דגל טורקיה באיסטנבול ביום שאחרי הבחירות, 29 במאי 2023 (צילום: AP Photo/Emrah Gurel)
AP Photo/Emrah Gurel

ניצחון ארדואן בבחירות החריף את המשבר הכלכלי בטורקיה

השווקים מביאים אי־אמון בנשיא והלירה הטורקית צונחת ● מבצע בלבנון לשחרור אזרח סעודי חושף את השינויים במזה"ת ● ערב הסעודית מתקדמת לכיוון סין ● ארה"ב נלחמת בסם הסורי בתקווה לבלום השקעות ערביות שם ● אין על חתונות ● והשבוע ב־2005: רצח העיתונאי סמיר קסיר ● קסניה סבטלובה מסכמת שבוע במזה"ת

ארדואן ניצח, טורקיה עלולה להיכנס לסחרור

האינטריגה שאפיינה את סבב הבחירות הראשון בטורקיה נעלמה כלא הייתה. כל הפרשנים וכל הסוקרים בטורקיה ובעולם ניבאו את ניצחונו של רג'פ טאיפ ארדואן – וכך היה. אולם, הנשיא, ששולט ביד רמה בארצו כבר יותר מ־20 שנים, לא היה נראה במיטבו.

הוא שר שיר פטריוטי על מנת לשמח את מעריציו ותומכיו, אך פניו שידרו עייפות רבה. זמן קצר לפני סבב הבחירות הראשון ארדואן התמוטט במהלך ריאיון טלוויזיוני ובטורקיה נפוצו שמועות על בריאותו הרופפת. ככל הנראה, בשמועות הללו היה יותר מגרעין של אמת.

כך או אחרת, בעקבות הבחירות ארדואן זכה בעוד חמש שנות שלטון, וביום למוחרת העסקים בארמונו כבר התנהלו כרגיל. נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בירך אותו עם ניצחונו (בקמפיין שלו, ארדואן טען שארה"ב וממשל ביידן עומדים מאחורי יריבו ועושים מאמצים להוריד אותו מכס השלטון).

ארה"ב מעוניינת לקדם את הצטרפות שוודיה לברית נאט"ו וטורקיה, לפי שעה, ממשיכה לשים מקלות בגלגלים ומטרפדת את התהליך. האם בסופו של דבר אנקרה תקבל את מטוסי ה־F-16 ותיתן את ברכתה להצטרפות שוודיה לארגון האמנה הצפון־אטלנטית? נראה שגם לביידן וגם לארדואן יש מה להפסיד אם התסריט הזה לא ייצא לפועל.

בזמן שתומכי ארדואן חגגו את נצחונו ובירכו על כך ש"איש האסלאם יישאר בארמון הנשיאות", השווקים הבינלאומיים הגיבו לאירוע הזה בספקנות רבה. הלירה הטורקית המשיכה לצנוח והגיעה לשיא שלילי

בזמן שתומכי ארדואן חגגו את נצחונו ובירכו על כך ש"איש האסלאם יישאר בארמון הנשיאות", השווקים הבינלאומיים הגיבו לאירוע הזה בספקנות רבה. הלירה הטורקית המשיכה לצנוח והגיעה לשיא שלילי של 20 לירות לדולר. בסך הכול, הלירה הטורקית איבדה כ־77% משוויה במהלך חמש שנים.

אז גם אם רוב הטורקים מאמינים ביכולת של ארדואן לעצור את המפולת הכלכלית (הוא מצדו הכריז לאחרונה שהעלאת הריבית גורמת לעליית האינפלציה), שווקי הכספים לא מאמינים שהמנהיג הוותיק מסוגל לבצע את שינויי העומק הדרושים כדי לנקות את הכלכלה הטורקית משחיתות וסטגנציה.

טורקיה, שכבר היום נמצאת בסחרור כלכלי, עלולה להיכנס למשבר חסר תקדים שישפיע לרעה גם על מרכזיותה בזירה הבינלאומית.

