מושל פלורידה רון דה־סנטיס נואם בניו יורק, 19 במאי 2023 (צילום: AP Photo/Robert F. Bukaty)
AP Photo/Robert F. Bukaty

דה־סנטיס השיק את קמפיין הבחירות הכושל בהיסטוריה האמריקאית

מושל פלורידה ויתר על הנכס הגדול ביותר שלו מול טראמפ הקשיש – צעירות ונמרצות – והשיק את הקמפיין שלו לנשיאות ארה"ב בשידור חי וכושל ב"טוויטר ספייס" בקולו בלבד ● ניסיון ההתחנפות לאילון מאסק קרס והציג את דה־סנטיס ואת הצוות שלו כחובבנים, מה שהפך את אירוע ההכרזה לפיאסקו גדול ● פרשנות

אמריקה היא מדינה שמרנית. גם הפרוגרסיביים הם שמרנים. הם אולי לא שמרנים באג'נדות המוצהרות, אך בכל מה שנוגע לכללי התנהלות פוליטיים, היצמדות ללוחות זמנים ותכנון אירועים פוליטיים – יש כללים ויש היסטוריה, ואם רוצים להצליח כדאי להיצמד לגישה השמרנית. ככה זה עובד.

כולם חוזרים על אותם המסרים המנוסחים (Stump speech) והופכים את ההופעות הפומביות לקיטש אמריקאי – דגלים, בלונים, מוזיקה; רוכשים דקות פרסום ברדיו; מתייצבים לעימותים אחרי הכנה; מנשקים תינוקות במסעדות דרכים; ומתמקדים ב־Retail politics – גישה הדוגלת בשיח ישיר, במבט בעיניים, בפגישות ויז־א־וי עם הציבור הבוחר.

לא ברור איפה היה מושל פלורידה רון דה־סנטיס כשלימדו את הכללים האלה בבית הספר לפוליטיקה. הוא הרי עשה קמפיינים מוצלחים למושלות פלורידה ונבחר שם ברוב עצום. איזה שיעור הוא פספס?

השקת הקמפיין שלו לנשיאות ארה"ב ביום רביעי האחרון בשידור ב"טוויטר ספייס" – הייתה אירוע ההשקה הכושל ביותר הזכור. האירוע הפשוט והישיר, עניין שלא אמורים להיכשל בו, הפך לפיאסקו גדול וחשף את הצוות הבתולי, חסר המושג, של האדם הרוצה להיות נשיא.

מושל פלורידה רון דה־סנטיס, 15 בפברואר 2023 (צילום: AP Photo/Wilfredo Lee)
מושל פלורידה רון דה־סנטיס, 15 בפברואר 2023 (צילום: AP Photo/Wilfredo Lee)

השקת הקמפיין שלו לנשיאות ארה"ב ביום רביעי האחרון בשידור ב"טוויטר ספייס" – הייתה אירוע ההשקה הכושל ביותר הזכור. האירוע הפשוט והישיר, עניין שלא אמורים להיכשל בו, הפך לפיאסקו היסטורי

דה־סנטיס ניסה לנער את הכשל ביממה שאחרי ההשקה ורץ להתראיין בכל כלי תקשורת, כשהוא מתבדח על חשבון עצמו, אבל כולם מבינים – עוד לפני שהתחיל הוא כבר פישל.

מה היה לא תקין?

הבעלים של טוויטר אילון מאסק הפיל את דה־סנטיס. "טוויטר ספייס" כבר שידרה אירועים גדולים עם יותר משלושה מיליון מאזינים. אחד מהם היה הריאיון שנתן מאסק לרשת בי־בי־סי. אבל דווקא בהכרזה של דה־סנטיס – אליה ניסו להצטרף כ־500 אלף איש – הקווים קרסו.

אחרי 20 דקות של נפילות, נותרו בשידור כ־300 אלף איש – וכל מה שהם הצליחו לשמוע היה את אילון מאסק ודיוויד זאקס. מאסק וזאקס, חברים טובים, אוהבים מאוד לשמוע את עצמם, אבל מה עם דה־סנטיס? הוא, הרי, היה המטרה של האירוע.

זאקס הוא יזם מעמק הסיליקון, משקיע וחבר קרוב של מאסק. השניים הכירו כמנהלים בכירים בתחילת ימי חברת פייפאל. זאקס כיום הוא אחד התורמים והתומכים של דה־סנטיס. אז, כלקח ראשון, אולי לא כדאי להביא "מראיין" שהוא תורם להשקת קמפיין? זה לא רציני ולא מתאים.

אילון מאסק (צילום: AP Photo/John Raoux)
אילון מאסק (צילום: AP Photo/John Raoux)

האיש, שהנכס שלו הם פניו, מראהו הצעיר, הנמרצות והחיוניות שלו – לעומת המועמד הרפובליקאי הקשיש דונלד טראמפ – בחר לזרוק את זה לפח ולעלות לשיחה רדיופונית

הלקח השני הוא שלא כדאי לערב בהשקת קמפיין הנשיאות אנשים שהאגו שלהם יכול למלא אצטדיון או שניים. הם יתפסו למועמד את כל נפח תשומת הלב. חבל.

