מתקפת אירגוני המורדים בבלגורוד הרוסית ומטרותיה

חיילי אירגון "ליגיון רוסיה החופשית", צילום ששיחררו לוחמי האירגון לרשתות
חיילי אירגון "ליגיון רוסיה החופשית", צילום ששיחררו לוחמי האירגון לרשתות

לפני יומיים, ב-22 במאי התרחשה התפתחות מעניינת שהחלטתי להתחיל לעקוב אחריה. ארגון מחתרתי של האופוזיציה הרוסית, הקורא לעצמו "לגיון החירות של רוסיה" פרסם הודעה וסרטון מטעמו. בהודעה נאמר: "תושבי אזורי הגבול, הישארו בבית, אל תתנגדו ואל תפחדו, אנחנו לא אויבכם, החירות מתקרבת".

נראה היה שמדובר בתקיפה גדולה שלהם שיצאה לפועל בבלגורוד, רוסיה, ודווח שעמדת ביקורת גבולות של ה-FSB הרוסי נפגעה במהלך הפשיטה בבלגורוד.

ארגון מחתרתי של האופוזיציה הרוסית, הקורא לעצמו "לגיון החירות של רוסיה" פרסם הודעה וסרטון מטעמו. בהודעה נאמר: "תושבי אזורי הגבול, הישארו בבית, אל תתנגדו ואל תפחדו, אנחנו לא אויבכם, החירות מתקרבת"

אז מי נלחם נגד מי שם, בבלגורוד שברוסיה? קצת סדר בדברים:

מדובר בשני ארגונים שונים שהחליטו יחדיו לבצע פשיטה מתוך אוקראינה לתוך השטח הריבוני של רוסיה במחוז בלגורוד.

הארגון הראשון נקרא "לגיון רוסיה החופשית". הוא נוסד במרץ 2022. הטענה היא שהוא היה במקור חלק מלגיון הזרים באוקראינה. הוא מורכב משני גדודים ומכיל עד 1,000 לוחמים – לוחמים רוסים שערקו ומהגרים רוסים שעברו לגור באוקראינה.

הארגון השני נקרא "חיל המתנדבים הרוסי", שנוסד באוגוסט 2022. לא מצאתי נתונים באשר לגודלו. על פי הערכה זהירה, גדול לפחות כמו הקבוצה הקודמת אם לא פי כמה ממנה. מורכב ממהגרים רוסים שעברו לאוקראינה. בעל סממנים לאומניים, ונטען אף שמחזיק במאפיינים ניאו נאציים.

הרוסים, כך נראה, השקיעו פחות תשומת לב בקו הגבול באזור בלגורוד. הם לא ציפו למהלך תקיפה שם, לא ריכזו מספיק כוחות במקום, וחשבו שאין סיכוי שתהיה פעולה בתוך השטח הריבוני שלהם. הרי ארה"ב ואוקראינה הצהירו שהלחימה תתרכז רק בשטחים שרוסיה כבשה בתוך אוקראינה.

נראה שהרוסים השקיעו פחות תשומת לב בקו הגבול באזור בלגורוד, לא ציפו למהלך תקיפה שם, לא ריכזו מספיק כוחות במקום, וחשבו שאין סיכוי לפעולה בשטחם הריבוני לאור הצהרות ארה"ב ואוקראינה

אבל הפריצה הצליחה מעל למצופה. הם הצליחו להתקדם מהר ולכבוש מספר כפרים בתוך כמה שעות. זאת בניגוד לזמן הרב, כשבעה חודשים, שלקח לרוסים לכבוש את בחמוט, עניין מביך ומשפיל מאוד בשביל רוסיה.

כל קווי ההגנה שנבנו כדי לעצור פלישה כזאת הוכיחו שהם לא שווים כלום – נקודה מאוד מביכה נוספת לרוסיה.·

נוצר כאוס רב מלווה בשלל שמועות. אזרחים בקשו להימלט מהמקום ויצרו פקקי ענק. הרשויות גמגמו עם התגובה ונתפסו עם המכנסיים למטה.

הרוסים החליטו לשלוח אוטובוסים ולהתחיל מבצע פינוי המוני של אזרחים, אבל התמונות ששודרו מהמקום לא עושות יחסי ציבור טובים לצבא הרוסי ולקרמלין.
שמועות נפוצו אפילו על פינוי אתר אחסון גרעיני באזור.

הכוחות הרוסיים שהיו במקום התקשו להתמודד עם כוחות המורדים. בהתחלה היו הערכות שעד שעות הערב הצבא הרוסי יצליח להשתלט חזרה, אך הלוחמה הגיעה ליומה השני.

