נמנע משבר עם קנדה סביב ביקורו של שיקלי

פרסום ראשון שר התפוצות, שיבקר בשבוע הבא בקנדה ליומיים, זכה לביקורת נוקבת של חברי הקואליציה בפרלמנט בקנדה מאחר שמטרת ביקורו הייתה מפגשים עם אוונגליסטים ימנים-קיצונים ● "ממשלת ישראל ושר התפוצות מעוניינים לפתח יחסים רק עם הימין הקיצוני", טענו חברי פרלמנט ● בעקבות התערבות משרד החוץ, שיקלי שינה את הלו"ז וייפגש גם עם מנהיגי הרוב

שר התפוצות עמיחי שיקלי (צילום: תומר נויברג/פלאש90)
תומר נויברג/פלאש90
שר התפוצות עמיחי שיקלי

חברי פרלמנט קנדיים התריעו בפני שליחי משרד החוץ בקנדה כי תוכנית נסיעתו המתוכננת של שר התפוצות עמיחי שיקלי בשבוע הבא, מסתמנת ככזו הנותנת עדיפות למפגשים עם הימין הקיצוני בקנדה. כך נודע לזמן ישראל.

אותם חברי פרלמנט קנדיים מחו על כך שהביקור של השר אורגן "שלא לפי הפרוטוקול, ללא הזמנה רשמית מהשר הממונה וכמענה לאירוע של ארגון ימני שנתפס בעיניהם כקיצוני", כך נכתב במסמך רשמי פנימי של משרד החוץ שנשלח לסמנכ"ל צפון אמריקה במשרד דוד רוט.

הפוליטיקה בקנדה נוטה בשנים האחרונות לצד הליברלי של המפה. אנשים שמכירים את הזירה שם היטב אומרים לזמן ישראל שהמפלגה השמרנית-ימנית, כיום בראשות פייר פואליבר, רחוקה מלחזור לשלטון.

למרות שהממשלה בישראל, ובמיוחד מפלגת הליכוד, מחפשת תמיד את הקשרים לימין לאומי-דתי-נוצרי במדינות המערביות, בקנדה הממשלה היא בידי השמאל הליברלי ולא צפוי שם שינוי בהיבט הזה.

מנהיג האופוזיציה והמפלגה השמרנית-ימנית בקנדה, פייר פואליבר (צילום: Mandel Ngan/Pool via AP)
מנהיג האופוזיציה והמפלגה השמרנית-ימנית בקנדה, פייר פואליבר (צילום: Mandel Ngan/Pool via AP)

לאחרונה קיבל השר שיקלי הזמנה מגוף נוצרי קנדי הנקרא Israel Allies Caucus. הגוף הזה מחובר לרשת אוניברסלית הקרויה – Israel Allies Foundation – ומיוצג בפרלמנט הקנדי על ידי חברת הפרלמנט לזלין לואיס, חברת המפלגה השמרנית.

לואיס נתפסת בקנדה כסמן ימני קיצוני, אפילו בתוך מפלגתה. לאחרונה ספגה ביקורת ציבורית נרחבת אחרי שפגשה את חברת הפרלמנט האירופית כריסטיאן אנדרסון, חברת מפלגת אלטרנטיבה לגרמניה (Afd הגרמנית).

לואיס נתפסת בקנדה כסמן ימני קיצוני, אפילו בתוך מפלגתה. לאחרונה ספגה ביקורת ציבורית נרחבת אחרי שפגשה את חברת הפרלמנט האירופית כריסטיאן אנדרסון, חברת מפלגת אלטרנטיבה לגרמניה (Afd)

הביקורת בקנדה על לואיס הגיעה מארגונים יהודיים ומראש הממשלה ג'סטין טרודו, שנדהמו מהחיבוק שלואיס העניקה לאנדרסון, בשל היות ה-Afd מפלגה אסלאמופובית, אנטי-מהגרים, עם הטפות נגד להט"ב ואף עבר אנטישמי. אפילו מנהיג המפלגה השמרנית פואליבר פרסם הודעת גינוי לקשריה של לואיס עם אנדרסון.

