תיכף כולם יתנפלו על הנגיד

נגיד בנק ישראל אמיר ירון (מימין) מתעמת עם ח"כ משה גפני (משמאל) בוועדת הכספים של הכנסת, 6 בפברואר 2023 (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
נגיד בנק ישראל אמיר ירון (מימין) מתעמת עם ח"כ משה גפני (משמאל) בוועדת הכספים של הכנסת, 6 בפברואר 2023

תכף כולם יתנפלו על בנק ישראל ועל הנגיד. יגידו שהם ממוטטים את נוטלי המשכנתאות, שהם ממיטים אסון על המשק, שהם אחראים לעליית המחירים ובעיקר, שהם לא מבינים מה הם עושים והם טועים.

בנק ישראל פועל על פי חוק –  חוק בנק ישראל, תש"ע-2010. החוק קובע בדיוק ובתמציות את מטרותיו של הבנק.

פרק ב': בנק ישראל, מטרותיו, תפקידיו ועצמאותו

מטרותיו של הבנק

  1. (א)  מטרותיו של הבנק הן:

(1)   לשמור על יציבות מחירים, וזאת כמטרה מרכזית;

(2)   לתמוך במטרות אחרות של המדיניות הכלכלית של הממשלה, במיוחד צמיחה, תעסוקה וצמצום פערים חברתיים, בתנאי שלדעת הוועדה לא תהיה בכך פגיעה בהשגת יציבות המחירים לאורך זמן; לעניין זה, "יציבות מחירים לאורך זמן" – מצב שבו צופה הוועדה, על בסיס המדיניות המוניטרית שקבעה, ששיעור האינפלציה יהיה בתחום יציבות המחירים שנקבע כאמור בסעיף קטן (ב), בתוך תקופה שלא תעלה על שנתיים;

(3)   לתמוך ביציבותה של המערכת הפיננסית ובפעילותה הסדירה.

(ב)  הממשלה, בהתייעצות עם הנגיד, תקבע את תחום יציבות המחירים לעניין סעיף קטן (א)(1)

נפשט: בנק ישראל, בתפקידו הראשון והראשי, אחראי על יציבות המחירים. הדבר אף מצוין בפירוש בסעיף 3 (א) (1): "וזאת כמטרה מרכזית". סעיף קצר, פשוט ותמציתי.

נפשט: בנק ישראל, בתפקידו הראשון והראשי, אחראי על יציבות המחירים. הדבר אף מצוין בפירוש בסעיף 3 (א) (1): "וזאת כמטרה מרכזית". סעיף קצר, פשוט ותמציתי

בנק ישראל צריך, על פי החוק, גם לתמוך במטרות נוספות של צמיחה, תעסוקה וצמצום פערים חברתיים, אך בתנאי שהדבר לא פוגע בהשגת המטרה של יציבות מחירים. שוב, גם בסעיף שדורש מהבנק לפעול לאור פרמטרים שאינם יציבות מחירים, הוא מתנה זאת בכך שהדבר לא יוביל לפגיעה ביציבות המחירים.

פגיעה בשוק הנדל"ן? לא מופיעה בחוק בנק ישראל. זוגות צעירים? לא רלוונטיים. תעשיינים? לא נכללים. אבטלה? מה זה. בקיצור, העמסת כלל המפגעים של העלאת הריבית על הנגיד היא הבל שנולד ממקום אחר.

אנחנו מחפשים מבוגר אחראי. את הממשלה ושריה אנחנו לא סופרים, אז מה שנשאר זה רק הנגיד, שעדיין נתפש כדמות אחראית, רצינית ומקצועית. לממשלה אנחנו לא מאמינים כי אנחנו מבינים שהיא פועלת מתוך אינטרסים קצרי טווח וצרים. אנחנו לא מצפים ממנה לדבר. אז למי נצעק כדי שיושיע?

דרך אגב, לממשלה יש מנוף השפעה עצום על קביעת הריבית. סעיף 3 (א) (3) (ב) קובע כי הממשלה תקבע את תחום יציבות המחירים. זאת אומרת שהממשלה קובעת לבנק ישראל מה תחום האינפלציה שעל הבנק לעמוד בו.

כל מה שצריכה הממשלה לעשות עכשיו להתכנס ולהחליט כי יעד האינפלציה הוא נגיד 6.0%. עכשיו הבנק כבר עומד ביעד האינפלציה ואפשר להוריד ריבית.

ככה פשוט.

פגיעה בשוק הנדל"ן? לא מופיעה בחוק בנק ישראל. זוגות צעירים? לא רלוונטיים. תעשיינים? לא נכללים. אבטלה? מה זה. אנחנו מחפשים מבוגר אחראי והעמסת כלל מפגעי העלאת הריבית על הנגיד היא הבל

אני מקווה שאף אחד לא לוקח את הפיסקה האחרונה ברצינות, ככה נראה גרף האינפלציה בטורקיה בשנים האחרונות, מאז החליט הנשיא הכל יכול רג'פ טאיפ ארדואן כי ריבית גבוהה מובילה לאינפלציה ולכן יש לשלוט גם בבנק המרכזי. שליטה זו מאפשרת לו למנוע העלאת ריבית ואפילו להוריד ריבית. שיעור האינפלציה הנוכחי שם הוא מעט מעל 40%.

אנליסט 13 שנה, בעיקר של שווקי חו"ל, מאמין שמחקר צריך להיות הוליסטי, ממוקד מעמיק אבל רחב. הכל מעניין ומסקרן אותו, אוהב להבין איך דברים עובדים.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 460 מילים ו-1 תגובות
סגירה