אבל הבעיה של דה־סנטיס הייתה גדולה מהשניים האלה. האיש, שהנכס שלו הם פניו, מראהו הצעיר, הנמרצות והחיוניות שלו – לעומת המועמד הרפובליקאי הקשיש דונלד טראמפ – בחר לזרוק את זה לפח ולעלות עם הנייד לשיחה רדיופונית כדי להכריז על הרגע החשוב ביותר בקריירה שלו.

מה עבר לו בראש? האם הוא רצה לחזור לתקופה הפרהיסטורית של לפני הטלוויזיות באמריקה ולשכנע את הציבור באמצעות קולו בלבד? מוזר. אם הוא היה בוחר להכריז בתשדיר וידאו קצר, המסרים המצולמים שלו היו משודרים שוב ושוב בכל ערוצי הטלוויזיה ומגיעים למיליוני צופים, בשעות הפריים של הטלוויזיה.

תחת זאת, דה־סנטיס הלך על טכנולוגיה בעייתית, שלעיתים לא מתפקדת, של חברה שפיטרה בשנה האחרונה את רוב עובדיה, בערוץ נישה (כן, טוויטר היא ערוץ נישה), עם פוטנציאל של 500 אלף מאזינים – במקום להשיג תריסר מיליון צופים.

נשיא ארה”ב לשעבר דונלד טראמפ משוחח עם מושל פלורידה רון דה־סנטיס בנמל תעופה בפלורידה, 16 באוקטובור 2020 (צילום: AP Photo/Evan Vucci, File)
הנשיא ארה"ב דונלד טראמפ משוחח עם רון דה־סנטיס בנמל תעופה בפלורידה, 16 באוקטובר 2020 (צילום: AP Photo/Evan Vucci, File)

דה־סנטיס ויועץ התקשורת הבכיר שלו היו אמורים לעצור ולחשוב איך ערוצי התקשורת אמורים לעשות פולו־אפ משידור אודיו עם תמונה קפואה של מאסק או שלו

נניח שאנשי הקמפיין של דה־סנטיס אמרו לו, "לך על טוויטר, תצא צעיר ומגניב, כך ידברו עליך ויהיו לשידור הזה אינסוף פולו־אפים בכל הרשתות". בשלב הזה דה־סנטיס ויועץ התקשורת הבכיר שלו היו אמורים לעצור ולחשוב (כן, כדאי בקמפיין להפעיל את החשיבה האסטרטגית) איך ערוצי התקשורת אמורים לעשות פולו־אפ משידור אודיו עם תמונה קפואה של מאסק או דה־סנטיס?

איך חזותית זה היה נראה בפוקס, בסי־אן־אן או ב־MSNBC? צילום מסך של טוויטר? זה לא מצטלם טוב וזה לא חומר טלוויזיוני ראוי.

לו הצוות של דה־סנטיס היה מתעקש ואומר לו, 'אתה צריך להכריז במדיום ויראלי, ברשתות, בטיקטוק, פייסבוק וטוויטר' – עדיין צריך היה להיות שם המבוגר האחראי שיכול היה לשדר את דה־סנטיס, בוידאו – ולא בשיחת אודיו מנוכרת.

הכרזת הספייס של דה־סנטיס, תוכננה להיות מפגש און ליין, כזה שלא ניתן יהיה להתעלם ממנו. אולם, בדיעבד, ברור שהוא חשב – על הדרך – לתפוס עוד כמה ציפורים: להתחנף לבייס של אילון מאסק, מתוך מחשבה שמאסק הוא הרופרט מרדוק החדש של התקשורת, ממליך המלכים של הפוליטיקאים השמרנים.

צילום מסך מתוך שידור הכרזה של ממושל פלורידה רון דה־סנטיס על ריצה לנשיאות ארה”ב (צילום: טוויטר)
צילום מסך מתוך ניסיון ההתחברות הכושל לשידור טוויטר ספייס עם רון דה־סנטיס (צילום: טוויטר)

הרעיון היה לכבוש את הפלטפורמה שטראמפ היה המלך הבלתי מעורער שלה עד ינואר 2021. מאסק הרי שחרר את טראמפ מהחסימה המפורסמת בהיסטוריה והנשיא לשעבר טרם שב

כמו כן, הרעיון היה לכבוש את הפלטפורמה שטראמפ היה המלך הבלתי מעורער שלה עד ינואר 2021. מאסק הרי שחרר את טראמפ מהחסימה המפורסמת בהיסטוריה והנשיא לשעבר טרם שב. וכך, דה־סנטיס קיווה לייצר ציר פוליטי חדש. הוא, מושל פלורידה, לצד איש התקשורת הרשע־שובב־בלתי נשלט.

אולם, כאמור, האירוע קרס והציג את דה־סנטיס והצוות שלו כחובבנים – ואת אילון מאסק כמי שאינו בשל לליגה של הגדולים.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
עוד 775 מילים ו-1 תגובות
סגירה