אזרח סעודי נחטף ושוחרר בלבנון

ביום שלישי לפנות בוקר בלבנון, במבצע מיוחד, שוחרר אזרח סעודי שנחטף בביירות. הצבא הלבנוני הודיע על כך ש"כוחות המודיעין של הצבא הצליחו לשחרר את האזרח הסעודי החטוף משארי אל־מוטאירי במהלך מבצע מיוחד בגבול סוריה".

ראש ממשלת לבנון נג’יב מיקאתי,27 במרץ 2023 (צילום: AP Photo/Hussein Malla)
ראש ממשלת לבנון נג'יב מיקאתי, 27 במרץ 2023 (צילום: AP Photo/Hussein Malla)

כמה מעורבים בחטיפתו של אל־מוטאירי, שעבד עבור חברת התעופה הסעודית, נעצרו. ראש ממשלת לבנון הזמני נג'יב מיקאתי עקב בדריכות אחר ההתפתחויות המדאיגות ובירך את האזרח הסעודי באופן אישי לאחר שחרורו.

ראש ממשלת לבנון הזמני נג'יב מיקאתי עקב בדריכות אחר ההתפתחויות המדאיגות ובירך את האזרח הסעודי באופן אישי לאחר שחרורו. אזרחים סעודים חייבים לבקש אישור ממשלתם כדי לבקר בלבנון

העדויות שהצטברו מעידות על כך שמי שעמד מאחורי החטיפה היו גורמים הקשורים לארגון חזבאללה, וכי מייד לאחר החטיפה נלקח אל־מוטאירי לפרברים הדרומיים של ביירות – המעוז של ארגון הטרור השיעי. גם לפני שנה נחטף אזרח סעודי בלבנון – וחוטפיו דרשו כופר רב עבור שחרורו.

אזרחים סעודים חייבים לבקש אישור ממשלתם כדי לבקר בלבנון, שהפכה עבורם למלכודת מסוכנת. פעם הסעודים – ואזרחי מדינות המפרץ בכלל – מילאו את המסעדות המפוארות ואת בתי הקזינו הנוצצים של ביירות וג'וניה.

התקופה ההיא חלפה – והיחסים בין לבנון וערב הסעודית התדרדרו, ברקע הרחבת ההשפעה של חזבאללה. מאז אמצע שנות האלפיים, ערב הסעודית מגדירה את לבנון כ"מדינה מסוכנת" עבור אזרחיה. בביירות מקווים שרוח הנורמליזציה הנושבת עתה בין מדינות המפרץ לאיראן תטיב גם עמה – ושההשקעות הסעודיות והתיירים הסעודים יחזרו ללבנון.

פטרול צבאי בדרום לבנון על רקע כרזות בחירות של חזבאללה, 15 במאי 2022 (צילום: AP Photo/Mohammed Zaatari)
פטרול צבאי בדרום לבנון על רקע כרזות בחירות של חזבאללה, 15 במאי 2022 (צילום: AP Photo/Mohammed Zaatari)

זה מסביר את הדאגה הכנה של ראש ממשלת לבנון לגורלו של האזרח הסעודי שנחטף ליממה בביירות. במצב הנוכחי, לבנון לא יכולה להרשות לעצמה עוד משבר ביחסים עם ערב הסעודית, שבעת הזו הפכה למנהיגה של העולם הערבי.

.בביירות מקווים שרוח הנורמליזציה הנושבת עתה בין מדינות המפרץ לאיראן תטיב גם עמה. לבנון לא יכולה להרשות לעצמה עוד משבר ביחסים עם ערב הסעודית, שבעת הזו הפכה למנהיגה של העולם הערבי

ערב הסעודית מצטרפת לבנק ה"בריקס"

על פי הפייננשל טיימס, בנק הפיתוח החדש, שבסיסו בשנגחאי – הידוע בשם בנק ה"בריקס" – נמצא במגעים עם ערב הסעודית כדי לצרף אותה כחברה תשיעית (לצד, רוסיה, סין, ברזיל, דרום אפריקה והודו). הבנק הזה הוקם על־ידי הכלכלות המתפתחות הגדולות בעולם בשנת 2015 כחלופה למוסדות הכלכליים המערביים במטרה להלוות כספים לפרויקטים בתחום פיתוח במדינות המתפתחות.