הרוסים החליטו לשלוח אוטובוסים ולהתחיל מבצע פינוי המוני של אזרחים, אבל התמונות ששודרו מהמקום לא עושות יחסי ציבור טובים לצבא הרוסי ולקרמלין. שמועות נפוצו אפילו על פינוי אתר אחסון גרעיני באזור

מאז מלחמת העולם השנייה לא היה רגע בו רוסיה הפסידה חלקים משטחה הריבוני המוסכם. רוסיה מבינה היטב שמטרת המהלך הזה הוא לגרום להסטת כוחות שלה, ולשכנע אותה שכדי לפתור את הבעיה בבלגורוד אחת ולתמיד עליה לשלוח כוחות שלוחמים באוקראינה חזרה לרוסיה, לבלגורוד.

הסטת כוחות כזאת אמורה ליצור שעת כושר לאוקראינה לפתוח במתקפת הנגד.
זה שם את רוסיה במלכוד. מצד אחד היא מבקשת להימנע מהסטת כוחות, אך מצד שני מעוניינת לסיים את האירוע כמה שיותר מהר.

אמש לא היה ברור עדיין כמה זמן יצליחו כוחות המורדים להחזיק עד שיאלצו לסגת בחזרה לאוקראינה. אינני יודע האם זה בהכרח אומר שצפויות בעתיד פעולות דומות של חציית גבול (בלארוס אני מסתכל עליך), אבל אני חושב שזה תוכנן מראש בקפידה כדי לשרת מטרה מוגדרת שלשמה פעולה כזאת יצאה לפועל.

ויש זווית נוספת שאפשר לבחון דרכה את הדברים. האוקראינים וארגוני המורדים הללו נותנים לנשיא ולדימיר פוטין לטעום מהדייסה שהוא עצמו בישל. שימוש בכוחות פרוקסי כדי לשלוט ולהחזיק בשטחים של מדינה שכנה, כמו שפוטין עצמו עשה בחבל דונבאס לאחר 2014.

עניין נוסף הוא הניסיון להראות שברוסיה יש גם קולות אחרים. לא כולם מסכימים עם פוטין והמלחמה שלו. זהו ניסיון לסדוק את תמונת התמיכה הרחבה שהוא נהנה ממנה, את האחדות הרוסית. להוכיח שיש רעשים גועשים מתחת לפני השטח.

בין השאר זהו ניסיון להראות שברוסיה יש גם קולות אחרים שאינם מסכימים עם פוטין ומלחמתו, ניסיון לסדוק את תמונת התמיכה הרחבה בו ואת האחדות הרוסית. להוכיח שיש רעשים גועשים מתחת לפני השטח

בשלב זה נראה כי האירוע הנוכחי הסתיים. המורדים החליטו ככל הנראה לסגת חזרה לתוך שטח אוקראינה. זה גם מה שעולה מהודעה שאחד מהם פרסם. הרוסים פרסמו צילומי גופות של מורדים שנהרגו לצד כלים שלהם שנפגעו.

המורדים הבטיחו לספק תיעוד של מה שהם הצליחו להשיג ושמלאכתם לא הסתיימה. אעדכן שבלילה האחרון עוד אירעו שתי תקריות של מטענים שהושלכו על רכבים מכטב"ם/רחפן והתפוצצו בבלגורוד. באחת מהן נגרם נזק למבנה ולרכבים סמוכים. בתחבולות תעשה לך מלחמה.

נשאלת השאלת מה תהיה התגובה הרוסית לכל המהלך הזה. זה ברור כלפי מי הרוסים הולכים להפנות אצבע מאשימה. השאלה היא מה הם הולכים לעשות בנידון ואילו עוד כלים נותרו בארסנל שלהם.
·
סרטון שהתפרסם אמש בשעה 19:00 בערוץ הטלגרם של הארגון מסכם את התקיפה ומטרותיה, לראייתם:

לסיכום, המידע המופיע כאן נכתב כדי להקל על הבנת תמונת המצב. נעזרתי במקורות מידע גלויים כדי לכתוב את הדברים. הפרשנות שלי כאן היא אישית וכך יש להתייחס אליה.

סיומה בוברמן גר בישראל ופעיל ברשת החברתית של טוויטר. עוקב מקרוב אחרי המלחמה בין רוסיה לאוקראינה. אוסף מידע, מנסה להנגיש אותן, ומדי פעם נותן פרשנות אישית.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 783 מילים
סגירה