בקמפיין נרחב לגיוס כספים לטובת הקמת השכונה החדשה. "מבתים בודדים מבקשת העמותה לקדם היתרי בנייה של 400 יחידות דיור שישנו את המפה של מזרח העיר", נאמר בדברי ההסבר. "השכונה יושבת במיקום אסטרטגי ויכולה בהדרגה לשנות את הצביון היהודי ולמנוע את ההשתלטות הערבית על שכונות מזרח העיר.

"המוסדות הפלסטיניים באבו דיס נבנו מתוך החזון להפוך אותה בבוא העת לעיר הבירה של פלסטין ולמשוך ממנה פרוזדור ומעבר למרכז ירושלים וכך לקדם את ההשתלטות על העיר כולה. המשמעות של ביסוס ופיתוח השכונה היא יצירת מגן עבור ירושלים מפני השאיפות הפלסטיניות. השכונה תקטע את הרצף ותגן עלינו מפני חלוקה של העיר".

סגן ראש עיריית ירושלים אריה קינג (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
סגן ראש עיריית ירושלים אריה קינג (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

בכירים בעיריית ירושלים שמזוהים עם הימין, משוכנעים כי הממשלה הנוכחית תקדם את התוכנית במהירות ולא תעכב אותה למרות התגובות הבינלאומיות הצפויות, כפי שעשו ממשלות בעבר, שבהן היו גם שותפים מהמרכז והשמאל.

אריה קינג, סגן ראש העיר ואיש עוצמה יהודית, אמר לזמן ישראל: "אני בטוח שהממשלה הנוכחית שדנה היום בתקצוב כביש הטבעת המזרחי מתוך הבנה בחשיבותו האסטרטגית לעתידה של ירושלים, תקדם גם את תכנית שכונת קדמת ציון שמתוכננת על גבולות כביש הטבעת המזרחי".

"אני בטוח שהממשלה הנוכחית שדנה היום בתקצוב כביש הטבעת המזרחי מתוך הבנה בחשיבותו האסטרטגית לעתידה של ירושלים, תקדם גם את תכנית שכונת קדמת ציון שמתוכננת על גבולות כביש הטבעת המזרחי"

"זו ההזדמנות הגדולה שלנו ואנחנו לא נוותר עליה", אמר בכיר נוסף לזמן ישראל.

קמפיין גיוס הכספים של עטרת כהנים גרף עד כה כ-800 אלף שקל, הרבה מעל ליעד הראשוני שהציבה לעצמה העמותה. אתמול (ראשון) כבר הגיע לישיבת הממשלה שהתקיימה במנהרות הכותל מנכ"ל עמותת עטרת כהנים מתתיהו הכהן דן, ושוחח שם עם שרים ובכירים נוספים.

מנכ”ל עמותת עטרת כהנים מתתיהו הכהן דן (מזוקן, שני משמאל) בישיבת הממשלה במנהרות הכותל, 21 במאי 2023 (צילום: שימוש לפי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים)
מנכ"ל עמותת עטרת כהנים מתתיהו הכהן דן (מזוקן, שני משמאל) בישיבת הממשלה במנהרות הכותל, 21 במאי 2023 (צילום: שימוש לפי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים)
עוד 714 מילים
סגירה