מסיבת התה של נתניהו - המתנות של סמוטריץ, רוטמן ובן גביר

המחאה בחיפה נגד המהפכה המשפטית, 26 במרץ 2023 (צילום: Shir Torem/Flash90)
Shir Torem/Flash90
המחאה בחיפה נגד המהפכה המשפטית, 26 במרץ 2023

אפשר לומר זאת באופן כמעט רשמי, זו לא ממשלת בנימין נתניהו, אלא ממשלת שמחה רוטמן-איתמר בן גביר. הם הזנב שמכשכש בכלב. הם מסמר הערב במסיבת התה.

כשאנו מדברים על מסיבת התה של נתניהו, אנו מדברים על השילוש הקדוש שהתכנס לטובת ההפיכה המשטרית – הליכודניקים, החרדים והמתנחלים. כל חלק בעל אינטרסים משלו. לעיתים הם נפגשים עם השותפות האחרות ולעיתים לא, אבל אלו גבולות המגרש.

כשאנו מדברים על מסיבת התה של נתניהו, אנו מדברים על השילוש הקדוש שהתכנס לטובת ההפיכה המשטרית – הליכודניקים, החרדים והמתנחלים. כל חלק בעל אינטרסים משלו

הליכוד רוצים לבסס את המשך שלטונם, להמשיך עם השחיתות הממוסדת (וגם זו שלא) ולשמר את הג'ובים והכוח. החרדים רוצים שכר אברכים בבסיס התקציב, חוק השתמטות על מלא והמשך שימור התלות של הרחוב החרדי בעסקנים. המתנחלים מבקשים עליונות יהודית ואת המשך הרחבת מפעל ההתנחלויות עד לסיפוח.

ההפגנות בעד התמיכה ברפורמה מלאות בחובשי כיפות, ומרבית ההסעות "הספונטניות" יוצאות מהשטחים. הם גם אלו שמובילים את הקו של הממשלה הנוכחית, והליכוד מתיישרים לפיו. את הגיבוי הרעיוני והפרלמנטרי נותנים פורום קהלת, אשר מובל על ידי מתנחלים ומפונים לשעבר. איך אמרה קטי שטרית? "אנחנו קיבלנו תוכנייה, הכינו את זה פורום קהלת".

בכדי להבין את עומק ההשפעה המתנחלית ואת המטרה הסופית של ההפיכה עבורם, עלינו להבין בארבעה סימנים:

  1. השימוש התכוף בהתנתקות.
  2. מבנה התקציב.
  3. התמיכה בקריצה בטרור היהודי.
  4. החקיקה המרכזית אותם הם מקדמים.

ההתנתקות – ברגעים של כנות, אנשים כמו שמחה רוטמן או מאיר רובין מנכ"ל קהלת, משלבים בלהט את רצון הנקם על ההתנתקות כאשר הם מדברים על הרפורמה. אליהם מצטרפים שאר נציגי הימין המתנחלי, בפוליטיקה ובתקשורת. עבורם זה רגע מעצב והרפורמה היא התשובה לימים ההם, לעוול הנורא. לצורך לשנות את המוסדות וברצון העז לנקמה.

ההפגנות בעד התמיכה ברפורמה מלאות בחובשי כיפות, ומרבית ההסעות "הספונטניות" יוצאות מהשטחים. הם גם אלו שמובילים את קו הממשלה הנוכחית והליכוד מתיישרים לפיו

מבנה התקציב – בעוד חלק מחברי הקואליציה מספרים על תיקון היסטורי, על אזרחים סוג ב', על ייצוג מזרחים וכדומה, הרי שהתקציב לא מביא שום בשורה בנושא. התקציב, שמשקף באופן הטוב ביותר את עדיפויות הממשלה, כן מכיל השקעה חסרת תקדים בתשתיות בשטחים ובגחמות נוספות של הציונות הדתית והמפלגות החרדיות. 6 מיליון ש"ח להקמת חדר מיון ממוגן בשדרות – אין. העלאת שכר מינימום? השקעה בדיור ציבורי? תמתינו.

התמיכה בטרור היהודי – הפוגרום בחווארה היה נקודת מפנה מבחינת הישראלי הממוצע, אך מצד הממשלה ראינו גינויים רפים במקרה הטוב. במקרה אחר, שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ביקש למחוק את הכפר ועורר סערה ציבורית ובינלאומית. אך הפוגרום הזה היה רק מה שהתגלה וזכה להדים. בלילות רבים מאז הקמת הממשלה הטרור היהודי מרים את ראשו. רק בשבוע האחרון שרפו בתים ורכבים בג'אלוד, ליד שילה. הפוגרום הזה העסיק את התקשורת הפלסטינית והבינלאומית ולא זכה לתהודה או גינוי בישראל. מחקרים של האו"ם מראים עלייה של מעל 30% באלימות כלפי פלסטינים מתחילת ינואר, ביחס לתקופה המקבילה. הטרור היהודי זוכה לתמיכה בשתיקה כי בפועל הוא מסייע לקידום מדיניות הממשלה.

החקיקה – מרבית החקיקה, ובעיקר זו הזוכה להתעקשות מצד הקואליציה, היא חקיקה הקשורה בעליונות היהודית ובביסוס ההתנחלויות. ביטול ההתנתקות בצפון השומרון, חוק הציונות, חקיקה נגד דגלי אש"ף או הקמת משמר לאומי אשר יסייע לבן גביר להוציא לפועל מדיניות גזענית. רפורמות שיקלו על יוקר המחייה? את זה עדיין לא. לא מחוקקים לגבי זה. אולי מקימים ועדות.

מרבית החקיקה, ובעיקר זו הזוכה להתעקשות מצד הקואליציה, היא חקיקה הקשורה בעליונות היהודית ובביסוס ההתנחלויות. רפורמות שיקלו על יוקר המחייה? עדיין לא. לא מחוקקים לגבי זה. אולי מקימים ועדות

אם כן,

צעד אחר צעד אנו רואים שההפיכה המשפטית היא עוד צעד בהפיכה המשטרית, שגולת כותרתה עבור הצד המתנחלי הוא סיפוח, העלמת הכיבוש וביצור העליונות היהודית. את המחיר נשלם כולנו. הסכנות מבידוד בינלאומי, הלהטת האזור ושליחת ילדינו למשימות מסוכנות עבור חלומות משיחיים כבר כאן. הם מבקשים משטר שבו יש קבוצות באוכלוסייה חסרות זכויות ויש כאלה עם זכויות יתר. לא דמוקרטיה, אתנוקרטיה, ואף גרוע מזה. ולכן, כמו שאומרים: זה או דמוקרטיה או מרד.

עומר לובטון-גרנות הוא יועץ פוליטי ואסטרטגי, סטודנט למדיניות ציבורית ויחסים בינלאומיים באונ׳ קולומביה, ניו יורק.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 599 מילים
סגירה