הצטרפות ערב הסעודית לבנק ה"בריקס" תחזק את הקשרים בין הממלכה לכלכלות הללו, ובראשן – סין. רוסיה, שבזמנו הייתה הכוח המשמעותי ביותר בבנק הזה, שקועה במלחמתה באוקראינה ובבעיותיה הכלכליות בבית.

למעשה, ערב הסעודית, יצואנית הנפט השנייה בגודלה בעולם, תכנס למשבצת של רוסיה, שבזמנו נהנתה מרווחים נאים ממכירת נפט וגז והייתה מעורבת מאוד בבנק. כיום, מעורבותה גורמת לסוכנויות הדירוג הבינלאומיות להוריד את דירוג האשראי של הבנק.

נשיא סין שי ג’ינפינג ונשיא רוסיה ולדימיר פוטין בכנס מועצת העסקים “בריקס” בברזיליה, ברזיל, יום חמישי, 14 בנובמבר, 2019 (צילום: AP Photo /Eraldo Peres)
נשיא סין שי ג'ינפינג ונשיא רוסיה ולדימיר פוטין בכנס מועצת העסקים "בריקס" בברזיליה, ברזיל, יום חמישי, 14 בנובמבר, 2019 (צילום: AP Photo /Eraldo Peres)

לאחרונה חלה התפתחות משמעותית ביחסים בין ריאד לבייג'ינג. הנשיא שי ג'ינפינג אף ביקר בבירה הסעודית. לאחר מכן סין לקחה על עצמה באופן פורמלי את תפקיד המתווכת בין ערב הסעודית לאיראן. ניתן לראות בהצטרפות ערב הסעודית לבנק ה"בריקס" חלק מהמגמה המסתמנת.

ערב הסעודית, יצואנית הנפט השנייה בגודלה בעולם, תכנס למשבצת של רוסיה, שבזמנו נהנתה מרווחים נאים ממכירת נפט וגז והייתה מעורבת מאוד בבנק

ארה"ב נגד הקפטגון הסורי

לפני כשבוע סוריה חזרה בחגיגיות אל חיק האומה הערבית – ושוב התקבלה כחברה מהמניין בליגה הערבית. מאחורי ההחלטה הזאת עמדה לא רק "הסולידריות הערבית" והרצון לסייע לבשאר אל־אסד, אלא גם הניסיון הנואש של ירדן ומדינות המפרץ לעצור את הסחף של סם הקפטגון המיוצר ומשווק על־ידי סוריה.

לא ברור אם "הקצב מדמשק" יסכים בסופו של דבר להמיר את רווחיו מהפצת הקפטגון בסיוע נדיב של מדינות המפרץ לטובת שיקום הכלכלה הסורית, אך בארה"ב החליטו לא להמתין ולפעול עצמאית נגד התופעה המסוכנת.

גורמים בבית הלבן הודיעו השבוע כי בימים הקרובים ממשל ביידן יפרסם תוכנית רב־שלבית הכוללת כמה סוכנויות ממשלתיות למאבק בהפצת הקפטגון. עיקרי התוכנית עדיין לא ידועים, אך ככל הנראה מדובר בהמשך ל"חוק הקפטגון", עליו ביידן חתם כבר בסוף שנת 2022.

Bassam Mawlawi (צילום: AP Photo/Hussein Malla)
שר הפנים הלבנוני מציג קופסה עם כדורי קפטגון, ביירות, לבנון 25 בינואר 2022 (צילום: AP Photo/Hussein Malla)

התקרבות המדינות הערביות לסוריה של אסד מעמידה את הממשל האמריקאי בקונפליקט: וושינגטון לא מתכוונת להקל בסנקציות נגד המשטר הסורי הרצחני, אך מאידך, היא זקוקה לבעלות הברית שלה במפרץ ולא ברור אם תפעיל את הסנקציות השניוניות נגדן במידה שהן יחלו להשקיע כספים בכלכלה הסורית כדי לבלום את הזרמת הקפטגון למזרח התיכון.