בראשית תכנון נסיעת העבודה לקנדה, בתאריכים 30-31 במאי, לשכתו של שיקלי קיבלה הזמנה לקיום שני אירועים עם ארגונים נוצריים: האחד עם Israel Allies Caucus שמתכוון לכנס בפרלמנט בבירת קנדה אוטווה אירוע למען ירושלים ולמען ישראל; והאירוע השני – מפגש ב-Canada Christian College, בטורונטו.

מבט אווירי על הקמפוס של Canada Christian College (צילום: Falconerca13, ויקיפדיה)
מבט אווירי על הקמפוס של Canada Christian College (צילום: Falconerca13, ויקיפדיה)

אל הקולג' האוונגליסטי הזה הגיע בעבר גם שגריר ישראל באו"ם גלעד ארדן, אך השגרירות הישראלית בקנדה אינה מקיימת עם המוסד הזה קשרים כלשהם, כיוון שהוא נתפס כמוסד ימין קיצוני.

ברגע שנודע כי השר שיקלי מתכוון להופיע בפני הקולג' האוונגליסטי, אחד היועצים של שר החוץ של קנדה, מלאני ג'ולי, מתח ביקורת על כך בפני הדיפלומטים הישראלים בקנדה.

במסמך הרשמי של משרד החוץ נכתב:

"נודע כי השר מוזמן להשתתף באירוע נוצרי שני מטעם ה-Canada Christian College בטורונטו, אירוע שבשנה שעברה השתתפו בו השגריר ארדן (גם השגריר הופמן הוזמן לכנס זה אך נמנע מלהשתתף בכנס המדובר בגלל הבעייתיות והרגישות שבכנס זה).

"גם ביחס לאירוע זה הביעו נציגי הממשלה, כולל יועץ שרת החוץ ג'ולי, ביקורות על השתתפות השר באירוע מכיוון שהגוף המארגן נתפס בעיני קנדים רבים כגוף ימין דתי קיצוני".

שרת החוץ של קנדה מלאני ג’ולי נואמת בעצרת החירום הכללית של האו”ם, 22 בפברואר 2023 (צילום: AP Photo/Mary Altaffer)
שרת החוץ של קנדה מלאני ג'ולי נואמת בעצרת החירום הכללית של האו"ם, 22 בפברואר 2023 (צילום: AP Photo/Mary Altaffer)

משרד התפוצות אמור לעבוד עם קהילות יהודיות ברחבי העולם, אך בסביבת שיקלי מציינים כי השר החליט שאחד היעדים של משרדו הוא להרחיב את המגעים עם גופים נוצרים, לטיניים ועוד, וזאת בשל הממשק שקיים, לשיטתו, בין המאבק הישראלי בתנועות ה-BDS לבין שיתופי פעולה עם ארגונים תומכי ישראל שאינם יהודים.

חלוקת העבודה בין הזירות, כך הם מציינים, אמורה להיות ביחס של 90:10 – מרבית העבודה אמורה להיעשות מול ארגונים יהודיים בתפוצות ורק כ-10% מהמשאבים והזמן עשויים להיות מוקדשים לאותם ארגונים נוצרים ולטיניים התומכים לשיטתם בישראל.

כך או כך, שגרירות ישראל בקנדה קיבלה עדכון על לוח הזמנים המתוכנן של שיקלי מלשכת השר ומגורמים קנדים והתריעה מפני הקשיים שזה מעורר בקרב חברי פרלמנט קנדיים השייכים למפלגת השלטון אשר תומכים בישראל – בראשם ארגון הידידות הבין-פרלמנטרית קנדה-ישראל שבראשו עומד חבר הפרלמנט אנתוני האוספאתר.

חברי פרלמנט קנדיים צוטטו במברק של משרד החוץ כמי שמסיקים מהביקור כי "ממשלת ישראל ומפלגת השלטון בישראל מעוניינים לפתח יחסים רק עם הימין הקיצוני ולא עם הממשלה הקנדית".