אם האמריקאים יצליחו לעצור את הפצת הסם המסוכן, ייתכן שמדינות ערב לא ימהרו לסכן את היחסים שלהן עם ארה"ב ולהתקרב עוד יותר אל אסד

ייתכן מאוד שהאסטרטגיה האמריקאית החדשה נגד הקפטגון הסורי נועדה להוציא את העוקץ מהמהלך הערבי–סורי האחרון. אם האמריקאים יצליחו לעצור את הפצת הסם המסוכן, ייתכן שמדינות ערב לא ימהרו לסכן את היחסים שלהן עם ארה"ב ולהתקרב אל אסד.

אין על חתונות

ממלכת ירדן עצרה ביום חמישי את עסקיה היומיומיים ליממה, שמה בצד את המצוקות הכלכליות הגדולות, המתיחות, הקרעים בעם והביקורת על שלטון – וזכתה להתענג על החתונה המלכותית הראשונה מזה 30 שנה.

בנוכחות אח"מים מרחבי העולם – כולל ביקור בהפתעה של יורש העצר הבריטי, הנסיך ויליאם ואשתו קייט – צפו מיליוני בני אדם בעולם הערבי בשידורים מהצעדות המרשימות והארוחות המפוארת. ברחובות עמאן נתלו תמונות של הזוג וברכות חמות פורסמו בעיתונים וברשתות החברתיות.

יורש העצר הירדני הנסיך חוסיין ובחירת ליבו רג’ווה א-סייף בטקס חתונתם בעמאן, 1 ביוני 2023 (צילום: Royal Hashemite Court via AP)
יורש העצר הירדני הנסיך חוסיין ובחירת ליבו רג'ווה א-סייף בטקס חתונתם בעמאן, 1 ביוני 2023 (צילום: Royal Hashemite Court via AP)

הכלה רג'ווה א-סייף הופיעה לראשונה בשמלה מאופקת ואלגנטית של המעצב הלבנוני אלי סעב, ולאחר מכן החליפה ל"שמלת נסיכות" של דולצ'ה וגבאנה. האח הקטן של החתן, הנסיך האשם, ליווה אותה אל אולם האירועים בו התקיים הטקס, בעוד שהחתן, הנסיך חוסיין, נראה הדור ואלגנטי במדי צבא חגיגיים.

המלכה האם ראניה הייתה עסוקה בסמול-טוק עם ויליאם וקייט וג'יל ביידן, רעייתו של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן.

החתונה המלכותית האחרונה התקיימה בירדן בתחילת שנות התשעים, כאשר הנסיך עבדאללה – באותה עד אפילו לא יורש העצר – נישא לראניה, פלסטינית שמשפחתה התגוררה בכווית ובלונדון.  הפעם מדובר לא רק בחתונה אלא בחיבור בין שתי הממלכות  – ירדן וערב סעודית – ואינטרסים עסקיים וביטחוניים עמוקים.

החתונה בין רג'ווה היפה לנסיך חוסיין אמורה לחזק את יסודות השותפות בין שתי הממלכות אל מול קיצוניות אסלאמית, איראן מתגרענת, משבר האקלים ואתגרים נוספים שעלולים לסכן את המדינות ואת השושלות העומדות בראשן.

החתונה בין רג'ווה היפה לנסיך חוסיין אמורה לחזק את יסודות השותפות בין שתי הממלכות אל מול קיצוניות אסלאמית, איראן מתגרענת, משבר האקלים ואתגרים נוספים שעלולים לסכן את המדינות

גם ירדן וגם ערב הסעודית שרדו את הטלטלות של העידן המהפכני בשנות החמישים, את המשברים האזוריים כגון המלחמות בעיראק וגם את גל המהפכני של האביב הערבי. שתיהן זקוקות זו לזו על מנת לייצב את האזור ולהעניק לעצמן רשת ביטחון.

תהלוכת החתונה המלכותית בעמאן, ירדן, 1 ביוני 2023 (צילום: Royal Hashemite Court via AP)
תהלוכת החתונה המלכותית בעמאן, ירדן, 1 ביוני 2023 (צילום: Royal Hashemite Court via AP)

לפני שנה, ירדן וסעודיה חתמו על פרויקט של כ-400 מיליון דולר לקידום שירותי הבריאות ולימודי רפואה בירדן. סעודיה עומדת להקים בממלכה ההאשמית בית חולים אוניברסיטאי בן 330 מיטות. הסחר בין ירדן וסעודיה – יריבות בעבר הרחוק ושותפות קרובות בהווה – חצה את הסכם של 3 מיליארד דינאר ירדני.

הסחר בין ירדן לסעודיה הגיע לכ-4.7 מיליארד דולר בשנת 2022, בעוד שההשקעות הסעודיות בירדן עומדות על כ-12 מיליארד דולר וככל הנראה רק יגדלו בעתיד הקרוב.

הסחר בין ירדן לסעודיה הגיע לכ-4.7 מיליארד דולר בשנת 2022, בעוד שההשקעות הסעודיות בירדן עומדות על כ-12 מיליארד דולר וככל הנראה רק יגדלו בעתיד הקרוב

היום הזה בתולדות המזה"ת: רצח העיתונאי הלבנוני

ב־2 ביוני 2005, העיתונאי הלבנוני סמיר קסיר נהרג מפיצוץ של מטען עוצמתי שהוטמן ברכבו. קסיר, שנולד ב־1960 והחזיק באזרחות לבנונית וצרפתית, היה בעל דוקטורט בהיסטוריה עכשווית של המזרח התיכון מאוניברסיטת סורבון, ופרסם מאמרים רבים.

קסיר היה ממייסדי תנועת השמאל הדמוקרטי בלבנון וחבר במועצה המבצעת שלה. הוא היה גם מרצה למדעי המדינה באוניברסיטת סנט יוסף בביירות. קסיר כתב עבור עיתונים רבים, ביניהם Le Monde Diplomatique הצרפתי, וערך את המהדורה הערבית של העיתון.

אזרח לבנוני מדליק נר על פסלו של העיתונאי סמיר קסיר, 31 ביולי 2011 (צילום: (AP Photo/Ahmad Omar)
אזרח לבנוני מדליק נר על פסלו של העיתונאי סמיר קסיר, 31 ביולי 2011 (צילום: (AP Photo/Ahmad Omar)

מ־1988 פרסם קסיר טור קבוע ליומון הלבנוני אל־נהאר. בשנת 2001, מנגנוני הביטחון הלבנוניים החרימו את דרכונו כעונש על כתיבה ביקורתית כלפי מנגנוני הצבא והמודיעין הלבנוניים.

בשנת 2001, מנגנוני הביטחון הלבנוניים החרימו את דרכונו כעונש על כתיבה ביקורתית כלפי מנגנוני הצבא והמודיעין. קסיר היה אחד המתנגדים הבולטים לשליטת סוריה בלבנון

קסיר היה אחד המתנגדים הבולטים לשליטת סוריה בלבנון ומבקר חריף של משטר הנשיא בשאר אל־אסד בסוריה.

סעד א־דין אל־חרירי – בנו של רפיק אל־חרירי, ראש ממשלת לבנון לשעבר שנרצח ב־14 בפברואר 2005 – אמר אז ש"אותן ידיים מזוהמות, המלאות בדם אבי, פגעו גם בסמיר קסיר". אף שחלפו מאז 18 שנים, עד עכשיו לא אותרו רוצחיו של קסיר – ובפרשה לא הוגש אף כתב אישום.

עוד 1,533 מילים
סגירה