חברי פרלמנט קנדיים צוטטו במברק של משרד החוץ כמי שמסיקים מהביקור כי "ממשלת ישראל ומפלגת השלטון בישראל מעוניינים לפתח יחסים רק עם הימין הקיצוני ולא עם הממשלה הקנדית"

בית הפרלמנט של קנדה באוטווה, בעת ביקורו של נשיא ארה”ב ג’ו ביידן, 24 במרץ 2023 (צילום: AP Photo/Andrew Harnik)
בית הפרלמנט של קנדה באוטווה, בעת ביקורו של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, 24 במרץ 2023 (צילום: AP Photo/Andrew Harnik)

יאמר לזכותו של השר שיקלי ויועציו, שהיו קשובים להערות משרד החוץ ושגרירות ישראל בקנדה. הם הבינו שעשו טעות וכי אין סיבה לעורר עליהם את זעמם של חברי הפרלמנט ממפלגת השלטון וכי צריך היה לעבור מלכתחילה דרך הגורמים הישראלים הרשמיים במדינה. הם פעלו לתקן את התכנים ולהסדיר את לוח הזמנים.

כתוצאה מכך, נקבעה פגישה בפרלמנט עם אגודת הידידות בראשות האוספאתר. כדי להעביר לקנדים את המסר הנכון, הפגישה הזו הוקדמה בלו"ז והיא תתקיים לפני הפגישה עם ה-Israel Allies Caucus בראשות לואיס ואף תהיה ממושכת ממנה.

כתוצאה מכך, נקבעה פגישה בפרלמנט עם אגודת הידידות בראשות האוספאתר. כדי להעביר את המסר הנכון, הפגישה הזו הוקדמה בלו"ז והיא תתקיים לפני הפגישה עם ה-Israel Allies Caucus ואף תהיה ממושכת ממנה

בנוסף, שיקלי ממתין לאישורים סופיים לפגישות עם השר לביטחון הציבור (ביטחון פנים) מרקו מנדצ'ינו ועם השר למורשת אחמד חוסיין.

בנוסף, מטרה מרכזית אחרת של הביקור היא למידת אופי הפעולה של הפדרציות היהודיות של קנדה אשר הצליחו להוביל לעלייה במספר התלמידים היהודים בבתי הספר של הקהילה. הפדרציות בקנדה ניתחו את הסיבות לנטישת תלמידים יהודים והבינו ששכר הלימוד הגבוה למוסדות הפרטיים הוא המכשלה העיקרית.

השר עמיחי שיקלי בדרכו לישיבת הממשלה, 14 במאי 2023 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
השר עמיחי שיקלי בדרכו לישיבת הממשלה, 14 במאי 2023 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

בהתאם, הפדרציות בנו מודל מימון ותרומות חדש לפעילות הקהילות היהודיות והצליחו תוך כמה שנים להחזיר את התלמידים היהודים. המודל הזה משמש כיום השראה לקהילות יהודיות בארה"ב, ושיקלי החליט לצאת לשלוש הערים הגדולות בקנדה כדי ללמוד ולהבין לעומק את המהלך שהפדרציות הובילו.

אחרי הביקור בקנדה בשבוע הבא, יגיע שיקלי ב-4 ביוני לארה"ב וישתתף במצעד התמיכה בישראל, המתקיים מדי שנה בשדרה החמישית בניו יורק.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
6
עוד אפס אחד שזכה להיות שר אחרי שמכר את נשמתו לשטן המושחת והליכוד לכאורה .. קנדה על תאמינו לקיצוני הזה הם משקרים ביודעין והם יפגשו עם כל מי שיעזור להם אלה אנשי פייק ניוז והשקר הוא נר לר... המשך קריאה

עוד אפס אחד שזכה להיות שר אחרי שמכר את נשמתו לשטן המושחת והליכוד לכאורה ..
קנדה על תאמינו לקיצוני הזה הם משקרים ביודעין והם יפגשו עם כל מי שיעזור להם אלה אנשי פייק ניוז והשקר הוא נר לרגלהים ..חרפה השיקלי הזה באפסיותו ..

עוד 826 מילים ו-6 תגובות
סגירה